Bild
Nästa artikel
BMW och Mercedes har bästa mediasystemen – Volvo halkar efter

BMW och Mercedes har bästa mediasystemen – Volvo halkar efter

Nyheter

Ett nytt test av infotainmentsystem avslöjar några tydliga vinnare. Volvo är inte en av dem.

Det är inte så länge sedan en undersökning visade att infotainmentsystemen i många moderna bilar gör förarna mindre uppmärksamma och kan vara trafikfarliga.

Undersökningen hade tittat närmare framför allt på Android Auto och Apple Carplay, som är två sätt att visa mobilens appar i bilens mediaskärm. Båda systemen fick svidande kritik för att vara krångliga att använda medan bilen körs.

Nu har brittiska What Car testat infotainmentsystemen i 20 olika bilmodeller och rankat vilka som är bäst och sämst när det gäller säkerhet och användarvänlighet. 

Försökspersonerna i testet fick utföra sex uppgifter som är vanligt förekommande för bilförare – till exempel justera temperaturen på klimatanläggningen, zooma ut navigationskartan och byta radiostation.

Testet visar tydligt att system som har någon form av fysiska knappar tar betydligt mindre av förarens uppmärksamhet än system som bara har pekskärm. Att ändra temperatur i kupén tog till exempel dubbelt så lång tid i vissa bilar med enbart pekskärm jämfört med andra modeller med fysiska vred.

Flera biltillverkare erbjuder olika sätt att interagera med systemet, exempelvis pekskärm, fysiskt vred, handrörelser eller röststyrning. Det tyckte testpersonerna var bra eftersom olika förare då själva kan välja vilket sätt som passar dem bäst.


Bilar som har röststyrning måste ha ett system som fungerar bra, som föraren litar på och som förstår naturligt tal. Annars blir effekten den motsatta: att systemet tar för mycket uppmärksamhet från körningen.

BMW, Mercedes och Porsche lägger beslag på topplaceringarna i testet. Volvo S60 med infotainmentsystemet Sensus kommer först på tolfte plats med 20 av 30 möjliga poäng, efter bland andra Volkswagen, Skoda och Jaguar.

I England stod distraherade bilförare för 15 procent av alla trafikolyckor 2018, och distraherade förare står för en fjärdedel av dödsolyckorna.

Så här gick det för de olika mediasystemen i testet. Högsta poäng är 30.

  Bilmodell/system Poäng
1. BMW 3-serie med Live Cockpit Professional 28
2. Mercedes CLA med 10,25-tums pekskärm 27
3. Porsche Panamera E-Hybrid med Connect Plus och Porsche Communication Management 27
4. Audi Q3 Sportback med Virtual Cockpit Plus 26
5. Mazda 3 med 8,8-tumsskärm och Mazda Connect 25
6. Volkswagen Passat GTE med 8-tums Composition Media 24
7. Ford Fiesta med Sync 3 navigationssystem och FordPass Connect 23
8. Hyundai Ioniq med 10,25-tums pekskärm och Bluelink 22
9. Vauxhall Corsa med 10-tums Multimedia Navi Pro 22
10. Skoda Kamiq med 9,2-tums pekskärm, röststyrning och Amundsen navigationssystem 21
11. Jaguar XE med 10-tums Touch Pro Duo 21
12. Volvo S60 med Sensus 20
13. Toyota Corolla med Touch 2 mediasystem, Apple Carplay och Android Auto 20
14. Nissan Juke med Nissan Connect 19
15. Honda CR-V med 7-tums pekskärm, Honda Connect och Garmin navigation 18
16. Lexus RX med 12,3-tums mediasystem 18
17. Peugeot 508 SW med 10-tums Connected 3D Navigation och röststyrning 17
18. Skoda Citigo-e iV med pekskärm och telefonhållare 16
19. Fiat 500X med 7-tums pekskärm och Uconnect Live 14
20. MG ZS med 8-tums pekskärm 12

Källa: What Car

 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-04-15 18:55

Jag provkörde nya Golfen 1,5 TSIe med heldigitala skärmar och strippad från knappar.
Jag gillar det inte alls utan det behövs bra mycket längre tid att komma underfund med funktionerna.
Två timmars körning men ändå inte bekväm med avsaknaden av dom knappar som var fysiska tidigare.
Vag hade tidigare en av dom bästa och mest lättförståeliga instrumenteringspanelen av alla som många tog efter.
Men nu måste jag säga att det har blivit sämre till ingen egentlig nytta för brukarna.

#2
2020-04-15 19:03

Intressant att bilmärket med troligtvis den mest utvecklade mjukvaran och med det mest i skärm integrerade systemet inte ens var med i testet.....

#3
2020-04-15 19:14

Henrik, troligen var den så avancerad så dom inte ens tog sig in i bilen och kunde testa.

