Bild
Nästa artikel
500 anställda tvingas lämna Saab

500 anställda tvingas lämna Saab

Nyheter

500 får gå, kinesiska miljarder och mål om 200 000 sålda bilar 2016. På måndagen presenterade Saab sin rekonstruktionsplan.

På måndagsförmiddagen samlades Saabs borgenärer – leverantörer och fordringsägare som Saab är skyldiga pengar – i Vänersborgs tingsrätt. Där presenterade biltillverkaren en preliminär rekonstruktionsplan som fick tummen upp av borgenärerna. Därmed fortsätter rekonstruktionen och Saab är fortsatt skyddat från konkurs.

De tänkta investerarna – biltillverkaren Youngman och återförsäljarkedjan Pang Da – fanns representerade i rätten av respektive vd. Alla fick de höra hur Saabs rekonstruktör Guy Lofalk tänkt sig vända Saab till ett lönsamt företag.

Inledningsvis kommer bolaget att sjösätta en sparplan för att kapa de årliga kostnaderna med en miljard kronor. Målet är att visa svarta siffror vid lägre volymer än tidigare. Som en del av detta varslar Saab 500 av de 3 500 anställda, de flesta inom produktionen.

”Det är absolut nödvändigt att vi snabbt drar ner på kostnaderna och anpassar organisationen efter den situation vi nu befinner oss i. Samtidigt är det givetvis ett tungt besked att behöva ge våra anställda, som besitter stor kompetens och som, genom vår svåra tid, alltid uppvisat sådan lojalitet”, skriver Saab i ett personalmeddelande.
 
Ska visa vinst 2014

Planen slår också fast att Youngman och Pang Da avser att skjuta till 50 miljoner euro, runt 450 miljoner kronor, till kortsiktig finansiering genom ett brygglån. Därefter ska man investera 610 miljoner euro, drygt 5,5 miljarder kronor, på medellång sikt. Ytterligare 64 miljoner euro, 570 miljoner kronor, ska lånas från Europeiska investeringsbanken.


Under 2012 uppger Saab att 35 000-55 000 bilar ska säljas. 2013 ska den siffran skruvas upp till 78 000-86 000 bilar för att 2016 nå upp till 200 000 bilar, varav en tredjedel i Kina. Enligt planen blir både 2012 och 2013 förlustår innan företaget kan visa vinst 2014.

”Pang Da och Youngman är inte ute efter snabb avkastning som en rent finansiell investerare skulle vara. Deras investering i Saab drivs av affärsintressen och en långsiktig strategi”, heter det i rekonstruktionsplanen.

Om affären går i lås kommer Youngman att äga 60 procent av Saab och Pang Da resterande 40 procent. Utöver fabriken i Trollhättan planeras tillverkningsanläggningar i Kina.

Måste godkännas
Vidare skriver Saab att kombivarianten av 9-5 och suven 9-4X är närmast lansering. Först 2013 eller 2014 kan en ersättare till 9-3 introduceras. Dessutom nämns en mindre modell och ”ett nytt inträde i storbilssegmentet”.

Än så länge kan rekonstruktionsplanen endast betraktas som en papperskonstruktion. Affären med Youngman och Pang Da måste först godkännas av kinesiska myndigheter, tidigare ägaren General Motors och långivaren Europeiska investeringsbanken.

Klicka här för att läsa Saabs rekonstruktionsplan (pdf)

Diskutera: Vad tycker du om rekonstruktionsplanen?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-10-31 15:48

Någon som fortfarande kommer ihåg Fanerdun och deras jättesatsning i Kalmar?

#2
2011-10-31 15:54

LC4ever: Jodå, men man får hoppas att det blir något kvar av Saabs kåkar. Av Fanerdunprojektet återstår idag bara en stor tom plan...

Artikeln: det är ju kul att det finns mål, men... finns det någon som verkligen tror att det är möjligt att få Saab att generera vinst igen? Med ett gammalt modellprogram och alla möjliga kunder som vänt Saab ryggen?
Att ta fram nya modeller kostar ju långt mer än vad som finns i kuvertet idag...

#3
lillstefan
2011-10-31 16:08

hultarn:
Jag känner mig också lite tveksam, men det vore ju jättekul om de försöker. Det jag ställer mig tveksam till är hur man ska lyckas utveckla tre nya modeller (fyra med 9-3:an) på 5,5 miljoner (kanske är de nya modellerna tänkta att lanceras utom "medellång sikt"). Dessutom återstår det att se vad myndigheterna i Kina säger, är de tveksamma till att affären generar pengar lär de sätta stopp.

