Bild
Nästa artikel
Test: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)

Test: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)

Nybilstest

Laddhybridernas tid är nu och Skoda är senast ut bland de stora kombibilarna. Kan Superb iV göra livet surt för storsäljande släktingen VW Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine?

Nog drömmer många om förmånsbil. Väl vid den stationen i tillvaron drömmer nog många dessutom om någon av de här just nu: Skoda Superb Combi iV, Volkswagen Passat GTE Sportscombi och Volvo V60 T6 Twin Engine. 

Det är ingen djärv gissning att trion kommer att utgöra kärntrupp för marknadens laddhybridkombi i stora klassen, även om en beprövad modell som Kia Optima SW Plug-in Hybrid och alldeles nya (om än något mindre) Kia Ceed SW Plug-in Hybrid säkert också vill ha ord med i laget. 

I synnerhet Skodas ankomst till klassen väcker nyfikenhet hos många. Med sådana utrymmen, sådan utrustning och så förhållandevis lågt pris är den som gjord för att ställa till oreda inte bara bland konkurrenterna utanför huset, även Passat GTE får nog känna av modellens ankomst.

I alla tre kan batteriladdning sparas vid landsvägskörning så att stadskörning blir ”ren”.
I alla tre kan batteriladdning sparas vid landsvägskörning så att stadskörning blir ”ren”.

Få privatpersoner göre sig förstås besvär, det sätter ordentliga prislappar och gynnsamma förmånsbestämmelser effektivt p för. Före sina respektive skatterabatter enligt bonus/malus-principen kostar testets Skoda i det välladdade ”basutförandet” Style cirka 440 000 kronor.

Volkswagen i sitt grundutförande för GTE-versionen går lös på cirka 460 000 kronor och Volvo, i detta test i det påkostade utförandet Inscription, har en prislapp på hela 530 000 kronor. Miljöbilsbonus på Skoda och Volkswagen är drygt 34 000 kronor, att dra av från respektive prislapp, medan Volvo får knappt 26 500 kronor i avdrag. 

Tekniskt sett är Passat GTE och nykomlingen Superb iV identiska i drivning och hybridfunktioner, samt hur dessa styrs. Skoda har längre kaross, större axelavstånd och vittberömt benutrymme i baksätet.

Passat GTE, storsäljare som utmanas av kusin Superb iV med samma teknik men lägre pris.
Passat GTE, storsäljare som utmanas av kusin Superb iV med samma teknik men lägre pris.

Bagageutrymmena skiljer koncernkusinerna. Där Volkswagen förtjänstfullt framhärdar med nästan lodrätt bakparti offrar Skoda potentiellt utrymme på elegansens altare och lutar de bakre takstolparna.

Volvo å sin sida har bra bredd där bak, men inskränkt takhöjd och ett kortare golv som minskar lastbarheten. Å andra sidan får Volvo dra hela två ton, medan Skoda/Volkswagen får nöja sig med 1,6.

Drivningen är avgjort Volvos kapitel. Med en sammanlagd så kallad systemeffekt som är mer än 100 hk högre än i Skoda och VW, därtill med separat elmotor för bakhjulen medan Superb och Passat är enbart framhjulsdrivna, blir Volvo sportbilsaktig i fartresurserna.

Eftersom testbilarna var försedda med friktionsdäck och väglaget kallt och ”hårt” under testperioden fick vi inte till riktigt så raska fartnoteringar som fabriksvärdena anger. Helt klart finns det ändå gott om kraft i alla lägen i Volvo. Dessutom är samarbetet med den åttaväxlade automatlådan alldeles utmärkt i V60, skiftena går sömlöst snyggt och mjukt.

