Bild
Nästa artikel
Bekräftat: Mazdas wankelmotor gör comeback – i elbilen

Bekräftat: Mazdas wankelmotor gör comeback – i elbilen

Nyheter

Mazda väcker liv i wankelmotorn och använder den som räckviddsförlängare.

Mazda är en av mycket få biltillverkare som hållit liv i den så kallade wankelmotorn – en speciell motorteknik som använder en rotor istället för en konventionell cylinder.

Wankelmotorerna har lockat med mjuk gång trots att de kunnat varva högt. Men wankelmotorerna har också dragits med problem som hög oljeförbrukning, dåligt vridmoment och tveksam hållbarhet.

Nu bekräftar Mazda att wankelmotorn ska göra comeback – men inte i vilken modell som helst. Den dyker nämligen upp som räckviddsförlängare i elbilen MX-30.

Kort räckvidd

Mazda har fått en del kritik för att det 35,5 kWh stora batteripaketet i elbilen MX-30 är för litet och att räckvidden därmed blir för kort. Mazdas försvar går ut på att räckvidden är fullt tillräcklig för många förare och att ett mindre batteri ger lägre vikt samt mindre åtgång av sällsynta jordartsmetaller. Du kan läsa våra första intryck av Mazda MX-30 här.

Med en räckviddsförlängare kan batteriet laddas upp under färd och räckvidden blir längre. Wankelmotorn används därmed inte för att driva hjulen utan för att ladda batteriet och då gör det inget att den har dåligt vridmoment eftersom det är elmotorn som driver hjulen.

Även som vanlig hybrid

Wankelentusiaster har i många år hoppats på en comeback för den udda motortekniken och ändlösa rykten har hittills inte blivit verklighet. Den här gången har dock Mazda bekräftat att wankelmotorn ska dyka upp som räckviddsförlängare i MX-30 och att modellen förmodligen ska lanseras 2021 eller 2022.


Mazda MX-30 kommer även som vanlig hybrid utan laddkontakt, men med mildhybridteknik och med en konventionell förbränningsmotor.

Läs också: Mazdas konstiga besked: Nu kommer elbilen med bensinmotor

Taggar: Nyheter, Mazda MX-30

Kommentarer

#1
2020-10-12 07:46

En laddhybrid alltså. Jag tror inte på succé.

#2
2020-10-12 08:05

Räkna aldrig ut wankelmotorn.

Ryktet om min död är starkt överdrivet (Mark Twain)

#3
2020-10-12 08:01

Wankel eller inte. Hela den där bilen är bara konstig.
Konstigt baksäte, knepiga dörrar, jobbig inredning, jobbig lösning.
Man måste ju vara rätt mycket experiment-villig för att orka.

#4
2020-10-12 08:12

Kul att nån vill sticka ut och göra nått roligt ibland.
Jag skulle orka äga en.

#5
2020-10-12 08:45

@rikard, men när du får se priset, så kommer du att ändra dig.

#6
2020-10-12 08:53

Mazda resonerar rätt, storleken är av stor betydelse för hur många vi kan producera. Men om Mazda gör dem hälften så stora som Polestar vad hjälper det då? Sedan förstår jag inte varför man skall bygga SUV/Cossover om man nu utgår ifrån 35 Kw/h...

#7
2020-10-12 08:54

Nu försvinner elbilspremien och den här kommer att betraktas som en vanlig hybridbil och då är det tveksamt om den kommer att gå att sälja, priset ökar avsevärt.
Just i Sverige med våra regler hade det varit bättre med några fler kWh i batteriet!
Men bortsett från det ekonomiska och rent praktiskt kan det här vara en bra lösning, den mesta körningen sker säkert mest med batteri, endast långturer och då det kan bli svårt med laddtid behöver ju ske med bensindrift.

