Bild
Nästa artikel
Suvarna driver upp utsläppen igen: ”Väldigt problematiskt”

Suvarna driver upp utsläppen igen: ”Väldigt problematiskt”

Nyheter

Koldioxidutsläppen för nya bilar ökar för tredje året i rad. En viktig anledning är att köparna i allt högre utsträckning väljer en suv.

För tredje året i rad fortsätter koldioxidutsläppen från nya bilar inom EU att öka, enligt nya siffror från Europeiska miljöbyrån.

– Jag ser det som väldigt problematiskt. På en övergripande nivå behöver vi gå mot nollutsläpp från bilar, både nysålda och generellt, för att kunna nå Parisavtalet, säger Frances Sprei, forskare i hållbar mobilitet på Chalmers, till Ekot.

Ökningen av koldioxidutsläpp från personbilar inom EU låg på drygt en procent mellan 2018 och 2019.

Även om många bilköpare börjar överväga elbilar och laddhybrider säljs det fortfarande betydligt fler bilar med enbart förbränningsmotor, och många bilköpare väljer nu att överge dieselbilar för bensinbilar. Det ger högre koldioxidutsläpp.

Läs också: Efter coronadippen: Nu ökar utsläppen i Europa

En annan viktig anledning är att allt fler bilköpare väljer en högbyggd suv istället för en vanlig halvkombi eller kombi. Suvarnas högre tjänstevikt och luftmotstånd driver upp förbrukningen och därmed även utsläppen.

Siffrorna innebär även att det blir svårare för biltillverkarna att klara EU:s nya utsläppskrav på 95 gram koldioxid per kilometer.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-07-06 12:22

SUV måste stoppas i fabriken, sluta tillverka dem och satsa på energisnåla elbilar (vanlig kaross). Folk är inte rationella i sitt bilköp, det har spårat ur för länge sedan. Bilar med höga utsläpp med dagens mått, blir väldigt kalla som begagnade vilket innebär att vi bygger en massa bilar som sedan ingen vill ha efter 3-5 år. Detta slukar massor med energi och resurser.

#2
2020-07-06 13:47

Man kan knappast förvänta sig att bilköparna ska göra förnuftiga val.
"Förnuft är bortkastat på de oförnuftiga", däri ligger orsaken till mycket destruktivt.

#3
2020-07-06 13:48

Köp hybrid suv/crossover, problemet löst.

#4
2020-07-06 14:08

Jag tycker att journalisterna ska lära sej svenska innan de skriver inläggen. " Ökningen av koldioxidutsläpp inom EU låg på drygt en procent mellan 2019 och 2018" slut citat. För det första kom, så vitt jag vet, 2018 före 2019 och dessutom fanns absolut ingen tid mellan dessa år. SKÄRPNING!!

#5
2020-07-06 15:06

Köp "liten" bil, typ Golfklass.
Gjorde jag...men attans...utsläppen ökade....men sååå mycket roligare det blev :-)

#6
2020-07-06 16:28

Shogun, varför göra lite när du hade kunnat gjort mycket mer?
Du kunde ha valt en Corolla Touring HSD istället och sänkt dina utsläpp mer

#7
2020-07-06 17:49

Detta är framförallt resultatet av hetsjakten på dieselmotorer som har sin givna plats i en Högbygd SUV. Så det är media och politiker som fått det precis som dom velat, utan att förutspå konsekvensen av det hela.
Men NOX utsläppen måste ju ha gått ner, det var ju liksom hela grejen......

#8
2020-07-06 18:03

Guran, utsläppen sänks inte med diesel i en SUV.. det blir mer eller mindre ett nollsummespel mot en motsvarande vanlig bil med bensinmotor. Sedan förstår jag inte varför vi generellt kör omkring i onödigt stora bilar.. samt bilar med fyrhjulsdrift mm som driver upp förbrukningen. Även om bilar snart blir eldrivna så kvarstår problemet, vi använder allt mer energi som i slutändan producerar utsläpp. För mig är en lagom stor bil någonstans mellan 4.5-4.7 meter lång, då blir bilen inte för liten.. och inte stor och klumpig att hantera. Småbilar har jag aldrig gillat, och inte för stora bilar heller.

