Bild
Nästa artikel
30 mil på 20 minuter: Mercedes elbil kör om Tesla – Polestar näst sist

30 mil på 20 minuter: Mercedes elbil kör om Tesla – Polestar näst sist

Nyheter

Snabb laddning, låg förbrukning och stort batteri är det gyllene receptet på en elbil som passar bra på långfärd. Mercedes EQS står som klar segrare.

Det är många som stirrar sig blinda på räckviddssiffran i nya elbilar. Även om den är intressant avslöjar den inte alltid hela sanningen om hur bilen presterar på långfärd – då är laddningen och förbrukningen minst lika viktiga.

För andra gången har konsultfirman P3 Automotive publicerat en jämförelse av flera elbilsmodeller och tittat närmare på förhållandet mellan räckvidd, snabbladdning och effektivitet.

I förra upplagan stod Porsche Taycan som vinnare. Även i år vinner en elbil från Stuttgart, men nu är det Mercedes som står som segrare med nya modellen EQS. Tesla Model 3 Long Range kommer på andra plats och Volkswagen ID 3 med stora 77 kWh-batteriet på tredje plats.

Jämförelsen är indexbaserad och den elbil som klarar att ladda el för 30 mils körning på 20 minuter får index 1. Mercedes EQS ligger alltså bäst till men når ändå inte riktigt målet: den får index 0,88.

Bilar som får index 0,5 eller sämre beskrivs som dåligt utformade för längre körningar. Dit hör till exempel Volvo XC40 Recharge på grund av den höga förbrukningen och Renault Zoe på grund av den långsamma laddningen.

Mercedes EQS ligger alltså bäst till men når ändå inte riktigt målet
Volkswagen ID 3 beskrivs som snål men har för långsam laddning för att vinna jämförelsen.
Volkswagen ID 3 beskrivs som snål men har för långsam laddning för att vinna jämförelsen.

Jämn laddkurva viktigt

Siffrorna för elbilarnas förbrukning på motorväg kommer från tyska organisationen ADAC:s så kallade Ecotest. Där visar det sig att Volkswagen ID 3 faktiskt är snålast av alla elbilar – till och med snålare än annars så effektiva Tesla Model 3. Klart törstigast är Tesla Model X, Audi e-tron och Porsche Taycan.

Siffran för den genomsnittliga laddeffekten har P3 Automotive fått fram i egna tester. Bilarna laddas från 10 till 80 procent.

Jämförelsen visar att det inte bara är maximal laddeffekt som spelar roll. Hur laddkurvan ser ut är minst lika intressant. Tesla Model 3 kan visserligen ladda med upp till 250 kW, men bara under en kort period – sedan dyker laddkurvan brant.

Audi e-tron kan visserligen ”bara” ladda med 150 kW men där stannar laddkurvan på den effektsiffran under nästan hela laddsessionen vilket är ovanligt bland elbilar.

Läs också: Så snabbt laddar elbilarna: Audi e-tron överlägsen

Audi e-tron är törstig och relativt ineffektiv men ligger ändå ganska bra till tack vare en imponerande jämn laddkurva.
Audi e-tron är törstig och relativt ineffektiv men ligger ändå ganska bra till tack vare en imponerande jämn laddkurva.

Polestar näst sist

Att Mercedes EQS vinner beror på att den har stort batteripaket (108 kWh), låg förbrukning på motorväg tack vare bilens aerodynamik och snabb laddning. 

Trots att EQS inte har stöd för 800-voltsladdning som Porsche Taycan kan Mercedes elbil ladda med upp till 200 kW, och med en snitteffekt på 164 kW.

Tesla Model S kommer på femte plats i undersökningen och lyckas bara med liten marginal slå den betydligt törstigare Audi e-tron. Volkswagen ID 4 ligger betydligt sämre till och det gör även Polestar 2 Long Range som får ett index på bara 0,54. Den är därmed nära att klassas som olämplig på långfärd.

Polestar 2 kommer näst sist i jämförelsen.
Polestar 2 kommer näst sist i jämförelsen.

Ny teknik på gång

800-voltstekniken är lovande och möjliggör snabbare laddning även i mindre batteripaket. Det är en teknik som bland andra Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 har stöd för och dessa tre spås därmed klättra långt upp på listan till nästa områng.

En viktig faktor som inte tas med i beräkningen är pålitligheten för snabbladdarna. P3 Automotive har testat laddningen på särskilda platser och siffran blir därmed jämförbar för alla bilar, men ett praktiskt test längs en viss sträcka kan mycket väl ge ett annorlunda resultat.

Biljättarnas egen laddkedja Ionity har fått viss kritik för att laddarna inte alltid fungerar som de ska, att laddningen är relativt dyr om bilägaren inte har något abonnemang och att det finns betydligt färre Ionityladdare än Superchargers som Teslabilar kan ladda vid.

Läs också: Lucid Air ska bli världens snabbast laddande elbil

Det är långt ifrån alla elbilar som har en jämn laddkurva. Många ”toppar” tidigt för att sedan sjunka snabbt. Audi e-tron håller sig strax under 150 kW under nästan hela laddsessionen.
Det är långt ifrån alla elbilar som har en jämn laddkurva. Många ”toppar” tidigt för att sedan sjunka snabbt. Audi e-tron håller sig strax under 150 kW under nästan hela laddsessionen.
Förbrukningssiffrorna för elbilarna är framtagna i ADAC:s så kallade Ecotest. VW ID 3 är snålast.
Förbrukningssiffrorna för elbilarna är framtagna i ADAC:s så kallade Ecotest. VW ID 3 är snålast.
Här är resultatet: Ingen elbil klarar målet helt och hållet, men Mercedes EQS kommer närmast.
Här är resultatet: Ingen elbil klarar målet helt och hållet, men Mercedes EQS kommer närmast.
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.