Bild
Nästa artikel
Illustration: Johan Isaksson.
Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Dämpa bullrig Golf?

Bilfrågan

"Hustrun och jag kan inte föra en konversation i farter över 90 km/tim. Finns åtgärder som kan minska vägbullret?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min VW Golf 2011 är bullrig. Den har sina standarddäck. Hustrun och jag kan inte föra en konversation i farter över 90 km/tim. Tråkigt på långfärd. Finns åtgärder som kan minska vägbullret nu när det är dags för däckbyte? Annan, smalare dimension? Särskilda lågljudsdäck?
”Bullerskadad” Jörgen

Svar:
Det är näst intill omöjligt att märkbart minska bullernivån i en befintlig bil. Jobbet måste göras under utvecklingen. I vissa avseenden kan minskat buller konkurrera med andra egenskaper som responsiva reaktioner och stabilitet. En sportigt hård bil skulle med mjukare fjädrar möjligen bli bekvämare och kanske tystare, men det är knappast värt insatsen på en äldre bil. Vi Bilägare har testat i stort sett alla försök till bullerdämpning som presenterats för oss – ingen av dem har fungerat bra. I fjol provade vi bullerdämpade däck. De hade försetts med en bullerdämpande filt på insidan. Vi kunde uppfatta en viss effekt med Goodyear SoundComfort på en Ford Focus i dimensionen 215/55 R16. Prispåslaget omkring 200 kr/däck. Eftersom din Golf är av äldre modell kan det vara mer lämpligt att kolla hjulinställning, hjullager och däckslitage, möjligen också hjulupphängning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Kommentarer

#1
2020-04-08 08:13

Släng Golfen och köp en Audi A6 med minsta möjliga motor så det går att ha däck med rejäl däckssida eller kanske en Phaeton som fått ljudisolering med från fabriken.

#2
2020-04-08 08:26

Tycker min Golf från 2015 är rätt okej ljudmässigt. Betydligt bättre än stenkrossen Toyota Auris. Byta däck från dubb till sommarhjul hjälper nog.

#3
2020-04-08 08:30

Visst har däcken en enorm betydelse.
Just nu kör jag på bilens original koreanska billighetsdäck, och vägbullret är enormt.
Jämför man med vinterdäcken så är det en stor skillnad.
Så, köp bra däck, med låg bullernivå. Kolla ViB däcktest för lämpliga däck.
Använd absolut inte några billiga asiatiska däck.

#4
2020-04-08 08:36

Hade en Opel Mokka 2012 med 18 tums std däck, när den var ny på marknaden. En riktig bullerbil, lät som bara den. Uppfattade att det mesta av bullret kom från bakre delen av bilen. Jag rev ut all inredning i bakre del av bilen och isolerade med plåtvibrationsdämpare och ljuddämpande material. Hjälpte det ?
Om jag är positiv så kanske det mest hjälpte till rent psykologiskt men i praktiken inte alls.

Håller med Mäkinen, byt Golfen till någon annan bil som är ordnad redan från fabrik. Min erfarenhet är också att ju större tum på fälgen och lägre profil på däcken, räkna med högre ljud i bilen.

#5
2020-04-08 08:52

Jag har kört på Goodyear Soundcomfort nu i vinter och det är helt klart att den dämpningen gör skillnad. Sen kanske man märker av den skillnaden mer i en elbil än en fossilGolf. Men jag tror att om de ända ska byta däck så är det den lättaste åtgärden.

#6
2020-04-08 08:55

Det finns nog många där ute som hade stortrivts i en bil där man inte kan höra vad hustrun säger. Och även det omvända: ”Jag har aldrig hört på maken!”

#7
2020-04-08 09:06

Fattade jag författaren rätt om att däcken från 2011 fortfarande satt på bilen?
Hockeypuckar från 2011? Det har hänt en del sen dess. Köp nya lättrullande tysta däck.

#8
2020-04-08 09:21

Byt bil.
Det finns nästan inga bilar från 2010-12 i lagomt pris som går tyst. V

#9
2020-04-08 10:00

Min erfarenhet är att nya däck alltid är tystare än "halvslitna" eller ännu mera slitna. Har haft en Golf -12 och inte hade vi några problem att snacka med varandra under färden - utan att skrika åt varandra. Men hade inga extrema hjuldimensioner på den så det hjälpte säkert.

#10
2020-04-08 10:18

Utan att misstänkliggöra frågeställaren och dennes hustru, men på en 10-års period finns icke försumbar sannolikhet för att endera personen drabbats av hörselnedsättning. Provkör en ny bil och se om samtalet blir lättare!

#11
2020-04-08 10:48

Tystast är alltid nordiska dubbfria. Tysta som filt-tofflor men livsfarliga vid en panikbromsning på varm asfalt. Det blev som vanligt en mindre ljudchock när jag skiftade till sommarhjulen. Va man kan göra är att tilläggsisolera på insidan innerskärmarna.
Jag har gjort det fram och bak, och lagt en enkel ljudisoleringsmatta i bagagedurken. Det blev en rejäl skillnad på vägljudet, så att det näst intill ska vara omöjligt att tysta ner en bil stämmer inte helt.

