Bild
Nästa artikel
MX-30 får äran att axla Mazdas sportigaste modellbeteckning – MX
MX-30 får äran att axla Mazdas sportigaste modellbeteckning – MX

Mazda MX-30 – utanför strömmen

Första intrycken

Mazda väljer en annorlunda väg för märkets första elbil. Tjugo mils räckvidd, bakhängda dörrar och en wankelmotor för ökad räckvidd. Vi har provkört helelektriska MX-30.

Världens biltillverkare blir alltmer övertygade om att stora batteripaket med lång räckvidd krävs för att sälja elbilar. Baksidan är nybilspriser som skjuter i höjden och gör att få svenskar har råd att satsa på en elbil. Med sin första elbil MX-30 väljer Mazda att gå utanför strömmen och benämner den vågade satsningen för ”rightsizing”. Elbilen får ett Panasonicbatteri på 35,5 kWh med en måttlig räckvidd på 20 mil enligt körcykeln WLTP. Mazda hävdar att det räcker gott och väl för Europas bilister som, enligt egna analyser, inte kör mer än fem mil om dagen. Om det räcker för att övertyga den svenska marknaden vet vi först till hösten 2020 när bilen börjar säljas i Sverige. Efter klimatbonus på 60 000 kronor landar priset på MX-30 runt 290 000 kronor. En rimlig prisnivå som placerar elbilen jämte liknande fossila bränslebilar i samma storlek.  

Under den statiska visningen utanför Lissabon medger Mazdafolket på plats att det inte är helt enkelt att få ekonomi i elbilsförsäljningen än. Valet av batteristorlek är däremot noga genomtänkt. Det viktigaste argumentet är ett lägre klimatavtryck under bilens livslängd, räknat på 16 000 mil. Elektronikprodukter säljs ofta med olika prestanda och med dagens växande modellutbud blir det upp till oss bilägare att välja en bilmodell som passar vårt körmönster. Även om det innebär att vi måste byta bilmärke för att få en bil med den storlek och räckvidd som passar vårt användningsområde.

Interiören håller hög standard. Mazdapremiär för tryckbar skärm, här framför växelväljaren.
Interiören håller hög standard. Mazdapremiär för tryckbar skärm, här framför växelväljaren.
Lösningen med bakdörrar upphängda i bakkant kallas för Freestyle-dörrar på Mazdaspråk. Krånglig lösning som ger kraftigt försämrad sikt utåt.
Lösningen med bakdörrar upphängda i bakkant kallas för Freestyle-dörrar på Mazdaspråk. Krånglig lösning som ger kraftigt försämrad sikt utåt.

MX-30 delar plattform med Mazda 3 och CX-30. En plattform som har anpassats för elektrisk drivlina. Ett kraftigare batteri är inte aktuellt enligt Mazda. Däremot är det klart att elbilen kommer att erbjudas med räckviddsförlängare ett år efter lanseringen av helelektriska MX-30. Detta sker alltså hösten 2021. Några tekniska uppgifter är inte släppta men klart är att det blir en wankelmotor som får agera generator och ladda batteriet för längre räckvidd. I slutet av 2019 var MX-30 fortfarande under utveckling och några bilar fanns inte tillgängliga för provkörning. Istället erbjöds prototypfordon med elektrisk drivlina från MX-30 (e-Skyactiv) under lånad kaross från dagens CX-30.

Provkörningen äger rum på kuperade vägar runt Lissabon och drivlinan imponerar. Batteriets effekt och gaspedalens programmering ger en kraftfull men samtidigt behaglig acceleration. Inte samma hysteriska elbilsryck som är vanligt hos många konkurrenter. Mazda har eftersträvat minimalt med kroppsrörelser hos både förare och passagerare och resultatet blir en väldigt naturlig dosering av kraft vid gaspådrag. Bilen styr in fint i kurvorna och chassisättningen känns komfortabel med inslag av sport. Elmotorns härliga vridmoment och batteriets låga tyngdpunkt bidrar till den fina körupplevelsen. En annan faktor skulle kunna vara e-GVC Plus (electric G-Vectoring Control Plus ). Ett system som förflyttar bilens viktbalans med elmotorns hjälp utan att det uppfattas av föraren.
 

"Mazda har onekligen valt sin egen väg."

Invändigt är det se men inte röra på uppvisningsbilen som har produktionsklar interiör. De bakhängda dörrarna stjäl mycket av utsikten från baksätet och att ta sig ut kommer kräva tålamod. Frampassagerarnas bälten sitter fästa i bakdörrarna och måste av innan dessa kan öppnas. En lösning hämtad från sportbilen RX-8.

Mazda har onekligen valt sin egen väg och det är inte bara räckvidden som ska övertyga svenska köpare. MX-30 lär gå hem bland bilägare som prioriterar snygg design före användbarhet. Dessutom med en vettig prislapp.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-30?

Mazda MX-30 – utanför strömmen
Fakta Mazda MX-30

Pris, från kr: 349 900 kronor innan klimatbonus på 60 000 kronor.
Svensk lansering: Hösten 2020.  
Mått, cm: L 440/B 180/H 157.
Tjänstevikt, kg: Ingen uppgift.
Motor: Elmotor på 35,5 kWh. Max effekt 141 hk, max vridmoment 265 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift.
Prestanda: Maxfart 150 km/tim. Laddning: Snabbladdning 50 kW, ombordladdning 6,6 kW.
Konkurrenter: Hyundai Kona Electric 39 kWh, Volkswagen ID.3, Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf 40 kWh. 

Världens biltillverkare blir alltmer övertygade om att stora batteripaket med lång räckvidd krävs för att sälja elbilar. Baksidan är nybilspriser som skjuter i höjden och gör att få svenskar har råd att satsa på en elbil. Med sin första elbil MX-30 väljer Mazda att gå utanför strömmen och benämner den vågade satsningen för ”rightsizing”. Elbilen får ett Panasonicbatteri på 35,5 kWh med en måttlig räckvidd på 20 mil enligt körcykeln WLTP. Mazda hävdar att det räcker gott och väl för Europas bilister som, enligt egna analyser, inte kör mer än fem mil om dagen. Om det räcker för att övertyga den svenska marknaden vet vi först till hösten 2020 när bilen börj

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Plus: Elbil som vill vara som en helt vanlig bil.  
Minus: Stor risk för räckviddsångest vintertid.

Vad nytt? Mazdas första elbil med leverans i höst. Versionen med räckviddsförlängare kommer 2021.
För vem? Bilägare som prioriterar design före funktionalitet.  
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.