Bild
Nästa artikel
Volkswagens plan – för att hålla liv i förbränningsmotorn

Volkswagens plan – för att hålla liv i förbränningsmotorn

Nyheter

Det är alldeles för tidigt att räkna ut bensin- och dieselbilarna, tycker Volkswagens teknikchef.

I år har det gått fem år sedan Volkswagens dieselskandal avslöjades, och sedan dess har utsläppsfusket kostat koncernen miljardbelopp. Vid sidan av det hotar även tuffare utsläppskrav att göra utvecklingen av nya förbränningsmotorer mycket dyrare – en kostnad som kommer läggas på bilköparen.

Då är det inte så konstigt att försäljningen av elbilar och laddhybrider ökar, och att även Volkswagen har börjat ställa om för att lansera flera nya elbilar de kommande åren.

Men det hindrar å andra sidan inte Volkswagen från att försöka fortsätta hålla liv i bensin- och dieselmotorerna så länge det går.

– Förbränningsmotrer kommer ha en längre framtid än många tror, säger Matthias Rabe, teknikchef på Volkswagen, i en intervju med Autocar.

Anledningen är enligt honom att det i framtiden kan bli lättare att hitta så kallade biodrivmedel på mackarna. Det kan till exempel handla om biodiesel, HVO eller helt syntetisk bensin och diesel, som VW-koncernen kallar ”e-bränslen”. Åtminstone hoppas Matthias Rabe att det ska bli så.

– Vi tar våra koldioxidkrav på allvar och vill vara en förebild när det gäller koldioxidutsläpp, men det betyder inte att vi kommer exkludera förbränningsmotorn, säger han.

Syntetiska bränslen kan tillverkas av en mängd olika material eller råvaror och Volkswagen har tillsammans med Audi legat långt framme i utvecklingen. Att köra på syntetiska bränslen kan också förenkla för den som inte kan ladda sin bil hemma.

Men när det gäller syntetiska bränslen kommer det förmodligen dröja innan de dyker upp på mackarna i någon större utsträckning, och faktum kvarstår att förbränningsmotorn inte är i närheten av elbilarnas effektivitet när det gäller att omvandla bränsle till rörelseenergi.

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2020-04-07 14:11

Hahaha......1997 när Toyota kom med Prius och hybrider sa VW att diesel var framtiden, vi vet ju hur det gick med fusk m.m framtill nu.
Nu säger man att man tar sina koldioxidutsläpp på allvar i denna artikel. Samtidigt vet vi nu att Toyota har de lägsta genomsnittliga Co2 utsläppen av samtliga tillverkare i Europa, say no more, kork......

Sedan i andra artiklar skryter man från VW vitt o brett om sin elbilar, gång på gång får vi läsa om detta med olika uttalanden från olika chefer, men vad händer egentligen? Andra tillverkare behöver inte skryta vitt o brett gång på gång i olika uttalanden, där är det lite snack och mycket verkstad, och lite fusk istället på R & D avdelningen.

#2
2020-04-07 14:16

Klart man vill hålla kvar i förbränningsmotorn, där man under många år ha investerat och kan räkna hem nödvändiga investering ganska enkelt. Kan vara lite av en mjölkko framöver.
Värre är det med elbilar, där tillverkarna måste göra gigantiska investering under de närmaste åren. Lönsamheten i detta ligger säkert ett antal år bort i tiden. Under tiden måste man då försöka mjölka ur det bästa ur förbränningsmotorn, alltså få hem lite pengar också inte bara investera.

#3
2020-04-07 14:28

Att Toyota har de genomsnittligt lägsta koldioxid-utsläppen inom EU har väl också med att göra att deras utbud av modeller i olika segment är avsevärt mindre än det som t ex VAG har tillsammans med avsevärt lägre total försäljningsvolym - typ 1/5-del av VAGs försäljning.. Inget fel i Toyotas vägval men allt är inte svart eller vitt trots allt och man måste nog gräva lite djupare innan man hittar hela sanningen.

