
Bullertest: 30 år gammal Volvo 240 tystare än ny XC90
Hur var det förr? Bullrade bilarna mer då? Eller var de rent av tystare? För ta reda på den saken lät vi tre bilar av lite äldre årgång vara med i testet. En av gamlingarna överraskade rejält…
Men inte nog med det. GLT:n klämde sig dessutom in på en smått sensationell nionde plats bland testets totalt 50 modeller (se topplistan här intill). Det är bättre än nya Volvo XC90 som kommer först på 15:e plats.
En viktig förklaring till Volvons fina placering ligger i att bilens tunga stela bakaxel och grova hjulupphängningar filtrerar bort en stor del av det lågfrekventa däckmullret, som därmed aldrig når passagerarutrymmet. Eller, annorlunda uttryckt, det finns mycket massa mellan hjul och kaross.
Moderna bilar har i regel betydligt smäckrare hjulupphängningar, hårdare bussningar och fler länkarmar. Det är faktorer som, tillsammans med större och bredare däck, bidrar till att mer lågfrekventa vägljud leds in i kupén. När det handlar om högfrekventa störningar, typ visselljud och vindfräs, är dock dagens modeller mer välisolerade än gårdagens. Oftast är också motorbullret bättre dämpat, så på slät asfalt har nya bilar i de flesta fall en klart bättre ljudkomfort än äldre modeller. Men det har de ingen större nytta av i det här testet, där alla mätningar är gjorda på grovt underlag.
Även brittiska lyx-veteranen Jaguar XJ6 fick ett hyfsat mätresultat i 110 km/tim, 75,6 dB(A), och hamnade på övre halvan av den samlade topplistan; plats 20 av 50. Den generella ljudnivån i Jaggan är högre än i Volvon, men det lågfrekventa bullret är bra dämpat och bilen upplevs därför som relativt snäll mot öronen.
Det kan man inte säga om testets tredje gammelbil, Mercedes 200 T. Den tålde inte alls teststräckans grova asfalt och fick noteringen 77,4 dB(A) i 110 km/tim. Därmed förpassades den tyska kombin till undre halvan av topplistan, plats 36 av 50, i sällskap med bilar som Opel Astra och VW Up. Mercan alstrar dessutom betydligt mer lågfrekvent buller (siffran inom parentes) än sina två veteran-konkurrenter, framför allt i 110 km/tim.
1. Volvo 240 GLT 1991
Buller 110 km/tim: 74,2 (78,3)
Buller 90 km/tim: 71,2 (74,2)
Däck: Conti EcoContact 185/70 R14.
Motor: 4-cyl, bensin, 2,3 l, 116 hk.
Nypris: 153 000 kr. Värde i dag: 40 000–50 000 kr.*
2. Jaguar XJ6 Sovereign 4.2 1985
Buller 110 km/tim: 75,6 (76,6)
Buller 90 km/tim: 72,8 (75,2)
Däck: Maxxis MA-1 205/70 R15.
Motor: 6-cyl, bensin, 4,2 l, 178 hk.
Nypris: 264 000 kr. Värde i dag: 50 000–60 000 kr.*
3. Mercedes-Benz 200T W123 1986
Buller 110 km/tim: 77,4 (82,4) p
Buller 90 km/tim: 73,8 (76,0)
Däck: Dunlop StreetResponse 195/70 R14.
Motor: 4-cyl, bensin, 2,0 l, 98 hk. Nypris: 145 600 kr. Värde i dag: 50 000–60 000 kr.*
*Bil i fint skick. Siffrorna inom parentes anger nivån på det lågfrekventa bullret i respektive fart. Alla mätvärden anges i dB(A), den decibelskala som ligger närmast det mänskliga örat.
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Kommentarer
Stora fälgar med breda däck bullrar mer! En sanning som många inte vill ta in...
En glt med 116hk? Min 83a hade136hk, är ni säkra på de uppgifterna?