Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Rimligt med ny kamrem?

Bilfrågan: Rimligt med ny kamrem?

Bilfrågan

"Är det verkligen rimligt att man ska behöva byta kamrem två gånger trots att bilen bara rullat 5 000 mil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Min mamma har en Peugeot 307 -04. Nu är det snart dags för hennes andra kamremsbyte, då intervallen är fyra år eller 12 000 mil, trots att bilen bara rullat 5 000 mil.

Är det verkligen rimligt att man ska behöva byta kamrem två gånger på denna sträcka?

Johan

SVAR:
Bilimportören kan själv ändra föreskrifterna för serviceintervaller utifrån de klimatiska förutsättningar som gäller för den enskilda marknaden. Sveriges höga användning av salt på vägarna anses slita hårt på kamremmen som kan torka och spricka med tiden.

Därför är intervallet det som du skriver, vilket medför att milkostnaden för kamremmen blir orimligt hög i ert fall.

Vill din mamma vara på den säkra sidan bör hon ändå byta remmen. Samtidigt ska tilläggas att det förmodligen finns en rejäl säkerhetsmarginal på detta. Har bilen rullat lugnt under sommartid klarar sig remmen säkert längre tid men för detta finns inga garantier.

Den aktuella motorn är så konstruerad att ett kamremsbrott ofta medför motorhaveri med i värsta fall motorbyte som följd.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Peugeot 307

Kommentarer

#1
2012-03-02 08:09

Ständigt dessa kamremmar ... Kedjor håller med få undantag avsevärt längre tid än det vanliga 12 000-mils intervallet för remmar och oftast hela bilens livslängd (möjligen att spännaren kan behöva ses över).
Men allra bäst borde ju drevdrivna kamaxlar vara - precis som på lastbilsmotorer. Förstår inte riktigt varför detta inte kan appliceras på personbilsmotorer.

#2
2012-03-02 09:14

Enda anledningen är väl att det är dyrare för tillverkaren kapten men jag håller med!
Vi hade in en Renaultägare för ca ett år sedan som vi rekomenderade att byta kamrem då den skulle bytas var 4e år eller 12 000mil och remmen var lite drygt 4 år gammal men bilen hade inte gått miltalet ännu, på väg till verkstaden när vi skulle byta kamrem gick remmen sedan av...
Resultatet blev ventilsallad, ventiltätningar samt att det blev skador i två kolvar och det gick på en bra bit över 25 000kr att laga.
Denna Renault-rem höll alltså bara några månader över den korta tiden som Renault angett trots att inte miltalet var uppnått så personligen skulle jag alrdig våga köra över trots att bilen som i detta fall gått väldigt lite.

#3
2012-03-02 09:37

Kommer inte alla remmar ifrån ett fåtal underleverantörer? det finns väl ingen biltillverkarer som tillverkar egna remmar lika lite som de gör egna däck?

#4
2012-03-02 10:07

För att göra det ännu mer obegripligt för ägarna så kan olika biltillverkare ange olika intervall, trots att de använder samma motor.. Som Citroen och Peugeot t.ex.
Och ibland ändras intervallet också, det kan vara 6000, eller 8000 eller nåt annat.

Och visst borde det vara ungerfär samma för alla kamremmar, de lär säkert komma från samma underleverantör.

Drevdrivna kammar har funnits förr i personbilar (och motorcyklar, t.ex. Ducati), men försvunnit.

Det är bara att bita i det sura äpplet och byta rem, det kan som sagt kosta att chansa.

#5
2012-03-02 10:41

Dåligt och snålt konstruerade motorer från sydeuropa!
Jfr Volvo med 18000mil eller 10 år bytesintervall! Man får vad man betalar för!

