Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför missade BMW missljudet?

Bilfrågan: Varför missade BMW missljudet?

Bilfrågan

"BMW bytte generator två gånger utan att åtgärda missljudet från motorn. Nu går bilen tyst, men jag fick betala själv. Ska det behöva vara så?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag lämnade in min BMW 320I -03 e46 för felsökning av ett missljud från motorn. Min tanke var att ljudet kom ifrån generatorn. En så kallad löprulle byttes men missljudet fanns kvar när jag hämtade bilen. Jag påpekade detta och andra gången så bytte de generatorn.

Felet och oljudet fanns fortfarande kvar. Jag kontaktade då generalagenten för BMW och fick felet reklamerat. Då byttes generatorn för andra gången, men felet kvarstod. För att få en lösning så köpte jag en begagnad generator från en skrot och fick den bytt av en annan verkstad.

Nu går bilen tyst och fint men jag har fått betala allt själv. Ska det behöva vara så här? Jag har den nya generatorn kvar, den har nu provkörts i bänk och det kommer ett fruktansvärt oljud från den vid "belastning/laddar", oljudet är värst på låga varv, mellan 700 och 1 500 v/min.

Jonas Wikman

SVAR:
Jonas Wikman köpte sin BMW 320i av 2003 års modell av auktoriserade BMW-handlaren Carlsson Bil i Örebro i september förra året. Den omfattades av en MRF-garanti i tre månader
(och alltså inte av någon garanti som BMW Sverige står bakom).

När Jonas kontaktade Carlsson Bil för att få missljudet från motorn åtgärdat, erbjöd man sig att bekosta detta även om han lät utföra reparationen hos Carlia Bil i Falun. Det bedömdes att detta skulle vara det smidigaste sättet att lösa problemet, eftersom Jonas är bosatt i Borlänge.


Carlia Bil bytte de två spännrullarna och några smådelar till remdriften av vattenpump och generator. Då missljudet återkom, bytte Carlia Bil även generatorn några veckor senare på Carlsson Bils bekostnad.

Inte heller detta gjorde att missljudet försvann varefter generatorn reklamerades till BMW Sverige. Då hade Jonas och en medarbetare på vår serviceavdelning telefonkontakt. En ny generator monterades av Carlia Bil och material och arbete ersattes av BMW Sverige i enlighet med vår reservdelsgaranti.

Den 29 januari meddelade Jonas BMW Sverige att missljudet inte heller denna gång åtgärdats. Det är naturligtvis mycket beklagligt att tre besök hos Carlia Bil inte lett till att missljudet åtgärdats och vi har full förståelse för att han inte är nöjd med detta.

Med tanke på att två nya generatorer monterats utan att missljudet upphört, är det sannolikt att källan till missljudet inte fanns i någon av de generatorer som suttit i Jonas bil. Vi kan bara be Jonas att än en gång vända sig till Carlia Bil.

En av BMW Sveriges tekniker kan bistå både med rådgivning och med avancerad diagnosutrustning för att fastställa orsaken till missljudet. När detta är gjort, är vi övertygade om att problemet kommer att lösas slutgiltigt.

Det som Jonas råkat ut för kan kanske kallas "ett tekniskt fenomen", men är ett unikt sådant som inte beror på att våra generatorer är bristfälliga. Vår statistik visar att generatorn på den motortyp som sitter i Jonas bil ytterst sällan har reklamerats.

Cirka 20 000 BMW-bilar med denna motor har sålts i Sverige och vi har endast haft nio stycken reklamationer, vilka kan ha gjorts av även andra skäl än missljud.

Michael De Geer, BMW Group Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
j a r l
2010-11-30 08:53

BMW-verkstaden har väl apskaft som jobbar åt dem.

#2
McTar
2010-11-30 09:25

Nog verkar det som om verkstan har gjort vad de kan. Hur stor är sannorlikheten att detta skall hända?

#3
Anonymous
2010-11-30 09:33

Normal bmw kvalite, inget att förvånas över

#4
2010-11-30 09:33

Man blir så ledsen när man läser sådant. Än en gång har en vanlig hederlig bilist drabbats av verkstädernas inkompetens. Hoppas det löser sig för Jonas. Bara för att man är något fåfäng och hoppas på status genom att köpa en BMW skall man inte behöva stå ut med denna behandling av verkstaden. Heder åt Jonas som vågar dela med sig av sina erfarenheter, vilket inte många "premium"-bilsägare gör. Den stukade hedern och självkänslan sätter oftast stopp, som tidigare Mercedes E klass-ägare på 90- och början av 00-talet vet jag vad jag talar om. Man bör som som sagt inte bli särbehandlad bara för att man äger en "premium"-bil, samma rättigheter gäller dessa konsumenter även om de ofta har råd att betala för sig.

#5
357:an
2010-11-30 09:36

BMW svarar med "Med tanke på att två nya generatorer monterats utan att missljudet upphört, är det sannolikt att källan till missljudet inte fanns i någon av de generatorer som suttit i Jonas bil."

Men hallå, Jonas skriver ju att han har den nya generatorn kvar och att den har provkörts i bänk och att det kommer ett fruktansvärt oljud från den vid belastning/laddning samt att oljudet är värst på låga varv, mellan 700 och 1 500 v/min. Är detta faktum okänt för BMW Group Sweden? Om Jonas uppgift stämmer satt ju felet i den nya generatorn. Och antagligen i båda de nya generatorerna - och i den ursprungliga. Vari ligger i så fall problemet?

