Bild
Nästa artikel
Nyheter

Så farliga är infotainmentsystemen – Apple och Google sämst

Publicerad 23 mars 2020 (uppdaterad 23 mars 2020)
Apple Carplay och Android Auto påverkar bilförare mer än alkohol och droger, visar en ny studie.

Det är ingen hemlighet att dåligt utformade infotainmentsystem kan vara trafikfarliga. Att sätta på stolsvärmen eller ändra radiokanal kan ofta inte längre göras med fysiska knappar utan funktionerna kan ibland vara gömda i olika undermenyer på en pekskärm.

Biltillverkarnas designteam, som vill ha rena ytor fria från knappar som bara används ibland, jublar – men för trafiksäkerheten är det inte alltid någon höjdare. Därför har både Apple och Google lanserat olika system som låter föraren använda några av mobilens appar i ett säkrare och mer ”bilvänligt” format, direkt i bilens infotainmentsystem.

Men en ny studie från England visar att både Apple CarPlay och Googles motsvarighet Android Auto påverkar bilförare mer än både cannabis och att använda en handhållen mobil (något som numera är olagligt).

Studien är gjord av välgörenhetsorganisationen IAM Roadsmart på uppdrag av oberoende Transport Research Laboratory och franska Fédération Internationale de l'Automobile (FIA).

Den visar att reaktionstiden för bilförare kan bli upp till 57 procent längre genom att använda Apple CarPlay på en pekskärm – det sämsta resultatet i studien. Att använda Android Auto från Google med pekskärm ökade reaktionstiden med 53 procent.

Faktum är att det enligt den här studien räknades som något säkrare att använda en handhållen mobil istället. Resultatet innebär att bromssträckan kan bli hela fem billängder längre i motorvägshastighet, och förarna som använde systemen hade dessutom svårare att hålla avståndet till bilen framför, hålla sig i sin fil och hålla konstant hastighet.

”Deltagarna visade en stor minskning i genomsnittshastigheten när de valde musik eller navigerade med infotainmentsystemens pekskärmar”, skriver forskarna.

Det var betydligt säkrare att använda systemen med röststyrning, men även där förlängdes reaktionstiden med ungefär lika mycket som om föraren skickade SMS med mobilen. Och i samtliga fall blev reaktionstiden längre än om föraren körde bil påverkad av alkohol eller cannabis.


Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.