#9
2020-07-06 18:34

Suvarna får förbjudas, det är det ända som hjälper.

#10
2020-07-06 21:00

Detta kommer att sköta sig själv. Någon gång på slutet av 70-talet eller början på 80-talet fick man här för sig att man skulle ha SUV-liknande stora bilar som man hade i Amerika. (Allt i Amerika skulle efterapas här). När då bensinen blev dyrare ville de flesta bli av med åbäkena vilket gjorde att de föll som en sten i pris, gick inte att sälja och hamnade på skrotfirmorna.

#11
2020-07-06 21:08

För mig är en lagom bil drygt 420 cm. Så stora och onödiga bilar som styggavargen har känns helt fel.

#12
1
2020-07-06 22:20

Diesel och SUV är äckligt.

#13
2020-07-06 22:27

Vad menas med SUV? Numera ingår många modeller som börjar vid små sk Crossovers till en en höga jeepar, jag menar att SUV är för de flesta tillverkare en design sak som inte behöver dra mer soppa bara för att de bär namnet SUV.
Jag bor strax utanför Stockholm och min SUV har varit perfekt, när vägarna är undermåligt underhållna eller när man skall utprovas för nya upphandlade snöröjningsmodeller (såsom feministisk snöröjning). När SL har ställt in, så har min SUV varit som bäst. När jag blir tvungen att byta, så blir det nog en ren EL-SUV istället.

#14
2020-07-06 22:33

Jag skulle vilja ha en eldriven kombi med ett rymligt fyrkantigt bagage med en räckvidd på runt 30 mil. Snabbladdning 150 KW. Dagens överdesignade kombibilar är onödigt stora men sällan speciellt rymliga. Tänk V70 vs V90.

Har bilen rejäl snabbladdning så behövs inte en räckvidd dimensionerad för de allra längsta körsträckorna för året.

#15
2020-07-06 23:59

"Koldioxidutsläppen för nya bilar ökar för tredje året i rad. En viktig anledning är att köparna i allt högre utsträckning väljer en suv."

Är det samma personer ovan som även är oroliga för miljö och klimat och är förbannad över höga drivmedelskostnader och "bonus/ malus"? Antagligen är det så och det är tragikomiskt när man som köpare/ användare själv inte förstår att man är en del av problemet, men även lösningen.

#16
2020-07-07 00:42

johseg01, du verkar inte se sambanden med högre kaross .... mer vikt, högre luftmotstånd och givetvis en bil som drar mer energi. Vart skall all elen komma ifrån? Elbilar löser inte problemen.. energi måste framställas utan utsläpp. Men behöver man en SUV? Det är frågan man måste ställa sig, klarar jag mig lika bra med en mindre 2WD bil? Det kommer inte att gå att rädda världen, människor är för egoistiska och viker sig inte eller nöjer sig med mindre...så enkelt är det tyvärr. Att vi skulle kunna kapa 1/2 utsläppen på 10-20 år är inte realistiskt... det kommer innebära att ALLA måste spara in, samköra...eller köra mindre bilar. Hela tillverkningen måste styras upp med hårdare regler. SUV är en väldigt konstig trend... inget vi egentligen behövde, och snacka om att trenden kom olägligt.. men som vanligt, en trend ifrån USA som sedan flyttar över hit till Europa och resten av världen.

#17
2020-07-07 00:56

Hittade detta, mycket intressant:
"Om drygt 30 år ska Europa vara klimatneutralt. Det förutsätter att 80 procent av all el kommer från förnybara energikällor som sol och vind, att energikonsumtionen halveras."

