Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bonus/malus går back – kostar staten 670 miljoner

Publicerad 2021-02-04 11:42 (uppdaterad 2021-02-04 11:42)
Det svenska systemet med bonus till elbilar och straffskatt på smutsiga bilar ska finansiera sig självt. Men i själva verket har systemet kostat staten över 670 miljoner.

När det så kallade bonus/malus-systemet infördes var tanken att det skulle vara självfinansierande. Bilköpare som slog till på en smutsig bil med förhöjd straffskatt skulle finansiera bilköpare som valde en ”bonusbil” med lägre utsläpp.

Men så har det inte blivit. Nu avslöjar Dagens PS att försäljningssuccén för elbilar och laddhybrider hotar statens skatteintäkter. Bonus/malus-systemet har gått back med 674 miljoner kronor på två år, visar granskningen.

– För att det ska fungera måste man sälja malusbilar som man egentligen inte vill ha mer av och sälja fler bonusbilar med låg bonus som inte är så miljövänliga. Det blir tokigt, säger Anna Dahlqvist, miljöforskare på Konjunkturinstitutet, till sajten.

Riksrevisionen har tidigare riktat hård kritik mot systemet i en rapport. Kritiken gick bland annat ut på att systemet införts utan någon konsekvensanalys. Miljöpartiet kallade kritiken ”helt uppåt väggarna”.

I april är tanken att bonus/malus ska uppdateras med högre straffskatt på smutsiga bilar, lägre bonus till laddhybrider och högre bonus till elbilar. Miljöpartiet har dessutom öppnat för att skärpa skatten ytterligare längre fram.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.