Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Tillåtna varselljus under dagtid?

Bilfrågan: Tillåtna varselljus under dagtid?

Bilfrågan

"Är det tillåtet att köra med varselljus under dagtid eftersom bakljusen inte är tända samtidigt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har köpt en ny Skoda Octavia och den är utrustad med varselljus, det lär ju bli ett EU-krav från nästa år. Varselljuset har separata glödlampor i dimstrålkastarna. Kommer det att vara tillåtet att köra med detta ljus i Sverige under dagtid eftersom bakljusen inte är tända samtidigt?

När varselljuset är tänt är instrumentbelysningen reducerad till att belysa visarna och mätartavlorna är inte belysta, vilket borde informera föraren att tända halvljuset när det mörknar.

Kent Hedbom

SVAR:
Sverige har varit föregångsland när det gäller halvljus eller annan uppmärksamhetshöjande varselbelysning på motorfordon under dagtid. Nu börjar resten av EU komma efter och då blir det gemensamma regler.

Varselljus blir obligatoriskt på personbilar och lätta lastbilar från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare.

Man har stannat vid själva varsellyktorna framåt, så bak- eller sidobelysning ska inte vara inkopplade enligt dessa regler, ECE-reglemente 48, avsnitt 6.19.

Därför har vi ändrat i fordons- och trafikreglerna så bilar som redan idag är utrustade med varselljus installerade enligt de nya reglerna får föras dagtid vid god sikt utan att bak- eller sidolyktor är tända.


I sammanhanget kan nämnas att vi fortfarande kräver att föreskrivna lyktor baktill och på sidan ska vara inkopplade tillsammans med varselljus på bilar som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-02-07 09:29

Vad då? Ska endast bilar som är producerade 1979-2010 ha bakljusen tända? De tidigare och nyare slipper, är det rätt uppfattat?

#2
maltdryck
2011-02-07 16:02

@Thommys
Tillsammans med varselljus ska personbilar som är producerade 1979-2010 ha bak- och sidoljus tända. Tillsammans med halvljus ska alla personbilar ha bak- och sidoljus tända.

#3
Nissej
2011-02-07 16:25

Vad menas med producerade 1979-2010. Jag fick min Octavia i nov 2010 och på den är belysningen kopplad som beskrivits i frågan. Skulle jag då inte få använda den svagare varselbelysningen utan bak och sidoljus. Dessutom är dimljusen kopplade så att jag inte kan ha dimbakljuset tänt ihop med halvljuset enbart.

#4
Roland Kardeby
2011-02-07 18:09

Alltså kan min volvo 945 köra med enbart positionsljusen fram igång, och bakljusen igång?
Tidigare var det ju lag på halvljus 24/7, är det helt borta nu då?

#5
MASA
2011-02-07 18:52

Talar vi om "varsel ljus" eller dimljusen som många tror är samma sak? Dessutom är dessa "varsel-dim- ljusen" riktade rakt på ansikte på mötande trafik .

#6
Ted Svensson
2011-02-07 19:54

Jag tycker att de nya reglerna är bestörtande ur säkerhetssynpunkt. Jag har svårt att upptäcka fordon som inte har bakbelysning på.
Nu kör jag själv en Golf av 2011 års modell, och den har just detta med varselljus + släckt bak. Men jag gillar det inte riktigt, fast det är riktigt snyggt när varselljusen är tända. Men bakåt kunde väl också få vara tänt? Är en programmeringsgrej enligt VW.

@Masa: Nej, dimljus och varselljus är inte samma sak.
@Roland Karleby: Nej, det kan du inte. Eftersom den bilen inte har varselljus enligt de nya reglerna, läs sista stycket i artikeln.

#7
Gorgon Z
2011-02-07 20:54

Det är är en typisk ny korkad EU-lag som vrider klockan tillbaka 25 år, en tid när vi hade lösa varselljus på bilarna. Halvljus är en självklarhet. Vad i hela friden tycker EU att det är för fel med detta? Och svenska myndigheter som bara jamar med! De har lyckats få bort de suveräna lykttorkarna därför att lyktglasen måste vara av plast när vi kör på fotgängare. Hur vore det om vi hade en chans att fotgängarna i tid och bromsa istället? Jag tycker att dumhet är det mest typiska för EU och dess representanter.

#8
Roland Kardeby
2011-02-07 20:57

@ Ted: Vad är det för skillnad på positionsljusen som alla volvo i 7/9-serien har, och varselljus då?

Som jag läser det krävs bara att alla från -79 och framåt ska ha bak och sidoljus tända?

#9
2011-02-07 21:09

ska bekosta oss pengar att montera varseljus på våran bilar 1979-2010?
jag har köpt Nissan Juke oktober 2010 och den har inte versleljus ska man ändå montera varsleljus?