#4
2011-10-31 16:31

Tack och lov så har ju inte 9-5 de senaste, kortlivade trendvecken, utan ett mer personligt och ändå lite mer tidlöst utseende. Men de behöver även få kvalitetsnivån på några punkter och kunna erbjuda de senaste tekniktillskotten - eller allra helst, i riktig gammal Saab-anda, komma med något helt nytt i ergonomi- och teknikväg.

#5
2011-10-31 16:58

Att investerarna försäkrat sig om att NDRC ger klartecken känns väl rätt givet. EIB och regeringen borde väl näppeligen sätta ytterligare käppar i hjulen men nog för att man försökt hittills. Frågetecknet är väl vad GM säger. Vill de ha en potentiell konkurrent ytterligare i Kina med en till i början liknande teknisk grund?

Och oavsett vad man tycker om kineserna som ägare så är det ju där cashen finns. Nu uppges dessutom att man ska satsa 20 miljarder.

Spännande!

#6
2011-10-31 22:25

hehe, tunga tider för pessimisterna. Falung gong ja, likheterna är ju slående?
De flesta verkar tro som jag, att Pang och Pang sannolikt vet mer om NDRCs inställning till detta än någon annan. Och den ene Pangen sa ju idag att han var 100% säker på att bli godkända även i tredje och nationella instansen.
Så ni får nog hoppas på att GM sätter käppar i hjulen. Inte jag, jag har redan börjat drömma om en 9-3 Aero som tjänstebil 2013.

#7
Raymond K
2011-11-01 08:55

Inte så konstigt att dom möblerar om i Saab. Kostnader måste kapas om det skall bli någon vinst.
Tycker som Roy att det är skönt att inte Saab har alla dessa konstiga veck som tycks vara så populärt just nu.
Dessa veck är bara en trend som kommer att försvinna. Jag skulle kunna täcka mig att köpa dagens 9-5 begagnad om ett par år. Den är elegant och tidlös.

#8
2011-11-01 09:34

Hoppas att det går vägen och att inget skiter sig i sista stund för det här är nog sista chansen för Saab. Tycker det är mycket konstigt att Saab fortfarande har 3500 anstälda när man inte har producerat något på snart 6 månader.

#9
2011-11-01 09:51

Peter, det gäller att ha så många anställda som nödvändigt när produktionen återupptas, det går ju inte att sätta igång med att anställa personal och räkna med att de omedelbart kan sitt jobb.
Men visst är det ett underligt sätt att driva företag på, att avlöna personal under ett halvår med lånade pengar utan produktion!

Vi får hoppas på klartecken från alla inblandade och att Saab kommer igång snabbt, de har ju mycket intressant på gång, inte minst den elektriska bakaxeln om det samarbetet nu ingår i den kinesiska affären?

#10
2011-11-01 11:10

Nu får vi hoppas att GM inte sätter sig på tvären på något sätt utan ger sin välsignelse till omstart.
Sedan hoppas jag att man i samband med detta också tar bort det fåniga minustecknet i modellnamnen.
Det borde vara mer positivt att hädanefter kalla bilarna 93, 94, 95 osv.

#11
2011-11-01 12:15

Oavsett om man varit/är obotligt positiv eller negativ till sagan om Saab så kvarstår i alla fall en hel del frågor!
Anser att de som enbart vill Saab illa kan fara och flyga med hänvisning till att det trots allt handlar om ett stycke Svensk historia som i så fall går i graven.
Det bör även finnas en viss respekt för alla Saabs medarbetare som länge har haft det tufft nu.
Dock är jag inte särskilt insatt i sanningen runt alla turer som har varit under de senaste 20 åren och tror inte att särskilt många andra är det iheller.
Siffror och påståenden har i en lång tid nu nämnts i en sådan utsträckning att det inte direkt har gynnat mitt intryck utav Saab,...som snarast begränsas utav att ha ägt några Saabar som inte har visat sig ifrån sin bästa sida....Men om valet står mellan en konkurs och Kineserna så är valet ändå inte så svårt för mig.

Frågorna kommer förståss att staplas upp i åratal framöver ändå men det viktigaste just nu måste ju vara att fabrikatet överlever.
Att man inte valde att avskeda folk för länge sedan förstår jag inte heller,visst behöver man personal för att montera ihop bilarna men det verkar som att organisationen ( som i så många andra stora företag ) inte är rätt satt...I Decennier har man inte sålt tillräckligt många bilar för att vara lönsamma,..men kört vidare på devisen att det blir bättre sen.
Menar med detta att det visst har funnits tid för att få till en organisation som inte "äter upp sig själv" ...Men vad vet jag? Om det nu krävs att det rullar några huvuden för att rädda Saab så varför inte? ( vad är likom alternativet? ) Verkar som att de anställda gillar läget så då håller jag på dem ( Kina Vs Saab 1-1 )

