Nästa artikel
Brandrisk tvingar GM till återköp
Nyheter

Brandrisk tvingar GM till återköp

Publicerad 6 december 2011 (uppdaterad 6 december 2011)
Chevrolet Volt har hamnat i blåsväder. Efter två bränder i USA erbjuder sig General Motors att köpa tillbaka bilen.

Batterierna i eldrivna Chevrolet Volt – General Motors stora affischnamn – har fattat eld vid två separata krocktest i år. Bränderna har ägt rum långt efter att bilarna krockats, i det ena fallet tre veckor.

För att fastställa orsaken bakom eldsvådorna har amerikanska myndigheter påbörjat en utredning. Beslutet har fått GM att reagera.

I väntan på att utredningen ska bli färdig erbjuder tillverkaren lånebilar till ägarna av de 6 400 exemplar av Volt som i dag rullar i USA. Man är också villig att köpa tillbaka bilarna om ägarna uttrycker oro, något ett dussintal personer hittills nappat på.

Nästa år börjar Chevrolet Volt och systerbilen Opel Ampera att säljas i Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om problemen med Chevrolet Volt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-06 18:50
PRIUS

När Toyota återkallar är det småsaker.

Men detta är allvarligt!

#2 • Uppdaterat: 2011-12-06 19:06
Lars58

Förstår inte oron. Detta är ju inte bilar som varit i trafik, utan krocktestade bilar som sen ståt i veckor med skadade batterier...
Efter en krock är ju även ett vanligt bilbatteri oftast kaputt och en potentiell brandrisk om det lämnas i den krockade bilen. Eller?

#3 • Uppdaterat: 2011-12-06 21:07
Roger Skagerström

Nej känner inte allvaret heller. Snarare korkade människor som låter batterierna sitta kvar i bilarna. Säger väl sig självt att det är farligt med skadade celler av den typen.

#4 • Uppdaterat: 2011-12-06 23:04
Gunnar 44

Artikel är vinklad helt enkelt. Det är inte så som det verkar av artikeln. GM har erbjudit alla köpare av Volt en ersättningsbil medan man utröner orsakerna till dessa bränder. Lägg här märke till att batterierna inte behöver spännas fast i USA på samma sätt som i Europa.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-07 04:23
Thommys

Gunnar 44 "Lägg här märke till att batterierna inte behöver spännas fast i USA på samma sätt som i Europa." Borde det inte ligga i tillverkarens intresse att bygga en säker bil och inte bara en som uppfyller myndighetskrav? Jag har svårt att tro att GM skulle riskera sitt ryktet på Volt genom att snåla här.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-07 09:17
Hanzzon

Kopplar inte Volt/Ampera automatiskt bort batteriförbindelsen vid en krock som Prius gör just för att undvika liknande situationer eller är det själva batteripaketet som inte klarar av och blir skadade i krockarna?
Märkligt är det oavsett.

#7 • Uppdaterat: 2011-12-07 09:53
Lars58

GM har nog dom säkerhetslösningar som Toyota både tänkt/inte tänkt på.
Det handlar om batteripaket som kan skadas vid krock. Förmodligen kan samma sak hända i en Prius, eller i ett vanligt bilbatteri.
Skillnader fastsättningskrav på batterier kan jag inte tänka mig spela nån roll. Bilar säljs globalt och ska klara alla krav.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-07 12:45
Förstikön (ej verifierad)

Ja jisses, här kommer batteriexperterna på rad. Alla som har någon som helst insikt i batteriteknik vet att man inte kan ändra på ett batteris fysiska konfiguration efter tillverkning utan att det får konsekvenser. Och då menar jag fysisk påverkan genom t.ex. slag eller stötar (inte elektriska dito). Det leder till att elektroder, elektrolyter och andra inre komponenter flyttar på sig med läckströmmar och värmeutveckling som följd. En del bilbatteripaket är inget annat än ett stort antal hopkopplade "mobilbatterier". Någon som har hört talas om mobiltelefoner som fattar eld? Hur tror ni då det blir med hundratals små battericeller i diverse serie- poch parrallelkopplade konfigurationer för att uppnå tillräcklig spänning och laddning? Men för tusan, kör på bara rätt in i kaklet med stöd av diverse bidragspengar och hela horden av miljömuppar bakom er. Elbilar är en vacker tanke, men ligger fortfarande långt bort när man tar hänsyn till en komplett livscykelanalys (LCA). Och då ingår även vad som händer när batteripaketet skadas vid t.ex. en krock. Lämna skrivbordet och ge er ut i verkligheten!

#9 • Uppdaterat: 2011-12-07 18:31
Gunnar 44

Ja bilexperterna (batteriexperterna) kommer att lösa det här på bästa sätt, oavsett fabrikat. Vi andra kan bara se på o hoppas. Men det är ett faktum, att framtidens bilar MÅSTE få en annan drivkälla, och den enda som finns att tillgå utöver fossila bränslen är batterikraft. Det ska väl vara vätgas då, men hur farlig är inte den, när den ska hanteras av kreti o pleti.

#a • Uppdaterat: 2011-12-07 18:44
Förstikön (ej verifierad)

@Gunnar 44: Och hur löser du problemet med krockade elbilar som har fått sina batteripaket tillknycklade så att elektrolyten läcker ut? Miljövänligt - i helsike heller!

Dessutom får jag intrycket att du tror att batterier inte behöver få sin "kraft" någonstans ifrån. Batterier "föds" liksom inte ur tomma intet, utan kostar precis som allt annat energi vid tillverkning och laddning. Berätta hur du tänker.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.