Bild
Nästa artikel

Tesla Model 3 rivstartar i Europa

Nyheter

Blev bäst säljande elbil i februari. Toppade dessutom listan över premiumsedaner med fler nya bilar än Mercedes Audi och BMW.

Februari 2019 var Tesla Model 3:s första hela månad på den europeiska bilmarknaden. Och den gjorde uppmärksammad entré: Med 3.630 nyregistreringar blev den Europas mest sålda elbil.
 

En till fjäder i hatten för Model 3 var att den under februari 2019 lyckades bli den premiumsedan i mellanklassen som registrerades mest – före giganter som Mercedes C-klass, Audi A4 och BMW 3-serie. Enligt analysföretaget Jato Dynamics som sammanställt siffrorna var de flesta Tesla-treor som registrerades privatköpta, vilket bryter trenden att en bils första försäljningar vanligtvis utgörs av företagsbilar.    
– Prestationen av Model 3 är anmärkningsvärd, vi ser normalt inte dessa resultat förrän 4-5 månader efter att en ny bil kommit ut på vägarna, säger Jatos analytiker Felipe Munoz.
 

I februari i år registrerades över 20.000 elbilar i Europa och trots att de endast utgör en andel av 1,9 procent av totalregistreringarna har de ökat med 92 procent jämfört med samma tid i fjol. Flest elbilar hittade till Norge, där de utgjorde 40 procent av de totala nyregistreringarna. 

Förutom Model 3 var det Renault Zoe, Nissan Leaf, BMW i3 och Hyundai Kona som var populärast bland elbilarna. Listan över laddhybrider toppas av Mitsubishi Outlander, följd av Volvo XC60, BMW 5-serie, Kia Niro, samt Mini Cooper Countryman med sladd. Bland sladdlösa hybrider dominerar Toyota, med C-HR, Yaris, RAV4 och Auris. Även Kia Niro hittade in på denna lista. 

Diskutera: Tror du att Tesla Model 3 kommer att fortsätta sälja bra i Europa?

Kommentarer

#1
2019-03-27 12:50

Elbil gör sig bäst i Norge, 99% fossil fri energi. Vi har egentligen inte någon klimat kris, utan en energi kris där vi använder mer energi utan att kunna producera energin fossil fritt.

#2
2019-03-27 13:11

Sverige har ingen energikris, vi kan alltid köpa kolkraft från Polen...
Kul att Tesla säljer bra, det är bra med utmanare som sätter press på de övriga tillverkarna.

#3
2019-03-27 13:35

Hultarn, hur mycket kolkraft köper vi från Polen varje år?

#4
2019-03-27 13:54

Jag tror det kommer droppa lite grann för TM3 under sommaren för att sen ta fart när de med lägre priser kommer hit.

#5
2019-03-27 13:55

Rätt säker på att vi nettoexporterar rätt mycket el till Polen varje år. Finns mycket statistik man kan grotta ner sig i på SvKs hemsida.

#6
2019-03-27 13:57

Tesla Model 3 är mycket snyggare i verkligheten än på bild, särskilt i vit färg. Dessutom verkar det ju vara både praktiskt och säker. Tror Tesla har en braksuccé på G här.

#7
2019-03-27 14:11

Men varför är Model 3 en sedan? Den är varken lika snygg som en sedan eller praktisk som en bil med halvkombibaklucka(som den ändå ser ut att ha). Sjukt märkligt beslut. Hade förstått det om den hade sett ut som en riktig sedan

#8
2019-03-27 14:18

Robban: svårt att hitta uppgifter, men enbart i januari köptes 69GW från Polen, och deras el är till 86% från kol.
Men, är det riktigt kallt ökar det kraftigt.
Dessutom: framöver minskar Sveriges kärnkraft medan Polen bygger ut kolkraften.

#9
2019-03-27 14:30

Hultarn, under 2018 så köpte vi 376 GWh från Polen... men vi exporterade 3098 GWh
Vi importerade faktiskt 79 GWh från Polen i Januari 2019 och exporterade 216 GWh
Norge är det enda landet vi har negativ bytesbalans med under 2018

#10
2019-03-27 14:33

Japp, 79 stämmer, jag skrev fel. Och visst sålde vi mer till dem, men fortfarande köper vi kolkraft från dem.

