Bild
Nästa artikel
Nyheter

Efter coronadippen: Nu ökar utsläppen i Europa

Publicerad 24 juni 2020 (uppdaterad 24 juni 2020)
Flera storstäder rapporterar att utsläppen ökar kraftigt efter nedgången.

Storstäder som Paris, Bryssel och Milano rapporterar nu att utsläppen av kväveoxider från biltrafik är på väg upp igen efter en tillfällig nedgång under coronakrisen, skriver Financial Times och hänvisar till siffror från Europeiska miljöbyrån (EEA).

Flera städer har lättat på restriktionerna och tillåter nu mer rörelse än tidigare. Men många vill undvika kollektivtrafiken och därför ökar risken för köer och högre utsläpp från biltrafiken.

– Det är definitivt en enorm utmaning att vi ser utsläppsnivåerna på samma nivåer som innan covid-19, även om trafiken i många städer fortfarande ligger på en lägre nivå än före krisen, säger Lauri Myllyvirta, analytiker på Centre for Research on Energy and Clean Air, till tidningen.

Enligt henne är risken nu att vi snart får se både bilköer och utsläpp på samma nivå som innan krisen innan ekonomin ens hunnit öppna fullt ut. Siffror från navigationsföretaget Tomtom visar att biltrafiken ökar kraftigt i Tyskland, Frankrike och Italien.

I städer som inte stängts ned lika mycket som andra – exempelvis Malmö – är utsläppen från biltrafiken högre i år jämfört med samma period förra året.

Kommentarer

#1 • 2020-06-24 15:15
Hackenbush

Är man förvånad över detta? Det går väl bara tillbaka till utsläpp som förekom Coronapandemin. Ingen trodde väl att utsläppen skulle fortsättningsvis vara lika låga som under pandemins topp.?

#2 • 2020-06-24 16:56
Carl Trefalt

Antalet bilar ökar hela tiden.

#3 • 2020-06-24 18:55
Styggavargen

Såg bilder ifrån Indien, vilken skillnad på luften när bilarna försvann. Har varit i Kina...vilka snorkråkor man får av all smog. Vansinnigt...att utvecklingen inte fått bort fossilt drivna fordon för längesen är en gåta.

#4 • 2020-06-25 20:52
Elbilisten

#3: "att utvecklingen inte fått bort fossilt drivna fordon för längesen är en gåta." Det är nog för att tillverkarna envisas med att fokusera på det som är struntsaker i sammanhangen. Exempelvis reklamuttryck, hur många cm karossen mäter, proportioner mellan karossdelar, sitthöjd, frihöjd, vinklar på huv och rutor. Det är ju inte det vi får luftvägssjukdomar av. Alla fordon från mopedbilar till dubbeltdäckarbussar måste göras avgasfria.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.