Bild
Nästa artikel
OKQ8 bygger nya snabbladdare för elbilar – upp till 150 kW

OKQ8 bygger nya snabbladdare för elbilar – upp till 150 kW

Nyheter

Nu satsar OKQ8 på att locka elbilister med 800 nya snabbladdare på 300 stationer.

Det börjar dyka upp allt fler alternativ för den som vill ladda sin elbil längs vägen. Sajten uppladdning.nu listar i dag över 3 000 svenska laddpunkter och antalet fortsätter växa.

Mackkedjan OKQ8 har redan elbilsladdning vid ett antal bensinstationer men ska inom kort utöka den satsningen rejält. Tillsammans med Skellefteå Kraft ska OKQ8 bygga snabbladdare för elbilar på fler än 300 stationer. Totalt blir det 800 laddpunkter.

Snabbladdarna får en effekt på 150 kW vilket är snabbare än många andra svenska laddnätverk där effekten kan ligga på 50 kW. Enligt OKQ8 innebär det att en genomsnittlig elbil kan lddas med 25 mil på cirka 20 minuter.

– Vi satsar stort och med full kraft. Dagens laddbara bilar behöver egentligen inte så höga kW-tal som 150 kW, men vi vill leda utvecklingen att göra det enkelt att välja elektrifierat både nu och i framtiden – det här är ett viktigt steg i omställningen till fossilfrihet, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8.

Den el som bilisterna förses med är helt förnybar och enligt OKQ8 ska en betalningen skötas på ett ”enkelt och transparent sätt som inte skiljer sig från dagens betalning vid pumpen”.

Exakt vad det innebär och hur mycket laddningen ska kosta är än så länge inte bestämt, men rent generellt är betalningen vid laddstolpen ett stort problem enligt många elbilister. Det finns en mängd olika laddabonnemang, appar och priser att hålla reda på.

Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-12-15 16:34

En bit kvar till Tesla Superchargers i alla fall. Kommer kanske i u-landet Sverige också Tesla-laddare upp till 300kWh som vi har i Norge.

#2
2020-12-15 16:35

Vad blir då elpriset vid OKQ8 laddare?

#3
2020-12-15 17:25

Boxer: Till att börja med, V3 finns i Sverige med så där finns ingen anledning till nedlåtande.
Och vad jag kan läsa mig till ger de upp till 250 i Norge med, precis som i Sverige.

#4
2020-12-16 13:37

Effekten är ingen större grej om den uppnår 150 kW, det räcker en bit, problemet syns ju tydligt vara hur det ska betalas och vad det kostar, en uppsjö av krångliga avtal och abonnemang och andra liknande idiotlösningar och flitigt förekommande tekniska problem på laddare som inte fungerar.

Om man kunde betala med ett vanligt kontokort precis som med en vanlig bil och ha en mer seriös aktör med ett "ansikte" och med troligtvis en hel del bemannade stationer, så vore ju det en ren revolution.

Det kunde ju få några som nu säger nej till elbilen för att den är så krånglig och opraktisk att använda, (utom för eldhärjade entusiaster naturligtvis, som ju är blinda för alla nackdelar) att se det som något som kanske kan övervägas.

#5
2020-12-15 17:51

Undrar hur de ska lösa problemet när många vill ladda sina bilar med hög effekt samtidigt. Vem får betala för effektproblemet när näten inte räcker till?
Det påminner lite om problemet när många hade direktverkande elvärme när alla andra fick betala.
Vi borde istället gynna elvägar och liknade så att man sprider ut laddning över dygnet maximalt, så vi slipper både dyra nätutbyggnader och att många köper bilar med överstora/dyra batterier. Det behövs både nationella och internationella lösningar för att minimera kostnaderna för effektproblemet i våra elnät.

#6
2020-12-15 18:13

N-iklas: Det finns redan laddstationer där du enklare än på bensinmacken betalar med kort. Så det handlar mer om vad för elbil man skaffar och vart man laddar än att såga allt som du gör bara för att det är krångligt på vissa ställen.....
Oseriöst är bara förnamnet på ditt inlägg....
Bättre att informera och vara konstruktiv än att vara en konstant gnällspik med fis på tvären.

#7
2020-12-15 19:32

Äntligen tummen ur för ännu ett "oljebolag".

#8
2020-12-15 20:22

I åratal har vi läst hur landsbygden avlövas genom att bensinstationer läggs ner och folk tvingas åka tiotals mil för att tanka. MEN el finns i minsta samhälle och laddstationer kräver bara en bråkdel i investering och drift. Framtiden för landsbygdens transportproblem finns i eldriften!