#11
2019-03-27 14:39

Eftersom leveransstarten av Model 3 försenades i Sverige pga något dokument som inte kommit in korrekt till Transportstyrelsen levererades knappt några alls här under februari (enligt Bil Swedens siffror inga alls) så det blir synnerligen intressant att se var den hamnar i mars månads statistik. Topp 5 blir det helt säkert men frågan är om det blir högre än så.

#12
2019-03-27 14:48

Vi köper el från Polen, ja, närmare bestämt 2,5% av all import vi gör av el på årsbasis under 2018.
Finns fler kolstarka el-exportörer, Tyskland (3,1% 2018) och Litauen (1,5%)
Vår största källa till import är Norge, 63% av vår import.
Så om vi ökar vår användning av el till elbilar så kommer mestadels av eventuellt importbehov komma från Norge.
Vinter ja... under januari 2019 så hade vi en totalt exportöverskott på 1 103 GWh

#13
2019-03-27 15:21

@hultarn

Hultarn: Importen från Polen ökar inte bara när det är riktigt kallt utan varje gång vi gör av med mer el än annars. Och varje gång någon byter från bensin/diesel till el så gör vi av med mer än annars och då behöver vi importera el gjord på kol från Polen och Tyskland. Samt köra våra egna kolkraftverk, förstås. Elbil = kolbil.

.

#14
2019-03-27 15:29

Klarsynt, kanske dags att skaffa glasögon och försöka leva upp till ditt alias...
3,1% från Tyskland, 2,5% från Polen, 1,5% från Litauen och 63% från Norge men det är klart, vill man inte ta reda på fakta så är det bättre att gå på hörsägen

#15
2019-03-27 15:29

Klarsynt missar som vanligt att räkna in att det går åt energi i Lysekil för att göra bränsle till diesel och bensinbilar och att det rimligen minskar en smula när behovet sjunker. Förutom att det går åt diesel för att frakta runt diesel och bensin plus att varje liter av bränslena inte betalar skatt i paritet med energiinnehållet.

#16
2019-03-27 15:55

Elnätet i söder är redan överbelastat! Tåget stannade utanför Varberg sist jag var i Göteborg pga strömlöst för att ingen ström gick att få! Där satt man i tåget ca 20 minuter. Kärnkraftverk är avvecklade och vi använder mer energi än någonsin. Och ändå påstår du hultarn att vi inte har en energi kris!? Öppna ögonen! Alla vill använda mer energi, det skall köras med fyrhjulsdrift och SUV. Två utomlands semestrar med flyget och antagligen mer kött på bordet och fler julklappar och konsumtion än tidigare...

#17
2019-03-27 16:04

Elbilar måste bli effektivare och snåla, annars har det bara effekt på klimatet på pappret och inte i verkligheten. 75% av all världens energi är koldioxid baserad (har jag för mig). Om inte omställningen går snabbare måste vi verkligen göra allt mycket snålare, speciellt med tanke på att fler och fler vill använda mer energi.

#18
2019-03-27 16:13

Vargen, vi har inte energibrist i Sverige, vi har effektbrist vissa stunder på dygnet. Med ett ökat antal elbilar så kommer belastningen i elnätet när effektlasten är som lägst, nämligen på natten.
Vi nettoexporterade 17,2 TWh 2018 med en balans på Export 29,4TWh / Import 12,2TWh

#19
2019-03-27 16:19

Läste nyligen att 67% av världens totala energiförbrukning är fossilbaserad, men att 85% av elproduktionen är fossilbaserad!
I båda fallen inkluderades naturgasen ( med något lägre fossilkolandel).

#20
2019-03-27 16:21

Ja, jag tror Tesla 3 kommer att sälja fortsatt bra i Europa (och i övriga världen), som svar på frågan.