#10
Jozzi
2011-02-07 23:28

"... som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna."

Så om jag installerar varselljus enligt de nya reglerna på min 90:a så behöver inte bakljusen lysa?
Men om jag installerar enligt de gamla reglerna så måste baklyktorna lysa?
Får jag själv välja enligt vilket regelverk jag vill installera varsellyktorna?

#11
Roger Skagerström
2011-02-08 00:42

Jozzi: Handlar nog om vad bilen är inregistrerad som ;)

pncswe: Om du är så gammal att du köpt en bil hoppas jag du förstår att du inte MÅSTE HA varselljus. Det står ju klart och tydligt att det är bilar satta i trafik 2011-02-07 eller senare som berörs.

Man kan köra med vanliga halvljuset med baklampor tända - tanken är troligen att bilen inte ska kunna köras utan att ha två "starkare lampor" framåt. I princip ingen skillnad för oss här uppe alltså. Men i vissa länder så behöver man inga lampor alls i dagsljus som det varit fram till nu. Det är för dessa länder de här reglerna är tänkta tror jag. Sen är det nog en försiktighetsåtgärd att inte kräva "hela paketet" med halvljus och bakljus då detta anses som överkurs. Fokus ligger troligen på att få på ett par lampor på bilen överhuvudtaget.

Förstår inte uppståndelsen. Bilar som reggas hädanefter har ett läge med bara varselljus framåt, som får användas dagtid. För alla andra bilar är det ju som det var innan.

#12
4 wd
2011-02-08 02:54

ha de som ni har de idag annars sär nog besiktningen till om de e nåt...svårare e de inte bara en massa led lampor å skit nu på bilarna...hur cool ska man vara..

#13
Claes.hillman
2011-02-08 09:21

Jag hänger inte med riktigt. Kan någon kunnig klargöra för exakt hur lysena skall fungera enligt de nya lagkraven på min V60 som levereras om ett par veckor? Den byggdes innan den 7e februari, om det nu spelar någon roll.

#14
Sweeny
2011-02-08 10:00

enkelt, känns det som om du inte fattar de nya reglerna (som verkar mer än lovligt luddiga) så kör helt enkelt vidare med halvljusautomatiken som idag...

#15
2011-02-08 11:04

Precis som många ser så blir det lite olika regler för olika fordon beroende på ålder.

En "ny" bil skall ha varsleljus fram.
En bil mellan 1979-2010 skall ha varselljus, men skall ha det fram och bak
En bil äldre än 1979 årsmodell kan också ha varselljus, men det krävs inte att det finns på bilen.

Att notera..
Lagen säger att halvljus skall användas dagtid, men OM det råder goda siktförhållanden så får man alltså undantagsvis använda annan fullgod belysning av typen varsleljus som alternativ.

Att man tar bort kravet på belysning bak är egentligen intressant.. Det är ju faktikst enklare att se om en bil bromsar om bakre lamporna går från helt släkta till tända istället för att "bara" börja lysa starkare.

På flertalet förarutbildningar och såkallade "bandagar" rekommenderas att man kör med släckt belysning just för att öka kontrasten på baklampornas tändande och släckande. Samma sak inom folkrace och andra racingserier.

#16
2011-02-08 11:50

Jag hoppas att bakljusen går att tända ihop med varselljusen, på nya bilar. Vi är idag vana vid att det lyser på bilar som är aktiva och är lätta att skilja från parkerade. Står en bil vid trottoarkanten med tända bakljus får det mig att vara beredd.

#17
Peter!
2011-02-08 13:28

Min bil är producerad 2010 och har varselljus med släckta baklampor dagtid, den tänder automatiskt xenonljuset fram och baklamporna bak när det blir det minsta lilla mörkt så jag behöver inte göra något själv. Men jag kan faktiskt inte förstå varför mina baklampor ska vara släckta för, dom är ändå av led-typ och borde hålla ett par år, fram däremot - kanon xenonlampor kostar ju nån tusenlapp och att man kan spara in på det bytet är perfekt.

#18
skodaprisvärd
2011-02-08 17:07

det är ett fint märke på bilden ( gissa bil modellen)

#19
hohohoh
2011-02-08 19:43

Kör en audi A4 som har DRL ljus alltså LED slingor fram. Har alltid inställt på Auto så lamporna justeras efter ljuset. Men jag tror inte bakljusen är släckta dagtid?. Måste kolla upp detta. Dimljus har jag också men vad är meningen med dom? Är ju helt värdelösa i snöyra enligt mig.

#20
Unomögel
2011-02-08 22:10

jag tror bilen på bilden föreställer en skoda Superb. Vad får man om man gissar rätt?