#4
2020-04-07 14:33

Shogun: Toyota har inte lägst genomsnitt av Co2 av alla tillverkare, nu ljuger du allt lite......de har lägst av de som erbjuder fossilbilar, men inte lägst av alla tillverkare. Det vet du mycket väl att de renodlade elbilstillverkarna har. Men smidigt slira lite på sanningen för att få det låta bättre va? ;)

#5
2020-04-07 14:39

...och jag gick i Shoguns fälla, Henrik. "Tänkte inte på det"...:)

#6
2020-04-07 15:30

Men vad gör elbilstillverkaren med sina utsläppsrätter ????
Och hur jäkla miljömedvetet är det. Nej lika goda kålsupare som andra. Skulle det varit nått annat menat än att tjäna pengar hade man som Sverige makulerat dessa istället för att göra affär av dom och medvetet flytta utsläppet någon annan stans. Räkna med de utsläppen dom då förorsakar, fast genom annat fabrikat.

#7
2020-04-07 15:33

Är de galna? Sluta göra fossilt drivna bilar så fort det bara går. Nu är det primära inte att göra bilar som går lika långt som fossilt drivna bilar, nu handlar det att få ut vettiga modeller med hyfsad räckvidd (typ 30 mil) och till vettiga priser.

#8
2020-04-07 15:37

Klart att förbränningsmotorn måste finnas kvar, att ersätta allt med elbilar finns inte på kartan, inte på 100-års sikt i alla fall om det inte blir något fantastiskt teknikgenombrott. Var ska t.ex. el komma ifrån i ett land som Tyskland t.ex. som är totalt beroende av kolkraft idag. Och i Sverige skulle vi behöva bygga ett par stora kärnkraftverk till för det. Att tillverka etanol/metanol från alger är det det som är närmast genomförbart om fossila bränslen inte används. Men de bästa framtidsprognoserna räknar med fortsatt åtgång för fossila bränslen på dagens eller högre nivå fram till år 2050 i alla fall

#9
2020-04-07 15:53

Svenne: Kan du visa beräkningen du gjort för att Sverige skulle behöva bygga nya kärnkraftverk för att tillgodose eldrift? Har du tagit med minskandet av el för all hantering av fossilbränslet i din kalkyl?

#11
2020-04-07 17:04

Det är klart att förbrännings motorn ska vara kvar. Men ofta brukar biobränsle vara dyrare att använda.

#13
2020-04-07 17:48

Henrik M; lyssna på den gamle miljökämpen Björn Gillberg, https://www.youtube.com/watch?v=AEy_5ih0Blk
där han visar att "elbilar är en klimat och miljöbluff"

#14
2020-04-07 18:04

Jo du Svenne60 - för mig verkar den minsta gemensamma nämnaren för motståndarna till eldrivna fordon vara just "gamla"...:) Så viktigt är det väl inte att ständigt försvara de gamla förbränningsmotorerna. Visst - de kommer säkert att finnas till under många år framåt men nån gång måste vi börja släppa denna förälskelse till denna gamla och förorenande relik. Säger jag trots att jag kör en sån bil.

#15
2020-04-07 18:15

Väldigt träffsäker kommentar Pi.
Jag börjar bli gammal och inväntar med tillförsikt fler elbilar med Teslas räckvidd och laddnätverk. Nu går utvecklingen så fort så jag skulle tro att som vanligt vid tekniksprång så kommer kostnaden sjunka och prestandan öka väldigt snabbt vilket gör att en indag toppmodern bil inom tre år är förlegad med en relativt mycket större värdeminskning än vad som föreligger indag då tillgången understiger efterfrågan.

#16
2020-04-07 18:58

Pi och Guran; Nja det räcker inte med att säga att det är gammaldags stofilmässigt att satsa på utveckling av förbränningsmotorn och att elbilar är det nya miljövänliga där vi snart få se ett stort "tekniksprång" , oklart när, och så är saken klar. Jag tycker att man ska tala om sakfrågan istället. Hur får vi el att räcka till? Till exempel. Björn Gillberg säger att det måste byggas 100 nya kärnkraftverk i Europa om alla går över till elbilar, hur mycket måste elnäten byggas ut? För tusentals miljarder. Hur ska det gå till och var kommer pengarna ifrån?

#17
2020-04-07 19:08

Svenne
Klippet med Gillberg börjar ju med att presentera honom som vd för VärmlandsMetanol. Kan det finnas ett egenintresse mån tro?

