Bild
Nästa artikel
Priset hos Ionity kan variera mellan 3,40 och 11,48 kr/kWh.
Priset hos Ionity kan variera mellan 3,40 och 11,48 kr/kWh.

Se upp för ockerpris på snabbladdning – kan skilja 100 procent

Nyheter

Beroende på bil och betalsätt kan snabbladdningen bli mer än dubbelt så dyr på en och samma station, visar Vi Bilägares granskning.

Att ladda elbilen hemma kostar i snitt 1,50 kronor per kilowattimme (kWh). Snabbladdning är klart dyrare och priserna kan variera kraftigt mellan olika laddföretag, effekt, betalsätt och mellan olika bilar.

Prismodellen hos de olika företagen skiljer sig på flera punkter. Vissa tar betalt per kWh, andra per minut, vissa kombinerar båda. Minuttaxan är ett sätt att öka ruljangsen men eftersom bilar laddar olika fort och temperaturen kan påverka laddhastigheten kan priset variera kraftigt mellan olika bilar och årstider. Fler och fler företag går dock över till kWh-pris.

Hos vissa kan också trängselavgifter tillkomma om man laddar över en viss tidsgräns.

Fram tills nyligen var man tvungen att registrera sig hos varje laddföretag och skaffa ett särskilt kort, plastbricka eller mobilapp för att kunna starta och betala för laddningen. En trend är dock att det börjar komma ”samlingstjänster” som gör det möjligt att ladda och betala hos flera företag med bara ett kort eller en app.

Ett exempel är Plugsurfing som Volvo och Polestar samarbetar med. Fördelen är att laddningen blir smidig men de olika laddföretagen tar ut en extra avgift, vilket gör att laddning med Plugsurfing kan bli mer än dubbelt så dyr som normalpriset för en registrerad kund.

En annan trend är att flera bilmärken kommer med egna abonnemang som ger rabatt vid vissa laddstationer. Ofta följer abonnemanget med en ny bil och är gratis under första året för att sedan kosta per månad. Bindningstiden är ofta ett år.


Så mycket kostar snabbladdningen

Priset på snabbladdningen kan variera kraftigt beroende på laddställe, betalningssätt och bil. Vi har räknat på vad fyra olika elbilar kostar att ladda hos fyra olika laddkedjor. Utifrån bilarnas deklarerad förbrukning har vi också räknat ut vad en resa på 50 mil skulle kosta. 

Se upp för ockerpris på snabbladdning – kan skilja 100 procent

Kia E-Niro

Frånpris: 484 900 kr.
Batteri: 64 kWh.
Räckvidd: 455 km.
Deklarerad förbrukning: 15,9 kWh/100 km.
Max laddeffekt: 100 kW.
Ladderbjudande: Nej.

Se upp för ockerpris på snabbladdning – kan skilja 100 procent

Tesla Model 3

Frånpris: 579 900 kr.
Batteri: 62–75 kWh.
Räckvidd: 448–580 km.
Deklarerad förbrukning: 14,9 kWh/100 km (Standard Range Plus).
Max laddeffekt: 250 kW.
Ladderbjudande: Tillgång till företagets eget laddnätverk (Supercharger) med laddare på ett fyrtiotal platser runt om i landet.

Se upp för ockerpris på snabbladdning – kan skilja 100 procent

Volkswagen ID.3

Frånpris: 404 900 kr.
Batteri: 45–77 kWh.
Räckvidd: 410 km (ID.3 Max).
Deklarerad förbrukning: 16,1 kWh/100 km (ID.3 Max).
Max laddeffekt: 100 kW.
Ladderbjudande: Abonnemanget We Charge medföljer bilen. Gratis första året sedan 85 kr/mån. Ger rabatt på laddning hos Ionity (pris 6,29 kr/kWh). We Charge Plus ger ytterligare rabatt hos Ionity (pris 3,40 kr/kWh) men månadstaxan är högre (84 kr/mån första året sedan 199 kr/mån).

Se upp för ockerpris på snabbladdning – kan skilja 100 procent

Volvo XC40 Recharge

Frånpris: Endast leasing, 7 990 kr/mån. 
Batteri: 78 kWh.
Räckvidd: 400 km.
Deklarerad förbrukning: 23,8 kWh/100 km.
Max laddeffekt: 150 kW.
Ladderbjudande: Konto hos tjänsten Plugsurfing medföljer bilen. Ger tillgång till flera laddnätverk via en app/bricka.

Ionity

Kia: 8,70 kr/kWh. El för 50 mil: 691,65 kr.
Tesla: 8,70 kr/kWh. El för 50 mil: 648 kr.
Volkswagen: 3,40 kr/kWh (We Charge Plus),
6,29 kr/kWh (We Charge Go).
El för 50 mil: 274 kr (We Charge Plus),
506 kr (We Charge Go).
Volvo (Plugsurfing): 11,48 kr/kWh. El för 50 mil: 1 366 kr.
Kommentar: Kraftigt överpris med Plugsurfing men även annars är Ionity dyrt, om man inte har det abonnemang som till exempel medföljer VW ID.3. Hög laddeffekt dock.

Bee

Kia: 5 kr/kWh. El för 50 mil: 397 kr.
Tesla: 5 kr/kWh. El för 50 mil: 372 kr.
Volkswagen: 5 kr/kWh. El för 50 mil: 402 kr.
Volvo (Plugsurfing): 13,50 kr/kWh. El för 50 mil: 1 606 kr.
Kommentar: Oskäligt överpris med Plugsurfing. Volvo-ägare gör klokt i att skaffa konto hos Bee för att kunna ladda till standardpriset 5 kr/kWh. Bee erbjuder också ett abonnemang med fri laddning upp till 450 kWh för 399 kr/mån, efter 450 kWh är priset 4,40 kr/kWh.

InCharge

Kia: 2,40 kr/kWh. El för 50 mil: 190 kr.
Tesla: 2,40 kr/kWh. El för 50 mil: 178 kr.
Volkswagen: 2,40 kr/kWh. El för 50 mil: 193 kr.
Volvo: Plugsurfing ej tillgängligt. 2,40 kr/kWh med konto hos InCharge. El för 50 mil: 285 kr.
Kommentar: Vattenfalls laddkedja tillhör de billigaste när det kommer till snabbladdning. Priserna varierar dock beroende på laddstation, från 2,40 till 4,50 kr/kWh.

Tesla Supercharger

Kia:
Tesla: 3,60 kr/kWh. El för 50 mil: 268,2 kr.
Volkswagen:
Volvo:
Kommentar: Endast tillgängligt för Tesla. Priset höjdes i februari från den tidigare nivån på 2,90 kr/kWh.

Taggar: Nyheter

Att ladda elbilen hemma kostar i snitt 1,50 kronor per kilowattimme (kWh). Snabbladdning är klart dyrare och priserna kan variera kraftigt mellan olika laddföretag, effekt, betalsätt och mellan olika bilar.

Prismodellen hos de olika företagen skiljer sig på flera punkter. Vissa tar betalt per kWh, andra per minut, vissa kombinerar båda. Minuttaxan är ett sätt att öka ruljangsen men eftersom bilar laddar olika fort och temperaturen kan påverka laddhastigheten kan priset variera kraftigt mellan olika bilar och årstider. Fler och fler företag går dock över till kWh-pris.

Hos vissa kan också trängselavgifter tillkomma om man la

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.