Det finns säkert en väl underbyggd anledning till att Toyota gått tillbaka till mer reglage på faceliftade C-HR

#4
2020-04-15 19:20

Man kan också undra över vilken version av Volvos Sensus system som testades? Det Sensus system som var i min XC60 2017, gamla modellen, fungerade "så där", när det hade lust, med röststyrning, medans Sensus systemet på min XC60 2019, den nya modellen, fungerar klanderfritt. Klickar aldrig. Med andra ord är skillnaden enorm mellan 2 årsmodeller. Det senare fungerar bara dåligt om man har passagerare som snattrar för fullt, när man ger ett kommando och det är ju högst förståeligt. Numera petar jag aldrig på mittskärmen under färd utan använder rösten till det mesta.

#5
2020-04-15 20:35

Resultatet är ju inte förvånande.
Alla vet att primära funktioner bör skötas med rätt utformade fysiska knappar eller vred.
Men det spelar ingen roll, kladdskärmar blir avsevärt billigare och det är alltid räknenissarna som styr!
Och röst/geststyrning gillar jag inte alls, men jag förstår att det finns vissa som tycker det är häftigt!

#6
2020-04-15 20:40

Nej saabnisse det är inte häftigt! Det är jävligt praktiskt. T.o.m. bättre än att trycka eller vrida på knappar. Prova ett bra system innan du dissar röststyrning. Då fattar du.

#7
2020-04-15 21:11

Vad händer om man har busiga ungar i bilen, och de hojtar roliga saker hela tiden till röststyrningen?

#8
2020-04-15 22:03

Då får man be ungarna hålla käften i 10 sekunder, givetvis. Men du förstår väl att man aktiverar röststyrningen med en knapp på ratten, innan kommandot höj temperaturen till 20 grader t.ex. eller ring 40-talisten.

#9
2020-04-15 23:58

Jag har haft förmånen att provköra ett flertal fabrikat och bilmodeller under ett ca. halvårs tid. Infotainmentsystemen ingick inte i utvärderingen, men kan konstatera (min egen subjektiva uppfattning) att inget fabrikat har ett bra, inte ens ok, snarare har alla mer eller mindre urusla infotainmentsystem.
Biltillverkarna ligger långt efter It-mässigt och användarvänligthetsmässigt (j-klar vilket långt ord..)
Ofta så är inte menyerna logiskt uppbyggda, man får leta efter den funktion man efterfrågar.
Samma funktion kan ofta hittas under flera menyval. Beskrivningen på vad menyvalen gör är både otydlig och missvisande (troligen p.g.a. dålig översättning från originalspråket).
I de bilar som har fysiska knappar, reglage för vanligaste funktionerna som t.ex. värme, volym mm. så kan man från första kontakt med bilen hantera den. Saknas fysiska reglage så är det en invänjnings-, inlärningsperiod.
Sedan så glömmer man bort hur man hittar de funktioner som man inte använder dagligen, vilket tar bort fokus från bilkörningen när man väl behöver dom.
Röststyrningarna har fungerat från dåligt till förvånandsvärt bra.
Men jag funderar fortfarande på, vem vill sitta och tala med bilen? Det är riktigt cool i början, men efter ett tag, ca. 2 minuter så inser man att det är löjligt, man letar efter reglaget som utför det man vill ha gjort.
Jag kör själv som förmånsbil en Passat GTE- 2020, och kan konstatera att Passatens infotainmentsystem är riktigt uruselt.
Listan på vad jag tycker om Passatens info--systemet kan göras låååååååååång.
Men är nöjd med att det info-t-system som jag fick med bilen, har en fysisk ratt för att höja, sänka ljudet, alla andra alternativ är skit, jag vet var knappen är.
Jag behöver inte lyfta blicken från vägen, bara hitta knappen med fingrarna och vrida höger eller vänster, sedan så glider jag med (min) musik iväg.

#10
2020-04-16 08:37

Fredrik V.
Jag har också kört rätt många nya bilar och jag håller helt med dig till 100%.
Det ligger någon sjuk utveckling av tillverkarna i dessa system.
Det kommer bli riktigt svårt för pensionärer och många äldre andra ointresserade att lära sig en ny bil med detta digitala knapplösa system.

Och att höja rösten för SÄNK BAKSÄTESVÄRMEN osv osv osv osv likar väl inget och för den oinvigde så vet man ju inte dom exakta komando orden för varje funktion.
Jo man lär sig med tiden..............,
Nä vilket skit vi är på väg emot.

Vad är det för fel med kortvägsknappar vid sidan av pekskärmen och fysiska knappar för det elementära som värme och all belysning i autoläge.
Efter 10 minuter i en sådan bil hittar fingret rätt utan att blicken flyttas från vägen och tillockmed min gamla 88åriga far kan låna bilen utan genomgång.