1. Någon riktigt vettig förvaringsplats för Volvos laddsladd finns inte. Svagt. || 2. Skodas baksäte är kombimarknadens bästa. Massor av plats och breda bakdörrar är en välsignelse när föräldrar ska lasta småbarn – och barnstolar! || 3. Volvos valbara körlägen omfattar också tvångsstyrning till fyrhjulsdrift. Det är man ensam om i klassen. || 4. Rikliga möjligheter till personliga inställningar av laddtider, förvärmning etcetera gör att elkörsträckan kan maximeras efter behov. Skodas och VW:s klimatanläggning startar på passagerarplats alltid i läge ”Eco” för att spara ström. || 5. Extremt starka Passatstrålkastare!
1. Någon riktigt vettig förvaringsplats för Volvos laddsladd finns inte. Svagt. || 2. Skodas baksäte är kombimarknadens bästa. Massor av plats och breda bakdörrar är en välsignelse när föräldrar ska lasta småbarn – och barnstolar! || 3. Volvos valbara körlägen omfattar också tvångsstyrning till fyrhjulsdrift. Det är man ensam om i klassen. || 4. Rikliga möjligheter till personliga inställningar av laddtider, förvärmning etcetera gör att elkörsträckan kan maximeras efter behov. Skodas och VW:s klimatanläggning startar på passagerarplats alltid i läge ”Eco” för att spara ström. || 5. Extremt starka Passatstrålkastare!

Det gör de förvisso även i Skoda och Volkswagen, båda med sexväxlade automatlådor av DSG-konstruktion, men som vanligt rycker de en smula vid start, mer så i Skoda än i Volkswagen.

Där Volvo har en tvåliters bensinturbomotor på 253 hk som grund har Skoda och VW en sinsemellan tekniskt sett identisk 1,4-liters bensinturbofyra som presterar 156 hk. Det går inte att komma ifrån att den skillnaden alltid märks. 

V60 har dessutom bättre köregenskaper och är roligare att köra, med mer närkontakt och kvickare reaktioner i allt. Fjädringen är mer följsam på besvärliga underlag och ljudnivån märkbart lägre i alla farter.

Skoda skickar med ställbar stötdämpning som standard, en lockande finess som ger bilen en karaktär som i positiv bemärkelse avviker från de båda andras. I normalläget går bilen mjukt, nästan lite gammaldags Citroënsävligt i rörelserna.

I det rena komfortläget känns det som att åka i en gammal jänkare; det gungar påtagligt, utan att vara oangenämt. 

»I det rena komfortläget känns det som att åka i en gammal jänkare.«

Kruxet är att Superb iV oavsett inställning har rätt svårt att suga upp riktiga håligheter eller tvärslåar. Det finns, ställbara dämpare eller ej, en begränsning i hanteringen som man inte upplever i Passat eller, framför allt, Volvo.

Någon vidare styrkänsla har vare sig Skoda eller Volkswagen drabbats av. Man vrider på ratten och så ändrar sig framhjulen, klart, slut, inget meddelande.

I alla tre kan man utnyttja fenoment ”segling” då drivningen kopplas ur vid gasuppsläpp och bilen frirullar för att spara energi. Det känns nästan som om alla tre kan rulla hur länge som helst i detta läge och man lär sig snabbt att utnyttja och att uppskatta funktionen.

På samma sätt kan bromskraftregenereringen regleras så att en gnutta av utgiven elektricitet knastrar tillbaka in i batteriet vid gasuppsläpp. Läget används företrädesvis i stadstrafik och kan säkert spara några meter, för såvitt man inte rullar utför Mont Blanc – då blir det mer.

