Bild
Nästa artikel
EGR-problemen fortsätter för BMW

EGR-problemen fortsätter för BMW

Nyheter

Risk att dieselbilar plötsligt börjar brinna. BMW utökar nu tekniska kontrollen av fordon från 35.000 till drygt 48.000 i Sverige.

Förra året rapporterade vi om att att EGR-kylaren som sköter återcirkulation av avgaser i vissa dieseldrivna BMW kan börja läcka glykol. Det kan i sin tur ge upphov till glödgnistor som smälter insugsröret och i värsta fall fattar hela motorn eld. 

BMW vill inte nämna ordet återkallelse, utan säger själva att de utlyst en frivillig "teknisk kampanj" för att kontrollera bilarna. Detta har skett i flera omgångar: I augusti 2018 kommunicerades att 13.000 bilar behövde översyn, i oktober samma år utökades det antalet till 35.000.

Nu har biltillverkaren gått ut med att de vill undersöka cirka 13.000 bilar till. Totalt omfattas i dagsläget alltså 48.000 bilar i Sverige. Modellerna det rör sig om är dieseldrivna 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5, samt X6.

"Vi förstår att en spontan bilbrand är en dramatisk händelse som kan vara traumatisk, men det är en mycket sällsynt händelse som kan uppstå av flera olika externa orsaker, såsom felaktig skadereparation, avsaknad av- eller felaktigt serviceunderhåll, otillåten modifiering (motortrim, fjärrstartare, stereoinstallation). Vi tar varje incident på största allvar och har ett team dedikerat till att arbeta med BMW-ägare, försäkringsbolag och myndigheter för att undersöka de fordonsbränder som kommer till vår kännedom", skriver svenska BMW i ett uttalande. 


Berörda bilägare får hem ett brev i december med instruktioner om hur de ska göra för att få sin bil kontrollerad. Det genomförs i samband med planerad service. BMW säger att de redan kontrollerat – och i vissa fall bytt ut delar – på 70 procent av de ursprungliga 35.000 bilarna som sedan innan omfattades av kampanjen.

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s tekniska kampanj för felande EGR-ventiler?

Kommentarer

#1
2019-11-27 15:12

Varför är ViB så lama? "teknisk kampanj"... ett skämt - under att ingen dött ännu.

#2
2019-11-27 16:40

Att dörrarna låser sig när det börjar brinna är väl det värsta.
Det är väl ett problem extra utöver de andra.
Moderna bilar...
(Den gamla jag har har visserligen samma typ av extra inkopplingsbart stöldskydd som spärrar låsknapparna men ingen elektronik kopplad till låsen och manuella fönstervevar och dessutom stora sidofönster så det är bra mycket tryggare än en elektroniklåda som kan få fnatt när som helst.)
Och då ska vi inte tala om att nästan alla bilar i dag inte ens har kvar de manuella låsknappar i dörrarna överhuvudtaget.

#3
2019-11-27 17:03

Så skönt att man inte kör diesel :)

#4
2019-11-27 18:46

Det här känner vi igen från VAG även om det här inte gällde brandrisken. Har dock inte deltagit i denna frivilliga åtgärd.

#5
2019-11-27 18:49

Till BMW: Brandsläckare som option, till dryg kostnad, borde nu vara gratis!

#6
2019-11-27 20:19

Vad är så speciellt med BMW? Det har jag aldrig riktigt förstått... jodå, åkt många modeller, men det är inte så att man säger "Wow! vilken skillnad"...utan man längtar nästan tillbaka till sin egna enklare Skoda. Det är kanske jag som är problemet... så det sista som kommer hända mig är nog att brinna upp inuti en BMW, snarare så att en X6 SUV kör och dödar min Octavia, och den fattar eld..

#7
2019-11-27 21:25

Så går det när man är snål och använder EGR-kylare som riskerar att dela på sig i kritiska sektioner.
Att föra in varma avgaser med glykol + sotrester och vänta på att packningar, ventiler eller nått annat ska gå sönder...
Tja... vad ska man säga? Bara en fråga om tid...

#8
2019-11-27 21:28

Kinesiska Volvo har ju samma tekniska lösning med liknande problematik, men det är klart att det är ju en "säker" bil. (obs, viss ironi)

#9
2019-11-27 21:31

Simon no1: Bensinare har också EGR-ventiler. Mindre sot, men mycket högre EGT i en bensinmotor.
Så gör man fel lär en bensinmotor brinna fint med ska du se.

#10
2019-11-28 00:15

Vad är så speciellt med en BMW? Skönt att jag aldrig har haft en.

#11
2019-11-28 08:31

Nu kan man kanske förledas att tro att det skulle vara något problem med dieselmotorer, men se: Så är det icke. Det stora problemet är de galna s k "miljölagar" som tvingat tillverkarna att sätta in diverse lösningar för att uppnå dem. Och allteftersom lagarna blir alltmer stringenta så blir lösningarna mer och mer förtvivlade och sårbara.

Ge oss rejäla dieselmotorer, utan alla dessa påhäng, och dieseln skulle skina som en miljövänlig sol på den globala himmeln. Ty dieseln är det bränsle (inklusive dessa gigantiska klumpar till batterier, tillverkade av el från kinesiskt kol) som ger minst utsläpp av växthusgaser.

