Bild
Nästa artikel
Spoiler och kraftigt sluttande tak. Elektrisk öppning av bakluckan finns ej.
Spoiler och kraftigt sluttande tak. Elektrisk öppning av bakluckan finns ej.

Provkörning: Mazda MX-30 (2020)

Provkörning

Mazda MX-30 kommer inte så långt men har potential att bli en klassiker. Vi provkör Mazdas första elbil.

Den som fick vara en fluga på väggen när Mazda spånade fram MX-30 och baxade hela projektet genom fokusgrupper och år av utveckling fram tills att bilen nu står här i Sverige.
 
Hur lät det när man bestämde sig för det lilla batteriet, de konstiga dörrarna och bilvärldens glesaste motorutrymme där en wankelmotor senare ska ta plats?
 
Utseendet är klart eget. Modernt och "suvigt", med mycket luft i hjulhusen och gott om svart plast nedtill på karossen.
 
Bara ett dörrhandtag finns på vardera sida, för att komma åt de kortare bakdörrarna får man först öppna de främre. Samma sorts bakhängda halvdörrar med inbyggd mittstolpe fanns på sportbilen Mazda RX-8 och visst ser det roligt ut när hela sidan av bilen är öppen men praktiska att använda är dörrarna inte.
 

Snyggt, prydligt och hemtrevligt. Skön stol och härligt tunn ratt.
Snyggt, prydligt och hemtrevligt. Skön stol och härligt tunn ratt.
Pekskärmen framför växelväljaren styr klimatanläggningen men det finns också några fysiska knappar intill för att höja och sänka temperatur och fläkt.
Pekskärmen framför växelväljaren styr klimatanläggningen men det finns också några fysiska knappar intill för att höja och sänka temperatur och fläkt.
Ovanlig finess – temperaturmätare för batteriet längst till höger.
Ovanlig finess – temperaturmätare för batteriet längst till höger.
Snyggt med kork! Nästan så att materialet borde ha tagit större plats, nu är det lite undangömt på mittkonsolens nedre del och på insidan av dörrhandtagen.
Snyggt med kork! Nästan så att materialet borde ha tagit större plats, nu är det lite undangömt på mittkonsolens nedre del och på insidan av dörrhandtagen.

MX-30 har faktiskt lägre markfrigång än Mazda 3 men som förare sitter man högre och har bra utsikt framåt. Tittar man snett bakåt över vänsteraxeln ser man dock ingenting, där finns en bred vägg som effektivt förstärker den döda vinkeln. De bakersta takstolparna är också i bredaste laget och gör backkameran (standard) helt nödvändig.
 
Annars är förarplatsen trevlig. Solid och lättanvänd och vardagsrumsmysig med grå textil på dörrarna. Delar av mittkonsolen och insidan av dörrhandtagen är klädda i kork, ovanligt och en blinkning till Mazdas historia. Företaget började sin bana som korktillverkare för ett jämnt sekel sedan, 1920.

Plus: Köregenskaper, design, pris.
Minus: Räckvidd, baksäte, utrymmen.
 
Vad nytt? Mazdas första elbil.
För vem? Designglada pendlare.

När vi rullar iväg hörs ett spejsat ljud utanför bilen, numera måste ju elbilar låta litegrann under 20 km/tim för att varna fotgängare. På typiskt elbilsvis är drivning mjuk och tyst men av någon anledning har Mazda lagt på ett "sportigt" bensinmotorljud som spelas upp i högtalarna vid acceleration.
 
145 hästkrafter är ganska beskedligt för en elbil men i praktiken upplevs MX-30 som pigg och hur lättkörd som helst. Det känns att bilen är tung (1 750 kg) men mycket av vikten finns nere i batterilådan under golvet, vilket bidrar till den stabila framfarten. Styrningen har fin precision, den allmänna åkkomforten och ljudnivån på grov asfalt är fullt godkänd. Köregenskaperna kan absolut räknas till bilens starka sidor.
 
Sämre är det ställt med de rena elbilsegenskaperna. Den deklarerade räckvidden på 20 mil är den kortaste av alla elbilar som säljs i dag. Anledningen är förstås att Mazda valt en mindre storlek på batteriet (35,5 kilowattimmar) med motiveringen att de flesta ändå inte kör mer än några mil om dagen.
 
Tänk om en bensin- eller dieselbil som drar en halvliter milen skulle ha en bränsletank på bara tio liter. Det skulle ingen acceptera – men i en elbil är det plötsligt okej.
 