#21
2011-02-08 22:18

Att inte EU krävde dioder på alla varselljus. Energin som alla dessa lampor ska dra när hela EU-bilflottan tänder sina lampor även på dagen är inte försumbar. Ta Watt-talet per bil gånger antalet miljoner rullande bilar i EU och det blir en enorm förbrukning. Man kan kanske förstår varför de inte krävde tända bakljus också. Men inte varför de inte krävde dioder. De flesta biltillverkare har ju redan det till sina dyrare utrustningspaket och modeller.

#22
Nick Name
2011-02-09 07:46

@Tommys: Den energin som lamporna drar är försumbar i förhållande till vad bilarna drar.

#23
2011-02-09 11:53

Den är inte mer försumbar än våra glödlampor i hemmet. Där regleras numera förbrukningen på lampor och även det kan tyckas försumbart jämfört med uppvärmningen och övriga energislukande enheter av huset.

#24
G Ekström
2011-03-05 20:59

Hur är det nu då??? Får jag köra med varselljus "på", på min 9-3 från -00, eller inte.... JA eller NEJ !

#25
2012-07-18 15:21

jag tycker att ändringen är helt riktig! i kanada har man haft denna lösning lagstadgad sedan 1990, jag har det så på min Buick och har fått koppla ur det inför tidigare besiktningar. där är det även en ljussensor som slår över från DRL till huvudljus vid skymning!
Kanada borde ha liknande ljusförhållanden som i sverige, och eftersom de behållt denna lag så verkar det ju som att det fungerar bra!
jag tycker iallafall att jag uppfattar bromsljus/blinkers snabbare på en bil med släckta bakljus!
fram är det dock viktigt att det lyser även på dagen då man ska kunna se att mötande bilar rör sig och inte står parkerade.

#26
2013-06-14 22:34

Nu har det gått en tid sedan reglerna ändrades, och numer ser man alla möjliga konstellationer på bilar ute, som är mer eller mindre bra, och oftast sämre än de originalutföranden som finns.
För det första är det inte dagtidsljus, det är dagljusbelysning det är frågan om.
Skymningssensorerna är inte anpassade för norden heller.
Dagtid får man använda dagljusbelysning om siktförhållandena är dagsljuslika, alltså är det mulet så är det egentligen fel att använda annat än halvljus, trots det kör allt fler runt med sina dagljus, eller alternativ till dessa tända i rena mörkret, i gryning och skumning, i dåligt väder, regn och mulet.
Ytterligare en sak som gäller är när dagljus ersätter halvljuset är att de måste vara inställda så andra bilister inte kan bli bländade, ofta är egna konstellationer felaktiga, och man stänger av sådana vid besiktningen för att slippa få 2or. är dagljuset av xenontyp tex spoilerljus kan vara det, är det så att ljusinställning kontrolleras av bilprovningen om funktionen är kopplad på det viset. är ljusbilden felaktig så blir det en 2a. diodlampor som säljs och eftermonteras kan ofta ersätta varselljusen på äldre bilar, fortfarande gäller de regler för dessa bilar med tänd bakbelysning som man skrev om här ovan, vad jag förstått. nyare bilar som är helfordonsgodkända får man inte alls bygga om på det sättet, inget annat än delar som är typgodkända för bilen får monteras. Men det verkar som att väldigt många tror sig ha rätt att göra som de vill, med både det ena och det andra.
Man vrålsänker bilar som är nyare än 1998 vilket i de flesta fall innebär helfordonsgodkännande, man kör med däck och fälgar som riskerar att ta i i skärmkanter när man svänger, eller vid kraftiga stötar. Hur sedan väghållningen blir på dessa bilar vet ju få av dem som pysslar med bonnamekkande av sådana delar, vad som händer med deras bils väghållning. Det är tragiskt. Och än mer tragiskt att folk sätter sig över regler inom allt fler områden, bara för att det ska se coolt/snyggt ut. Kör med det när det är rätt ljusförhållanden, sätt på halvljuset när det är mulet.

Och lek inte med döden på era bilar.
En kille som jag stötte på, på bilprovningen spelade antingen bara idiotiskt dum eller så var han helt okunnig, när besiktningsmannen talade om vilka 2or bilen hade. Varsegod o åk hem sätt på andra däck och på med höjning så var det ungefär. däcken tog verkligen i, det syntes på dem att de gjort och rejält. inte bara fram. några andra saker försökte han skylla sig undan från med att man skulle kollat på fel sätt, eller att det skall ju låta så...

Man blir så less på sådant. Det tar onödig tid på BP, med polisen på gatan, riskerar andras säkerhet, och värst av allt, det förstör för seriösa bilbyggare, och SFROs arbete.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.