#9
2020-12-15 21:23

Lasse L-On, det kommer att bli allt vanligare med batteribank vid snabbladdare med hög effekt för att kapa toppar och inte behöva lika hög servis som de sedan vill ta ut i laddning.
Finns nu en sådan i Västerås, ett samarbete mellan Mälar Energi och Northvolt

#10
2020-12-16 03:05

Att det skulle komma att bli ett virrvarr med prissättning, avtal och diverse "finter" som normalkonsumenten inte har en chans att överblicka eller ens förstå, kan väl inte överraska någon? Ord som djungel bleknar. Vi som har åldern inne vet ju hur det var med de vanliga elräkningarna förr: Totalt omöjliga att förstå om man inte med en maratonlöpares kondition orkade gå in för det!

#11
2020-12-16 06:33

Äntligen nu när alla snart kör elbil

#12
2020-12-16 08:13

Snooker: Vad för elbil är det du har erfarenhet av att använda så mycket så att du hunnit skaffa dig denna vetskap om hur krångligt och svårt det är att använda elbil som du hävdar i diverse olika trådar här?
För inte är det väl så att du enbart sitter och gissar och sprider myter och negativitet bara för att det är något som utmanar din komfortzon?
Det är inte ett dugg krångligare än man gör det till redan idag. Finns även gott om gratisladdare där ute, hur många ställen hittar du där du kan tanka fossilt gratis? Nej, det är ingen "djungel" att ladda sin elbil. Att det kan bli smidigare än vad vissa operatörer gjort det till idag är det ingen som ifrågasätter, men att det skulle vara som du skriver, nej det är det inte.
Så återigen, ge gärna en källa till din kritik, vilken elbil och laddoperatör är det du haft så mycket strul med som gett dig den erfarenheten?

#13
2020-12-16 10:38

Lite av problemet är väl att det skiljer så mellan vilken bil man köper. Tesla t.ex. har eget laddnätverk, några tillverkare som står bakom Ionity laddar billigare där t.ex. Visst är det rörigt jämfört med att tanka bensin/diesel där det är lika för alla oavsett vilken bil man har. Men det kommer säkert ge sig med tiden, snabbladdning känns fortsatt som en väldigt omogen marknad. Men inte är det någon dealbreaker för att köra elbil. Särskilt inte när de flesta sällan behöver snabbladda.

#14
2020-12-16 10:42

Det jag vill ha är att jag registreras som laddare när jag stoppar i kontakten i bilen, oavsett var jag tankar. Sluta med alla kontokort och blippkort nu! Skulle bilen bli stulen så spärrar jag självklart även detta.

#15
2020-12-16 10:45

Enannanrobban, tack för infon. Jag hade hoppats att det skulle bli så för att inte belasta elnäten i onödan med effekter som större industrier har.

#16
2020-12-16 13:02

Vi Bilägare hade för något halvår sedan en mycket bra artikel som belyste detta ladd-virrvarr, och hur mycket jobb och energi som kunderna behövde lägga ner för att kunna förstå hur de ska kunna ladda till vettiga priser. Jag minns att Vi Bilägares reporter klagade över just denna "djungel" av priser, "rabatter", kort, särskilda villkor för att få ett lägre pris och allt vad det var. Det här är en ny marknad, så nu gäller det för aktörerna att positionera sig för att kunna mjölka konsumenterna så mycket som det bara går. Sådan journalistisk är mycket bra samt är ett mycket välkommet komplement för oss konsumenter!

#17
2020-12-16 15:09

Snooker, så du har alltså inte testat själv?
Jag har läst denna artikeln och även andra, där speciellt AMS varit väldigt kritiska till hur illa det fungerar.
Jag håller inte med.
Visst, klart att för Henrik så har han tillgång till det överlägset bästa systemet genom Telsla Super Charger, enklare blir det inte.
Men för oss som inte har det så tycker jag att det fungerar väldigt smidigt och inom kort, i början av 2021 så kommer ett nytt roaming-system som gör att vi behöver en bricka utan att det fördyrar användandet mer en mycket liten admin-avgift per laddning.
Om det är det jag kommer använda eller köra vidare på mina 4 bricka, det får vi se.

Att dessa artiklar är ganska hårda är av två orsaker; dels så finns det saker att göra, det kan bli smidigare och det är ju på gång men också att tidningarna vill göra reportage som problematiserar mer än visualiserar, vilket generellt är ett stort problem i dagens mediasamhälle, för det säljer mer tidningar eller klick.

#18
2020-12-16 16:32

"Det är farligt att åka i en tunna ner för Niagarafallen!"
"Hur vet du det om du inte har gjort det själv?"