#6
2012-03-02 10:51

dessa saker händer slumpmässigt på alla märken som använder kamrem... Hade en kollega vars Opel Vectra smällde av kamremmen på motorvägen, blev en rätt rejäl ventilsallad... Renault har 5 år eller 12000 mil, 5 år verkar förekomma hos flera andra. Bla Audi. Sen är ju frågan hur exakt det kan vara med just 5 år och inte en jäkla dag extra, om tidsaspekten är så viktig borde ju ÅF kräva att den byts senast 5 år efter att bilen tillverkats, inte när den togs i bruk... remmen åldras väl lika mycket från det den sätts på plats tills bilen säljs som om den står i garaget över vintern? vissa lagerbilar tillbringar ju månader hos ÅF innan kunden tar den i bruk, men om du kommer en vecka för sent till verkstaden tas inget ansvar om den brustit? Om någon över huvud taget tar någon goodwill vill säga.

#7
2012-03-02 10:56

lubos, så du tror inte att remmen kan gå av på en Volvo.
De tillverkar inte heller några remmar.

Men man kan ju konstatera att de flesta nya motorkonstruktioner lämnar remmen och går över till kedja.
T.ex. har ju Saab och MB alltid haft kedja.

Men jag är lite förvånad över att ingen tagit upp det gamla engelska konceptet med två vinkelväxlar och en vertikal drivaxel (fanns f.ö.även på Nimbus mc där den var integrerad med generatorn).
Med dagens automatmaskiner borde den inte vara dyr i tillverkning och den är ju platsbesparande.

#8
2012-03-02 10:58

Det finns kamremmar med olika kvalitet, men det finns inte olika bra kamremmar att köpa till en viss motor. Volvo har sålt bilar i USA med kamremmar som ska bytas efter 24 000 mil. Om man tittar på servicekostnad för rena lyxbilar, så kan de vara riktigt höga. Som konsument är det viktigt att före köpet noga kontrollera om den tänkta bilen har några knepiga och dyra servicekåtgärder, eller om den är konstruerad så servicen består av ett antal kontroller, samt byte av olja filter och tändstift. Någon kanske undrar om man ska undvika bilar med kamrem, men det är bättre att dessa värderas försiktigt så köparen prutar ned priset med kostnaden för ett eller flera kamremsbyten.

#9
2012-03-02 10:59

lubos: och vart kommer Volvos 4-cylindriga motorer från?

#10
2012-03-02 11:00

Svärföräldrarna åker Peugeot 307 och har också bytt 2 gånger, dessutom har de bytt vattenpump 3 gånger så kvaliten är under all kritik...

Deras bil närmar sig 15 000 mil och de har fått lägga många tusen på verkstadsräkningar, så det är sista gången de kör Peugeot.....

#11
2012-03-02 11:02

vissa nya motorer kommer ju med kamrem också, tex den nya 3-cyl 1,0 litersmotorn som ska sitta i Ford Focus. tittar man på de animeringar som visar innanmätet verkar det finnas en inbyggd kuggrem som löper i ett oljebad. Ska detta hålla hela motorns livslängd, och tror någon verkligen på det?

#12
2012-03-02 11:48

Lubos! Inte konstigt alls då Volvo tar dieselmotorer från PSA. Det gör även L-R och i Freelander 2 är intervallet 24.000 mil eller 10 år även i Sverige.

#13
2012-03-02 12:13

Flac, den remmen blir inte billig att byta!

#14
2012-03-02 12:30

Min tanke också, Saabnisse, det är väl en sak med en utanpåliggande rem men inbyggd i halva motorn!? Hur mycket man än tar höjd i materialspecen finns det ju alltid risk för missar. Undrar hur bra det går att simulera 20-25 års användning...

#15
2012-03-02 15:00

Någon som vet vad som brukar ha av kamremmen? Remmen i sig borde ju (även om det säkert händer) inte gå av pga torkat gummi utan att där finns någon bakomliggande orsak. Är det remspännarrulle som blivit sliten och sitter snett eller vattenpump som frusit/kärvar som är orsak? Någon som inpekterat flera haverier i praktiken och kunnat dra slutsatser?

Får känslan att det skulle gå att köra en rem mycket längre än intervallet om allt runtomkring är o.k.

