Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvos laddhybrid får beröm i test: Stark men snål

Publicerad 15 december 2020 (uppdaterad 15 december 2020)
Hyundai och Volvo bygger de effektivaste laddhybriderna enligt ett tyskt test. BMW och Mercedes får dock bakläxa.

Att mäta hur mycket bensin eller diesel en laddhybrid drar är en svår utmaning. Det beror på en mängd olika faktorer – bland annat väglag och yttertemperatur, hur mycket föraren laddar sin bil och körstil.

För att kunna jämföra förbrukningen i laddhybrider på ett lite mer vetenskapligt sätt har tyska bilistorganisationen ADAC tagit fram ett så kallat ”Ecotest” med en standardiserad testrunda som körs i testlaboratorium. Vissa bilar tas dessutom ut för ett extra test i verklig trafik.

Där avslöjas både hur mycket bilen drar med fulladdat och urladdat batteri. Det sistnämnda är intressant eftersom förbrukningen ibland kan bli högre än för en vanlig bensin- eller dieselbil eftersom de saknar det tunga batteriet.

I senaste omgången av ADAC:s Ecotest visar det sig att två modeller fick fyra av fem möjliga stjärnor för effektiviteten. Det var Hyundai Ioniq och den betydligt starkare Volvo V60 T6 Twin Engine.

Acceleration upp till 130 km/tim

I elbilsläget gick det åt 25,6 kWh/100 km i Volvon som har 340 hk. Förbrukningen var bara är marginellt högre än i Volkswagen Passat som behövde 25,2 kWh/100 km trots att den bara har 218 hk.

När batteriet är urladdat hamnade bensinförbrukningen på 6,8 l/100 km. Även om Ecotestet visserligen inte är särskilt aggressivt innehåller det en hel del körning både i stadstrafik och på motorväg med flera accelerationer upp till 130 km/tim, så förbrukningssiffran är relativt låg i förhållande till Volvons effekt.

De tunga suvarna BMW X5 xDrive45e och Mercedes GLE 350de som båda väger över 2,5 ton har dock svårare att hävda sig. Elförbrukningen ligger på mellan 32,6 och 41,4 kWh/100 km och när bensinmotorn måste starta drar den 8,1–10,7 kWh/100 km. De får båda en av fem stjärnor i betyg.

Du kan se den kompletta tabellen med förbrukning för laddhybriderna här intill.

Läs också: Efter hårda kritiken – nu hyllas laddhybriderna i ny rapport

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-12-15 07:34
bgl

Lite som att jämföra äpplen med päron, de tre. med sämst resultat är de enda med mekanisk fyrhjulsdrift.
På längre sikt kommer knappast mekanisk sammankopplade drivhjul att finnas kvar på mer eller mindre elektrifierade fordon.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-15 09:04
K_Klabbe

Hmm, inte för att det är något fel på Volvos hybrider, men håller med om att jämförelsen/rankningen är konstig. Det ser ju rätt mycket ut som större bil = lägte betyg? Iofs är väl GLE/X5 lite av stor utanpå liten inuti, dvs man får inte så mycket för sina extra bensindroppar.

#3 • 2020-12-15 09:09
Styggavargen

Det står nog fel i artikeln, " bensinmotorn måste starta drar den 8,1–10,7 kWh/100 km". Det enda jag kan säga, dessa SUV's framstår enligt mig inte som några underverk. Väldigt hög förbrukning, och vad var vinsten? Varför köra en X5:a istället för 5-serie? Sedan begreppet "större bil" är också lite vilseledande, om den bara är större på utsidan.. vad var vinsten med det? Skall inte rabbla mer om detta, alla vet redan min inställning.

#4 • 2020-12-15 09:11
Desmoholic

M.a.o. är elförbrukningen för dessa fordon ungefär 1,5-2ggr mer än hos en ren elbil.
Känns inte som rätt väg att gå. Vem skulle acceptera en dieselbil som drog 1,2 liter milen liksom?

#5 • 2020-12-15 10:06
Styggavargen

Finns människor idag som accepterar en förbrukning på nästan 1 liter/mil bensin, själv tycker jag 0,6 liter/mil är för mycket. Fast dieselförbrukning på 1,2 liter, det motsvarar nog ca 1,6 liter/mil bensin ungefär. Ojojoj..

#6 • 2020-12-15 10:12
K_Klabbe

Nej, elförbrukningen är väl inte så mycket mer än motsvarande elbil? Polestar 2 ligger väl på nästan 20kWh/100 km WLTP, kanske tom mer i detta test. Inte så stor skillnad mot V60 TE på 25,6 som dessutom är en större bil.

#7 • 2020-12-15 10:39
Apex

Desmoholic

Min bror gör det, till exempel. Hade jag kört 1000 mil/år så hade jag nog också kunnat göra det.

#8 • 2020-12-15 10:58
StefL

Det känns lite märkligt att ange total systemeffekt när man jämför bilarnas prestanda i rena elbilsläget. Jag tror knappast Volvon har 340 hk eller Passaten 218 vid ren elrift...

#9 • 2020-12-15 11:00
Styggavargen

För Polestar2 är en väldigt bra jämförelse, tja... om man inte har några ambitioner på att ha en bil med låg förbrukning är det ett extremt bra exempel. Jämför inte Volvo med "Volvo", de har aldrig låg förbrukning...har aldrig haft, kommer aldrig att ha...

#a • Uppdaterat: 2020-12-15 11:03
jørgenn

ja, men den bedste og hurtigste og den der udleder mindst er jo ikke med ,,net-op Toyota RAV4. 4x4 plus in.. ,5,9 sek..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.