Bild
Nästa artikel
BMW ska hålla liv i bensinmotorerna – i 30 år

BMW ska hålla liv i bensinmotorerna – i 30 år

Nyheter

Trots hot om förbud och höga utvecklingskostnader – BMW:s utvecklingschef tror på förbränningsmotorn.

Som en av de första stora biltillverkarna satsade BMW miljardbelopp på att lansera lilla elbilen i3, tillsammans med sporthybriden i8, för några år sedan.

Men enligt BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich kommer det inte innebära att bensin- och dieselmotorerna försvinner under de närmaste åren. 

– Våra fyr- och sexcylindriga dieselmotorer kommer vara kvar åtminstone 20 år till, och våra bensinmotorer i minst 30 år, säger Klaus Fröhlich i en intervju med Automotive News.

I flera europeiska städer diskuteras just nu olika typer av förbud mot äldre bensin- och dieselbilar, och flera länder diskuterar även förbud mot att sälja nya förbränningsbilar efter ett visst årtal. Men trots det är BMW:s utvecklingschef alltså övertygad om att förbränningsbilarna har en ljus framtid.

Anledningen är enligt Klaus Fröhlich att han tror elbilarna kommer fortsätta vara dyrare att köpa än bilar med förbränningsmotorer även i framtiden, eftersom han tror priserna för råvarorna som behövs för batteriproduktionen kommer bli dyrare när efterfrågan ökar. Han säger också att stora marknader som Ryssland, Afrika och Mellanöstern fortfarande har dåligt utbyggda laddnätverk för elbilar.

När det gäller bränslecellsbilar är Klaus Fröhlich däremot mer optimistisk. Om fem år tror han bränslecellsbilarna kommer vara lika dyra att köpa som batterielbilar.
Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2020-01-13 12:09

Hurra :-/, tyvärr är det nog hoppet till att kunna lagra utsläppen som tar oss ut ur denna knipan. Montera en "dammsugare" på avgasröret?

#2
2020-01-13 13:34

Hurraa äntligen en positiv nyhet för oss som föredrar bensinbilar

#3
2020-01-13 17:35

Han ser problem med dåligt utbyggt laddnätverk för elbilar i vissa regioner, men är optimistisk vad gäller bränslecellsbilar, som då blir billigare !!!
Hur tänkte han där? ;)
Är han inte alls oroad över var han ska tanka bränslecellsbilarna.
Det borde han vara...

#4
2020-01-13 17:46

Det är inte märkvärdigt. Många delar av världen och i många applikationer finns ingen annan möjlighet än att köra förbränningsmotorer. Den dagen som elbilar är billigare, kan köras längre och täcker många applikationer finns ingen anledning att fortsätta med förbränningsmotorer. Och det tar sisådär 20-30 år till.

#5
2020-01-13 17:48

Facit, Kodak, Nokia.. och nu BMW?

#6
2020-01-13 17:59

Utan att raljera:
han ser nog framtiden i ett tydligare sken än de andra trendkänsliga tillverkarna, som vänder kappan dit den kortsiktiga lönsamheten blåser.
För vem tror något annat än att batteribilarna är en övergående trend, liksom etanolbilarna och dieselbilarna?

Ärligt talat: jag kan köra min kvartsgamla (i och för sig miljöklassade) bensinbil i minst 20 år till innan den belastat miljön lika mycket som en enda nytillverkad Tesla.

BMW ser nog förbi trenden och anser (inser?) att bränslecellen på sikt är det enda seriösa alternativet. Men det var ju mycket billigare för bilindustrin att hoppa på batteriboomen så länge, i väntan på att någon annan står för utvecklingskostnaderna. Därför står vi där vi står just nu - och för ganska lång tid framåt.

#7
2020-01-13 19:30

Håller med Oscar G till fullo. Bränslecell är framtiden, men även etanol och även en del batteribilar.. alla behöver inte köra på samma teknik.

#8
2020-01-13 20:23

Äntligen en i branschen som har fattat - OCH vågar säga det!

Även jag håller med Oscar, även om jag har skrivit det mesta flera gånger tidigare. Batteribilarna är inte framtiden men vi kommer att behöva ALLA energikällor för framtida transporter - alltså även elbilar i varierande grad beroende på marknad. Att helt lägga ner/förbjuda kolvmotorn driven av bensin och diesel vore den största teknik- och kapitalförstöring någonsin. Och vätgasen? Den kommer att vinna och bli dominerande. Och det som Klaus Fröhlich säger är att han tror att om fem år kommer bränslecellsbilarna att vara lika DYRA ATT KÖPA som batterielbilar - var han ska tanka dem ingick liksom inte i uttalandet.

#9
2020-01-13 21:00

En bränslecellsbilen lär nog bli ett kanonfynd på begmarknaden och betydligt billigare än till och med bränslebil....om det är samma utbud på vätgasstationer som idag

#10
2020-01-13 22:24

Jag hoppas verkligen inte att du arbetar inom rättsväsendet som du har skrivit, Axa. Din stavning och känsla för språket är milt sagt undermålig.

#11
2020-01-13 22:44

Intelli
Du får tro vad du vill. Jag sitter och skriver på mobilen samtidigt som jag pysslar med annat. Både autocorrect och att jag inte korrekturläser medför ibland/ofta lite dålig grammatik.

Det är ju iallafall bra att man har chefer samt andra som tycker mina utredningar och rapporter är välskrivna.

#12
2020-01-13 22:46

Också jag sitter och skriver på mobilen samtidigt som jag håller på med annat. Det går jättebra. Jag tror att det finns en förklaring.

#13
2020-01-13 23:10

Intelli
Du får fantisera om vad du vill, jag kan inte hindra dig.