#8
2020-10-12 09:09

Wankelmotorn har några få fördelar men mest nackdelar. dyr i utveckling och produktion, låg verkningsgrad och därför hög bränsleförbrukning, dålig slitstyrka och det absolut värsta numera, svår att avgasrena tillräckligt effektivt och ekonomiskt.
Men den dåliga slitstyrkan kan man nog överse med, den kommer kanske inte att gå så mycket
Tyvärr är wankeln, trots sina angenäma gångegenskaper, ett stolpskott och det är därför alla som experimenterat med den lagt ner.
Det hade varit enklare och avsevärt billigare med en konstantvarvsgående tvåtaktare, den har högre verkningsgrad och den är faktiskt enklare att rena.

#9
2020-10-12 10:06

Milky - har du provkört denna bil ? Visst är de bakhängda bakdörrarna "konstiga" men f ö tycker jag inte den är speciellt konstig - under förutsättning att utrymmena räcker för det personliga behovet. Precis som Rikard skriver så skulle nog också jag kunna leva med denna bil - i varje fall om den hade haft runt 10 mil ytterligare räckvidd. Men räckviddsförlängaren skulle jag nog gärna vara utan - hellre lite större batteri. Dessutom är dagens pris tämligen överkomligt för att vara en elbil och dessutom en trevlig sådan med bra finish och komfort - för 2 personer kanske vi skall säga.

#10
2020-10-12 10:45

BMW tog ju bort Rex på i3:an
Undra varför?

#11
2020-10-12 11:33

Jarl, av den anledning jag skrev om i #7!

#12
2020-10-12 11:47

Jag kan förstå tanken med att ha en generator som omvandlar bränsle till elektricitet istället för att ha ett enormt batteri. Att skapa generatorn med en hoper rörliga delar som behöver regelbunden service och har ganska låg effektivitet känns kontraproduktivt.
Hur vore det att använda en bränslecell som förbrukar träsprit?

#13
2020-10-12 11:57

Mäkinen, men så fungerar ju en bränslecellbil, det är ju en batteribil med litet batteri som matas av ett cellpaket.
skillnaden är ju att cellen matas med väte i gasform i stället för med flytande väte som är bundet i metanol.
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-superbilen-drivs-av-metanol-och-brans...

#14
2020-10-12 12:02

Mäkinen, generatorn har inte många rörliga delar och kräver lite service, men en wankelmotor kommer att kräva en del, det är därför jag tycker att man borde valt en tvåtaktsmotor som kräver väldigt lite service.
Men vad man än väljer räknas det inte längre som en miljöbil och kommer att straffas därefter även om räckviddsförlängaren bara används till 10% av den totala körsträckan.

#15
2020-10-12 15:59

Mäkinen kanske menar en sådan här:
www.efoy.com

Jag har en sådan för att ladda batterierna i min båt, helt oberoende 220v på sjön.
Problemet är kanske att det behövs en bra mycket mer kraftfull för att orka ladda en MX-30.

#16
2020-10-12 16:37

Wankelmotorn drar väldigt mycket bensin.

#17
2020-10-12 16:40

Optimus, kollade du länken i #13?
Nissan har också jobbat med metanol som energilager till bränsleceller.

#18
2020-10-12 16:41

Nisse, jag ser wankelmotorn som en del av generatorn. Man häller i bensinen och får en skvätt el.

Optimus,
Du är på rätt spår. Bränsleceller för vätgas är bara dumheter eftersom de kräver ny infrastruktur. Träsprit kan man köpa på dunk eller fat redan idag och det finns många platser som har stora tankar i marken där man kan mellanlagra brandfarlig vätska.

#19
2020-10-12 16:46

Kör man bränslecellen på ren metanol använder man förnybar råvara och det är väl miljövänligt?

#20
2020-10-12 18:12

Jag kör min bränslecell till båten med metanol.

#21
2020-10-12 18:18

saabnisse, jag kollade länken i #13. Smart lösning, då går det säkert att genomföra den som jag länkade till. Att kunna ladda upp batteriet under drift och slippa en wankelmotor(vilken känns stenåldern).

