Bild
Nästa artikel
Bygger om Tesla Model 3 till en "hyperhybrid"

Bygger om Tesla Model 3 till en "hyperhybrid"

Nyheter

Elbilen får tvåcylindrig bensinmotor – så funkar tekniken som gör Teslan till en hybrid.

Den som slår till på en Tesla Model 3 är det förmodligen inget emot att köra eldrivet – det är ju själva poängen med bilen. Men det hindrar inte den österrikiska firman Obrist Powertrain, med ingenjören Frank Obrist i spetsen, att utveckla en hybridversion av elbilen.

Tekniken kallas "Hyperhybrid" och innebär att det stora batteripaketet byts ut mot ett mindre och att bilen dessutom får en tvåcylindrig bensinmotor på 54 hästkrafter. Den driver inte bilen utan används istället för att ladda upp batteriet, som i BMW i3.

Det nya batteriet har en kapacitet på bara 17 kWh, och batteriet väger in på 98 kilo. Två små och lätta drivkällor tror Frank Obrist är smartare än att ha ett stort och dyrt batteri, och eftersom bensinmotorn bara används för att ladda batteriet kan den hela tiden arbeta på optimalt varvtal med konstant förhållande mellan bränsle och luft.

Tyska sidan Edison har bilder på den nya hybrid-Teslan och det är onekligen en konstig känsla att se bilens "frunk" (det främre bagageutrymmet) ersatt av en bensinmotor. Enligt firman ska bilen klara tio mil på eldrift och upp till 100 mil totalt med hjälp från bensinmotorn. Bilen klarar dock bara att köra på eldrift i upp till 65 km/h.

Förbrukningen vid blandad körning ska ligga på 2 l/100 km. Hybridsystemet ska enligt uppfinnaren göra Tesla Model 3 hela 250 kilo lättare än med enbart eldrift och även kostnaden ska bli betydligt lägre: en mellanklassbil med "Hyperhybrid"-tekniken ska kosta strax över 200 000 kronor.

Det verkar inte finnas några planer på att efterkonvertera Tesla Model 3-bilar till hybriddrift, men själva hybridtekniken skulle kunna dyka upp hos något annat bilmärke framöver.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-15 10:25

Ja, dessa jättebatterier är ju rena galenskapen, så instämmer med Frank Obrist och har gjort så länge nu. Världens största biltillverkare Toyota instämmer också, dessutom. Hybrider är lite galet också, men på ett annat vis. Det är väl mest media och politiker som inte fattat galoppen.

Hade någon menat allvar gällande miljön så hade de lagt krafterna på internationell textilindustri, länder med mycket kolkraft och liknande. Men istället får vi denna galenskap med jättebatterier i bilar, sannolikt p g a att bilar är lätta att beskatta. Så jättebatterierna är onda på det viset också: De blir något för politikerna att dölja sig bakom: "Se vad vi gör för miljön". När de i verkligheten inte gör ett jota. .

#2
2020-01-15 11:08

65km/h på autobahn lär väl inte bli en säljsucce och hur orkar den upp i backarna i Österrike. Gör den 100km/h går den nog att sälja.

#3
2020-01-15 11:10

Vad blir nästa grej, en amerikan som konverterar en Tesla till bensindrift och lyfter in en GM smallblock v8?

#4
2020-01-15 11:56

Klart intressant, men jag tror tyvärr att det är osannolikt att denna drivlina får någon större spridning. De stora tillverkarna tycks alltför upptagna med att pumpa ut laddhybrider (med fullstora förbränningsmotorer); förmodligen har de bra marginaler där.
Men, som sagt, varför bara 65 kk/h på el? Det borde vara elmotorns effekt som bestämmer denna maxhastighet -- eller? i3 klarade av betydligt högre hastigheter än så.

#5
2020-01-15 11:58

Inte precis någon ny teknik, den har ju funnits länge även om den inte suttit i en Tesla.

#6
2020-01-15 11:59

JA, DE HAR LÆRT AF TOYOTAS FORMIDABLE HYBRID TEKNIK og succes , så det er klogt og de fik jo også store investeringer fra Toyota via Guvanør SWARZNIGGWER ,for nogle år siden og know how fra toyota, det er der iøvrigt ikke mange der ved..uha.

#7
2020-01-15 12:42

Om den nu förbrukar otroligt låga 0,2 liter/mil...varför har det inte gjorts tidigare?? När något låter lite för bra så är det troligen inte sant!? Jag menar, varför gör Volvo sina mild hybrid lösningar som är verkningslöst ...om nu denna varianten finns (tillverka elen ombord på bilen).

#8
2020-01-15 13:15

Vargen: jag antar att batteriet kan laddas (varför är det annars på 17 kWh?), så att det blir som en laddhybrid men med range extender istället för en fullstror förbränningsmotor. Och 0,2 l/mil är helt normalt för en laddhybrid som laddas enligt WLTP-normen.

#9
2020-01-15 13:17

Vilka tomtar det finns... Det här är riktigt (tragi) komiskt.

#10
2020-01-15 14:09

Om nu detta skulle vara ett sätt att visa upp en bra produkt som kan göra samhället bättre, varför då inte visat upp det i en konverterad fossilbil av törstigare modell?!
Om det är något jag tror kan slå bra på marknaden det är när någon kommer med ett konverteringskit som faktiskt fungerar på vanliga begagnade bilar och lätt kan eftermonteras i mer eller mindre befintliga fästen.

#11
2020-01-15 14:13

Håller med Henrik ovan, lägg krutet på konvertering av andra fossila bilmodeller.

#12
2020-01-15 14:22

Det är väl samma typ av konstruktion som en Nissan Note e-power eller en i3 REX. Det måste finnas effektivare sätt att ladda batterier än med en bensinmotor.

#13
2020-01-15 14:35

Enligt https://www.obrist-powertrain.com/hyperhybrid/ är det "a series plug-in hybrid powertrain solution". Laddbar alltså.

@Mäkinen: det finns kanske bättre REX-lösningar (vilka?), men tanken är förstås att mesta laddningen skall ske via plug-in. Så ur ett helhetsperspektiv är bensin tillräckligt bra kanske. Men visst, (bio)gas hade varit bra också.

Jag kan också hålla med om att det faktum att de kör en demo i just en Tesla är väldigt konstigt.

#14
2020-01-15 19:22

En stor fördel med elbil är att de inte behöver service som fossilbilar gör. De behövliga säkerhetsfunktionerna kollar bilprovningen, till en bråkdel av priset som märkesverkstäderna tar, och dessa kallar det service. När ViB hade BMW i3 REX i långtest, så blev servicekostnaderna höga, beroende på att den lilla bensindrivna räckviddsförlängaren krävde samma service som en vanlig fossilbil.

#15
2020-01-15 20:15

ToRy,
En liten bränslecell för etanol eller metanol kanske vore bättre. Färre rörliga delar är alltid att föredra.

Nissan Note e-power har ingen laddsladd.

Ganska logiskt att bygga på en Tesla. Hade man använt en annan bil hade man inte nått ut.

#16
2020-01-15 20:28

Meningen är väl ändå att det är en batteribil i grunden som ska kunna laddas med en motorgenerator i nödfall eller just som förlängare.
Det är synd att man inte använder sig av den nya teknik som finns.
En överladdad konstantvarvs tvåtaktsmotor med den datorstyrda insprutningsteknik som finns idag skulle kunna bli en kostnadseffektiv och lätt laddmotor med mycket små krav på service.

#17
2020-01-15 22:46

Mäkinen: nej ingen plug-in till e-power, som också kommer till Qashqai också nästa år. Det är synd att e-power inte går att ladda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.