Bild
Nästa artikel
Volvo har börjat bygga XC40 Recharge – här rullar elbilen av bandet

Volvo har börjat bygga XC40 Recharge – här rullar elbilen av bandet

Nyheter

Volvos nya satsning är igång och nu byggs suven XC40 som elbil. Årets produktion är redan slutsåld.

Volvo har börjat bygga den eldrivna versionen av suven XC40.

Modellen är ett viktigt steg för att Volvo ska kunna sänka koldioxidutsläppen med 40 procent inom fem år, och då ska också hälften av försäljningen bestå av helt eldrivna bilar.

Årets produktion av Volvo XC40 Recharge är redan slutsåld, så köpare som beställer ett exemplar i dag får vänta till nästa år på leverans. De första bilarna ska levereras till köparna i slutet av året. Bilen byggs i Volvos belgiska fabrik.

– Det här är en stor dag för Volvo Cars och för alla anställda här i Gent, säger Javier Varela, chef för globala industriella operationer och kvalitet.

Volvo XC40 Recharge kommer i lanseringsutförandet kosta drygt 700 000 kronor och för det får köparna en effekt på 408 hästkrafter och en räckvidd på 40 mil enligt WLTP-körcykeln. Billigare och svagare versioner följer senare.

Bilen har även fått en uppgradering på insidan, i form av samma Androidbaserade infotainmentsystem som redan finns i Polestar 2.

Läs också: Nu kan du bygga Volvo XC40 Recharge – så svindyr är topputrustade elbilen

Taggar: Nyheter, Volvo XC40

Kommentarer

#1
2020-10-02 08:28

I Sverige är det ju riktigt att åka Volvo, det gäller att värna om vår svenska kvalité!
Men finns det något svenskt i den här?

#2
2020-10-02 08:40

Ja, det är varje fall tusentals torslanda baserade ingenjörer som jobbat med den. Och det bara på Volvo, sen finns ju svenska underleverantörer och plattformen där svenska CEVT arbetare gjort mycket arbete. Ser man till ren produktion så levereras det gissningsvis karossdelar från Olofström.

#3
2020-10-02 09:02

Kineser vs träpatroner.

#4
2020-10-02 09:44

Jag hoppas det blir en försäljningsframgång för Volvo och lycka till.
Volvo gör bra bilar men tyvärr för dyra för mig.

#5
2020-10-02 10:32

700' för en bil som väl invändigt har utrymmen jämförbara med en Golf känns som ett rejält överpris...

#6
2020-10-02 12:53

Väntar fortfarande på en elbilsmodell som är praktisk, strömlinjeformad och elegant.. inte något klumpigt, fult..och tungt som knappt kommer någonstans trots stora tunga batterier. Mazda hade bra idéer om att inte ha för stora batterier, men valde att slösa bort kapaciteten i batteriet på SUV kaross....väldigt synd.

#7
2020-10-02 13:24

Vargen: Du menar som Tesla? Jag håller på att flytta nu och är djupt imponerad av hur otroligt rymlig bilfasiken är.
Annars har du ju Ionic med samma koncept, strömlinjeformad, halvkombi och med det mindre batteri du efterfrågar.
Så du kan sluta vänta och gå ut och handla! :)

#8
2020-10-02 15:20

Jättebra, men nu väntar vi på en billigare bil för "vanligt folk" (jag skulle aldrig lägga 700 lax på en bil).

#9
2020-10-02 16:16

För mig är Volvo ganska ointressant. På elbilssidan är Volvo helt ointressant. Det finns så många fler elbilsmodeller som är mer intressanta än en Volvo-låda ”omgjord” från fossil till elbil.

#10
2020-10-02 21:37

Volvo XC 40 Recharge är för dyr, det är enda problemet.

#11
2020-10-03 13:01

Henrik M, din miljontesla model S är ju 5 meter lång så självklart ska den rymma mycket last. Nästan vilken bil som helst i den storleksklassen är rymlig. Problemet är snarare att många mindre svindyra elbilar så som TM3 har ett brevinkast till lastutrymme. Helt odugligt om man ska transportera skrymmande grejor eller exempelvis en hund.

Den första rimligt prissatta och rymliga elbilen är Enyaq. Med tanke på att ID3 verkar vara någorlunda effektiv så tror jag att Enyaq 60 kan komma att få en verklig räckvidd på 30 mil.

#12
2020-10-04 01:30

V70, Nu skrev inte Vargen nåt om pris utan bara att han väntade på en praktisk strömlinjeformad elbil, och min poäng var att det finns redan. Eller hur? Sen är det ju bara ren BS från din sida att Model 3 har ett brevinkast, har du själv testat och lastat? Det har jag......den är betydligt rymligare och mer praktisk än man tror. Sen undrar jag varför folk fortfarande ska ha plats för jättesaker de kör på en gång var tredje år.....köpa bil efter det när hemkörning kostar ett par hundra....
Beställde nya sängar till både mig och dottern häromdagen, frågade vad hemkörning kostar, 299 kr till tomten och 399 inburet......vem i hela friden krånglar med det själv då?

#13
2020-10-04 10:27

Polestar 2 och Volvo XC 40 Recharge ger inte många jobb i Sverige. Polestar 2 tillverkas i Kina, och Volvo XC 40 Recharge tillverkas i Gent i Belgien.

#14
2020-10-04 10:37

Carl: Och vart ligger utvecklingsavdelningarna? Vart är prototyperna byggda? Vart testas de ut till största del?

#15
2020-10-04 13:59

Men det kan ju flyttas till Kina !

#16
2020-10-08 09:23

HenrikM, jag tillbringade själv en vecka med en hyrd Tesla Model 3 nyligen och körde cirka 150 mil. Jag är bestämt av åsikten att även om bagageutrymmet är tämligen rymligt är det ändå extremt opraktiskt i längden, vilket fått mig att avstå att utnyttja min reservation från 2016, jag väntar på att få jämföra Model Y med Skoda Enyaq innan jag tidigast väljer elbil.
Behöver man som jag lasta ibland en cykel, ibland en rullstol och en rullator, och allt som oftast en hel del bagage, blir det för opraktiskt med den konstruktion Model 3 har. Förutom det upplevde jag den som en utmärkt elbil, och Teslas laddarnätverk är än så länge helt oslagbart.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.