Den bil jag har så fungerar telefonboken klockrent med röststyrning men där tycker jag det räcker.
En hand på värmevredet ett klick till vänster och jag vet att jag sänkt värmen en halv grad.
Helt perfekt för mig.

Men visst. Röststyrning men jag är tveksam till det i allt.

#11
2020-04-16 07:43

Ja jävlar vad svårt vissa har att tänka nytt och ta till sig ny teknik. Men, men, människan är ju väldigt konservativ och hatar att ändra på sig i grunden. I alla fall vissa.
Vad är det för skämmigt att prata med sin bil egentligen? Så många kommandon blir det ju inte under en biltur på några mil precis.
Varför skall du höja rösten mso1000 ? Prata som vanligt är bättre eftersom ljudet sänks på radion när du aktiverar röststyrningen på ratten.

#12
2020-04-16 08:40

Christer. Nja jag är inte emot allt. :)
Men jag vill ha en lättförstådd bil eftersom när hela klanen är hemma kan det vara 7 chafförer.

Men vilka exakta komandon kan du använda❓

#13
2020-04-16 12:35

Det lustiga i kråksången är att tillverkarna säger " Vi tillverkar det kunderna efterfrågar". Så då är det väl så då...….Eller?

#14
2020-04-16 13:05

mso1000 det finns 63 kommandon enligt Volvos manual. De inleds med 3 grundläggande kommandon, Repetera,Avbryt och Hjälp.
5 kommandon för telefon
18 kommandon för radio och media
21 kommandon för klimat
16 kommandon för navigation
Givetvis har jag ännu inte använt mig av alla ännu. Utan mest av ring ett namn i kontaktlistan i min Iphone,som kopplas upp automatiskt när jag startar bilen, där jag bara säger namnet och rösten ger förslag och jag accepterar om det är rätt. Klimat så är det stolsvärme, rattvärme och kupetemperatur. Vill jag ha lika temperatur i de olika zonerna, så säger jag bara "synka temperatur" och sedan vilken temperatur. Det enda jag saknar är att kunna starta massagen i stolarna med röststyrning. Annars kan man sköta allt manuellt som fläkt,stolsfläkt, defroster m.m m.m. Navigationen är super enkel att styra allt ifrån "kör hem" till specifik adress i stad eller ort.
Jag sitter aldrig och petar i centrumdisplayen under färd och radiovolymen sitter ju till höger i ratten, men kan även styras med en ratt (häpp) under centrumdisplayen också.

#15
2020-04-16 13:23

Är inte heller speciellt förtjust i att tala med bilen utan föredrar att t ex kunna ändra värmen "tyst" och enkelt - liksom andra funktioner man vill ändra under färden. OK - är man själv i bilen kan man väl roa sig med röstkommandon men sitter det flera i bilen så känns det lite märkligt - om man får tycka det...

#16
2020-04-16 13:27

Det är väl lika bra att du vänjer dig, för du är väl som jag snart i åldern där vi börjar prata för oss själva Pi, så då kan du väl lika gärna prata med bilen som dig själv.

#17
2020-04-16 17:44

Jag har telefon, navigering, radio, media som talstyrs i octavian men Nää.
Allt fungerar men det enda jag använder röststyrning till är telefonboken vilket är 110% klockrent.
Nav någon gång på essingeleden med proppat trafik i 60 knyck.

Och visst musiken tonas ner och allt men ändå käns det överkurs för mig att trycka på rattknappen och svara rösten i högtalaren att ”byt till till tic fm” och lite nyhetens behag så att säga.

Christer. Jag är förvånad att du är så lyrisk och som också är i bäst före datum som snart har gått ut och att du gillar det så skarpt. :)

Eller få se, du har väl inga knappar kvar ;)

#18
2020-04-16 18:14

Jo mso1000 jag har alltid gillat ny teknik och är nyfiken och tjatig när det gäller att ta till sig ny teknik.Därför köpte jag en bil med extra allt vad gäller teknik. Om inte annat vill man ju inte verka helt mossig inför barnbarnen.
Det finns faktiskt mera knappar än vad man tror kvar även om mycket kan styras med rösten eller centerdisplayen. Knapparna som finns kvar är "blinkersspaken" med styrning av ledljusets automatik och "vindrutespaken" som styr torkarna där framme och bak.
Sedan är det ljudvolymen under centerdisplayen+ varningsblinkers, defroster fram och bak.
Rattens knappar till vänster som styr farthållarfunktionerna och lineassist och pilotassist. Och till höger som styr förardisplayen och det som visas där. Media med val av radio,usb,dab m.m m.m. + volym. Och givetvis röststyrningsknappen.
Sedan har vi dessutom belysningsnivån på hastighets och varvräknare + en knapp för att öppna elbakluckan+ stolarnas minne m.m m.m
Så summa sumarum mera knappar än vad du tror mso1000.

#19
2020-04-16 18:35

Tummen upp Christer. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.