Bild
Nästa artikel
Så farliga är infotainmentsystemen – Apple och Google sämst

Så farliga är infotainmentsystemen – Apple och Google sämst

Nyheter

Apple Carplay och Android Auto påverkar bilförare mer än alkohol och droger, visar en ny studie.

Det är ingen hemlighet att dåligt utformade infotainmentsystem kan vara trafikfarliga. Att sätta på stolsvärmen eller ändra radiokanal kan ofta inte längre göras med fysiska knappar utan funktionerna kan ibland vara gömda i olika undermenyer på en pekskärm.

Biltillverkarnas designteam, som vill ha rena ytor fria från knappar som bara används ibland, jublar – men för trafiksäkerheten är det inte alltid någon höjdare. Därför har både Apple och Google lanserat olika system som låter föraren använda några av mobilens appar i ett säkrare och mer ”bilvänligt” format, direkt i bilens infotainmentsystem.

Men en ny studie från England visar att både Apple CarPlay och Googles motsvarighet Android Auto påverkar bilförare mer än både cannabis och att använda en handhållen mobil (något som numera är olagligt).

Studien är gjord av välgörenhetsorganisationen IAM Roadsmart på uppdrag av oberoende Transport Research Laboratory och franska Fédération Internationale de l'Automobile (FIA).

Den visar att reaktionstiden för bilförare kan bli upp till 57 procent längre genom att använda Apple CarPlay på en pekskärm – det sämsta resultatet i studien. Att använda Android Auto från Google med pekskärm ökade reaktionstiden med 53 procent.

Så farliga är infotainmentsystemen – Apple och Google sämst

Faktum är att det enligt den här studien räknades som något säkrare att använda en handhållen mobil istället. Resultatet innebär att bromssträckan kan bli hela fem billängder längre i motorvägshastighet, och förarna som använde systemen hade dessutom svårare att hålla avståndet till bilen framför, hålla sig i sin fil och hålla konstant hastighet.

”Deltagarna visade en stor minskning i genomsnittshastigheten när de valde musik eller navigerade med infotainmentsystemens pekskärmar”, skriver forskarna.

Det var betydligt säkrare att använda systemen med röststyrning, men även där förlängdes reaktionstiden med ungefär lika mycket som om föraren skickade SMS med mobilen. Och i samtliga fall blev reaktionstiden längre än om föraren körde bil påverkad av alkohol eller cannabis.


Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-23 08:06

Behövs ingen studie för att förstå att infotainmentsystem distraherar föraren, man kan ju bara titta på en sak i taget, man undrar hur VW tänkte när dom i Golf ersatte alla knappar och rattar med touch-manövrering i menyer, gör om ... gör rätt!

https://uxdesign.cc/what-went-wrong-with-the-interaction-of-modern-cars-...

#2
2020-03-23 08:02

Jag håller helt med Stonebreaker.
Sanslöst att rensa bort alla vettiga knappar.

Och det jävliga att det är designer och ekonomernas fel.

#3
2020-03-23 08:23

Apropå detta, en text om faceliftade Toyota C-HR.

”Något annat skoj?
– När alla strävar efter att plocka bort knappar, lägger Toyota till fler. Touchknapparna är nu borta och har ersatts med fysiska på infotainmentsystemet. Ingen större revolution kanske, men nog är det att gå mot strömmen!”

#4
2020-03-23 08:33

Knappar i ratten är har kommit inom de senare åren. Men ingen ifrågasätter att man nu kan göra vissa saker utan att ta händerna från ratten. Automatväxel, automatiska torkare, automatisk avståndshållning, automatisk ljus och automatiska reglering av värme/kyla gör att man inte behöver syssla med så mycket mer än att hålla i ratten och titta genom vindrutan. Det finns inte samma behov i dag som förr i tiden att ständigt sitta och vrida, trycka och dra i diverse reglage, spakar, knappar och vred. Om jag någon dag saknar det får jag väl ta veteranbilen. Somliga verkar ha fastnat i tänket att typ "det var bättre förr med manuell choke."

#5
2020-03-23 09:17

Det som är skönt med Android Auto och liknande system är ju att röststyra allt. Man behöver inte peta nånstans alls.

#6
2020-03-23 09:19

Jag har ju "auto" så jag kan fibbla med konsollen här, för bilen bromsar ju automatiskt ändå.

Undersökning efter undersökning visar att "auto" långt ifrån alltid fungerar.

Samtidigt som vi trycker in mer och mer i bilen som föraren kan ägna sig åt istället för att vara uppmärksam. Och säger åt föraren att bilen har "auto".

En dödlig coctail.

.

#7
2020-03-23 10:59

Utmärkt att alla nu fick se svart på vitt hur farligt det är med handhållen mobiltelefon! (Men jag kan ge mig den på att alltid någon ska käbbla emot nu.)

För övrigt är jag inte det minsta förvånad över att Apple Carplay är farligare (läs: mer svårhanterligt) att använda än Android Auto. Vi som har koll på båda varianterna vet att Android är så mycket enklare att använda. Och nu fick vi också det bevisat! :)

#8
2020-03-23 17:26

Väldigt märkligt att jämföra med alkohol eller cannabis. Ja, dom har säkert rätt, men dricker du alkohol så att du är så påverkad eller röker cannabis, så har man nedsatt reaktionsförmåga under en lång tid, säkert hela färden, men ändrar man någon inställning på skärmen så gör man det kanske under några sekunder, det är en enorm skillnad i hur osäkert det blir.

#9
2020-03-23 20:24

Redan för flera decennier sedan hade vissa länder ett förbud mot att en bilradio hade scrollande displayer. Motivet var att dessa drog förarens blickar till sig som magneter, under vilken tid han inte såg på trafiken.
Att förbjuda att prata i mobiltelefon är nog bra, men att tillåta interaktiva menysystem som visas vid sidan om blicken framåt för föraren i en bil är så idiotiskt att det trotsar allt förnuft. Skall något visas skall det ske med projicerad info i nederkant av vindrutan framför föraren. Självfallet skall all interaktiv displayhantering vara spärrad vid farter över 20 km/h.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.