I stadstrafik kommer vi faktiskt lite längre än de utlovande 20 milen men i motorvägsfart ökar förbrukningen och räckvidden stannar på 17–18 mil. Vill man ha lite marginal bör man inte företa sig motorvägsresor längre än 12–13 mil.
 
Att MX-30 just nu marknadsförs med orden "full av energi" är lite olyckligt.

"Tänk om en bensin- eller dieselbil som drar en halvliter milen skulle ha en bränsletank på bara tio liter. Det skulle ingen acceptera – men i en elbil är det plötsligt okej."

Värt att notera är att temperaturen under provkörningsperioden pendlade mellan tio och 20 grader – hur vintern påverkar räckvidden återstår att se. En värmepump för effektivare uppvärmning av kupén finns i alla fall.
 
Inte heller när det gäller
snabbladdning ligger MX-30 i framkant. Den högsta möjliga laddeffekten är 50 kilowatt (kW), vilket kan jämföras med flera andra nya elbilar som ligger på 100 eller högre. När vi provade att snabbladda tog det 23 minuter att fylla på batteriet från 22 till 63 procent, vilket ger en snitteffekt på 36 kW. Den mesta laddningen gör man ändå hemma och då är det max 6,6 kW enfas som gäller.

Elmotorn siter fram och det är en märklig syn att titta ned i motorutrymmet. Vad mycket luft! Utan överdrift skulle en vuxen person kunna klättra in och få plats. Något utrymme för prylar, populärt kallat "frunk", finns däremot inte. Förklaringen är helt enkelt att MX-30 inte är byggd som elbil från grunden, där fram kan man lika gärna stoppa ned en vanlig motor och växellåda.

Jodå, MX-30 är eldriven. Ett klistermärke på bakersta sidorutan påminner.
Jodå, MX-30 är eldriven. Ett klistermärke på bakersta sidorutan påminner.
Laddluckan på höger bakskärm slår det mesta i storlek!
Laddluckan på höger bakskärm slår det mesta i storlek!
Ho-ho, det ekar i motorutrymmet på MX-30. Senare ska bilen erbjudas med wankelmotor som räckviddsförlängare.
Ho-ho, det ekar i motorutrymmet på MX-30. Senare ska bilen erbjudas med wankelmotor som räckviddsförlängare.
En finess som blir allt mer ovanlig men MX-30 har i alla fall strålkastarspolning.
En finess som blir allt mer ovanlig men MX-30 har i alla fall strålkastarspolning.

Eller en wankelmotor! Inom ett år eller så ska Mazda lansera en ny version av MX-30 som får (ytterligare) lite mindre batteri och just en wankel som vid behov ska arbeta vid konstant varvtal och ladda batteriet. Upplägget påminner om räckviddsförlängaren som tidigare fanns till BMW i3, fast med rotationsmotor förstås. Konstigt men kul!

MX-30 är ganska stor utvändigt men det märks inte riktigt inne i kupén. Baksätet är bökigt att ta sig in i, instängt med höga dörrsidor och små fönster, och textförfattaren som är 187 centimeter lång har trångt för benen och takkänning med huvudet. Den sluttande taklinjen påverkar också höjden i bagageutrymmet, två flyttkartonger och ett par kassar får åtminstone plats.

Nog hade MX-30 kunnat förpackas mer effektivt, till exempel om motorhuven inte varit så lång.

Priserna börjar från 347 900 kr, vilket blir 287 900 kr efter den statliga klimatbonusen, och standardutrustningen är ovanligt väl tilltagen. Det är klart lägre jämfört med de flesta konkurrenterna. Frågan är hur många som är beredda att satsa så mycket på en 20-milabil som mest känns som en andrabil?

Om inte annat kan MX-30 vara en framtidsinvestering. Annorlunda utseende, konstiga lösningar och så småningom wankelmotor är förutsättningar för att bli en kultbil.

