Nästa artikel
”Biltillverkarna kommer tvingas stoppa många suv-modeller”
Nyheter

”Biltillverkarna kommer tvingas stoppa många suv-modeller”

Publicerad 21 augusti 2020
Svårt val för biljättarna när utsläppsböter ställs mot höga vinster från suvarna.

Försäljningen av suvar och crossovermodeller bara fortsätter öka. Allt fler köpare går över till en mer ”högbyggd” bil av olika anledningar.

Men det ställer också biltillverkarna inför en tuff utmaning. Snittutsläppet av koldioxid för de suvar som säljs inom EU är just nu 131,5 gram per kilometer vilket är långt från det nya utsläppsmålet på 95 gram per kilometer, skriver analysfirman Jato Dynamics i ett blogginlägg.

Suvarna står alltså för en stor del av biltillverkarnas försäljning, och bidrar till bättre lönsamhet – men de är betydligt sämre för klimatet än ”lågbyggda” bilar vilket ökar risken för att tillverkarna tvingas betala höga bötesbelopp när utsläppsmålen inte nås.

Läs också: Här pressas Volvochefen – om suvarnas utsläpp

”En sak är säker: tillverkarna kommer förmodligen tänka till en extra gång innan de lanserar fler suvar, särskilt när all vinst de gör på suvarna enkelt kan försvinna på grund av ökade bötesbelopp”, skriver analytikern Felipe Munoz.

Enligt honom står det klart att tillverkarna kommer tvingas betala mycket höga bötesbelopp om efterfrågan på dagens suv-modeller med förbränningsmotorer ökar.

”Det kommer inte bli enkelt att stoppa tillverkningen av bilar som har drivit försäljning och vinster de senaste tio åren. Elektrifiering av dessa bilar kan vara en lösning, men på kort sikt kommer många tillverkare tvingas sluta tillverka några av sina suvar”, skriver Felipe Munoz.

Läs också: Suvarna driver upp utsläppen igen: ”Väldigt problematiskt”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-21 11:06
Berwald

Tror jag inte ett dugg på. Det finns många SUV-modeller som ligger under 95g/km, då i form av laddhybrider och elbilar. Däremot kommer andelen laddhybrider och helt eldrivna modeller öka.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-21 11:59
V70Silver

Håller helt med dig. Tillverkarna kommer vara beredda att rea ut vissa laddhybrider om det krävs för att kunna fortsätta sälja de lönsamma SUVarna.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-21 13:19
Gunnar Lindberg

VW ID.4 visar vägen!

#4 • Uppdaterat: 2020-08-21 13:20
Hackenbush

Höga avgifter för höga utsläpp är helt rätt.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-21 13:47
J.L

Hoppas att det får avtryck i färre SUV:ar, klumpedunsar i registreringarna och på vägarna.

#6 • Uppdaterat: 2020-08-21 14:11
Uffeeh

Samtidigt måste bilar vara användbara och för väldigt många är då ett bra insteg oerhört viktigt liksom att inte behöva halvligga i sätet. Alla bilförare är inte unga och viga och kan krypa ner i låga bilar. Volvo V60/V90 är två skräckexempel med både låg sitshöjd och liggande körställning , skulle själv aldrig orka med att använda sådana till vardags.

#7 • Uppdaterat: 2020-08-21 14:46
Styggavargen

Uffeeh, det är lätt att lösa för biltillverkare.. gör dem ca 1,5 - 1,55 meter höga.. så drar inte förbrukningen iväg så mycket. Man kan ta vanliga kombi/sedan modeller och bara höja dem lite. Annars kan du köpa en Octavia, den ligger du inte ner i... den har hyfsat enkelt insteg (inte så att det stör). Det finns bilar som är lite högre utan att vara SUV. Och vill du veta innan du köper bil och vill se vilka bilar som kan passa dig så rekommenderar jag denna sidan:
https://se.automobiledimension.com

Men jag håller med dig angående Volvo's vanliga modeller (ej SUV), de är väldigt låga.. sedan är deras SUV modeller väldigt höga (över 1,6 meter) åt andra hållet...men det finns många vanliga bil modeller som ligger på runt 1,5 meter som borde funka bra för många...man behöver ingen SUV egentligen. Sedan tror jag att varför man gillar SUV, är att ju högre de sitter...mer kan du se över den lägre bilen framför. Och man tycker att bilen automatiskt är säkrare när du kan titta ned på den vanliga bilen..

#8 • Uppdaterat: 2020-08-21 15:02
Styggavargen

Berwald, vilken SUV ligger under 95 g/km?? Det motsvarar ca 0,35 liter/mil (bensin)..eller 0,31 liter/mil (diesel)... du kan inte ens få en lite Polo att köra på så lite drivmedel per mil.

#9 • Uppdaterat: 2020-08-21 15:05
pinjong

Läser Styggas beskrivning och ser bilen framför mig:

https://www.klassiker.nu/reportage/tjorven-rusar-i-pris

#a • Uppdaterat: 2020-08-21 15:42
Styggavargen

pijong, den var väl fin...tycker jag, varför krångla till det?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.