1. Instrumenthus med helt digital visning kostar 3 900 kronor extra. Utseendet kan enkelt ändras med knapptryck på ratten. || 2. 1,4-motorn med turbo drivs av bensin och elmotorn är placerad alldeles intill. Installationen är samma som den i Passat GTE, men under testet drog den färska Skoda något mer än VW. || 3. Fast golv i Superb iV men ett bra fack för laddsladden fick i alla fall plats.
|| 4. Utfällbar dragkrok finns i ett paket för 11 500 kronor som även omfattar backningskamera, lastnät och lastbågar – det är prisvärt!
1. Instrumenthus med helt digital visning kostar 3 900 kronor extra. Utseendet kan enkelt ändras med knapptryck på ratten. || 2. 1,4-motorn med turbo drivs av bensin och elmotorn är placerad alldeles intill. Installationen är samma som den i Passat GTE, men under testet drog den färska Skoda något mer än VW. || 3. Fast golv i Superb iV men ett bra fack för laddsladden fick i alla fall plats. || 4. Utfällbar dragkrok finns i ett paket för 11 500 kronor som även omfattar backningskamera, lastnät och lastbågar – det är prisvärt!
1. Volkswagen erbjuder (förstås) också ändringsbar digital visning i instrumenthuset, men här är priset 6 200 kronor. || 2. Anblicken under huven är nästan identisk med Skodas och de tekniska specifikationerna är helt lika. I Passat fungerar samarbetet med DSG-lådan bättre än i Superb. || 3. VW har skippat kombinationen rulle/knapp för rattreglagen, till förmån för enbart knappar. Bättre? Nja. || 4. Laddlucka längst fram i VW och Skoda, med praktisk lockhållare. Volvo har laddkontakten i vänster framskärm.
1. Volkswagen erbjuder (förstås) också ändringsbar digital visning i instrumenthuset, men här är priset 6 200 kronor. || 2. Anblicken under huven är nästan identisk med Skodas och de tekniska specifikationerna är helt lika. I Passat fungerar samarbetet med DSG-lådan bättre än i Superb. || 3. VW har skippat kombinationen rulle/knapp för rattreglagen, till förmån för enbart knappar. Bättre? Nja. || 4. Laddlucka längst fram i VW och Skoda, med praktisk lockhållare. Volvo har laddkontakten i vänster framskärm.
1. Den digitala förardisplayen är standard i Inscriptionutförandet av V60. Den lilla färddatorn nere till höger i visningen är trassligare att använda än motsvarigheten i Skoda/VW. || 2. Elastisk och urstark kombination av bensin- och elmotorer i Volvo, men till priset av testets högsta förbrukning. Utmärkt automatväxellåda. || 3. Tvångsstyrning av batteriladdningen via bensinmotorn finns i alla tre. || 4. Volvos längsplacerade batteripaket stjäl utrymme i baksätet – mittunneln är hög och fler än två passagerare får inte plats.
1. Den digitala förardisplayen är standard i Inscriptionutförandet av V60. Den lilla färddatorn nere till höger i visningen är trassligare att använda än motsvarigheten i Skoda/VW. || 2. Elastisk och urstark kombination av bensin- och elmotorer i Volvo, men till priset av testets högsta förbrukning. Utmärkt automatväxellåda. || 3. Tvångsstyrning av batteriladdningen via bensinmotorn finns i alla tre. || 4. Volvos längsplacerade batteripaket stjäl utrymme i baksätet – mittunneln är hög och fler än två passagerare får inte plats.

Det är förstås vid macken och eluttaget det viktigaste sker med laddhybriderna jämfört med standardversionerna av dessa välkända modeller. Skoda och Volkswagen har batterikapacitet om nominellt 13 kWh, Volvo 11,6.

Den faktiskt möjliga laddningskapaciteten är dock lika stor i alla tre, 10,4 kWh, och ombordladdarna är i stort sett av samma kapacitet – 3,6 kW i Skoda/VW, 3,7 i Volvo. Laddstandarden är den samma. Typ 2, laddtiderna likvärdiga. 

För jämförelsens skull tog vi med en äldre Passat GTE Sportscombi med lägre batterikapacitet på en av testrundorna när möjlig körsträcka på enbart el skulle mätas. Den bilen har körts av chefredaktör Carle under flera år och har en väldokumenterad journal.

Hur mycket längre kommer man med den nya GTE och dess batteri på 13 kWh mot den gamla med batteri på 9,9 kWh? 

»En grå eminens för en ändlös räcka vardagar.«

Enligt WLTP-normen ska Skoda klara 53/57 kilometers körning i stadstrafik/blandad körning, Passat 52/54 kilometer och Volvo 57/55 kilometer. Inga större skillnader alltså.

Den äldre Passat GTE var enbart deklarerad enligt den nu utgångna och ”glädjemätande” NEDC-normen, som med sina lägre krav angav 50 kilometers räckvidd för Passat GTE. Riktigt så långt har inte Carle kunnat köra med sin bil, oftast har den legat på cirka 40 km vid gynnsamma pendlingsförhållanden.

Vi körde en mixad slinga med stadstrafik, 70-körning på landsväg och ett kort stycke motorväg. Alla inställningar i bilarna var helt lika, med 20 graders kupévärme inställd, ingen förvärmning men med ratt- och stolsvärme påslagna. Vädret var ungefär nollgradigt, ingen snö eller is på vägarna.