Vi måste använda mycket mindre energi, så även om bilar skall köras på EL så måste de vara snåla. Att tro att vi kan köra runt i en SUV som drar 2 kwh/mil är otänkbart.... det kommer aldrig att hålla i längden. Sedan om det är SUV eller vad det nu är... ja d u kan kalla vad som helst. Framtidens bilar måste bli mycket snålare än dagens tunga ineffektiva klumpar.

#18
2020-07-07 01:57

Vargen, det kan låta cyniskt, men människans hjärna är sådan att den har svårt att förställa sig och reagera på hot som kan bli verklighet långt senare och speciellt om det drabbar människor, djur och natur långt bort, för det som främst gäller är här och nu och den egna tillfredsställelsen. Förståelsen för hur ens egen livsstil påverkar omgivningen är heller inte hjärnans paradgren (stora skillnader finns självklart), utan det är när man själv och nära och kära blir drabbade som polletten kan trilla ned. Det är därför man kan likna klimatkrisen och människan med grodan som sitter kvar i grytans vatten allt medan temperaturen stiger och det slutar med att den blir kokt, utan att ha gjort något åt det, då den inte förstått situationen.

#19
2020-07-07 06:41

Jag respekterar de få som väljer en Suv för att de verkligen behöver högre markfrigång och 4hjulsdrift. Övriga Suvägare är inte de skarpaste knivarna i lådan som inte tänker själva utan följer en löjlig trend. En arbetskamrat har en CX5 som drar i snitt 0.8 lit/milen. Det är minst 20 procent mer än vad en vanlig personbil o motsvarande storlek behöver. Det är ca 20 år sedan jag hade en bil som snittade 0.8 lit/milen-bilarnas utveckling skall väl gå åt mer miljövänligt eller?

#20
2020-07-07 09:22

Man kan köra ett flertal s.k. SUVar på ca 1/2-litern och fyrhjulsdrift behöver väldigt få. Tekniken kan naturligtvis ytterligare utvecklas vad det gäller bränsleåtgången. Tycker att debatten för länge sen har kantrat.

#21
2020-07-07 10:20

Har 12 km skogsväg som plogas sent och på våren är ofarbar utan 4-hjulsdrift och högre markfrigång. Samtidigt behöver jag ofta köra långa sträckor på bra väg så kompromissen blev en förhöjd kombi med 4-hjulsdrift som drar c:a 05l/mil.

#22
2020-07-07 18:33

Vilka SUV går att köra på 1/2 liter milen? Källa tack. Om du pratar diesel så är 1/2 liter per mil inte jättelågt...

#23
2020-07-07 19:34

Vargen: Är du nu igång igen. Märker du inte att du ännu en gång säger emot dej själv. Den andra meningen säger emot den första. Ditt hat mot alla bilar som kallas Suv oberoende av höjd och oberoende av vikt är bara patetiskt. Gå med i någon syförening i stället.

#24
2020-07-07 21:50

Vet inte om Skoda Scout räknas som SUV (och bryr mig inte heller) men runt halvlitern diesel drar den. Klart bättre än de flesta "äkta" SUV:ar typ friggebod på hjul....

#25
2020-07-08 06:43

Lawett, nej Skoda Scout är ingen SUV. Det är en riktig personbil precis som XC70, VW Alltrack mm där man har 4hjulsdrift och lite högre markfrigång utan att öka bränsleförbrukningen så mycket och riskera säkerheten vid en kollision för andra medtrafikanter.

#26
2020-07-08 19:12

Syförening, har du någon i åtanke?

SUV för mig är en bil som är högre än en vanlig bil, lastar oftast inte mer...men väger flera hundra kilo mer än nödvändigt. Luftmotståndet ökar och förbrukning likaså. En MPV är ingen SUV...den drar mer men lastar samtidigt mer, den högre förbrukningen är befogad .. eftersom det är priset man får betala för en bil som lastar mer. SUV är onödigt, du fick bara nackdelar.. priset är högre förbrukningen som vi inte har råd med i dagsläget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.