Vilken öppning! Bakdörrarna är bara "halva", vilket gör insteget till baksätet lite bökigt.
Vilken öppning! Bakdörrarna är bara "halva", vilket gör insteget till baksätet lite bökigt.
Avskalat med liten lampa och två lastöglor och inte så mycket mer. Här får eventuella sladdar förvaras, under golvet finns inget extra utrymme.
Avskalat med liten lampa och två lastöglor och inte så mycket mer. Här får eventuella sladdar förvaras, under golvet finns inget extra utrymme.
Rundare i formen än andra nya Mazdor. Tretonslack är tillval för 15 800 kr.
Rundare i formen än andra nya Mazdor. Tretonslack är tillval för 15 800 kr.
Fakta: Mazda MX-30

Pris, från kr: 347 900 (287 900 efter klimatbonus), förmånsvärde 1 529 kr/mån (netto vid 50 procents marginalskatt).
Svensk lansering: Finns nu.
Mått, cm: L 440/B 180/H 157.
Tjänstevikt: 1 750 kg.
Markfrigång: 13 cm.
Bagagevolym: 366–1 171 l.
Max dragvikt: Ej dragkrok.
Motor: Synkronmotor, max effekt 145 hk (107 kW), max vridmoment 271 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, enväxlad växellåda.
Batteri: 35,5 kWh, litiumjon.
Laddning: Ombordladdare 6,6 kW enfas, snabbladdning 50 kW.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,7 s. Toppfart 140 km/tim.
Deklarerad förbrukning: 19 kWh/100 km. CO2-utsläpp: 0 g/km.
Deklarerad räckvidd: 200 km.
Konkurrenter: Hyundai Kona Electric, Peugeot E-2008, Kia E-Niro, med flera.

Den som fick vara en fluga på väggen när Mazda spånade fram MX-30 och baxade hela projektet genom fokusgrupper och år av utveckling fram tills att bilen nu står här i Sverige.
 
Hur lät det när man bestämde sig för det lilla batteriet, de konstiga dörrarna och bilvärldens glesaste motorutrymme där en wankelmotor senare ska ta plats?
 
Utseendet är klart eget. Modernt och "suvigt", med mycket luft i hjulhusen och gott om svart plast nedtill på karossen.
 
Bara ett dörrhandtag finns på vardera sida, för att komma åt de kortare bakdörrarna får man först öpp

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-01 12:43

" i motorvägsfart ökar förbrukningen och räckvidden stannar på 17–18 mil."
Det innebär i praktiken att det rör sig om en ren stadsbil och som sådan är den ju ganska korkat byggd, är det också en spegling av ursprunget?
Det trånga ´kupéutrymmet kan väl egentligen jämföras med en 2+2-modell där de sedvanliga breda enda framdörrarna ersatts av normalstora framhängda framdörrar och bakhängda till nödsätet bak och då är det ju inte så tokigt.
Att öppna en bred framdörr på en trång parkering brukar inte vara så trevligt.
Får den en räckviddsförlängare kan det säkert bli en populär bil i vissa kretsar, men förlorar ju samtidigt miljöbilsstatus och kan nog bli ganska dyr.

#2
2020-10-01 13:08

Den är ju tänkt som en renodlad city/andrabil vilket förklarar räckvidden. Om jag hade varit spekulant på en elbil hade det för mig inte spelat någon roll om räckvidden var 20 eller 35 mil. Även 35 mil är för lite för att kunna använda bilen på vettigt sätt förutom som en city/andrabil. Finns väl ingen som kommer köpa denna som enda bil undantaget någon hipster.

"Tänk om en bensin- eller dieselbil som drar en halvliter milen skulle ha en bränsletank på bara tio liter. Det skulle ingen acceptera – men i en elbil är det plötsligt okej." Möjligen men nu har ju inte så många bilister en möjlighet att tanka fossilbränsle på sin egna parkering. Det är skillnad mellan att tanka el varje natt och att åka till macken varje dag.

I mitt tycke är den vettigt prissatt i förhållande till vad man får för pengarna.

#3
2020-10-01 13:36

saabnisse - visst är det korkat med dessa bakdörrar men benutrymmet bak är inte katastrofalt dåligt trots allt. Däremot är det väldigt "instängt".

#4
2020-10-01 13:43

Jag har bara provsuttit bilen och kan hålla med Pi om att baksätet inte är så dåligt när man väl tagit sig dit. Däremot är det mörkt och instängt. Dörröppningen är liten och tröskellådan är så bred att man måste vara både gymnast och inte vara rädd för skit på byxorna om man ska åka bak.

#5
2020-10-01 14:43

Det ser lite roligt ut med så tydligt markerad "batteribehållare" i botten av bilen. Den användbara delen av karossen ser normalstor ut på denna som på en Polestar 2. Där får man också intrycket av att de byggt en grund att ställa bilen på.

#6
2020-10-01 15:21

Varför använder ni er av lurendrejerisättet (och det språkliga felet) att skriva "förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt"? Ett förmånsvärde är ett förmånsvärde - skatten man betalar på förmånsvärdet är något annat, netto eller inte! Varför inte ärligt skriva att förmånsvärdet därmed är 3058 kr/mån, eller för den delen riktigare 36696 kr/år?