#12
2020-04-08 11:13

JorgenE: Ja, nordiska dubbfria däck går mycket tystare än sommardäck. Det tar faktiskt emot att sätta på sommardäcken - och då är jag ändå noga med att välja däck med lågt dB.

Min syn på frågeställningen ovan är just däckfabrikatet. "Standarddäck" säger inte så mycket, det är viktigare att vara medveten om att olika däckfabrikat kan låta olika mycket i olika bilar. Det finns däck som är klassade så högt som med 73 dB, medan det finns däck som är klassade så lågt som med 68 dB - och det är en jäkla skillnad i ljudnivå (även om dB-talet gäller det utvändiga bullret). Skillnaden kan vara enorm beroende på bil. Själv kör jag med Goodyear EfficientGrip Performance XL (Extra Load) sommardäck på den stora kombin. Däcket är A-klassat angående förbrukningen (lågt rullmotstånd) och samtidigt klassat i 69 dB. Jag är inne på typ fjärde raka uppsättningen. Från början satt det ett annat märke på och det brummade något hemskt samtidigt som bränsleförbrukningen var störande hög.

Jag råder frågeställaren att gå ut på nätet på till exempel Däck365, Däckonline eller annan sajt och jämföra. Även om frågeställaren köper däcket direkt hos däckverkstaden är det bra att veta vad man vill ha efter att ha läst på först. Men: Köp definitivt INTE likadana däck igen som sitter på nu!

#13
2020-04-08 11:43

Max 16 tum på bilen... det är min synpunkt på detta. Sedan något bra däck, jag vet tex att Continental PremiumContact är bra däck som jag själv använt. Sedan får jag slå ett slag för Dunlop Bluresponse som jag också tycker har varit bra däck.

#14
2020-04-08 12:03

Ett bra tipps är att gå p dackonline mfl och kolla db och trecentioner.
Men förvänta dig inga under.

#15
2020-04-08 12:14

På däckonline kunde man sortera på buller faktiskt, bra mso1000.. jag kollade upp Dunlop Sport Blueresponse som jag har själv just nu på en av bilarna, och den hade bara 68 db i buller...en av bästa ur den synpunkten och även vad jag själv upplevt, däcket är relativt tyst att köra på.

#16
2020-04-08 12:19

Bullersiffrorna på däck gäller såvitt jag vet till omgivningen och jag kan tänka mig att det skiljer en del hur mycket det är som går via stommen in i bilen bland däck som har samma bullernivå utåt.

#17
2020-04-08 12:36

Som sagt, om frågeställaren vill behålla bilen så det bara att hitta så tysta däck som möjligt. Lågfrekvent däcksbuller kan bara dämpas genom rejäla gummibussningar i bakvagnens hjälpram samt att fästpunkterna för hjälpramen görs så styva som möjligt så att de inte fortplantar vibrationer. Sedan bör alla länkarmar i hjulupphängningen vara fästa i hjälpramen för lägsta möjliga bullernivå. Den aktuella Golfen har inte många rätt i detta fall. Dels är hjälpramen skruvad direkt i karossen utan bussningar och upphängningen har en längsgående länk av tunn plåt som är fäst direkt i karossen.
Så kontentan är byt bil eller hitta tysta däck.

#18
2020-04-08 13:47

L. Mäkinen, båda de däcken jag refererar till har jag kör på minst 5000 mil, med vad jag tycker är låg ljudnivå. Dock endast på min Octavia. Jag har en Golf -16 också ..fast jag vet inte vilka däck som ligger på den. Golfen är inte så tyst som jag önskar, speciellt motorn låter mycket högre än på min Octavia.

#19
2020-04-08 18:36

Byt däck om det ej hjälper byt bil

#20
2020-04-08 18:38

Mäkinen: Ja, jag skrev inom parentes att dB-siffran gäller det utvändiga bullret, men givet att det invändiga bullret "följer John" i en eller annan grad.

#21
2020-04-08 18:52

Fattar inte varför alla spårat in på däcken som lösning på det här problemet. Däcken gör kanske viss skillnad men problemet är ju att ljuddämpningsmaterialet från fabriken är för dåligt och att mängden dämpmaterial är för liten.

Det är knappast dyrt materialmässigt att sänka ljudnivån från 67 dB till <60 dB vid 90km/h, vilket skulle upplevas som en helt otrolig skillnad! Men eftersom man måste demontera båda stolarna och lyfta upp mattan för att kunna ljuddämpa golvet och baksidan av de främre hjulhusen blir ändå jobbet ganska omfattande att göra själv.

