Nästa artikel
Audichefen: Förbränningsmotorn är långt ifrån död
Nyheter

Audichefen: Förbränningsmotorn är långt ifrån död

Publicerad 9 juli 2020
Trots storslagna elbilsplaner tror Audichefen att vanliga bensin- och dieselmotorer blir kvar i många år.

Audi har stora elbilsplaner för de närmaste åren. Efter lanseringen av suven Audi e-tron, som vann Vi Bilägares test mot tre konkurrenter, utvecklas nu en mindre elbilsmodell i två utföranden – Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback, och på lite längre sikt finns planer på en ny eldriven toppmodell.

Men trots det vill Audis nytillträdde vd Markus Duesmann fortsätta investera tungt i utvecklingen av bensin- och dieselmotorer, skriver Automobilwoche. Enligt honom är förbränningsmotorn långt ifrån död.

– Den kommer leva vidare under väldigt lång tid, sa han i ett livesänt samtal med Bayerns premiärminister.

Läs också: Audi A9 e-tron blir ny eldriven toppmodell

Upp till 70 procent förbränningsbilar

Runt 2025 kommer Audis försäljning till stor del bestå av elbilar och laddhybrider, förklarar han, men mellan 60 och 70 procent av Audibilarna kommer fortfarande ha förbränningsmotor.

– Och de måste vara riktigt bra, säger han, och påpekar att det är därför han vill fortsätta lägga pengar på att utveckla dem.

Audi har tidigare visat upp olika syntetiska bränslen som kan användas i förbränningsmotorer framöver för att sänka utsläppen vid sidan av satsningen på elektrifiering. Men det kommer förmodligen dröja innan syntetiska bränslen dyker upp på mackarna i större utsträckning, och faktum kvarstår att förbränningsmotorn inte är i närheten av elbilarnas effektivitet när det gäller att omvandla bränsle till rörelseenergi.

Fler märken är inne på samma linje

Även Volkswagens teknikchef har tidigare sagt att han tycker det är för tidigt att helt räkna ut bensin- och dieselbilar.

– Förbränningsmotrer kommer ha en längre framtid än många tror, har Matthias Rabe, teknikchef på Volkswagen,  sagt i en intervju.

Inte heller Porsche eller BMW vill räkna ut förbränningsmotorerna. Enligt Porsches utvecklingschef passar inte eldrivlinor köpare på alla marknader ännu, och BMW:s utvecklingschef tror bensinmotorerna kommer leva vidare i minst 30 år.

Läs också: Volkswagens plan – för att hålla liv i förbränningsmotorn

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-09 11:51
bejje

Så är det säkert, men jag tycker att Sverige kan fortsätta framåt med hårdare lagstiftning för att få en snabbare övergång än andra. Tänker specifikt på nybilsköp eller leasing då.

Som jag uppfattat det så är det så starkt subventionerat med elbil i Norge och samtidigt hårda straffavgifter på fossilt att man inte längre sparar några pengar ens vid inköpet av fossilbil i Norge. Kanske till och med blir billigare i ren inköpskostnad att välja elbil.

Något sådant vill jag se i Sverige också. Men ytterst viktigt då är att det både är pisk och morot där moroten ska vara rejält stor, med krav att den inte ska gå gå att sälja utomlands inom ett år t.ex.

#2 • Uppdaterat: 2020-07-09 11:51
Jarl Karlsson

Elbilar är bara en fluga, nåt som är på modet just nu men kommer aldrig kunna konkurrera med IC i verkligheten.

#3 • Uppdaterat: 2020-07-09 12:02
Simon no1

Är det inte samma företag som nu vill skjuta fram de hårdare avgasreglerna ;)

#4 • Uppdaterat: 2020-07-09 12:02
Henrik M

Jarl: Du och Ines?

#5 • Uppdaterat: 2020-07-09 17:05
Carl Trefalt

Den fossila motorn är billigare att tillverka och behöver inga ovanliga metaller från små gruvor i Kongo!!!

#6 • Uppdaterat: 2020-07-09 17:17
Bandvagn

Carl Trefalt; allt vi tillverkar påverkar jorden vi bor på. Kom inte och påstå att fossilmotorer bidrar till en bättre värld. Läs på t.ex. om all Kobolt som krävs för bensin- och dieselframställningen. Det är en ganska liten del av Kobolten i världen som används i elbilars batterier t.ex.
"This is due to the fact that cobalt is also used in the refinement of crude oil, which is used to make petrol, diesel, kerosene and pretty much any fossil fuel that you can think of."
Länk här: https://bit.ly/2ObsDda

Medveten om förhållanden för arbetare som syr våra kläder? Hur grisig industrin för vanilj eller kaffe är? Överallt utnyttjas människor och natur negativt för att ta fram produkter och matvaror. Bara att leva med eller så behöver nog människan bort från denna jord....

#7 • Uppdaterat: 2020-07-09 17:32
Elbilisten

#2 Skriv ut din kommentar och sätt upp den på kylskåpet.

#8 • Uppdaterat: 2020-07-10 09:55
Svenne60

Klart att elbilen inte kommer att kunna ersätta förbränningsmotorn på mycket länge, mest sannolikt aldrig

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.