Bild
Nästa artikel
BMW Sverige kommer inte att utreda orsaken till branden i Sleimane Dahers bil, men tänker kontollera tusentals andra exemplar.
BMW Sverige kommer inte att utreda orsaken till branden i Sleimane Dahers bil, men tänker kontollera tusentals andra exemplar.

Plötsligt började hans BMW brinna

Reportage

BMW:n började plötsligt att brinna på motorvägen. Bilägaren lyckades rädda sig själv undan lågorna. Flera BMW har brunnit efter fel på EGR-ventilen. Nu ska tillverkaren kontrollera bilar i Sverige.

Det var på kvällen den 30 juli 2018. Sleimane Daher körde sin BMW 520 från 2013 på E6 norrut från Kungälv på väg mot Kode.

– Jag körde just om en husbil när jag märkte att motorn tappade effekt. Jag såg att det rök från motorhuven och svängde av så fort jag kunde från motorvägen. När jag försökte stanna gick växellådan inte att lägga i p-läge. En varning, ”fel på drivlina”, kom upp på instrumentpanelen. Jag försökte komma ut men då hade dörrarna gått i baklås. Det gick inte att öppna med nyckel heller, berättar han.
 

"Tack och lov hade jag inte familjen med mig i bilen just då. Jag vet inte om jag hade hunnit knäppa upp deras bälte och få ut dem i tid."

Till slut lyckades han ta sig ut ur bilen. BMW:n stod i lågor vid sidan av motorvägen. Sleimane Daher larmade räddningstjänsten som kom och släckte bilbranden.

– Bilen var helt övertänd, det är bara bagageluckan som klarat sig från branden. Tack och lov hade jag inte familjen med mig i bilen just då. Jag har två barn på 3,5 år och tre månader. De hade inte kunnat ta sig ut ur bilen själva och jag vet inte om jag hade hunnit knäppa upp deras bälte och få ut dem i tid, säger Sleimane Daher.

Han är inte ensam BMW-ägare med en bil som brunnit. I Sydkorea har flera BMW fattat eld från motorn och myndigheterna där har meddelat körförbud för 20.000 BMW-bilar innan tillverkaren har åtgärdat bilarna.

En trolig brandorsak är fel på EGR-ventilen. Nu ska tillverkaren också kontrollera EGR-ventilen på 324 000 bilar sålda i Europa och eventuellt byta ut felaktiga komponenter. I Sverige omfattas 48.000 bilar som BMW vill kontrollera.

– Från början har det varit bilar i Sydkorea som brunnit och där har vi sett ett mönster att det varit ett fel i EGR-ventilen. Därför gör vi nu en teknisk aktion baserat på detta och vill kontrollera bilar även i Europa. Detta görs frivilligt från vår sida. Information ska gå ut till bilägare i Sverige som berörs, säger Peter Maier, informationschef på BMW.

De bilar som omfattas av kontrollerna är tillverkade mellan april 2015 och september 2016 med fyrcylindriga motorer samt sexcylindriga dieselmotorer i bilar byggda mellan juli 2012 och juni 2015. Bilmodellerna det handlar om är 3-serien, 5-serien, 6-serien, 7-serien samt BMW:s olika X-modeller.

Lars-Göran Jansson är Transportstyrelsens expert på återkallelser inom fordonsindustrin.
– Bedömningen om detta är säkerhetsrelaterat gör tillverkaren. Om det är en säkerhetskampanj är de skyldiga att informera oss om det. Tillverkaren är skyldig att se till att produkten är säker, att den inte medför risker för människors liv och hälsa. Om det skulle vara något fel som leder till hälsorisker är tillverkaren skyldig att återkalla, säger han.

Sleimane Dahers bil bärgades till BMW-verkstaden i Mölndal. Varken verkstad, generalagent eller försäkringsbolaget Länsförsäkringar ville utreda vad som orsakat branden.
– Länsförsäkringar tyckte det var för dyrt att utreda. Jag tog kontakt med BMW-verkstaden och BMW Sveriges kundtjänst, men fick till svar att det inte var deras jobb att undersöka varför deras bilar brinner, säger Sleimane Daher.

Enligt Bilia i Mölndal har de varit i kontakt med generalagenten gällande den här bilen. Men varken verkstad eller BMW Sverige har velat svara på om brandorsaken kommer att utredas eller inte.

Det var på kvällen den 30 juli 2018. Sleimane Daher körde sin BMW 520 från 2013 på E6 norrut från Kungälv på väg mot Kode.

– Jag körde just om en husbil när jag märkte att motorn tappade effekt. Jag såg att det rök från motorhuven och svängde av så fort jag kunde från motorvägen. När jag försökte stanna gick växellådan inte att lägga i p-läge. En varning, ”fel på drivlina”, kom upp på instrumentpanelen. Jag försökte komma ut men då hade dörrarna gått i baklås. Det gick inte att öppna med nyckel heller, berättar han.
 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-11-27 15:44

Är det försäkringsbolagen som drabbas av dessa premiumprodukters brister?

#2
2019-11-27 15:48

@L. Mäkninen - svar ja, men blir det alltför illa, så gör försäkringsbolagen upp med biltillverkarna om ersättning.

#3
2019-11-27 16:06

Skrämmande att dörrarna inte gick att öppna inifrån...

#4
2019-11-27 17:21

Dåligt skött av BMW

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.