Resultatet blev entydigt. De tre nya testbilarna kom i stort sett lika långt på eldrift och klart längre än den äldre Passat GTE. Skoda nådde 48,2 kilometer, VW 48 kilometer och Volvo 49 kilometer.

Knappast några utslagsgivande skillnader i den grenen. Carles Passat klarade 36 kilometer och fick vika av hem igen (i hybridläge) innan vi ens nådde etappmålet Märsta från Norrtull i Stockholm.

Rikliga justeringsmöjligheter, Skoda passar lång och kort. De ”äldre” rattreglagen med knappar/rullar gillades mer än VW:s ”nyare” av några förare.  Superb laddhybrid har bagageutrymmesgolv som inte kan justeras i höjdled och därmed något mindre last-volym än andra versioner. Det finns gott om plats i alla fall, men inte lika mycket som i VW Passat.
Rikliga justeringsmöjligheter, Skoda passar lång och kort. De ”äldre” rattreglagen med knappar/rullar gillades mer än VW:s ”nyare” av några förare. Superb laddhybrid har bagageutrymmesgolv som inte kan justeras i höjdled och därmed något mindre last-volym än andra versioner. Det finns gott om plats i alla fall, men inte lika mycket som i VW Passat.
En utmärkt helhet där nya rattknappar och ny medieskärm tillkom förra året. Reglagen i övrigt är ordnade på i stort sett samma sätt som i Skoda. De mer upprätta bakre takstolparna gör Passat till trions rymligaste. Vi fick in en back mer än i Superb, både med uppfällda och nedfällda bakre ryggstöd. Inte heller här finns höj- och sänkbart bagagerumsgolv.
En utmärkt helhet där nya rattknappar och ny medieskärm tillkom förra året. Reglagen i övrigt är ordnade på i stort sett samma sätt som i Skoda. De mer upprätta bakre takstolparna gör Passat till trions rymligaste. Vi fick in en back mer än i Superb, både med uppfällda och nedfällda bakre ryggstöd. Inte heller här finns höj- och sänkbart bagagerumsgolv.
Man närmast ramlar in i den låga V60, men på plats har man en utmärkt, bekväm förarmiljö som är lättskött och känns mer påkostad än de andras. Volvo är klart trängst för bagaget, även om den angivna volymen är jämförlig med de båda andras. Bra bredd men sämre höjd, totalt sett fick vi in 28 backar som mest, mot 35 respektive 36 i Skoda/Volkswagen.
Man närmast ramlar in i den låga V60, men på plats har man en utmärkt, bekväm förarmiljö som är lättskött och känns mer påkostad än de andras. Volvo är klart trängst för bagaget, även om den angivna volymen är jämförlig med de båda andras. Bra bredd men sämre höjd, totalt sett fick vi in 28 backar som mest, mot 35 respektive 36 i Skoda/Volkswagen.
Skodas mediefunktioner är omfattande, snyggt utformade och enkla att använda. Det gäller att lära sig möjligheterna för exempelvis laddning/värmning/snålkörning. || I VW är disponeringen i stort sett identisk med den i Skoda, bara den grafiska utformningen skiljer. Appstyrning/
-övervakning finns hos båda. || Volvos medieskärm känns välbekant vid det här laget, ett system som fungerar utmärkt men som inte är lika ”rakt” och enkelt att sköta som Skodas eller VW:s.
Skodas mediefunktioner är omfattande, snyggt utformade och enkla att använda. Det gäller att lära sig möjligheterna för exempelvis laddning/värmning/snålkörning. || I VW är disponeringen i stort sett identisk med den i Skoda, bara den grafiska utformningen skiljer. Appstyrning/ -övervakning finns hos båda. || Volvos medieskärm känns välbekant vid det här laget, ett system som fungerar utmärkt men som inte är lika ”rakt” och enkelt att sköta som Skodas eller VW:s.
Kommentar: En perfekt illustration av vad varumärket betyder för prissättningen. Skoda och Volkswagen har identiska system under olika namn, men helt olika prissättning. I funktionalitet och gränssnitt känns Volvos system i den här jämförelsen moget för utbyte.
Kommentar: En perfekt illustration av vad varumärket betyder för prissättningen. Skoda och Volkswagen har identiska system under olika namn, men helt olika prissättning. I funktionalitet och gränssnitt känns Volvos system i den här jämförelsen moget för utbyte.