#14
2020-01-14 08:39

Världen är stor, många här verkar ha svårt att se världen utanför sin svenska villaidyll, dom flesta delar av världen har andra förutsättningar än sverige. Elektrifieringen av hela flottan kommer ta oerhört lång tid, så förbränningsmotorerna kommer behöva hänga med länge till. Inte sagt att man måste elda fossila bränslen för det, det finns många alternativ.

#15
2020-01-14 08:52

Spådomar har det gemensamt att de, oftare än inte, slår fel. Det brukar dyka upp något som tvingar utvecklingen åt helt annan riktning än vad man tidigare trott. Så den som lever får se.

#16
2020-01-14 15:55

När "bränslecellsbilarna är lika dyra som batterielbilarna" ?! - Då kommer ju ingen vilja ha dem lika lite som nu!! De måste ju bli mycket billigare om nån ska va beredd o leva med alla kompromisser och usla prestanda som de innebär...

#17
2020-01-14 15:59

Hoppas Klaus får andra, mer lämpliga arbetsuppgifter (typ arkivarie på BMW-museet eller nåt) å det snaraste, annars är BMW rökta...

#18
2020-01-14 17:56

Grosser

Facit hade som mest 14-15000 anställda, går inte att jämföra med resten av företagen du nämner

Elbilsförsäljningen ökar inte i närheten av den takt digitalkameran gjorde när Kodak inte hängde med.

Nokia har över 100000 anställda idag. Mer än tex Volvo och Tesla tillsammans.

Jag tror att BMW klarar sig.

#19
2020-01-14 20:58

Apex
Jag tror oxå BMW klarar sig. Men man vet aldrig vad som händer framöver med ny teknik och faran är väl att BMW får det lite kämpigt ett tag ifall de har nuvarande strategi.

Nokia må ha överlevt men företaget var ju mer än sina mobiltelefoner. När iPhone kom så rasade försäljningen av Nokia-mobiler och de fick avskeda en hel del. Dessutom insåg Nokia att de inte kunde ta igen marknadsandelarna och sålde mobilsidan till MS.
Det var många mobiltillverkare som försvann helt eller ut i periferin när iPhone kom. Inte helt jämförbart med bilindustrin men man vet aldrig. Mobildivisionerna på tex Ericsson (senare Sony), Nokia och Siemens upplevde sig nog som ”odödliga” när det begav sig.

#20
2020-01-15 09:59

@Grosser

Företagen du nämner hängde inte med i teknikutvecklingen, därför att andra företag hade teknik som folk verkligen ville ha. Detta är jättestort och går inte att jämföra och använda på teknik som ingen vill ha, knappt ens när staten kastar enorma subventionenr i form av skattepengar, samt diverse straff, på att försöka få folk att köpa den ointressanta tekniken.

.

#21
2020-01-15 16:36

Axa

Nej det är klart. Men nu har ju BMW haft en helt eldriven modell längre än de flesta och ska lansera 12 elbilar till 2023. Ser inte problemet i att ha kvar bensin och dieselmodeller i utbudet om man fortfarande kan tjäna pengar på dem. Eller tror du att folk i Ryssland, Kina, Usa, Sydamerika och Mellanöstern kommer vilja köpa/bli tvingade till att köpa elbilar i samma utsträckning som vi i EU är?

Hur mycket kostar 1 liter bensin i världen i genomsnitt om man inte räknar med EU? 7-8 kr?

#22
2020-01-15 17:02

Neo-klimatisterna tror ju såklart också på detta. Varför annars stånkar Miljöfascisterna på den stora trumman om rakt av förbud på bensin- och diesel. De har ju inget annat i playbooken att komma med. Marknaden bestämmer tills politikerna får sargade egon och förbuden haglar tills konformitet uppnås.
Konsekvens? Blir ditt problem, i din vardag. Vissa procent avskrivning av folket är troligen ett acceptabelt utfall så länge agendan, och förbudet består.

Politiken i Sverige har sjukt dåligt statistik på sina miljösatsningar. Etanolen prisades av Göran Persson. Sedan dödades etanolen. Diesel (???) blev det nya miljöalternativet. Nu blir man ju nästintill stenad bara att nämna ordet och ekonomiskt straffad till en punkt där personlig ekonomisk konkurs är möjligt. Dags för elbilen som nästa messias och räddare av världen.
Går folk på skiten en tredje gång och står med pitten i handen återigen?
Självklart!

#23
2020-01-15 17:32

#21
Genomsnittspris Missouri,USA. 6,76 kr/liter (premium). Är också övertygad om att elnätet inte är lika stabilt i många delar av världen kontra Sverige

#24
2020-01-15 19:51

Apex
Mnja, där har du en poäng.
Men om man tittar på andra teknikomvälvningar så spelade det egentligen ingen roll hur det såg ut i resten av världen. Trots att stora delar av världen inte är lika rikt som i väst överlevde inte Facit eller Nokia. Varför liksom nöja sig med billig Nokia 3310 när man vill ha en dyrare IPhone.
Globala teknikomställningar på olika områden kommer att ske men det kanske är svårare att förutspå när det gäller fordon.

#25
2020-01-15 20:00

Puttis
Frågan är hur bränslepriset är förhållande till reallöner.
I Sverige har vi haft en kraftig ökning av reallöner senaste 10 åren medan det U.S. har reallöner legat i princip still.
I Uganda ligger en liter bensin på ca 10,4 kr men jag har svårt att tro att medianlönen ligger i närheten av medianlönen i Sverige.
Ännu billigare bensin i andra delar av världen men där även stora delar av befolkningen lever fattigt. De större oljenationerna har ju egen olja som subventioneras.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.