#22
2019-03-27 17:33

Det är bara att lyfta på hatten för Tesla, bra gjort.
Sedan diskussionen om elbrist, så råder det väl ingen tvekan om att vi har "kapacitetsbrist" i de större städerna.
https://www.dn.se/debatt/akut-kapacitetsbrist-i-elnatet-regeringen-maste...

#23
2019-03-27 17:39

Tesla säljer nog väldigt bra om priset går ned. Hoppas bara de tar fram snåla bilar i fortsättningen också.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAPrzm/chockrapporten-utslappen-oka...
Fossilt bränsle är för billigt och vi måste börja spara energi i alla led.

#24
2019-03-27 17:42

Kapacitetsbrist belyses överskådligt även här.
https://www.tjanstebilsfakta.se/ar-kapacitetsbrist-i-elnatet-ett-hot-mot...
Inga djuplodade artiklar precis men många artiklar talar om just kapacitetsbrist, framförallt i storstäderna, vilket redan har börjat att hända.

#25
2019-03-27 17:46

Kanske något för någon i tråden, jobb på Tesla.
https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-stockholm/Are-you-an-specialist-in...

#26
2019-03-27 17:56

Teslas modell 3 är så ful så jag skulle inte ens vilja ha den om de så gav den till mej.

#27
2019-03-27 18:18

rattmuffen - det är nog ingen som kommer att ge dig en... (Vad det nu hade med ämnet att göra?)

#28
2019-03-27 21:21

rattmuffen: Du tycker den är ful, inte att den är ful....är hade inneburit fakta......sen får du självklart tycka att den är ful :) Det är upp till var och en att ha sin smak. Dock med tanke på försäljningsframgångarna så verkar det finnas en hel del som har en annan åsikt än dig iaf. Jag hade själv valt en sådan om den vart lite större. För det är få bilar jag kört med så underhållande köregenskaper.

#29
2019-03-27 19:13

Hahaha, jag tycker tvärtom... den är snygg. Men visst alla får ha sin egen åsikt.

#30
2019-03-27 20:35

Tycker inte heller att den är ful. Den kunde dock ha varit snyggare om den fick ett mer traditionellt bakparti för en sedan. Dvs att den faktiskt såg ut som en sedan och inte en halvkombi. Som den av någon konstig anledning inte är trots att den ser ut som en. Är det bara jag som tycker att det är märkligt?

#31
2019-03-27 21:26

Ursprungsgarantier gör att vår el inte är så ren som elproduktionen är läser man här!
https://etcel.se/energi/sa-forvandlas-din-svenska-el-till-smutsig-kolkraft

#32
2019-03-27 22:03

Försäljningen av Model 3 kommer följa ett tremånaders mönster. I Sverige säljs den först i mars i år och den är därmed inte med i statistiken ovan. April kommer antagligen bli sämre, maj bättre, juni bäst och sedan samma mönster igen. December blir nog månaden med mest försäljning när SR kommer i större volym.

#33
2019-03-28 07:14

Jag tror att Tesla Modell-3 kommer att ha en försäljnings-topp när den släpps, många som förbokat och som är "frälsta".
När de fått sina bilar kommer försäljningen att plana ut på en betydligt lägre nivå.
Det finns så många andra bättre, mer välbyggda bilar på gång nu, så varför köpa en plastig, liten, men dyr elbil tillverkad med amerikansk kvalitet?

#34
2019-03-28 07:18

Grattis Tesla !" Fortsätt röra om i grytan "

#36
2019-03-28 08:22

LC4ever,
Problemet med alla bilar som är "på gång" är just att de inte finns att köpa. Beställer man en TM3 idag får man den i maj. Beställer man en VW ID när det går (8:e maj) får man den antagligen första kvartalet nästa år.

