Bild
Nästa artikel
BMW utökar motorkontroller

BMW utökar motorkontroller

Nyheter

Glykolläckage från avgasåtercirkulationen kan utgöra en brandrisk. 1,6 miljoner fordon berörs, varav 35.000 i Sverige.

BMW gick i augusti i år ut med en teknisk kampanj efter att de upptäckt att defekter i EGR-systemet för återcirkulationen av avgaser kan orsaka att motorn börjar brinna. Då omfattades över 400.000 bilar i Europa och Asien, vars ägare erbjöds en frivillig teknisk kontroll.

Nu utökar bilföretaget kampanjen till 1,6 miljoner bilar globalt. I ett uttalande skriver BMW att de nu undersökt fler bilar med liknande teknisk konstruktion och bestämt sig för att även inkludera dem i den frivilliga kontrollen.

Bilarna är utrustade med dieselmotorer och är tillverkade mellan augusti 2010 och augusti 2017. Problem uppstår om EGR-kylaren i systemet för återcirkulation av avgaser läcker glykol. I kombination med sotavlagringar och höga temperaturer kan det bildas glödande partiklar som i sällsynta fall som smälter insugsröret. I värsta fall kan motorn börja brinna. 

I den första tekniska kampanjen som utlystes berördes drygt 14.000 dieselbilar i Sverige. Då rörde det sig om 3-serien, 5-serien, 6-serien, 7-serien samt BMW:s X-modeller med 4- eller 6-cylindrar. Nu utökas antalet. 

– I Sverige berörs totalt cirka 35.000 dieselbilar. Kunderna kommer att bli kontaktade brevledes för kontroll och eventuellt utbyte av felande komponenter.  Vi tar denna fråga på största allvar och våra kunders säkerhet är av yttersta vikt för oss, säger Peter Maier, informationschef på BMW i Sverige.  
 
Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2018-10-23 15:47

Hur många bilar har brunnit i Sverige pga detta? Jag har sett några få brunna BMW längs vägarna.

#2
2018-10-23 15:57

EGR-ventilen ska bytas för tredje gången på tre år i min bil.
Varje gång BMW fuckar upp så får jag betala hyrbilar och annat skit.
Premium!

#3
2018-10-23 16:00

Alla som har en EGR-ventil borde låta koppla bort den. Samt tömma innehållet i partikelfiltret så det bara blir en tom burk som inte kan klogga igen. End of problems!

.

#4
2018-10-23 16:07

Fasen vad det måste svida för BMW :P

#5
2018-10-23 16:08

Många saker på fossilbilar som elbil och vätgasbilsägarna kommer att sakna att pyssla om!

#6
2018-10-23 16:42

Visst! De okomplicerade el och vätgasbilarna blir säkert problemfria för ägare och tillverkare;)

#7
2018-10-23 17:37

Milkylainen, det är tydligen olika hur man fixar hyrbil åt kunderna. För ett år sedan byttes EGR ventilen på min BMW, på sensommaren var det dags att byta ut kylningen för återcirkulationen. Båda gångerna har min BMW handlare ställt upp med hyrbil, inga gamla ök utan färska BMW bilar.

#8
2018-10-23 17:48

Vätgas vet jag inte men rena elbilar är i grunden en väldigt okomplicerad lösning med få komponenter. Tekniken i sig är dessutom otroligt välbeprövad. Sen kan de väl gå sönder som allt annat, men skulle tro att driftsäkerhetsmässigt så klår elbilar fossilbilar med råge. Det enda är väl att bromsarna blir en underhållspunkt för oss som bor norrut.

#9
1
2018-10-23 18:12

Bättre med elbilar som är så oerhört enkla i sin konstruktion. Försök tänka dig en omställning åt andra hållet, eller att vi skulle övergå från eldrift till förbränningsmotorer i våra telefoner, helt galet.

#10
1
2018-10-23 18:13

Färska BMW-bilar är oftast gamla ök sett till konstruktionen.

#11
2018-10-23 18:18

Roger @ Problem med bromsar är superenkelt att lösa. Återinför trumbromsar så blir det inga problem även om man aldrig bromsar som t.ex. med en elbil. Problem med EGR-ventil och EGR-kylare och sotsvärtad motorolja är också enkelt att lösa. Sluta att köp dieselbilar och återgå till att köpa bensinbilar vilka inte behöver vare sig EGR-ventil och EGR-kylare.

#12
2018-10-23 18:31

I lördags när jag och frun var ute på en butiksrunda för att fixa en lång lista med grejer som skulle ordnas, lite bråttom faktiskt för att hinna runt i de olika butiker som låg utspridda. Tog naturligtvis bilen för att hinna runt, fastnade direkt på vägen p.g.a att en bil brann. Vägen totalavstängd, ingen avfart att ta sikte på. Satt fast i en halvtimma. Bilen som brann var en nyare modell av BMW, såg inte exakt årsmodell men högst 2-3 år gammal.