#18
2020-04-07 19:34

Ja Björn Gillberg har levt ganska gott som VD på Värmlands Metanol satsningen där han lyckats dupera godtrogna aktieköpare att satsa på ett från början dödsdömt projekt att tillverka metanol av träråvara för att köra bilar på. Metanol som har ett än lägre energiinnehåll än etanol, satans vilket tankande det lär behövas.
Elbilar laddas till största del med överkapaciteten på elektricitet nattetid.
Enda utmaningen man märkt i Norge är att deras gamla elnät med endast 220V trefas som inte alls har samma kapacitet som vårt Svenska 380V kan ge lite spänningsfall då folk börjar ladda sina efter jobbet.
100 nya kärnkraftverk, skrattar så jag gråter.
Vet du över huvud taget vilken effekt ett kärnkraftverk avger?

#19
2020-04-07 19:56

INTE av omsorg för miljön, bara om kvartalsresultatet. Alla forskare jag har läst menar att bränsle av gran och tall kommer att kunna utvinnas i små mängder att det inte kommer att påverka själva huvudproblemet - jordens överlevnad. Detta handlar bara om snikna bildirektörer som hoppas kunna göra några extra miljoner på de gamla ottomoterna.

#20
2020-04-07 20:15

Svenne60.
Forsmark 3 producerar ca 8 milliarder kilowattimmar ström på ett år.
En elbil förbrukar, ca 1,5 kWh per mil
snittkörsträckan är ca 1200 mil per år dvs ca. 1800 kWh på ett år
Forsmark 3 kan med det driva ca 4,5 millioner elbilar. Eller nästan hela Sveriges bilbestånd om det vore elektrifierat.
Så med avvecklingen av Forsmark 2 och 1 för den skull så kunde vi med råge förse hela Sveriges bilpark med ström. Endast reaktor 2 (ungefär samma effekt som reaktor 3 som fortsatt skall vara i drift) hade fixat det hela, dvs allt drivmedel till alla bilar i Sverige.
Nu vet jag inte vad driftkostnaden är per år är för ett kärnkraftverk, men en sökning ger vid lag att det kostar ca 25 öre per kWh i ett kärnkraftverk vilket ger eca 2 milliarder för att driva en reaktor som Forsmark 2.
Vilket borde bli 400kr/bil för att producera ström så det räcker att köra Sveriges ca. 5millioner bilar i ett år 1200mil.

Rätta mig om jag har fel i kalkylen.

#23
2020-04-07 21:03

Nog tycker du det är lite kul att retas Shogun.
Även jag inser nog att en ren elbil har lägre CO2 utsläpp vid körning än en bil med fossilmotor.
Och tillverkar fabrikanten inga bilar med förbränningsmotor så borde resultatet i fråga om CO2 utsläpp vid framförandet av bilen bli noll. Eller vad tror du om det?
Naturligtvis borde utsläppen vid tillverkningen av strömmen var medräknad, men det är den tyvärr aldrig. Mem för sakens skull borde det vara samma för utvinnandet och raffineringen av råoljan. En oljerigg ger även den ganska stora CO2 utsläpp vid tillverkning och driften av den.
Men konstigt varför inte Tesla är med, listan blir lite rumphuggen.
Men av de ”traditionella” biltillverkarna så är det ju ingen nyhet att Toyota ligger i topp på låga utsläpp, i alla fall enligt testnormens resultat.
Och du anar inte ugglor i mossen då Norge har lägst utsläpp per bil i hela Europa. Vad har Norge subventionerat de senaste tio åren? Kommer du ihåg det?
Ett tips, det är inte Toyota :)

#26
2020-04-07 21:48

Svenne60 - jag om någon har aldrig talat om nåt nära förestående "tekniksprång" när det gäller batterier av den enkla anledningen att jag är hyggligt insatt i dessa frågor. Och du behöver nog läsa på lite mera än bara citera Gillberg om "100 nya kärnkraftverk" - men det har Guran redan rett ut.

#30
2020-04-07 22:15

Men Shogun, nog var det lite dumt att bekräfta din tes med att du länkade till Jatos rapport där det i klartext står att Toyota är klart ledande framför övriga enkom slagna av Tesla och att du skriver att man verkligen skall ha läst.Men varför sedan inte Tesla är med i listan är en annan sak.
Men säg så här då, av dom ”traditionella” biltillverkarna så är Toyota ledande baserat på deklarerad förbrukning. Och det är troligen korrekt.
Men av alla tillverkare som saluför bilar på europeiska marknaden så toppar Tesla, snart följda av t.ex Polestar som troligen kommer bli en framgång.
Så läs det du länkar som bevis för din tes.