#37
2019-03-28 09:54

LC4ever: Det är absolut inte bara de frälsta som du kallar dem som beställt en Model 3, det vet jag själv många exempel på. Utan det finns 2 andra argument att den säljer bra nu, dels är det en förbaskat bra bil med bra teknik från ett företag som tänkt utanför lådan, både på gott och ont. Dels finns det som Mäkinen med påpekar ingen direkt konkurrens nu, eller på ett tag framöver. Du skriver att det finns så många bättre, mer välbyggda bilar på gång? Vilka kan du mer beställa idag och ta leverans av snart? Och vilka kan du beställa och få leverans inom ett år? Sen skriver du att den är plastig och liten? Åk och provkör tycker jag då.....den är inte mindre än sina konkurrenter i samma klass. Plastig, nej, de har ryckt upp sig bra i känsla och materialval. Amerikansk kvalitet skriver du? Du menar att amerikanska bilar är kända för att inte vara hållbara med bra driftsäkerhet? Tja, tvärtom vill jag nog säga, att de historiskt sett haft lite lägre kvalitetskänsla men i själva verket hållt riktigt bra...

#38
2019-03-28 13:44

@Vargen - och vi har 97% fossilfri energi i Sverige, samt vi pumpar inte upp nån olja ur underjorden tilö skillnad från Norge, så vårt miljöavtryck är på det sättet mycket mindre. Elbilar lämpar sig ypperligt här, precis som i resten av Europa. Även i ett land som Polen, som eldar mest fossilt för el, så minskar en elbil CO2-utsläppen med ca 25% under sin livscykel.

#39
2019-03-28 17:36

Henrik M, jo jag kollade på Model-3 i Canada i vintras, och jo, för mig är det en liten, obekväm, plastig och inte så hemskt välbyggd bil.
Jag och min kollega kunde snabbt konstatera att detta inte var bilen för oss.
Du kan absolut inte jämföra denna mot övriga Tesla, de är betydligt trevligare, men ett pris därefter.
Mitt val skulle i stället bli Audi E-tron eller Jaguar I-PACE.
Troligaste valet blir nog ändå KIA E-Niro, då den ligger bäst i pris.
Men Testla Model-3 fick jag inte ens plats i, så den går helt bort.

#40
2019-03-28 18:18

LC4ever: Fast Audi E-tron och I-pace är ju inte jämförbara med Model 3, de ska ju jämföras med Model S och X, och sen Tesla sänkte sina priser så är de inte mer prisvärda heller längre med tanke på vad man får i form av räckvidd m.m. Sist jag kollade så var min Model S 150.000 kr lägre prissatt än motsvarande I-pace.
e-Niro är självklart valet för den som inte kan eller vill lägga mer på bilen. Det är utan tvekan en riktigt prisvärd och bra elbil som nog många blivit förvånade över hur väl den fungerar.
Oj, då måste du vara sjukt lång, eller bred.......Erik Vedberg på ViB som var långt ifrån positivt inställd till Model 3 är nästan 2 meter och inte ens han i allt sitt gnäll klagade på utrymmet.....

#41
2019-03-28 21:17

Tesla 3 är väl större än en Niro?, såg en Niro idag och den är knappt större än en vanlig Golf.. jag skulle nästan vilja påstå att det ÄR en upphöjd Golf.

#42
2019-03-28 21:26

E-niro är 4,38 m. Golfen är 4,25 och som du skriver Vargen är Tesla 3 större, den är 4,69 m, så den är i klassen med 3-serie, C-klass, A4 m.fl. Men tydligen tycker många att Niro räcker till för deras behov för den säljer ju hyfsat bra oavsett drivlina.

#43
2019-03-28 21:51

Niro motsvarar rätt väl Golf SV i de flesta mått.

#44
2019-03-28 22:25

Ja, Golv SV är 3 cm kortare än Niro bara, och 3 cm högre. Och verkar ha samma bagage med....
https://se.automobiledimension.com/
En rätt bra länk om man snabbt vill kunna jämföra lite mått och bagage m.m.

#45
2019-03-29 18:19

Enligt car.info så finns det i skrivande stund 1434 st. Model 3 i Sverige, vilket är ganska fantastiskt med tanke på att den bara funnits några veckor här i landet.

#46
2019-03-30 06:49

@Tobo

De är väl leasade och så snart den s k "miljöbonusen" är utbetald (av oss skattebetalare) så skall de vidare till Norge.

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.