Bild
Nästa artikel
Nyheter

Mazdas elbil MX-30 får bensinmotor och mildhybridteknik

Publicerad 3 augusti 2020 (uppdaterad 3 augusti 2020)
Mazda överraskar med att göra om elbilen MX-30 till en mildhybrid med bensindrift.

Mazda har börjat sälja märkets första elbil, nämligen MX-30. Den liknar ingen annan elbil med sina bakhängda bakdörrar, och modellen har även fått en del kritik för den korta räckvidden på 20 mil enligt WLTP-körcykeln.

Mazdas försvar går ut på att räckvidden är fullt tillräcklig för många förare och att ett mindre batteri ger lägre vikt samt mindre åtgång av sällsynta jordartsmetaller. Du kan läsa våra första intryck av Mazda MX-30 här.

Sedan tidigare har Mazda flaggat för att elbilen MX-30 även kommer dyka upp med en räckviddsförlängare som inte ska driva bilen utan bara ladda upp batteriet. Det är samma princip som i BMW i3.

Men nu överraskar Mazda med att även visa upp MX-30 med en vanlig bensinmotor i kombination med mildhybridteknik. Den får ingen laddkontakt och kan därmed inte laddas upp med sladd.

Den nya modellen presenterades på ett särskilt event i Tokyo under fredagen för att fira märkets 100-årsjubileum. Mazda MX-30 får ta del av samma bensindrivlina som coupésuven CX-30 vilket innebär en fyrcylindrig 2,0-litersmotor som kallas e-Skyactiv G och fyrhjulsdrift.

Modellen ska börja säljas mot slutet av året, men det är oklart om den även ska dyka upp i Europa och Sverige.

Läs också: Mazda försvarar korta räckvidden i elbilen: ”Rightsizing”

Kommentarer

#1 • 2020-08-03 12:20
Styggavargen

Vad pysslar Mazda med?.. man får intrycket av att det är problem med el som drivlina på något sätt?

#2 • 2020-08-03 12:37
Raphael

??? De har ju redan CX-30. Obegripligt. Mazda verkar lost.

#3 • 2020-08-03 14:00
Irvor

Mazda gör ganska snygga bilar, men denna är ful som stryk.
Å försök se ut genom bakdörrarna...

#4 • 2020-08-03 14:04
V70Silver

Japan har stor brist på miljövänlig el. Kärnkraften har avvecklats och den har till stor del ersatts av en mix av fossil energi och energibesparing. Nästan all energi kommer från importerade fossila bränslen. Landet är överbefolkat och de har svårt att få plats med de mängder landbaserad vind och solenergi som behövs för att försörja landet. Sedan kan det finnas andra tekniska frågor så som brister i elnät och liknade. Därför satsar Japan på icke laddbara hybrider och vätgas.

Eftersom vi i Europa har mycket bättre förutsättningar för elbilar än Japan blir deras bilar allt mer ointressanta för oss.

#5 • 2020-08-03 16:34
humor

Gör om, gör rätt Mazda!

#6 • 2020-08-03 16:46
Styggavargen

V70Silver, som du säger...Japan är 6:e största användare av kol i världen, mycket tack vare kärnkraftsolyckan som gjort att de inte vill använda kärnkraften.
https://www.iea.org/data-and-statistics?country=WORLD&fuel=Energy%20supply&indicator=Total%20primary%20energy%20supply%20(TPES)%20by%20source

Det ser otroligt mörkt ut, energi användandet ökar överallt och det är fossil eldat så långt ögat når. Så skulle vi alla köra elbilar idag så skulle det knappast märkas på utsläppen. Skulle nog vilja påstå att det är kört, om vi inte hittar något smart sätt att tillgodose världens energibehov med någon ren energikälla.

#7 • 2020-08-03 16:51
Carl Trefalt

En elbil blev en bensinbil av Mazda?

#8 • 2020-08-03 17:24
Styggavargen

Musk, börjar med rymdfärder.. och hur länge dröjer det tills han bygger rymdstationer? Sedan kanske han flyttar eftersom det är kört? Eller som i filen Alien 2 när Ellen Ripley säger:
"I say we take off and nuke the entire site from orbit...it's the only way to be sure."

#9 • 2020-08-03 18:20
Christoffer

Styggavargen: ..eller så kan vi börja uppskatta fördelarna med kärnkraft mer och inse att det ändå är bland de bättre alternativen vi har just nu.

#a • 2020-08-03 22:52
Styggavargen

Christoffer, jag håller med dig fullständigt..att lägga ned kärnkraften när vi inte har några bra alternativ som ger mycket energi är direkt dåligt. Men hela världen eldar kol och naturgas... så möjligen kanske kärnkraften är en väg ur detta?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.