Vi testade Volvos fyrhjulsdrift som vi alltid gör, med lågfriktionsrullar som ska simulera halka under hjulen. Samtliga testmoment kördes med läget ”Constant AWD”, som innebär att både bensin- och elmotorn är inkopplade samtidigt. Läget rekommenderas av tillverkaren för körning på grusvägar, i väta eller halka. 

Med framhjulen under rullarna och bakhjulen som ska driva var det inga som helst problem, det klarar de flesta fyrhjulsdrivna bilar. Inte heller diagonalprovet med höger framhjul och vänster bakhjul vållade svårigheter.

Lite hjulspinn i början men Volvon klättrade raskt uppför slänten. Med två hjul på vänstersidan på rullarna och högersidans hjul mot marken krävdes mer gaspådrag för att bilen skulle reagera och fördela kraft till högersidans hjulpar.

Med rullarna på tre hjul och med bara ett främre eller bakre hjul som har grepp klarade inte Volvon av att driva framåt. Den kanade bakåt, av rullarna. På det stora hela klarade laddhybriden de flesta moment lika bra som Borg Warner-systemet som används i andra V60.

Farhågor om att den elektriska fyrhjulsdriften i Volvo skulle vara trög i reaktionen kom på skam, i alla fall i detta testmoment. Däremot kräver laddhybriden hårt gaspådrag på ishal grusväg innan det märks att även bakhjulen driver. 

Kommentar: Skoda har bra strålkastare, med udda sken på helljus där ett brett, intensivt ”ljusband” tydligt märks ett stycke upp från vägbanan. Passatstrålkastarna är extremt bra på både halv- och helljus och Volvos helljus ger rejäl längd men inte lika stor bredd som VW:s.
Kommentar: Skoda har bra strålkastare, med udda sken på helljus där ett brett, intensivt ”ljusband” tydligt märks ett stycke upp från vägbanan. Passatstrålkastarna är extremt bra på både halv- och helljus och Volvos helljus ger rejäl längd men inte lika stor bredd som VW:s.

Bromsarna är annorlunda i laddhybriderna jämfört med i normalversionerna av de här bilarna. Pedalkänslan och möjligheterna till finreglering av bromskraften är sämre. Ibland kan man uppleva att verkan uteblir helt under något ögonblick – obehagligt! Då gäller det att trampa till ordentligt, verkan finns där men kräver helt enkelt mer pedaltryck.

Bränsleförbrukningen kan variera väsentligt i en laddhybrid, mer än i en konventionell bil. Körsätt, temperatur, valt körläge, sträcka på el respektive fossilbränsle spelar stor roll. När batteriet väl är tömt och man är hänvisad till hybridläge stiger bensintörsten radikalt och snabbt. 

I en av våra mätningar ingick, förutom ”elsträckan” på 48–49 kilometer, också en varierad och kombinerad el-/fossilslinga på sammanlagt 32 mil. Där fick Passat den lägsta förbrukningen, 5,0 l/100 km, följd av Skoda på 5,2 och Volvo, som med 7,0 l/100 km hamnade väsentligt högre. I den sammanlagda mätningen el + hybridkörning blev ordningen den samma, med Passat på 4,3 l/100 km, Superb 4,6 l/100 km och Volvo 6,0 l/100 km.

Test: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)

En viss skillnad mellan de tekniskt sett lika Skoda och VW således, till viss del kanske förklarad av att Passat har lägre tjänstevikt men säkert också av att Superb var närmast rå vid testets inledning och bara hade gått cirka 150 mil när de nämnda mätningarna gjordes.

Hur som helst är mönstret även denna gång tydligt: Laddhybridernas räckvidd stämmer hyfsat väl överens med den som anges i WLTP. När skillnaderna blir uppenbara beror de på externa faktorer, framför allt temperaturen och var man kör.

Att ange den ”allmänförbrukning” en köpare ska förvänta sig är i stort sett omöjligt – det beror helt på hur och var man kör och på vädret.

För att passa riktigt många borde laddhybriderna ha längre körsträcka på el, runt tio mil. Det lär väl inte dröja förrän vi är där. Tills vidare passar räckvidden bara somligas laddsituation.

