Bild
Nästa artikel
Besvikelse för Volvo och Polestar i nytt räckviddstest

Besvikelse för Volvo och Polestar i nytt räckviddstest

Nyheter

Varken Volvos eller Polestars elbilar lyckades särskilt bra i USA:s räckviddstest.

Volvo har precis börjat bygga elbilen XC40 Recharge och koncernsyskonet Polestar har kört igång leveranserna av elbilen Polestar 2.

Enligt den europeiska WLTP-körcykeln har Polestar 2 en räckvidd på 47 mil. Suven XC40 Recharge är större och inte lika aerodynamisk, så där blir räckvidden några mil kortare: strax över 40 mil.

Men i den amerikanska körcykeln EPA gick det inte alls lika bra. Polestar hade siktat på en räckvidd på 44,2 mil i EPA-körcykeln, men resultatet blev bara 37,5 mil – tio mil kortare än i WLTP.

Inte heller för Volvo XC40 Recharge gick det särskilt bra. Den har fått en officiell räckviddssiffra på 33,5 mil hos EPA.

Som vanligt är de officiella körcykelsiffrorna inget annat än just det – en officiell siffra som inte alltid stämmer överens med verkligheten. Men i de här fallen verkar det tydligt att Volvo optimerat räckvidden för WLTP och inte för EPA. Vad det kommer innebära för försäljningen i USA återstår att se.

Räckvidden i verklig trafik kommer skilja sig åt beroende på bland annat körstil och väder, men så här stor brukar inte skillnaden vara mellan WLTP- och EPA-siffror.

Läs också: Här rullar första exemplaren av Volvos elbil av bandet

Kommentarer

#1
2020-10-08 07:58

Föga förvånande att dom där fyrkantiga tunga lådorna tar mycket ström.

#2
2020-10-08 08:16

Det är lika bra att sänka antalet p-platser. Ingen normal människa kommer ha råd med bil i framtiden i alla fall. Det är där vi kommer hamna.

#3
2020-10-08 08:23

Sant, men en betydande del av nuvarande p-platser behövs till laddplatser för de som trots allt har råd och/eller enligt samhällets godtycke får använda bilar!
Läs f.ö. artikel längre ner på denna sida om krav på reducerade parkeringsregler vid nybyggnad av bostäder.

#4
2020-10-08 09:25

Ingen bra aerodynamik samt att de väger minst 400 kg för mycket. Sagt det förr, vikten är av enorm betydelse på många sätt...ökad vikt ger massor med problem (precis som hos djur och människor). Volvo ser dock endast ökad vikt som bra egenskaper, vilket skall öka säkerheten på deras bilar.... men det har tyvärr gått för långt när bilar väger över 2 ton tycker jag.

#5
2020-10-08 09:46

Vikten i sig är väl inte bra för säkerheten. Men om vikten består av en bättre skyddsbur eller mer säkerhetsutrustning så är det såklart bra för krocksäkerheten.

#6
2020-10-08 10:28

Nån förklaring till varför det blir såhär? Mer än det väldigt luddiga "optimerat räckvidden för.." Vad är den stora skillnaden mellan EPA och WLTP? Det är ju rimligtvis där som Volvo/Polestar är extra usla.

#7
2020-10-08 14:05

K_Klabbe, tungt fordon krossar lätt fordon.. nu med ELSUV och XC90 mm så ökar spridningen i vikt. En Golf väger idag 1350 kg... en XC90 ca 2350 kg. Jag tror inte på att 1 tons skillnad är bra när vi krockar, eller vad tror du? Volvo vägrar göra något åt vikten i sina fordon...alla andra lär väl hänga på, eller vad tror du? Talesättet "lika barn leker bäst" har väl aldrig varit fel eller? Detta var illa redan innan elektrifieringen eftersom Volvo snöat in på SUV modeller som redan var tunga...nu skall dessa elektrifieras med en ökad vikt på ca 500-600 kg. När man tänker efter, det är sjukt... det är det enda ordet jag kan komma på som beskriver detta.

#8
2020-10-08 15:54

Sluta prata räckvidd på elbilar.
På en bränsledriven bil så pratar man inte om hur långt man kommer på en tank.
Prata förbrukning istället.

#9
2020-10-08 15:58

Klumpiga el-Suvar verkar dra 2,5-3 kw/h per mil.
Det finns elbilar som drar 1,5 kw/h per mil.
Varför inte införa ett tak på energiförbrukning på elbilar ?
Kanske max 1,5 kw/h per mil, så får biltillverkarna tänka till lite.

#10
2020-10-08 16:52

Det var ett bakslag av Volvo, Polestar!

#11
2020-10-08 16:57

...om inte annat skulle man kunna koppla subventionerna för elfordon till förbrukningen....

