Bild
Nästa artikel
Jämförelse: Snabbladda elbil hos Ionity – så mycket kostar det

Jämförelse: Snabbladda elbil hos Ionity – så mycket kostar det

Reportage

Att snabbladda elbilen hos Ionity är betydligt dyrare än vid Teslas Superchargers. Men med ett laddabonnemang kan kostnaden pressas ned – om du laddar ofta.

I flera år har Tesla haft ett eget laddnätverk som bara är öppet för märkets egna elbilar. Nätverket av så kallade Superchargers har vuxit snabbt och i skrivande stund finns 40 snabbladdningsstationer i Sverige från Löddeköpinge till Puoltikasvaara norr om Gällivare. Ytterligare åtta är under konstruktion.

För några år sedan kom beskedet att flera stora biltillverkare skulle gå ihop och bygga ett eget laddnätverk som svar på Teslas Superchargers. Det nya nätverket döptes till Ionity och har fått blandad kritik.

Ionity får en laddkapacitet på upp till 350 kW vilket är högre än någon elbil kan ta emot i dag. Men Ionity har också fått hård kritik för att utbyggnadstakten inte alls är i nivå med Teslas, framför allt i norra Sverige, och att priserna är alldeles för höga.

200 procent dyrare

Hur mycket det kostar att ladda på Ionity beror helt på vilket laddabonnemang elbilsföraren har. Vår jämförelse visar att skillnaderna är stora mellan olika bilmärken.

Ionity använder laddstandarden CCS och är öppen för alla elbilsmärken. Den som svänger in vid en Ionityladdare utan något laddabonnemang får betala 8,70 kronor per kilowattimme vilket är extremt högt jämfört med exempelvis Teslas Superchargers.

Att ladda en elbil med 60 kWh kostar då 522 kronor. Hur många mil det räcker till beror på bilens förbrukning, men exempelvis Kia e-Niro kommer ungefär 45 mil med en användbar batterikapacitet på 64 kWh enligt vårt test – det blir alltså drygt 12 kronor milen.

Den som laddar sin Tesla med lika mycket ström kommer undan med 174 kronor. Kiaföraren får därmed betala ett ”påslag” på 200 procent jämfört med Teslaföraren.

Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Den som köper en Tesla betalar ofta ett högre inköpspris än för vissa andra elbilar. Men å andra sidan blir snabbladdningen billigare.
Den som köper en Tesla betalar ofta ett högre inköpspris än för vissa andra elbilar. Men å andra sidan blir snabbladdningen billigare.

Stora skillnader

Men det är få som i praktiken laddar hos Ionity utan någon form av laddabonnemang. Den som registrerar sig i appen Chargepoint får exempelvis ladda för 6,96 kr/kWh utan någon månadsavgift. Inte helt enkelt att hålla reda på för en oinsatt elbilist.

Flera stora biltillverkare som är delägare i Ionity har också lanserat egna laddabonnemang som brukar ingå i bilköpet under en begränsad period.


• Mercedes Me Charge har en förhållandevis rimlig årsavgift och den lägsta kostnaden per kilowattimme i vår jämförelse. Abonnemanget ingår i ett år för köpare av Mercedes elbil EQC.

• Audi har två olika laddabonnemang varav det dyrare ingår i ett år. Men det har också en bindningstid på ett år om du sedan väljer att betala. Det billiga abonnemanget innebär att du kan ladda hos en mängd olika operatörer men hos Ionity är priset per kilowattimme lika högt som utan abonnemang – en dålig affär. Då är det dyrare laddabonnemanget bättre eftersom det sänker priset hos Ionity till 3,30 kr/kWh.

• Porsches elbil Taycan är dyr att köpa men då ingår också tre års laddabonnemang för att ägarna ska kunna ladda för 3,45 kr/kWh.

• Volkswagen har inte mindre än tre olika abonnemang. Gratisversionen gör varken från eller till på Ionitys laddtaxa. Mellanalternativet lär bli vanligast och ingår i ett år för elbilsköpare. Det har rimlig månadsavgift men ganska hög laddtaxa – ett okej val för dig som laddar sällan. Det dyrare abonnemanget är dock betydligt billigare för dig som kommer ladda ofta. Tänk på att båda alternativen har en bindningstid på ett år.

Så för att sammanfatta...

• Om du nästan aldrig snabbladdar längs vägen utan mest laddar hemma eller på jobbet behöver du förmodligen inget laddabonnemang, eller åtminstone inte det dyrare alternativet om det finns flera. Se särskilt upp med abonnemang som har bindningstid.

• Om du snabbladdar ibland eller ofta kan det absolut vara läge att teckna ett abonnemang. Räkna på hur mycket du kommer snabbladda för att se var brytpunkten går för om abonnemanget lönar sig eller inte.

• Kom ihåg att det finns flera andra laddnätverk än Ionity. De har inte lika snabb laddning, men priserna är lägre.