Alla som kör en laddhybrid som förmånsbil gläds förstås åt utgiftssituationen, vare sig förmånerna är miljömässigt motiverade eller ej – för att uttrycka sig diplomatiskt.

Test: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)
Test: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)
Test: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)
Test: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)
VI TYCKER: EKONOMIN AVGÖR

1. Skoda Superb Combi iV Style

Att Skoda skulle ta hem den ovanligt jämna trekampen var ingen självklarhet, även om Superb iV på papperet kan tyckas vara ett närmast oslagbart erbjudande för den som vill köra med sladd. Här finns generösa utrymmen smart fördelade mellan bagagerum och åkande, här finns gott om utrustning och dessutom prisvärda paket för den som vill komplettera, här finns identisk teknik med den storsäljande Passat GTE, till klart lägre pris. Vadan tvekan? Åkkomforten är, trots den standardmonterade luftfjädringen, inte riktigt lika hög som i Passat och ljudnivån är något mer påträngande. Superb känns en aning ”billigare” helt enkelt. Samtidigt är milkostnaden tre kronor lägre – det avgör saken.

2. Volkswagen Passat GTE Sportscombi

En Volkswagen med obefläckade egenskaper, nu förstärkta av bättre räckvidd på el. Passat GTE har satt standarden för marknadens kombimodeller med laddhybrid. Utrymmen och åkkomfort är starka kort och precis som till Skoda finns vettiga utrustningspaket.

3. Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription

En Volvo som utstrålar kompromiss. Massor av kraft, högsta komfort, viss lyxkänsla och välfungerande fyrhjulsdrift, jodå. Samtidigt är bilen flera hundra kilo tyngre än de båda konkurrenterna och vad som egentligen är miljöbesparingen är inte alldeles tydligt. 


Christian Ellmark, testförare, kommenterar:

Tre bra familjebilar, men vilken ska man välja? Valet mellan VW Passat och Skoda Superb är en smak- och kostnadsfråga, båda är bra på mycket. Habegäret landar ändå i Volvo V60. Om pengar inte spelar någon roll är den bästa bilen av dessa. Volvo känns mest premium, till en kostnad givetvis. V60 har skönast stolar, mest av körglädje och prestanda och som grädde på moset fyrhjulsdrift. Volvo blir mitt subjektiva val av de här testbilarna.

Calle Carlquist, testledare, kommenterar:

Bortsett från utrymmena är Volvo den ”bästa” bilen, med hög komfort och kraftfull drivning. Men priset är alltför högt. Skoda lockar med pris, utrymmen och utförande men är, trots den ställbara stötdämpningen, inte lika bekväm eller tyst att åka i som Volkswagen på sämre vägar. Därför blir Passat GTE mitt val. Det är en nästan irriterande rationell och genomtänkt bil, tidlös i sin funkisframtoning, en grå eminens för en ändlös räcka vardagar.

OM SKODA SUPERB COMBI IV

GRUNDPRIS, KR: 435 500

MILKOSTNAD, KR: 46,80

KÖRKÄNSLA: 3/5

EKONOMI: 3/5

KOMFORT: 4/5

SÄKERHET: 5/5

MILJÖ: 4/5

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak bensinturbo med direktinsprutning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 74,5/80 mm, volym 1 395 cm3.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: Bensinmotor: Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min. Elmotor 115 hk (85 kW), 330 Nm. Batterikapacitet 13 kWh. Systemeffekt 218 hk. Vridmoment 400 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 000 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, bak multilänkaxel.  

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.   

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,7 m, 2,7 rattvarv.  

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

PRESTANDA: Toppfart 224 km/tim (130 km/tim med eldrift). Acceleration 0–100 km/tim 7,8 s (fabriksuppgifter). 

ÖVRIGA VERSIONER: Superb iV halvkombi från 426100 kronor.

OM VOLKSWAGEN PASSAT GTE SC

GRUNDPRIS, KR: 458 500

MILKOSTNAD, KR: 49,70

KÖRKÄNSLA: 3/5

EKONOMI: 3/5

KOMFORT: 4/5

SÄKERHET: 5/5

MILJÖ: 4/5

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak bensinturbo med direktinsprutning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 74,5/80 mm, volym 1 395 cm3.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: Bensinmotor: Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 550–3 500 v/min. Elmotor 115 hk (85 kW), 330 Nm. Batterikapacitet 13 kWh. Systemeffekt 218 hk. Vridmoment 400 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 000 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, bak multilänkaxel.  

