Nästa artikel
Bilfrågan: Risker med billigare olja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Risker med billigare olja?

Publicerad 27 januari 2014 (uppdaterad 27 januari 2014)
"Finns det några risker att använda en olja som är en tredjedel så dyr som oljan verkstaden använder?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en Saab 9-3 TTid -11 (130 hk). Vid service använder ANA en helsyntetolja Mobil 1 0W-40 som kostar runt tusenlappen. Vad innebär det om jag istället använder en 5W-30 helsyntetolja som även den uppfyller kraven GM Dexos II som dessutom kostar 1/3 av 0W-40-oljan? Finns det några risker eller nackdelar?

Rolf

SVAR:
En direktinsprutad diesel med turbo och partikelfilter ställer mycket stora krav på motoroljan och besparingar på den punkten kan straffa sig i längden i form av driftstörningar. GM Dexos 2 är en norm som ersatt de tidigare normerna GM-LL-A-025 och GM-LL-B-025. För att vara giltig ska den även ha ett licensnummer som oljetillverkaren köper från GM och detta ska anges i databladet eller på förpackningen.

Nu är frågan mer komplicerad än så då Saab uppger att den aktuella motorn, en Fiat-motor, ska köras på olja godkänd enligt Fiats norm 9.55535-S2.

Då du inte uppger vilken olja du avser att använda måste svaret bli att undvika den. Vårt förslag är därför att låta verkstaden fortsätta med samma olja eller likvärdig. Risken du löper om du inte gör det är också att du kan få problem vid eventuella garantianspråk.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-27 09:30
saabnisse

Jag har aldrig förstått mig på dessa bilägare som ska snåla in på oljan.
Vid byte var 1500e mil betyder oljekostaden ca 60 öre/mil för oljan som rekommenderas.
Detta ska man snåla på genom att spara 40öre/mil genom att använda billig olja!
Samtidigt som man accepterar en värdeminskning på 20-25:-/mil !!!

#2 • Uppdaterat: 2014-01-27 10:26
Peter i Sydney

Även för min Hyundai H-1 diesel så måste verkstaden använda en spcialolja som är godkänd av Hyundai. Oljebytet kostar 120 dollar. Ca 780:- i svenska rubel. Det är väl straffet för man kör diesel. Enligt verkstaden kan man bland annat förstöra turbon om man anväder fel olja. Det är nog säkrast att hålla sig till den rekommenderade oljan även om det smärtar.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-27 11:06
saabnisse

Kapten, vad är det för märkligt med att Saab använde samma motor som Fiat?
Nu var det inte en Fiatdiesel utan en motor från VM Motori och Fiat kom in där med 50% tillsammans med GM 2007 och man förvärvade hela bolaget 2013.
Lite OT.

Men det är ju helt riktigt att det finns flera ställen att köpa olja på som man kan ta med sig till verkstan vid byte.
Och man ska ha klart för sig att verkstäderna brukar ta en avgift för att ta hand om oljan, en miljövårdsavgift.
På det sättet kan man ju halvera milkostnaden för oljan till runt 30 öre/mil, men hur sjutton gör man för att halvera kostnaden för värdeminskningen?

#4 • Uppdaterat: 2014-01-27 11:13
Bilist

Dieselmotorerna i SAABarna går bra. Däremot verkar generatorerna (Bosch) vara av andrasortering då många lagt av innan 6000mil.
Gäller även bensin / Biopower-bilarna...

#5 • Uppdaterat: 2014-01-27 11:44
Kalle2

Motoroljan börjar försämras från första stund i drift ända tills den är så dålig att den ska bytas. Jag byter motorolja dubbelt så ofta som rekommenderat, för då kör jag i genomsnitt med "dubbelt" så bra olja som annars. De s.k. "långlife" oljorna och filtren är visserligen gjorda för att kunna bära mer orenhet och ändå ge hyggligt skydd, men många har fått dyra problem, (t.ex. slitna kamkedjor som hoppar av m.m.) särskilt om man kör korta sträckor. Att fabriken rekommenderar sina egna oljor beror endast på att de tjänar mycket pengar på att få sälja "egen" olja. Oftast finns det flera fabrikat som är lika bra eller bättre än fabrikens "egna" (som de köper från någon känd motorolje-producent) Om man läser på och söker så går det att hitta kvalitetsoljor av kända märken betydligt billigare än på verkstad och bensinstation och de kända bildels-kedjorna som Mekonomen m.fl. Jag har köpt Mobil-1 helsyntet oljor för nästan halva priset i Finland. I USA kostar motoroljorna ner till en fjärdedel mot vad de kostar här. Bilverkstäderna väljer olja efter vad de tjänar på den, inga andra kriterier (utom att de ska vara märkta med kända kvalitetskrav)

#6 • Uppdaterat: 2014-01-27 12:04
true believer

Det skulle kunna gå lika bra med rapsolja och lite mossade bananer och sniglar det är halt det också :o)) Renault rekommenderar ELF motor olja, är TOTAL som äger de. Allt annat ajabaja :o))

#7 • Uppdaterat: 2014-01-27 12:31
DiN

Visst kan du byta märket på oljan men om bilen ska ha helsyntet SAE 0 - 40 så bör du inte gå under kravet på olja. Du kan köpa SAE 0-40 från Biltema likaväl som den oljan de säljer på AnaBegagnat (fd SDCC i THN) Bilarna är utprovade under hårda körförhållande, oftast hårdare än en normalbilist kör. Som nämts i en annan kommentar så kan man byta olja lite oftare än föreskrivet. Det är ingen nackdel, tvärt om. Då får du ut mera av föroreningarna tidigare. Något att tänka på också är att om man kör bara korta sträckor så kan man få bränsleinblandning i oljan med sämre smörjeffekt som följd. Då hjälper det inte vad oljan heter på flaskan.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-27 12:34
Peugo

Kom ihåg att "helsyntetisk" enbart behöver vara det dom säger på flaskan endast i Tyskland! Finns massor av skitoljor, undvik "using syntethic technology" o.dyl. om du har en turbomotor.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-27 12:37
Peter i Sydney

Även dieselmotorn i Ford Territory kommer från VM Motori. Saab skulle köpa motorer från BMW och Volvo köpte V8or från Yamaha. Det sitter samma diesel i Ford Mondeo och Peugeot Partner. Alla köper motorer av alla. Motorindustrin är en global ankdamm. Ingenting förvånar mig längre.

#a • Uppdaterat: 2014-01-27 14:15
Mattse

Som så mycket annat (allt?) som går att köpa är priset inget mått på den tekniska kvalitén. Det borde de flesta upplysta konsumenter känna till. Priset på en motorolja sätts i förhållande till vad köparna är villiga att betala, inte mer inte mindre.

Om ju dyrare desto bättre alltid skulle råda, skulle ju Mobil och Castrol som säljs för en fjärdedel av svenska priserna i USA vara sämre än no-name som säljs här.

Med massiv marknadsföring kan oljetillverkarna dessutom få konsumenterna att tro att de har en "bättre" produkt och som därmed är värd att betala mer för. Den som går på den luringen får bara betala ett högre pris utan att få högre kvalitet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.