#12
2011-11-01 22:34

Mistro, jag förstår dina funderingar.
Jag har kört Saab sedan 1972 då jag köpte min första 99, en riktig skitbil med Ricardomotorn.
Innan 6000 mil hade toppen varit av sex (!) gånger.
I övrigt var bilen helt suverän och frihjulet saknade jag ända tills jag började med automatlådor.
Jag har haft en hel del bilar av andra fabrikat parallellt med alla Saabar, men det har alltid funnits minst en Saab i bruk.
Mycket trassel har det varit, men det var lika mycket på de övriga.
Men jag har också haft andra funderingar.
Varför fortsatte man inte på den valda vägen när det gick bra i rallysammanhang på 1960-70 talen?
Man hade ju världens bästa förare knutna till sig!
Nähä, då kom ekonomerna in och bromsade, folk som aldrig fattade att reklamen från rallyframgångar var den billigaste som fanns att få.
Tänk om man fortsatt lite mer på den vägen, om man spunnit lite mer på samarbetet med Fiat (jo, 9000 var nog en av Saabs bästa bilar) och tänk om man sluppit GM, det som först verkade vara Saabs räddning, men som istället var en riktig blyklump.
Vi får hoppas att affären med kineserna verkställs och blir den vitamininjektion som kommer att lyfta Saab ordentligt.

#13
2011-11-02 02:32

Saabnisse. Nu får du väl snart börja vakna upp ur din våta Saabdröm. Fiat samarbetet var just bara ett samarbete. När Saab var på väg mot konkurs så gick GM in som ÄGARE. En ägare BESTÄMMER, så är det bara. Samma sak hade väl hänt om Ford, VW eller tex fransmännen tagit över Saab. Men du kanske hellre hade föredragit en Mondeo-Saab.
9000 var nog en bra bil men med en del tekniska problem. Dagens 93 samt nya 95 är ju faktiskt riktigt bra bilar som du ska vara stolt över,bra kvalitet och bra egenskaper, det bästa som någonsin burit ett Saab emblen, trots att de är Opelbilar i grunden. Men det verkar var just där Saabentusiasternas sko klämmer...
Nu får vi väl se hur GM ställer sig. Inte helt självklart att dom ger klartecken till fortsatt licenstillverkning av Opelbilar i Kinesisk regi.
Vad ska Kling o Klang då tillverka? Du kanske får tillbaks dina fantastiska V4/99/9000 modeller igen då. Och lycka till med försäljningsmålen...

#14
2011-11-02 09:53

Lars58, GM var ägare, jag har aldrig påstått något annat och det var just det som var problemet.
GM utgick från sina ideer om hur bilar skulle vara i USA och det var det som sänkte både Opel och Saab.
Opel räddades med hjälp av Tyska staten och Saab av Muller(!).

9000 hade en del barnsjukdomar när den kom 1984, (vilka bilar har inte det?) men de rättades till ganska snabbt, för att vara Saab och de sista 9000 som tillverkades var säkert de bästa Saabarna (bortsett från den för Saabåkare konstiga placeringen av tändlåset).
Det är därför jag hellre skulle sett ett fortsatt samarbete med Fiat än ett ägande av GM.
Därmed inte sagt att bilarna under GM-tiden skulle vara dåliga, men om Saab haft lite mer att säga till om hade nog mycket varit annorlunda.
Jag har haft åtskilliga Saab och jämfört med många bilar av andra fabrikat.
Alla Saabar var inte bra, men en del gav ändå en hel del körglädje som jag bara känt i Alfa-Romeo av andra bilar.
Men givetvis har jag haft några andra bilar som varit minst lika bra.

#15
2011-11-02 18:53

Att GM skulle vara den bromskloss som hindrat Saab från att ha försäljningframgångar stämmer inte. Det var ju faktskt så att GM bestämde att Opel Omega skulle sluta tillverkas till förmån för den då nya Saab 9-5. Den tidigare Saaben fanns ju inte som kombi. Trots att Opel i tyskland vid den tiden inte hade någon Opel i den storleksklassen blev Saab ett fiasko i Tyskland. Det var inte många Omegaägare som bytte till saab, man bytte till andra märken.
Jag själv blev väldigt förvånad när jag besökte en GM handlare i Tyskland för ca 5 år sedan. Det fanns inga Saabar i bilhallen, så jag ställde frågan varför. Svaret blev att Saab valt att bygga egna anläggningar eftersom man inte ville synas tillsammans med Opel. Samma är ju förhållandet i USA. Och märk väl, att det var just när Saab valde att stå på egna ben försäljningsraset började. Dessförinnan hade ju försäljningssiffrorna en ökande trend.
Till en GM handlare kommer förom ägare med GM bilar även ägare av andra bilmärken. Saab måste fria till andra bilmärkesägare, inte bara stå för inbördes beundran.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.