#13
2018-10-23 19:31

snabb95: Väldigt många moderna bensinbilar har EGR-ventiler. Mer troligt på såna som har hög litereffekt och är Euro6d-TEMP t.ex. Faktum är att EGR-ventiler användes på bensinare långt innan de blev aktuella för dieslar...
I bensinare används inte EGR för att få ner NOx genom att minska syreöverskottet... utan mer för att få ner pumpförlusterna och den dåliga förbränningen vid väldigt rik blandning långt innan övre dödpunkten (pellen i botten).

#14
2018-10-23 20:03

milkylainen @ Tack för förklaringen varför det sitter en EGR-ventil på min Volvo 245:a. Kan Du även förklara varför det då inte sitter någon EGR-ventil på min V70 140 2001. Behovet borde vara det samma, (eller löser man det med en förskjutning av insugningskamaxeln vid höga eller kanske vid låga varvtal?)

#15
2018-10-23 21:01

Risken är att BMW passar på att ladda ner ny programvara så att bilens egenskaper försämras ännu mer än det som hände vid förra ingreppet!

#16
2018-10-24 09:50

snabb95: Vet inte. Man måste titta på den enskilda motorvarianten. Det är lite som varför inte alla dieslar har Urea-inblandning fast de är Euro6d-TEMP. Pengar... det kostar med EGR-ventil. Lyckas man klämma sig under någon ribba så kanske man är nöjd utan den. Eller nått. Det varierar som sagt.

#17
2018-10-24 09:51

bgl: Jo. Min BMW blev slö som kola i slutet på 2016 början 2017 när BMW skulle "fixa". Slår vad om att de gjorde om mjukvaran för att få ner NOx. Då producerar grejjen mer sot. Det här känns som en eftergift för det. Relativt nya BMW:er som brinner. Packat igen med alldeles för mycket sot som påverkar EGR-ventilen?

#18
2018-10-24 10:59

Man kanske skulle ha skaffat en 320d GT istället för Optiman för snart två år sen. Med lite tur hade den brunnit upp så man haft anledningen att byta bil igen.
Jaja, det är lätt att vara efterklok.

#19
2018-10-24 13:19

"Fasen vad det måste svida för BMW"
Knappast då det visar sig att starka varumärken kan bokstavligt talat bära sig åt precis hur som helst utan att lida den minsta lilla skada.

"snabb95 2018-10-23 20:03
milkylainen @ Tack för förklaringen varför det sitter en EGR-ventil på min Volvo 245:a. Kan Du även förklara varför det då inte sitter någon EGR-ventil på min V70 140 2001"

Opel tog också bort EGR i slutet på 90-talet och runt 2000, ny bättre teknik hänvisade man till, har det på papper men minns inte detaljerna.

#20
2018-10-24 13:30

En ros till BMW
BMW återkallar och åtgärdar problemet.
VAG borde ha återkalla och åtgärdat
dessa usla växellådor och motorer omgående.
Men de försökte undangömma problemen istället.
Så ros till båda BMW och Toyota som åtgärdar problemen.
.

#21
2018-10-24 15:06

Ja någonting hade BMW för sig för ca 2 år sedan. Verkstan påstår sig inte ha någon information.
Vår 30d, Euro6 utan Adblue, fick ett kraftigt hack i förbrukningen efter byte av all programvara, ökning från jämn fart på 85km/h till jämn fart på 100km/h medför ökad förbrukning på 2 dl/mil! Med släp är ökningen bortåt 3dl/mil vid samma fart. Jag har med tiden lärt mig känna när det "nya" steget går in.

#22
2018-10-24 15:10

EGR-ventilen i bensinbilar försvann när katalysatorreningen infördes. Har det otyget verkligen kommit tillbaka i bensinbilar? Hoppas jag verkligen inte...

#23
2018-10-24 15:33

"VAG borde ha återkalla och åtgärdat
dessa usla växellådor och motorer omgående."

Kan på sätt och vis hålla med. Har haft en del problem med EGR-ventilen på min BMW, men verkstaden har löst allting smidigt utan knot. Annat var det när man åkte Skoda Superb 1.8 TSI och fick förklarat för sig att det var "normalt" att bilen drog 0,3 l olja på 100 mil (uppmätt av verkstaden). Senare har jag förstått att flertalet av VAGs TSI-motorer haft defekta kolvringar som har orsakat denna oljetörst:

https://metropolitan.fi/entry/magazine-uncovers-reason-for-audi-engines-...

Men det har vad jag vet inte skett någon återkallelse av dessa motorer. Oljetörsten var inget annat än häpnadsväckande. Fick fylla på var hundrade mil ungefär.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.