#12
2020-10-08 17:20

Med tanke på att batteriet sällan bör fyllas till 100% utan max 80/90% och dessutom aldrig gå under 10%, så använder man normalt max 80% av vad WLTP el EPA säger. Det gör att den praktiska max sträckan blir än kortare... Värt att tänka på innan köp av bilar som gör max 20-, 30-, 40 mil (100%) eller liknande..

#13
2020-10-08 18:41

Irvor, du vet väl att en E-Golf ligger runt 1,45 kw/h blandad körning. Klumpiga el-suv kommer nog inte försvinna, så länge alla köper en sådan modell så uppmuntrar det biltillverkare att göra nya modeller. På 10 år har endast Crossover/SUV modeller kommit ut, ingen vanlig bil utom Tesla 3 vad jag vet.

#14
2020-10-08 19:07

Vargen du verkar ha ganska dålig koll, eller är så upptagen av den SUV-vendetta att du bommat.
Förutom E-Golf så för att nämna några.
Hyundai Ioniq, en av marknadens effektiva modeller
Nissan Leaf
Renault Zoe
Opel Ampera
Opel Ampera e

Och det finns fler som du också inte har koll på.
Så nej alla är inte stora tunga SUV:ar. Du behöver troligen skaffa nya glasögon som inte filtrerar bort allt annat än SUV:ar.

#15
2020-10-08 19:23

Håller med Pi här, effektivitet med elektronerna borde kunna premieras.

#16
2020-10-08 19:33

Guran
Men det är väl det Stygga skriver, storleken kommer dra upp förbrukningen. Ingen av de du räknar upp är SUV och har låg(?) förbrukning.

Hur som helst, jag instämmer med att det är mer intressant att jämföra förbrukning. Tycker dock det även är intressant att få siffra på räckvidden. Det är ju ganska stor skillnad på 20 mil och 40 mil effektiv räckvidd.

#17
2020-10-08 20:41

Axa, Vargen skriver
”På 10 år har endast Crossover/SUV modeller kommit ut, ingen vanlig bil utom Tesla 3 vad jag vet.”
Och då menar jag att Vargen inte har någon koll på andra modeller förutom SUV via sina selektiva hatglasögon. Det finns ett stort urval. Och dom förta elbilsmodeller som kom ut var inte SUV, det är resultatet av vad kunderna i dag föredrar, därav fokuserar tillverkarna nu på detta.
Men det är intressant att den i Vargens ögon SUV definierade Kona Electric är den, enligt Norsk data, elbil som tar minst ström av hela Norges elbilsflotta. Och det skiljer under 1kWh/mil mot den glupskaste Audi e-Tron

#18
2020-10-08 22:47

Laddar man hemma så är ju räckvidden på de flesta elbilar mer än tillräcklig för den dagliga körningen. Och driftskostnaderna blir väldigt låga jämfört med konventionella bilar, oavsett modell. Det är möjligheten att ladda hemma som är helt avgörande.

#19
2020-10-09 10:58

Guran
Jo, och jag håller inte med om att man ska generalisera kring SUV då det kan skilja väldigt mycket mellan form och storlek.

Men elbil är ett sätt att försöka vara mer miljömedveten (är min föreställning) och då kan man ju önska att tillverkarna försöker så gott det går ha låg förbrukning även på elbilar. Där behöver även vi konsumenter ställa det kravet.
Problemet med många elSUV är att deras utformning inte särskilt hjälper förbrukningen ner. Det andra problemet är att ifall man har behov av en praktisk elbil som är lika praktisk som den man har idag så är alternativet en stor el-SUV.
Det finns ju enstaka undantag med tex MG som tydligen har kombimodellen som säljer riktigt bra. Undrar varför?
Ja, var är A4, A6, 3 och 5-serie kombis, V60 och V90 kombis i elbilsutförande? Å andra sidan är ju detta en snäv undring från en i kombilandet Sverige.

#20
2020-10-09 16:07

Anledningen till att räckvidd är mer intressant än förbrukning i en elbil är att det inte spelar så jättestor roll för dom flesta om deras småkörningar kostar 2 eller 3 kronor, däremot kan det göra väldigt stor skillnad om en halvlång resa tar 3 timmar istället för 2.

Därmed inte sagt att förbrukning är ointressant. Men det finns en anledning till att räckvidd är mer intressant för en elbil än vad det annars är.

#21
2020-10-09 19:57

Ganska trist att diskutera detta med icke elbils ägare....:-( De har ju ingen koll eller erfarenhet - ofta bara sina (gammalmodiga) synpunkter, enligt min åsikt..

#22
2020-10-09 20:18

Bilräven
Jag antar att du håller dig undan från att kommentera artiklar med fossilbilar...

#23
2020-10-10 03:14

Väntat, bilarna kommer bli bättre med tiden efter en serie uppdateringar i mjukvaran , precis som i Tesla , antagligen beror skillnaden på att amerikanerna vet var det är som svårast för elektroniken att hushålla med elen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.