Till yttermera visso är det tillika så att ju mer komplexa våra bilar blir, desto sårbarare och kortare livslängd får de. Ta bort alla knaslagar men inför obligatorisk 20-årsgaranti och låt målsättningen bli att våra bilar (och gärna allt annat också) skall användas så länge det bara går. Det vore det allra bästa för miljön. 

.

#12
2019-11-28 10:43

Är nog inget speciellt med BMW. Vi som kör märket är sannolikt mindre vetande som betalar överpris för att få ett blåvitt märke på huven. :-)

#13
2019-11-28 14:16

Nog finns de grejer som är speciella med BMW. Gudomliga stolar, roliga att köra och solid känsla. Det är dock inget man vill äga när garantin gått ut. Men visst har de sina kvaliteter. Här ser man dock åter igen hur BMW ALDRIG skulle erkänna att det är fel på deras produkt. Inget är deras fel fram till att det kommer kosta dom en jävla massa pengar. För det är det enskilt mest gnidna och snåla företaget i bilvärlden.

#14
2019-11-28 19:02

Roger skriver: "Här ser man dock åter igen hur BMW ALDRIG skulle erkänna att det är fel på deras produkt. Inget är deras fel fram till att det kommer kosta dom en jävla massa pengar. För det är det enskilt mest gnidna och snåla företaget i bilvärlden."

Håller med dig fullständigt. Samma gäller för Apple/iPhone (utan att för den delen klaga på själva produkterna). Dock föredrar jag med bred marginal Android (Samsung).

#15
2019-11-28 19:19

Nja, jag har haft två BMW. Så speciella är dom inte förutom den typiska körkänslan, dom känns som en BMW. Men gudomliga stolar? Inte alls om du inte betalar minst 25.000kr extra. Gudomliga stolar hade däremot en Saab 9-5 och dom kostade inget extra.
Sålde båda jag hade strax efter garantin gick ut, men under garantitiden så fixades fel utan knot. Men felen på den sista jag hade med AdBlue system som pajade med troligen väldigt dyr reparation som följd medförde att märket lämnades åt andra att köpa. Sen är eldsvådorna ett resultat av en programuppdatering då även BMW varit duktiga på att ha fuskprogramvara, men klarar att dölja detta från media. Jag vill påstå att dom bilar som tar eld är de som fått ny programvara för att få,ner NOx utsläppen till en verklig nivå. Som följd klarar inte EGR systemet den ökade belastningen då det inte är dimensionerat för detta, utan anpassat för att inte arbeta tungt utanför laboratoriemiljö.

#16
2019-11-28 19:36

BMW är alltså en laboratorie produkt? som jag misstänkte hela tiden :-)

#17
2019-11-28 19:40

Håller helt med Guran angående BMW:s stolar, deras standardstolar håller jag som sämre än många betydligt lägre prissatta bilars standardstolar. Däremot är BMW:s komfortstolar sjukt bra och sköna, men som sagt minst 25 papp upp. Har för mig det var 27.500 kr på min 525:a jag hade.

#18
2019-11-29 13:41

Min känsla när det gäller BMW är att man lägger ganska mycket krut på att utveckla produkterna, framför allt när det gäller chassi/hjulupphängningar, förarergonomi och sittkomfort. Däremot är man inte så speciellt intresserade av att ta ansvar för konstruktionsfel i produkterna som uppkommer efter några år. Tror att japanerna är bättre där, kanske för att japanska kunder förväntar sig en helt annan nivå på service från bilhandlare och tillverkare än vad vi gör i europa. Tyska tillverkare överlag verkar ytterst ovilliga att erkänna att de gjort fel förrän de blivit överbevisade. Själv kör jag BMW för att jag gillar körkänslan, som få konkurrenter når upp till, men samtidigt inser jag att de, som företag, är mer intresserade av att sälja nya bilar än att säkerställa att redan sålda bilar fortsätter rulla.

#19
2019-12-01 08:45

Hellre en tråkig men pålitlig Toyota, än en rolig BMW som frekvent står på verkstan...

#20
2019-12-01 12:30

40-talisten. Jag undrar om BMW står så frekvent på verkstad.
Jag körde BMW i knappt fem år, ca 16000 mil med två bilar. Jag hade då inga frekventa verkstadsbesök utöver dom ordinarie serviserna och en reparation som gick på garanti. Men jag kanske hade en ofantlig tur.

#21
2019-12-01 12:52

Guran: Det stjäls numera instrumentpaneler m.m från BMW-bilar med åtföljande frekventa verkstadsbesök. Lägg till detta motorbränderna... Håll din BMW inlåst i garage, och kör försiktigt! :)

#22
2019-12-01 14:22

40-talisten
Det går alldeles ypperligt att köpa en BMW utan stöldbegärlig navigation och ratt.
Men för dom som kostat på det dyraste i fråga om detta så är naturligtvis detta en följd. Men BMW är inte unika med detta. Förövrigt var det inte längesedan jag läste om stölder av Toyota hybrider. https://www.sydsvenskan.se/2019-02-20/vag-av-stolder-mot-toyota-hybridbi...

Men så klart då behöver man inte köra bilen till verkstad......

#23
2019-12-02 18:51

Med all den skit som i detta forum kastas på BMW skulle det vara intressant att få reda på hur många som verkligen brunnit upp p.g.a. detta fel. Här får man nästan intrycket att var och varannan bil tar eld. Jag kör min 18:de BMW och känner inte igen mig i allt det negativa som skrivs, dessutom av många som aldrig ägt en BMW, hur seriöst är det?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.