Bild
Nästa artikel
Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass

Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass

Reportage

Vilka bilar bullrar mest – och vilka är tystast? Svaret ges i vårt unika test, där vi granskat ljudkomforten i 40 av Sveriges mest sålda bilmodeller i fyra olika storleksklasser.

Bilarna i testet är utvalda efter principen mest sålda vid testtillfället (2016) och vi har tagit med de tio populäraste modellerna i fyra olika klasser; från småbilar till suvar/crossovers. 

Vid beställningen av testbilarna uppmanades generalagenterna att leverera dem med hjul av standarddimension. Orsaken är att ljudnivån kan påverkas av hjulstorleken, särskilt på grov asfalt. Men riktigt så blev det inte. Flera av bilarna hade hjul som är en tum större än original (markeras med  ”tillval” i sammanställningarna). Att döma av tidigare tester bör dock den lilla skillnaden i dimension inte ha mer än marginell inverkan på mätresultaten.      

Alla mätningar har skett på grov asfalt och bilarna är rangordnade efter hur mycket de bullrar i den vanligaste svenska motorvägsfarten, 110 km/tim. Vi har dessutom mätt ljudnivån i 90 km/tim och även det resultatet redovisas, liksom ljudnivån bak i 110 km/tim.

I testet ingår också en specialmätning av hur mycket lågfrekvent buller (100–250 Hz) bilarna alstrar. Det är en faktor som har en avgörande betydelse för hur ljudkomforten i kupén upplevs. Mätvärdena redovisas vid rubriken ”lågfrekvent” under respektive hastighet. Alla mätresultat anges i dB(A), den decibel-skala som ligger närmast det mänskliga örats uppfattning om olika ljudnivåer.    

Däcken har viss betydelse för bullernivån, speciellt på grovt underlag. Därför anges dimension/fabrikat för varje bil, samt om däcken är standard eller tillval (oftast en tum större). I kommentaren sist i varje faktaruta ger testlaget dessutom sin subjektiva syn på ljudkomforten i bilarna.  

Karosstyperna skiljer sig åt, speciellt bland de mellanstora bilarna. Där är några kombi och några halvkombi. Men det bör, enligt tidigare testerfarenheter, inte ha  någon avgörande effekt på mätresultaten.

 

Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass
Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass

 

 

 

Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass
Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass

 

 

 

Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass
Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass

 

 

 

Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass
Bullertest: Bästa och sämsta bilarna – klass för klass
Taggar: Reportage

Bilarna i testet är utvalda efter principen mest sålda vid testtillfället (2016) och vi har tagit med de tio populäraste modellerna i fyra olika klasser; från småbilar till suvar/crossovers. 

Vid beställningen av testbilarna uppmanades generalagenterna att leverera dem med hjul av standarddimension. Orsaken är att ljudnivån kan påverkas av hjulstorleken, särskilt på grov asfalt. Men riktigt så blev det inte. Flera av bilarna hade hjul som är en tum större än original (markeras med  ”tillval” i sammanställningarna). Att döma av tidigare tester bör dock den lilla skillnaden i dimension inte ha mer än marginell inverkan på

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-01-24 10:09

Hurraa ett viktigt test för de som kör långt. Det är inte roligt att komma fram efter ett långt körpass med trötthet pga. buller som även fortsätter att höras i öronen flera timmar efteråt, som det gärna gör om man har lindrig tinnitus. Bra öronproppar kan hjälpa till lite men är tråkigt att behöva ta till

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.