#7
2020-10-01 16:36

20 mil är för lite, för en ren elbil.

#8
2020-10-01 18:04

Ett korkat koncept av Mazda.
Som andra bil fungerar den dåligt ändå då många måste frakta barn även i en andrabil.

Och som pensionärsbil är den också dålig då den kategorin människor ofta fraktar likasinnade i samma ålder i baksätet och med det bakinsteget är det kört.

20 mil på sommaren kontra vinter med lite motorvägsfart och några omkörningar och så vidare.

Men visst blir man lite imponerad ändå i förarsätet.

#9
2020-10-01 18:24

StefL: förmånsvärdet på en first edition är 2 381 kr/mån eller 28 583 kronor per år. Vet att det står annan siffra i Mazdas egna broschyrer men rätt uppgift fås från skatteverket. Men jag håller med om att förmånsvärdet bör anges i hela beloppet, inte nettobelopp.

#10
2020-10-01 18:46

Pi, jag skrev inte att jag tyckte bakdörrarna var korkade, tvärtom jag tycker det är bättre än en lång framdörr som det är på tvådörrars bilar. Det var textförfattaren som tyckte den var trång.
Däremot tycker jag att hela konceptet är korkat, bilen är ju utförd som en milslukare på landsväg, men har en räckvidd för stadsmiljö.
En renbstadsbil borde ha en smartare förpackning.
Sedan ryktet om en kommande modell med ännu mindre batteri och en
Verkar ju ännu mer korkat, varför inte spola Vankeln och satsa på ett rejält batteri?
Vankeln med sin låga verkningsgrad är ju ett verkligt fossil!

#11
2020-10-02 09:21

Bilförsäljaren här på orten antydde att den skulle komma med större batterikapacitet inom ett år - men det kanske var en missuppfattning...
F ö mso 1000 - jag är pensionär men hade inga problem att ta mig i och ur baksätet men jag hade givetvis föredragit "normala" dörrar. Sen tror jag du överskattar samåkning pensionärer emellan så vår kategori klarar sig nog bra med de kupéutrymmen denna bil har. Dock kommer ju räckvidden att vara begränsningen om det är hushållets enda bil. F ö är denna bil den som ger mest "premium-känsla" bland de billigare elbilarna och dessutom välutrustad redan som standard - tråkigt detta med den begränsade räckvidden....

#12
2020-10-02 10:00

Pi. Vidhåller ändå att det är många designlösningar till vansinne på denna bil.
En halv skraltig pensionär tar sig inte ur baksätet när det är snö på backen.
Den flytande konsolen för växelspaken på gammalt Volvo maner till ingen som helst nytta förutom att den döljer det som ligger i facket framför.
Och visst samåker alla pensionärer till den dagliga boule omgången hela vintern.
Nja Jag tycker nog ändå att man lyssnat på design avdelningen alldeles för mycket istället för att göra en helvettig bil..

#13
2020-10-02 09:54

Går det att bygga något klumpigare?? Som att sitta ett kassaskåp verkar det som.

#14
2020-10-02 09:56

Håller med dig mso, går det att designa sönder något mer? En massa plast, sluttande tak bak som inkräktar på höjden i baksätet. Dörrarna bak som är opraktiska och gör det svårt att komma in i baksätet.

#15
2020-10-02 19:46

mso 1000 - säger på intet sätt att denna bil är perfekt frånsett räckvidden men håller inte med i alla nackdelar du finner i den. Visst är en Octavia rymligare i baksätet men alla behöver inte ett rymligt baksäte. Och med bakdörren öppnad så ser jag inga större problem att ta sig i och ur - och jag tillhör den grupp som du påstår skulle ha problem med detta. Däremot är det instängt i baksätet - det är i så fall en allvarligare anmärkning. Provkör gärna bilan innan du dömer ut den som du gör. Och senaste månaderna är det nog inte många pensionärer som samåkt... Och alla pensionärer spelar inte boule heller.

#16
2020-10-02 21:40

I motsats till de flesta gillar jag bakhängda bakdörrar, jag har haft det, dock var det inte utan B-stolpe.
Jag ska prova den här bilen, jag tycker den är snygg och kunde den bara klara ytterligare 10 mil skulle den motsvara mina minimikrav.
Sedan ska jag yttra mig om baksätet, men egentligen inte, jag sitter aldrig där.

#17
2020-10-07 19:34

Jag tyckte att den verkade trevlig – men det gick snabbt över …

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.