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.   

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,7 m, 2,7 rattvarv.  

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

PRESTANDA: Toppfart 222 km/tim (130 km/tim med eldrift). Acceleration 0–100 km/tim 7,6 s (fabriksuppgifter). 

ÖVRIGA VERSIONER: GTE sedan från 443500 kronor.

OM VOLVO V60 T6 TWIN ENGINE

GRUNDPRIS, KR: 543 900

MILKOSTNAD, KR: 59,70

KÖRKÄNSLA: 4/5

EKONOMI: 3/5

KOMFORT: 5/5

SÄKERHET: 5/5

MILJÖ: 4/5

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak bensin med turbo och kompressor, direktinsprutning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, volym 1 969 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Bensinmotor: Max effekt 253 hk (186 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 700–5 000 v/min. Elmotor 87 hk (65 kW), vridmoment 240 Nm. Batterikapacitet 11,6 kWh. Systemeffekt 340 hk (251 kW). Vridmoment 590 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln:
1 800 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare och fjäderben fram. Tvärställd bladfjäder av kompositmaterial och multilänkupphängning bak.  

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 235/45 R18.   

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,7 m, 3,0 rattvarv.  

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms. 

PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim (130 km/tim med eldrift). Acceleration 0–100 km/tim 5,4 s (fabriksuppgifter). 

ÖVRIGA VERSIONER: T8 TE från 561 000 kronor.

Nog drömmer många om förmånsbil. Väl vid den stationen i tillvaron drömmer nog många dessutom om någon av de här just nu: Skoda Superb Combi iV, Volkswagen Passat GTE Sportscombi och Volvo V60 T6 Twin Engine. 

Det är ingen djärv gissning att trion kommer att utgöra kärntrupp för marknadens laddhybridkombi i stora klassen, även om en beprövad modell som Kia Optima SW Plug-in Hybrid och alldeles nya (om än något mindre) Kia Ceed SW Plug-in Hybrid säkert också vill ha ord med i laget. 

I synnerhet Skodas ankomst till klassen väcker nyfikenhet hos många. Med sådana utrymmen, sådan utrustning och så förhållandevis lågt pris är d

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Volvo kom på 4:e, Skoda på 11:e och VW på 15:e plats bland 23 märken i AutoIndex 2019 där privata bil-ägare tycker till om sitt bilinnehav.  

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Volvo som 3:e, VW som 11:e och Skoda som 12:e märke. 

Lojalitetsenkäten gav Volvo 3:e, VW 10:e och Skoda 11:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 2:a plats för Volvo, 11:e för Skoda och 19:e för VW. I verkstadsenkäten kom Volvo på 5:e, Skoda på 9:e och VW 20:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.

Test: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)
Test: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)

Kommentarer

#1
2020-03-19 09:10

Borde inte MB C300e vara med i ett sånt här test? Den är trots allt billigare för företaget än de som redan är med.

#2
2020-03-19 10:25

"Man närmast ramlar in i den låga V60,", det var just det och det är ju lika i V90! Varför gör man dessa "krypain i" -bilar?
Det finns ju många småbilar som har bekvämare insteg, inte underligt att SUV -modellerna är mer populära. Sittkomforten passar mig annars bra bara man tagit sig tid att ställa in stolen.
Jag gillar Passat men avskyr stolarna, alldeles för hårda.
Märkligt att stolarna i Superb som är ungefär lika hårda ändå känns bekvämare.
Jag gillar verkligen Superb och det konstiga är att jag tycker bilen känns mycket mindre än den är, när man kört ett tag.

#3
2020-03-19 13:18

Saabnisse.

Håller med, man ramlar in/ner i många bilar idag, totalt värdelöst! Men man behöver inte göra det om man väljer nya Toyota Rav4 hybrid awd, som ändå är snålare i förbrukning än dessa man ramlar ned i med obekvämt i och ursteg och om de har en normal motor som inte är laddhybrid. Vad är vitsen med dessa bilar, varför bygga dem så?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.