Till skillnad från Teslas Superchargers är Ionity öppet för fler bilmärken.
Till skillnad från Teslas Superchargers är Ionity öppet för fler bilmärken.
Taggar: Reportage

I flera år har Tesla haft ett eget laddnätverk som bara är öppet för märkets egna elbilar. Nätverket av så kallade Superchargers har vuxit snabbt och i skrivande stund finns 40 snabbladdningsstationer i Sverige från Löddeköpinge till Puoltikasvaara norr om Gällivare. Ytterligare åtta är under konstruktion.

För några år sedan kom beskedet att flera stora biltillverkare skulle gå ihop och bygga ett eget laddnätverk som svar på Teslas Superchargers. Det nya nätverket döptes till Ionity och har fått blandad kritik.

Ionity får en laddkapacitet på upp till 350 kW vilket är högre än någon elbil kan ta emot i dag. Men Ionity har oc

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-21 16:47

I Norge kostar Tesla Supercharger runt 1,80 kr/kWh och laddnätverket är väl utbyggt om man undantar Finnmark längst i norr. Dessutom är systemet superenkelt att använda eftersom bilen är kopplad direkt till bankkontot. Om man laddar hemma så är det nästan gratis, elpriset i Norge har i sommar legat under 10 öre/kWh.

#2
2020-10-21 16:53

Försvarar absolut inte Ionity:s kostnad, men är det inte det här som är på gång rent generellt. Att det inte kommer bli särskilt mycket billigare att köra elbil vs fossilbil. Kolla bara vad som händer med förmånsvärden som höjs på elbilar. Snart kommer säkert skatter och annat höjas också. Staten kan inte sitta och titta på, deras skatteintäkter måste in på det en eller andra sättet.
Så det är väl bara att förvänta sig att det kommer bli lika dyrt att kör bil framöver, oavsett drivningssätt.

#3
2020-10-21 17:32

Ibland känns det bra att tanka bensin på en minut och till en milkostnad på under 6:- i sommar.

#4
2020-10-21 17:35

Övergången blir alltså mycket dyrare än det var tänkt. Om man inte köper en Tesla, då får man egen gräddfil.

#5
2020-10-21 19:33

Politiker har generellt väldigt dålig konsekvensanalystänkande. Ofta ser man beslut som gör att man misstänker IQ i storlek som skonumren. Intäkterna från trafikskatter, framförallt bränslekatter är en stor inkomstkälla. Så inser inte politikerna att om man ser till att minska bränsleförsäljningen så får man mindre pengar till statskassan. E85 var ett annat fiaskoexempel.
Elbilar är nog OK ur ett klimatperspektiv på lång sikt men genererar inga pengar till staten. Så vad göra? Kilometerskatt? Har provats förr med tveksamt utfall. Södra Sverige lider redan av brist på energi vilket inte kommer att bli bättre av att införa krav på eldrivna fordon. Säger bara good luck till våra politiker!

#6
2020-10-21 19:38

Hahaha..nu börjas det, elbilsterna får nog inte behålla sina låga drivmedelskostnader så länge till.

#7
2020-10-21 22:09

Jodå Styggavargen, det kan vi. Så länge vi kan ladda hemma så kör vi väldigt billigt. Och har vi dessutom Tesla....

#8
2020-10-22 12:10

Vill man komma riktigt billigt undan, så kan man ladda vid de Lidl-butiker som har elbilsladdning, där är det ännu så länge gratis.

#9
2020-10-25 17:42

Lugn... bara lugn... kilometerskatten kommer på elbilar... lika säkert som deklarationsblanketten varje år! Degen ska in, oavsett EL eller FOSSIL bil! Ska vi gissa på att en "genomsnittlig" årlig körsträcka fram till att Bilprovningen tillsammans med rapportering av körsträcka vid ägarbyte kommer att utgöra underlagen för debitering av vägskatten? Någon som tror att ägandet av en elbil blir billigare jmf fossil? Eller... enklare... skatten läggs på elpriset... men... då tappar staten det här med att ta ut skatt i förhållande till fordonsvikten... eller har jag missat något här?

Själv kör jag en 740 -92 och kan knappast åka billigare!

#10
2020-12-03 12:30

Klart det blir dyrare - för alla. Km-skatten dyker upp, men inte ännu på (minst) fem år. För den som då tror att den inte också kommer till fossilbilar - dream on.
Nog stämmer det att det är billigt med förmånsbil. Jag snittar idag på ca 7 kr/mil med min elbil - inklusive förmånsvärde, el, service, försäkring, vägskatt, ja allt. (är väl ungefär vad en rimligt snål fossilbil kostar i bränsle..) Det stämmer också att det tar lite längre tid att "tanka", men det gör jag på natten eller under t.ex. lunchen så inget extra besvär för min del. Förvisso kommer kostnaden stiga med åren men det är NU det är gött att inte tanka bensin/diesel.

#11
2020-12-03 12:42

Jag är nybörjare med en phev och har tankat el några gånger sista månaden men har iofs inte fått räkningen men om jag fattat det rätt så var priserna under 2:- per kw på 16A laddarna här runtomkring.

#12
2020-12-03 21:38

Tesla har ett stort försprång med sin Supercharger.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.