Om jag hade en bil som jag gillade och hade koll på servicehistoriken på, så skulle jag definitivt kunna lägga pengar på att ljuddämpa den. Enklast är väl att kontakta en bilstereoaffär för att få ett prisförslag. Då menar jag inte Elgiganten eller Mediamarkt.

Beroende på omfattning skulle det nog ta ca. 5-10 timmar att göra det här riktigt bra, inklusive dämpning av dörrarna.
Materialet:
Blyfoliematta under motorhuven, golvet, främre hjulhusen, under baksätet och i bagageutrymmet.
Blyfoliematta + skumgummi till dörrarna
Skumgummi till a-stolparna.

Materialkostnad ca. 2-3000kr beroende på kvalitet och var man handlar.

Det mest tidskrävande skulle nog vara att även dämpa innertaket.

#22
2020-04-08 20:18

Mycket klokt har sagts ovan och det stämmer säkert, det mesta. Något som är lätt att glömma är dock den befintliga ljudisoleringen. Oftare än man tror går det att hitta kabel- och andra genomföringar etc etc i torpedväggen, där gummimanschetten har halkat snett och glipar, eftermonterade kupévärmarkablar som inte är ordentligt tätade, slarvigt monterad originaldämpning på torpedens insida m m. En ytterst liten glipa kan släppa genom förbluffande mycket ljud från motorrummet! Kolla i alla fall under panelerna innan du gör något mer radikalt!? Glöm heller inte avgassystemet! Till synes obetydlig anliggning mot karossen kan orsaka rejält med buller inomhus. De här kontrollerna är dessutom gratis....

#23
2020-04-08 20:18

Mycket klokt har sagts ovan och det stämmer säkert, det mesta. Något som är lätt att glömma är dock den befintliga ljudisoleringen. Oftare än man tror går det att hitta kabel- och andra genomföringar etc etc i torpedväggen, där gummimanschetten har halkat snett och glipar, eftermonterade kupévärmarkablar som inte är ordentligt tätade, slarvigt monterad originaldämpning på torpedens insida m m. En ytterst liten glipa kan släppa genom förbluffande mycket ljud från motorrummet! Kolla i alla fall under panelerna innan du gör något mer radikalt!? Glöm heller inte avgassystemet! Till synes obetydlig anliggning mot karossen kan orsaka rejält med buller inomhus. De här kontrollerna är dessutom gratis....

#25
2020-04-08 21:29

Den tystaste bil jag haft var en BMW 735 1988, normal samtalsvolym i +150km/h var inga problem.

Dyrt att köpa bil, köp ett par Peltor XP.

#26
2020-04-08 22:50

Jaha, några menar att man ska se över bilens ljuddämpningsmaterial och utöka mängden ljuddämpningsmaterial - att man ska bygga om halva bilen ... Men kom igen, hur lätt är det? Jag vill påstå att det är omöjligt att åtgärda en redan dålig grundkonstruktion. Och inte hjälper det mycket att börja plöja ner en massa pengar i bussningar. Där sitter INTE problemet. Jag har själv en stor kombi med snart 30 000 mil på mätaren och med slitna bussningar, men som går lika tyst ändå med rätt däck. Nej, däcken är det enda som gemene man kan försöka att laborera med och som ofta kan göra skillnaden mellan natt och dag. Redan vid 40 km/h överröstar däck- och vägljud motorljudet. Det som kan tillkomma utöver det är vindbrus i högre hastigheter, men det verkar ju inte vara problemet här. (Kanske en ljuddämpningsmatta över vindrutan? :) ) I mitt #12 ovan redogjorde exakt för hur frågeställaren ska agera.

Jag kan faktiskt tillägga: På 1980-talet hade jag en bil som jag körde på nya Dunlop SP Sport D2. Bilen bullrade så mycket att jag tvingades att köpa nya däck redan efter ett par veckor. Efter däckbytet (jag kommer inte ihåg till vilket märke, dock) susade bilen fram. Skillnaden var monumental.

#27
2020-04-09 17:40

Eftersom problemet bara finns vid hastigheter över 90 km/h så är den enkla lösningen att sänka farten.

#28
2020-04-09 19:50

Det är ju en Volkswagen, Varför har man inte annamat alla problem vw har haft, växellåda, motorproblm,dieselgate , vägljud, mm.

#29
2020-04-09 19:50

Det är ju en Volkswagen, Varför har man inte annamat alla problem vw har haft, växellåda, motorproblm,dieselgate , vägljud, mm.

#30
2020-04-09 19:50

Det är ju en Volkswagen, Varför har man inte annamat alla problem vw har haft, växellåda, motorproblm,dieselgate , vägljud, mm.

#31
2020-04-11 08:37

Jag har en av de tystare bilarna i rimlig prisklass en C5 HDI sedan 2010 det är bara dyrare modeller BMW MB + rena lyxbilar som har lägre bullernivå vid 110 km , men att däck kan göra en del märkte jag när min svärdotter bytte sommardäck från orginalen på Hyundai I30 till Michelin

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.