Nästa artikel
Volkswagens plan – för att hålla liv i förbränningsmotorn
Nyheter

Volkswagens plan – för att hålla liv i förbränningsmotorn

Publicerad 7 april 2020
Det är alldeles för tidigt att räkna ut bensin- och dieselbilarna, tycker Volkswagens teknikchef.

I år har det gått fem år sedan Volkswagens dieselskandal avslöjades, och sedan dess har utsläppsfusket kostat koncernen miljardbelopp. Vid sidan av det hotar även tuffare utsläppskrav att göra utvecklingen av nya förbränningsmotorer mycket dyrare – en kostnad som kommer läggas på bilköparen.

Då är det inte så konstigt att försäljningen av elbilar och laddhybrider ökar, och att även Volkswagen har börjat ställa om för att lansera flera nya elbilar de kommande åren.

Men det hindrar å andra sidan inte Volkswagen från att försöka fortsätta hålla liv i bensin- och dieselmotorerna så länge det går.

– Förbränningsmotrer kommer ha en längre framtid än många tror, säger Matthias Rabe, teknikchef på Volkswagen, i en intervju med Autocar.

Anledningen är enligt honom att det i framtiden kan bli lättare att hitta så kallade biodrivmedel på mackarna. Det kan till exempel handla om biodiesel, HVO eller helt syntetisk bensin och diesel, som VW-koncernen kallar ”e-bränslen”. Åtminstone hoppas Matthias Rabe att det ska bli så.

– Vi tar våra koldioxidkrav på allvar och vill vara en förebild när det gäller koldioxidutsläpp, men det betyder inte att vi kommer exkludera förbränningsmotorn, säger han.

Syntetiska bränslen kan tillverkas av en mängd olika material eller råvaror och Volkswagen har tillsammans med Audi legat långt framme i utvecklingen. Att köra på syntetiska bränslen kan också förenkla för den som inte kan ladda sin bil hemma.

Men när det gäller syntetiska bränslen kommer det förmodligen dröja innan de dyker upp på mackarna i någon större utsträckning, och faktum kvarstår att förbränningsmotorn inte är i närheten av elbilarnas effektivitet när det gäller att omvandla bränsle till rörelseenergi.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-07 14:16
Optimus

Klart man vill hålla kvar i förbränningsmotorn, där man under många år ha investerat och kan räkna hem nödvändiga investering ganska enkelt. Kan vara lite av en mjölkko framöver.
Värre är det med elbilar, där tillverkarna måste göra gigantiska investering under de närmaste åren. Lönsamheten i detta ligger säkert ett antal år bort i tiden. Under tiden måste man då försöka mjölka ur det bästa ur förbränningsmotorn, alltså få hem lite pengar också inte bara investera.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-07 14:28
Pi

Att Toyota har de genomsnittligt lägsta koldioxid-utsläppen inom EU har väl också med att göra att deras utbud av modeller i olika segment är avsevärt mindre än det som t ex VAG har tillsammans med avsevärt lägre total försäljningsvolym - typ 1/5-del av VAGs försäljning.. Inget fel i Toyotas vägval men allt är inte svart eller vitt trots allt och man måste nog gräva lite djupare innan man hittar hela sanningen.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-07 14:33
Henrik M

Shogun: Toyota har inte lägst genomsnitt av Co2 av alla tillverkare, nu ljuger du allt lite......de har lägst av de som erbjuder fossilbilar, men inte lägst av alla tillverkare. Det vet du mycket väl att de renodlade elbilstillverkarna har. Men smidigt slira lite på sanningen för att få det låta bättre va? ;)

#4 • Uppdaterat: 2020-04-07 14:39
Pi

...och jag gick i Shoguns fälla, Henrik. "Tänkte inte på det"...:)

#5 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Men vad gör elbilstillverkaren med sina utsläppsrätter ????
Och hur jäkla miljömedvetet är det. Nej lika goda kålsupare som andra. Skulle det varit nått annat menat än att tjäna pengar hade man som Sverige makulerat dessa istället för att göra affär av dom och medvetet flytta utsläppet någon annan stans. Räkna med de utsläppen dom då förorsakar, fast genom annat fabrikat.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-07 15:33
Styggavargen

Är de galna? Sluta göra fossilt drivna bilar så fort det bara går. Nu är det primära inte att göra bilar som går lika långt som fossilt drivna bilar, nu handlar det att få ut vettiga modeller med hyfsad räckvidd (typ 30 mil) och till vettiga priser.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-07 15:37
Svenne60

Klart att förbränningsmotorn måste finnas kvar, att ersätta allt med elbilar finns inte på kartan, inte på 100-års sikt i alla fall om det inte blir något fantastiskt teknikgenombrott. Var ska t.ex. el komma ifrån i ett land som Tyskland t.ex. som är totalt beroende av kolkraft idag. Och i Sverige skulle vi behöva bygga ett par stora kärnkraftverk till för det. Att tillverka etanol/metanol från alger är det det som är närmast genomförbart om fossila bränslen inte används. Men de bästa framtidsprognoserna räknar med fortsatt åtgång för fossila bränslen på dagens eller högre nivå fram till år 2050 i alla fall

#8 • Uppdaterat: 2020-04-07 15:53
Henrik M

Svenne: Kan du visa beräkningen du gjort för att Sverige skulle behöva bygga nya kärnkraftverk för att tillgodose eldrift? Har du tagit med minskandet av el för all hantering av fossilbränslet i din kalkyl?

#9 • Uppdaterat: 2020-04-07 17:04
Carl Trefalt

Det är klart att förbrännings motorn ska vara kvar. Men ofta brukar biobränsle vara dyrare att använda.

#a • Uppdaterat: 2020-04-07 17:48
Svenne60

Henrik M; lyssna på den gamle miljökämpen Björn Gillberg, https://www.youtube.com/watch?v=AEy_5ih0Blk
där han visar att "elbilar är en klimat och miljöbluff"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.