#22
2020-10-12 19:09

Javisst, jag tror att bränsleceller för metanol är framtidens drivsystem.
Som Mäkinen skriver är det ju förnybar råvara och enklare att framställa än vätgas.
Infrastrukturen finns redan och vanan att tanka flytande drivmedel känner de flesta till.
Men det är säkert några år kvar till när Mazda kan ersätta wankelgeneratorn och det mesta av batterierna med en metanolreaktor och bränslecell.

#23
2020-10-12 23:37

Min i3 rex har gått 185 mil på bensin av 11500 körda. 18kWh batteri - motsvarar energin i 2 liter bensin.
Lugn körning nästan 20 mils räckvidd, motorväg och vinter 10 mil.
Bensinmotorn kan inte ladda batteriet - varför skulle den det - det kommer nog inte Mazdas göra heller?
Men den är perfekt med ca. 90 kg extravikt för att skapa lugn om laddare skulle vara upptagna, ur funktion eller vid tidsbrist.
Det som inte är optimalt är att motorns (eller övriga komponenter) värme inte kan tas tillvara, som skulle varit på min önskelista att den kunde köras som värmare för kupé och batterier och elen skulle bli "biprodukten".

#24
2020-10-13 08:42

esselius, har du läst artikeln?
"Med en räckviddsförlängare kan batteriet laddas upp under färd och räckvidden blir längre. Wankelmotorn används därmed inte för att driva hjulen utan för att ladda batteriet och då gör det inget att den har dåligt vridmoment eftersom det är elmotorn som driver hjulen."
Att detta inte fungerar på i3 rex kan ju vara en anledning till att den tas bort. Den andra anledningen svarar du själv på, att bara behöva använda den 185 mil av 11500 kan knappast motivera dess existens och då är det säkert bättre att använda ett något större batteri.
Och det är ju något som säkert gäller även för MX-30.
Och då får den ju även behålla sin miljöbilsstatus och det gäller ju även i3 när rex försvinner.

#25
2020-10-13 12:45

En av de trevligaste bilarna jag har suttit i invändigt. Grymt fin interiör.

#26
2020-10-13 14:30

Saabnisse, räckviddsförlängaren driver bilen elektriskt, utan förluster med batteriet emellan. Hur kommer man längre av att gå via batteriet? Bmw's har även ett "håll laddningsnivå" läge om man vill starta räckviddsförlängaren tex. för att spara batterikörningen till stadsmiljö, eller köra fortare än bensinmotorn pallar med på slutet.
Har du läst vad jag skrev? Att man skulle varit 185 mil från sitt mål är anledning nog, ett större batteri är slut precis som ett mindre, när man behöver den.

#27
2020-10-13 15:58

esselius, jo men det är ju en batteribil och för att den ska få full miljöstatus får den inte ha räckviddsförlängare, då jämförs den med en hybridbil!
Att du har haft hjälp att nå ditt mål under 185 av dina 11500 med hjälp av bensinmotorn är naturligtvis bra, men du hade kanske klarat det lika bra med något större batteri och en något annorlunda uppläggning av laddcykeln?
Och då är det en miljöbil.

#28
2020-10-14 06:19

Provkörde Mx-30 av nyfikenhet och måste säga att jag blev grymt imponerad! Mycket trevlig bil med kanonfin inredning, tyst gång och mycket piggare känsla än vad jag läst ut av recensioner. Enda abret är ju det lilla batteriet, känns 10-15 kWh för litet för våra behov. Kanske inte så dumt med räckviddsförlängaren. Batteriet skulle ju räcka för 95% av våra resor, de sista 5% skulle kräva laddstopp på vägen. Wankeln går ju få snål just i en sån här applikation när den får gå på konstantvarv. Fördelarna är att man kommer inte ens höra att den är igång och den tar nästan ingen plats och ger väldigt lite extravikt till bilen. Kanske är det en bra lösning trots allt att slippa släpa på ett jättebatteri för de 5% av resorna det är frågan om?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.