Hm... skriver vi år 17 000 f.Kr. i år?
I dagens moderna samhälle finns det sätt att skaffa sig kunskap utan att själv behöva uppleva allt.
Även om det kanske upplevs som hokus pokus för en del som inte riktigt hängt med i utvecklingen.

#19
2020-12-16 16:50

Boxer; Tesla har V3-laddare även i Sverige. Och dom är på 250kW precis som dom du har i Norge.

Och du, effekt mäts i kW inte kWh :)

#20
2020-12-16 17:28

Jag hoppas de väljer att implementera Plug & Charge enligt ISO 15118. Då behöver man som användare inte göra annat än att stoppa i kontakten. (Systemet har även stöd för eventuellt kommande induktiv laddning.) Bilen talar om för laddaren vem som ska betala. Tesla har har haft tekniken i Model S sen början. De första övriga bilmodeller som har stöd för tekniken verkar bli Ford Mustang Mach 1 och Porsche Taycan.

#21
2020-12-16 18:03

Jag gasade på ditt inlägg, N-iklas. Huvudet på spiken! Man måste inte ha upplevt intensivvård för Covid-19 för att förstå vilket helvete det måste vara. Till råga på allt har jag inte ens sagt om jag har en elbil eller inte, men bara för att jag har vad vissa tolkar som negativa åsikter om "laddbranschen", är jag tydligen per automatik elbilshatare ... Jo, det är som du skrev: Vi skriver 17 000 f.Kr.

#22
2020-12-16 18:41

Du Bandvagn (du som "rättade" Boxer) ... Elektrisk effekt mäts i W och inte kW! W betecknas med P i formler.

#23
2020-12-16 18:50

Snooker: Nej du har inte sagt om du har elbil eller inte, men jag är ganska säker på att jag vet svaret.......räckviddsångest och laddproblem drabbar konstigt nog till 99% bara de som inte själva kör elbil. Skumt va? ;)
Men en intressant fråga, hur kan du sitta och rapa ur dig massa om något du inte vet något om? Du motsäger de som faktiskt har erfaren heten och vet hur det faktiskt fungerar i det praktiska vardagliga användandet. Du tror väl inte på fullaste allvar att du vet bättre som inte har erfarenhet än de som har det? För iså fall blir man ju lätt mörkrädd....

#24
2020-12-17 09:06

Tack "Bandvagn". Jag pudlar. V3-laddarna ger upp till 250kW (naturligtvis inte kWh som jag skrev). Jag har ännu inte provat V3 men antar att man rent praktiskt kan komma upp i runt 200kW, 150 kW-laddarna ger typiskt upp till 130 kW initialt om man har ca. 20% batteri vid start av laddningen. Jag försöker hålla laddningen mellan 20 och 80% som är mest skonsamt för batteriet och ger kortast laddtid.

#25
2020-12-17 16:19

Personlig erfarenhet är bara en kuriositet om man gör ett generellt allmänt uttalande om något som är en upplevelse och inte ett teknisk faktum.

Man måste göra skillnad på en erfarenhet som avslöjar ett tekniskt faktum att det i en apparat sitter fyra skruvar på vänster sida och en erfarenhet där man tycker och upplever att något fungerar fint eller dåligt, dessa båda erfarenheter är inte likvärdiga.

När det gäller ett tekniskt faktum är det något som är konstant och oföränderligt och gäller alltid, en erfarenhet som är en upplevelse gäller endast i det enskilda fallet för en enda person och kan inte generaliseras till att gälla något mer allmänt eller större.

Vill man göra generella och allmänna uttalande om att en viss företeelse är si eller så, så måste man läsa sig till detta, man måste studera fakta och uppgifter som kommer från många olika källor, aktörer och avsändare och se vad som händer i hela samhället och hur allt där ute i världen fungerar.

Tvärt mot vad de som vurmar för den personliga erfarenheten av upplevelser eller enskilda personliga fall av händelser, hävdar, är det just precis de som inte kan påstå det de gör, just därför att de gör misstaget att utifrån sin lilla, begränsade, personliga erfarenhet göra allmänna generaliserande uttalanden - och det är helt enkelt tekniskt inte möjligt att göra, då den lilla, begränsade, personliga upplevelsen inte tillhandahåller den faktagrund som den typen av uttalanden kräver.

#26
2020-12-17 18:44

Niklas, nu pratar du mot dig själv, du brukar ju alltid tala om att bara du vet hur saker gjorts för att du studerat det in absurdum.
Kom igen när du studerat hur det fungerar med snabbladdning så kan vi snacka om det!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.