#31
2020-04-07 23:31

Svenne60 #8: "Var ska t.ex. el komma ifrån i ett land som Tyskland t.ex. som är totalt beroende av kolkraft idag. Och i Sverige skulle vi behöva bygga ett par stora kärnkraftverk till för det."

Två direkta lögner, presenterade i två meningar efter varandra (angående elbehovet för elbilar)!

#32
2020-04-08 07:02

Guran.

Att inte Tesla är med betyder inte så mycket då de flesta torde begripa att en elbil inte släpper ut co2. Därmed är Toyota bäst och släpper ut minst av tillverkare som släpper ut co2. Finns flera av dessa tillverkare som har elbilar på programmet också men de verkar inte göra någon större nytta för de genomsnittliga utsläppen för dessa tillverkare. Hybrider däremot verkar göra skillnad på de genomsnittliga utsläppen. Och det var det jag menade med mitt första inlägg tänk om VW insett detta från början vad som var rätt teknik att gå mot elektrifiering med hybrider verkar ge större nytta än diesel gjorde, då man "tvingades" fuska för att försöka nå utsläppen. Men visst det är alltid fel att hänvisa till något där Toyota är bäst, man ser ju ramaskriet som blir, några tål det inte vad det verkar. Men det torde vara ett bevis på att hybrider gör skillnad på utsläppen. Tänk om alla tillverkare satsat på hybrider från början vad utsläppen kunnat sänkas.

#33
2020-04-08 09:05

Nej då Shogun, men du blir litt stöning. Du vet väl att du måste uttrycka dig helt korrekt annars blir det onödiga diskussioner.
Och ja Toyota ”leder” men det beror väl även på vilket modellutbud dom säljer på europeiska marknaden. Och visst dom har med sina hybrider och avsaknad av ”storbilar” hamnat på en topposition tillsammans med ett gäng som framförallt säljer mindre bilar. Och självklart en medveten strategi för att slippa onödiga kostnader då dom har tekniken.
Det syns ju helt klart att märken med stor del ”storbilar” i sin försäljning hamnar i botten och kommer troligen ohjälpligt ligga kvar där då mildhybrider och annat hittepå inte lär hjälpa ett skit.

#34
2020-04-08 09:58

Guran.

Precis, andra märken tar den billiga vägen med mildhybrid som är just skit. Så jag önskar att andra märken varit lika smarta i ett tidigare skede och gått för fullhybrider. Tack vare det så behöver man inte likt VW stressa fram elbilar, vara ute med påståenden/uttalanden varje vecka för att upprätthålla intresset för sin kommande bilar i media, det verkar närmast desperat i mina ögon. Medans andra är tysta och jobbar på och behöver inte få uppmärksamhet med liknande påståenden/uttalanden. Man kan jobba på med sina elbilar medans sina hybrider säljer och drar in stålarna till elbilarna och bränslecellbilarna och dess utveckling. För andra är det mest utgifter i form av böter för fusk, samt desperat utveckling av elbilar som man stressas att ta fram, undrar hur det blir när de väl kommer.....

Och vad Tesla gör med sina utsläppsrätter fick du heller inget svar på va? Påtal om att slira på sanningen.....

#35
2020-04-08 12:00

Nämenvafallsnudå jag tar för givet att Björn Gillberg har rätt, han brukar veta vad han talar om och sedan får man veta här att han har fel. Vem ska man tro på. Men klart är att något verkar konstigt när det påstås att det inte blir några problem med leverans av el när alla går över till eldrift. Samtidigt som vi ska lägga ner kärnkraften.Rena bondförnuftet säger att vi behöver bygga nya kärnkraftverk för att säkra leverans av el när förbrukningen ökar kraftigt.

#36
2020-04-08 12:10

@Svenne60, förbrukningen ökar inte kraftigt - det är det som är hemligheten! Jämfört med en normalvillasförbrukning är elbilens förbrukning för normalbilisten tämligen försumbar (mindre än 10%). Vidare finns det ingen elbrist, däremot finns det problem med leverans av el till vissa platser under förbrukningstoppar dagtid, men även det spelar mindre roll, då alla vettiga laddar sin elbil på natten när elen är som billigast - det vinner både plånboken och elnätet på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.