Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Sommardäck bullrar värre

Bilfrågan: Sommardäck bullrar värre

Bilfrågan

"1-2 decibel högre buller vid 90 km/tim på grov asfalt. Jag fick skruva upp radion. Visst kan det göra skillnad med däck?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Du svarar en ”bullerskadad Jörgen” att man inte kan dämpa buller i en bil och det tänker jag inte argumentera mot. 
Men när sommarhjulen på vår BMW 320d åkte på hajade jag till på väg till jobbet. Det var stor skillnad mot vinterhjulen, det bästa dubbfria i fjolårets däcktest! Sen vänjer man sig ju, men till min förvåning kvarstår intrycket. Jag skulle gissa på 1-2 decibel högre buller vid 90 km/tim på grov asfalt. Jag fick skruva upp radion. Så visst kan det göra skillnad med däck?
G Söderberg

Svar
Det du beskriver är inte en helt ovanlig reaktion. Vinterdäckens mjukare gummi ger oftast en komfortablare ljudbild. Till och med den nya typen av dubbdäck med flera dubbar men med mildare islag i vägen, kan uppfattas som tystare om man byter till ett bredare och lägre sommardäck.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare 

Diskutera: Är det skillnad på bullernivå mellan dina sommar- och vinterdäck?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-08-25 07:03

Runflat gör ingen glad.

#2
2020-08-25 07:41

Raketforskningsfrågan idag...

#3
2020-08-25 07:53

... Sommardäck bullrar inte värre än dubbdäck, men absolut värre än friktionsdäck!

#4
2020-08-25 08:17

En förändring av ljudtryck på 1-2 dB är inte hörbar.

#5
2020-08-25 08:32

Mätvärdet på hela viktade ljudkurvan är inte hela sanningen. Flyttar man ljudet i frekvensbandet kan samma ljudnivå uppfattas som betydligt mer störande.

#6
2020-08-25 08:53

@ Mr Wheeler, 3 dB är en fördubbling av ljudet, så varför skulle man inte höra 1-2 dB?

#7
2020-08-25 10:44

saabnisse: mja, det är väl 10 dB som är en fördubbling? 3 dB är en tydlig skillnad. 1-2 dB är svårt att uppfatta.
Oavsett så är de mjukare vinterdäcken i allmänhet tystare och mindre stötiga än de hårda sommardäcken. Särskilt då friktionsdäck.
Tittar man på skillnaden i mönster så är det lätt att förstå. Många sommardäck har knappt mönster, det går rylar runtom utan avbrott.

#8
2020-08-25 10:48

saabnisse, 3dB är mycket riktigt en fördubbling av ljudtrycket men örat uppfattar det som en knapp hörbar förändring. För att örat ska uppleva en fördubbling krävs 8-10dB ökning av ljudtrycket. https://curant.se/ljud/

#9
2020-08-25 11:04

Som vanligt, fördelar och nackdelar. Mjukare gummi...tystare bil ...köpa nya däck oftare. Man kan inte få allt på samma gång...

#10
1
2020-08-25 11:27

Såg en dieseltraktor med 20-tums lågprofildäck, de kan inte gå tyst. Dumheter.

#11
2020-08-25 12:12

Friktionsdäck är tystare än dubbdäck. Om inte annat för omgivningen. De låter extra vid acceleration, bromsning och kurvtagning. Jag lovar att folk som bor vid en korsning inne i ett samhälle eller stad känner till detta.

#12
2020-08-25 14:34

Som Styggavargen skriver, byt däck ofta.
En ceed med fabriksmonterade däck var tyst och skön att köra första och andra året. När sommarhjulen åkte på i våras blev det ett h****e att köra bil, däcken var nu 4 är gamla och förvarades i ett förråd ute i trädgården.
Gummit har hårdnat ordentligt.

#13
2020-08-25 14:44

Lågprofildäck låter mer.
Ingen av mina bilar har lågprofildäck. Den bilen som går tystast väger 2,4 ton och har P235/75R15. Helt underbart att tyst glida fram i 70-90km/h på en landsväg. Åkte för någon vecka sedan sträckan Gränna Askersund. Så vackert och behagligt.

#14
2020-08-25 15:24

@Kanske Säkert lite gungligt på sådana ballonger, speciellt vid +25-30 grader :D

#15
2020-08-25 18:57

En annan stor orsak till mer buller i bilen och för dem som bor och lever nära vägen är Sveriges grova asfalt. jag skulle gärna se att vi införde en tystare asfalt, den slits väl ner fortare men den kostnaden bör täckas av all skatt vi bilister betalar som i dag går till andra statliga utgifter.

#16
2020-08-25 21:19

Man får förstå Trafikverket som envisas med att ha järnvägsmakadam i asfalten för hållbarhetens skull som dem säger, för i andra länder omkring oss med tystare asfalt körs det tydligen inga fordon alls då de klarar sig med mindre stenar i asfalten!

#17
2020-08-27 16:46

Köpte senast medvetet "tysta däck", 68dB, till en Citroen C5.
Konstaterade att det gjorde skillnad mot tidigare monterade kinadäck,72dB.
Nöjd med resultatet. (sommardäck)
Trodde inte det gjorde så stor skillnad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.