#6
357:an
2010-11-30 09:37

Gösta, kan du inte bara dra åt he.....?

#7
2010-11-30 10:04

Eftersom någon verkar ha registrerat mitt nick, så får jag väl använda det baklänges i stället... Till min kommenter: Lite nyfiken på testförfarandet, är det 700-1500 "generatorvarv" som avses? Det borde ju rimligen inte motsvara mer än startmotorvevning när generatorn är monterad i bil, eftersom generatorns drivhjul är betydligt mindre än motorns remskiva. Vid dessa varvtal arbetar ju generatorn ändå inte i normalfallet. Eller har man tagit hänsyn till utväxlingen när man testat, så det motsvarar motorns varvtal?

#8
Raymond K
2010-11-30 11:04

Som alla andra bilar har även Bmw premiumbilar problem, jag vet jag körde Bmw i 10 år förut.
Attans trevliga att köra och snygga modeller men det var alltid något problem med dom som måste fixas. Klena framvagnar och drivlinor. Dom är bra när dom är nya men efter 5 år när framvagn och drivlina börjar bli lite sliten börjar alla problem med obalans och dessa kan vara nästan omöjliga att bli av med. Aldrig mer Bmw för mig tyvärr.

#9
borkas
2010-11-30 11:12

357: "Den som sa't, han va't" har aldrig passat bättre...
/Anders B.

#10
Eriks
2010-11-30 11:15

Köper man bmw får man bita i det sura äpplet!

#11
SiggeN
2010-11-30 14:07

Eriks...utveckla. Berätta om dina egna erfarenheter.

#12
Avunds...
2010-11-30 15:01

Du Anonymous....jag har bytt en och annan generator i mina dagar. Generatorfelet beror inte på normal BMW kvalite, den är tillverkad av Bosch!! Jag kör självklart BMW, men erkänner samtidigt att ska man ha en bil som är problemfri så ska man leta efter en fräsch Volvo med B18/20 motor. Inget för miljön men den håller. Allt annat snack om bilmärken hit och dit är bara svammel och reklam.

#13
Aldrig Audi mer
2010-11-30 17:36

Ser där Även BMW har problem men BMW får ju beröm
år ut år in att de är seriösa.
Det kan man ej säga om Audi! Jag fick köra 3100 mil på ca 18 månader
för att få bilen åtgärdad. TROTS att felet var registrerat i minnet så gjordes det inget fören 41;a verkstatsbesöket. Utan det var jag och mina kollegor som inte kunde köra bilen. Givetvis så blir det aldrig mer Audi!

#14
2010-11-30 17:45

Ett ärende för ARN.

#15
SiggeN
2010-11-30 19:10

Focus...eftersom verkstaden ej givits tillåtelse att åtgärda felet är det inget fall för ARN. Verkar vara en mycket svår kund.

#16
SiggeN
2010-11-30 19:10

Focus...eftersom verkstaden ej givits tillåtelse att åtgärda felet är det inget fall för ARN. Verkar vara en mycket svår kund.

#17
SiggeN
2010-11-30 19:10

Focus...eftersom verkstaden ej givits tillåtelse att åtgärda felet är det inget fall för ARN. Verkar vara en mycket svår kund.

#18
BMW nej tack
2010-11-30 19:50

" Avunds..." Bosch "tysk kvalite" sitter givetvis i en BMW. Har själv jobbat inom konsörnen som gör Bosch m.m.m kvalitern har försämras med åren.

#19
Jooon
2010-11-30 21:20

Så vitta jag vet använder BMW till stor del Valeo. Och felet ligger i vanliga fall i slirhjulet på generatorn. Brukar inte vilja var med så mycket längre efter 20-25k mil.

#20
Benny H
2010-12-01 07:55

Ännu en gång visar märkesverkstäderna bristande kompetens. Denna gång gällde det BMW men alla är lika goda kålsupare. Sen att generatorn skulle vara av dålig kvalite som en del yrar om? Hur många mil har bilen gått? Bilen kan ha gått allt mellan 10-20000 mil om det är en 2003. Bilmekanikern i detta fall är troligtvis totalt inkompetent eller slarvig som inte kollar upp bilen efteråt...

#21
S-E S
2010-12-02 18:41

Konstigt att Jonas Wikman måste köpa en generator på skroten för att få en som är tyst. Kanske bör BMW´s underleverantörer börja på att fundera på en leveranskontroll om nu innebörden av en dylik är känd?

#22
2011-03-18 22:17

Generatorerna som byttes ut var av märket VALEO! Den jag köpte själv var av fabrikatet BOSCH! Den var begangnad och hade gått ca 6400 mil. Men då blev bilen tyst och är det fortfarande efter 3000 mil. När jag köpte bilen hade den gått drygt 7000 mil! Jag var andra ägaren till bilen och jag hade också pratat med den första ägaren som köpte bilen ny. Han hade också fått byta generatorn en gång! Jag litar varken på Carlia bil eller BMW - gruppen efter det här! Jag anser inte BMW;s statistik om generatorbyterna trovärdiga utan det handlar mer om mörkning av problemen. Carlia bil saknar kompetens och de kan inte göra en adekvat felanalys.

Jona Wikman

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.