Bild
Nästa artikel
Mazdas elbil MX-30 får bensinmotor och mildhybridteknik

Mazdas elbil MX-30 får bensinmotor och mildhybridteknik

Nyheter

Mazda överraskar med att göra om elbilen MX-30 till en mildhybrid med bensindrift.

Mazda har börjat sälja märkets första elbil, nämligen MX-30. Den liknar ingen annan elbil med sina bakhängda bakdörrar, och modellen har även fått en del kritik för den korta räckvidden på 20 mil enligt WLTP-körcykeln.

Mazdas försvar går ut på att räckvidden är fullt tillräcklig för många förare och att ett mindre batteri ger lägre vikt samt mindre åtgång av sällsynta jordartsmetaller. Du kan läsa våra första intryck av Mazda MX-30 här.

Sedan tidigare har Mazda flaggat för att elbilen MX-30 även kommer dyka upp med en räckviddsförlängare som inte ska driva bilen utan bara ladda upp batteriet. Det är samma princip som i BMW i3.

Men nu överraskar Mazda med att även visa upp MX-30 med en vanlig bensinmotor i kombination med mildhybridteknik. Den får ingen laddkontakt och kan därmed inte laddas upp med sladd.

Den nya modellen presenterades på ett särskilt event i Tokyo under fredagen för att fira märkets 100-årsjubileum. Mazda MX-30 får ta del av samma bensindrivlina som coupésuven CX-30 vilket innebär en fyrcylindrig 2,0-litersmotor som kallas e-Skyactiv G och fyrhjulsdrift.

Modellen ska börja säljas mot slutet av året, men det är oklart om den även ska dyka upp i Europa och Sverige.

Läs också: Mazda försvarar korta räckvidden i elbilen: ”Rightsizing”

Taggar: Nyheter, Mazda CX-30

Kommentarer

#1
2020-08-03 12:20

Vad pysslar Mazda med?.. man får intrycket av att det är problem med el som drivlina på något sätt?

#2
2020-08-03 12:37

??? De har ju redan CX-30. Obegripligt. Mazda verkar lost.

#3
2020-08-03 14:00

Mazda gör ganska snygga bilar, men denna är ful som stryk.
Å försök se ut genom bakdörrarna...

#4
2020-08-03 14:04

Japan har stor brist på miljövänlig el. Kärnkraften har avvecklats och den har till stor del ersatts av en mix av fossil energi och energibesparing. Nästan all energi kommer från importerade fossila bränslen. Landet är överbefolkat och de har svårt att få plats med de mängder landbaserad vind och solenergi som behövs för att försörja landet. Sedan kan det finnas andra tekniska frågor så som brister i elnät och liknade. Därför satsar Japan på icke laddbara hybrider och vätgas.

Eftersom vi i Europa har mycket bättre förutsättningar för elbilar än Japan blir deras bilar allt mer ointressanta för oss.

#5
2020-08-03 16:34

Gör om, gör rätt Mazda!

#6
2020-08-03 16:46

V70Silver, som du säger...Japan är 6:e största användare av kol i världen, mycket tack vare kärnkraftsolyckan som gjort att de inte vill använda kärnkraften.
https://www.iea.org/data-and-statistics?country=WORLD&fuel=Energy%20...(TPES)%20by%20source

Det ser otroligt mörkt ut, energi användandet ökar överallt och det är fossil eldat så långt ögat når. Så skulle vi alla köra elbilar idag så skulle det knappast märkas på utsläppen. Skulle nog vilja påstå att det är kört, om vi inte hittar något smart sätt att tillgodose världens energibehov med någon ren energikälla.

#7
2020-08-03 16:51

En elbil blev en bensinbil av Mazda?

#8
2020-08-03 17:24

Musk, börjar med rymdfärder.. och hur länge dröjer det tills han bygger rymdstationer? Sedan kanske han flyttar eftersom det är kört? Eller som i filen Alien 2 när Ellen Ripley säger:
"I say we take off and nuke the entire site from orbit...it's the only way to be sure."

#9
2020-08-03 18:20

Styggavargen: ..eller så kan vi börja uppskatta fördelarna med kärnkraft mer och inse att det ändå är bland de bättre alternativen vi har just nu.

#10
2020-08-03 22:52

Christoffer, jag håller med dig fullständigt..att lägga ned kärnkraften när vi inte har några bra alternativ som ger mycket energi är direkt dåligt. Men hela världen eldar kol och naturgas... så möjligen kanske kärnkraften är en väg ur detta?

#11
2020-08-04 00:26

Hela bilens koncept är ju helt fel.

#12
2020-08-04 07:41

MSO, vad med bilens hela koncept är fel ?
För dig kanske men jag skulle tro att det finns många som uppskattar konceptet. Troligen inte jättemånga i Sverige, men det är väl ändå inte den primära marknaden?

#13
2020-08-04 10:54

Inte för att jag "hejar på" användning av el från kolkraftverk men det borde ändå vara klart rimligare att rena "avgaserna" från ett stort kolkraftverk på ett vettigt sätt jämfört med att rena avgaserna från typ 1 miljon fossilbränsledrivna bilar på ett lika effektivt sätt...

#14
2020-08-04 11:38

Pi, att rena "avgaserna" ifrån fabriker är dyrt... slite på Gotland ligger en av Sveriges största "utsläppsbov". Den handlar alltid om pengar, och man är inte intresserad av förluster...bara stora vinster. Elbilar är bra, men "utopin" att allt fixar sig är tyvärr fel. Hur många länder har tillgång till ren energi, jag vet bara ett land ...Norge. Alla andra länder i världen släpper ut stora mängder CO2 för att producera allt mer el eftersom efterfrågan ökar. Snacket om "bara 1,5 grader" lär aldrig inträffa...vi skall nog vara glada vi inte når 4-6 grader....Mad Max nästa?

#15
2020-08-04 11:47

Vargen, du glömde Island.
Visst spyr väl vulkanerna ut ganska mycket.
Men det överflöd av termisk energi som finns där borde räcka och bli över.

#16
2020-08-04 13:36

Glöm inte att kärnavfallet måste tas om hand under en väldigt lång tid.
Vad det kostar vet väl ingen.

#17
2020-08-05 01:34

V70Silver och Vargen: På https://www.power-technology.com/features/new-laws-and-new-targets-renew... står:

"Japan plans to increase its reliance on renewable power to 24% of its energy mix by 2030, more than double its current production."

Japan har trots allt redan idag en del anläggningar för förnyelsebar energi. Se https://www.jre.co.jp/en/plant/

#18
2020-08-05 09:03

Vart tog planerna vägen på att ha en liten Wankel som räckviddsförlängare? Låter ju genialt egentligen, en liten vibrationsfri motor som startar vid behov och som inte behöver vara särskilt stor. Det hade varit intressant.

#19
2020-08-05 11:56

@mrbackoffice, Wankelmotorn har några få fördelar men mest nackdelar. dyr i utveckling och produktion, låg verkningsgrad och därför hög bränsleförbrukning, dålig slitstyrka och det absolut värsta numera, svår att avgasrena tillräckligt effektivt och ekonomiskt.
Tyvärr är wankeln, trots sina angenäma gångegenskaper, ett stolpskott och det är därför alla som experimenterat med den lagt ner.
Det hade varit enklare med en konstantvarvsgående tvåtaktare, billig och faktiskt enklare att rena.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.