#16
2012-03-02 15:03

Kamkedja kan bli ännu värre, en kille på jobbet har en 6 cylindrig 2.4 (170 hk tror jag) Audi A6 ’07 med ca 13000 mil, han köpte den ny, och kedjan har börjat rassla, det kommer att kosta honom, jag vågar inte skriva siffran då ingen skulle tro mig eftersom jag bara inte kan tro honom, horribelt kostnad!!! Finns det någon som har bytt en kedja på nyare A6 därute? Hans bil är servad på auktoriserad verkstad men garanti har gått ut, tror att försäkringen kan ryka in om det inte blir konflikt som visar att det finns konstruktions fel på modellen.

#17
2012-03-02 15:06

Kedjor anses bättre men i praktiken har dom visat sej vara sämre (tex. VW-konsernens bilar samt PSA:s THP (fixad?)). Visst har VW fixat någon variant men inte skulle jag våga mej på en TSI utanför garantitiden. Vet nån om dom kommit på någon ny lösning som på riktigt skulle fungera? Kamrem är bra och på en 307a borde det inte ens kosta skjortan bara man hör sej för.

#18
2012-03-02 15:12

De flesta bilar med kamrem bör man byta vatten pumppen samtidigt som kamkedjan men poängen är den att det inte kostar så mycket på en äldre bil som tex 307:an. Kvaliteten är det ingen skillnad på mellan bilmärken som använder kamrem. Tyckte mej se en kamrem i VW Up också?

Kör man väldigt lite bör man inte skaffa en egen bil utan åka taxi eller hyra för ingen bil gillar av att stå stilla allt för länge.

#19
2012-03-02 15:15

Min sambo hade en 307, och den byttes kamrem på, dock inte på märkesverkstad. Minns inte exakt vad det kostade, men den var några hundra dyrare än min Xantia, de har inte exakt samma kamremsarragemang trots att de båda är 2-liters. Tror bytet kostade runt 4000 totalt.
För övrigt kan jag tillägga att vi repararade den bilen för totalt c:a 100 kr under de åren hon hade den. Två strålkastarlampor...

Kan tillägga att jag aldrig mer köper en kamrem på Biltema efter att bilen (en gammal Kadett) plötsligt stannat. Det visade sig att kamremmen blivit tandlös!
Som tur var blir det inte ventilsallad på de motorerna, den bara stannade.

#20
2012-03-02 15:39

Bytte remmen på min förra bil, en Megane II som då uppnått 5 år, hos en fristående verkstad. Trots att ett flertal uppgivit de mest horribla fantasisummor här gick det loss på 5700 kr inkl pump och spännare mm.
det var 600 spänn billigare än Volvoverkstan skulle ha så inte heller där var det några astronomiska belopp. arbetskostnaden var 2000 kr om jag inte minns fel, firman är Volvo/Renaultspecialister med gott renommé.

#21
2012-03-02 15:42

En gång jämförde vi ljuddämpare till en Vectra Gt från biltema (passade inte) och från Mekonomen, kvalitetskänsla (utöver att skiten inte passade) var enorm. Biltema var skräp, Mekonomen lika eller nästan lika bra som original. Det här verkligen öppnade mina ögon, när man kunde jämföra en och samma detalj...

#22
2012-03-02 16:56

Till Land Rovers kan man köpa en konverteringssats med drev istället för kamkedjan. (Åtminstone finns den till 2,25 liters motorerna vilket block man använde till slutet av 70-talet).
Bilarna påstås slamra mer med dreven.

#23
2012-03-02 17:47

Jag har en 406 -00, som också ska ha kamremsbyte med detta intervall. När jag köpte bilen var det 12 000 mil/5 år som gällde, sen har de sänkt det. Vid första bytet efter 5 år och 12 000 mil, direkt efter köp var remmen i NYSKICK. Detta trots ett helt misskött motorutrymme som var vitt av saltavlagringar och skit.

Jag struntar alltså högaktningsfullt i tidsgränsen och kör på 12 000 mil, utan att vara orolig. Bytte i somras igen, efter 6 år och 12 000 mil. Inga problem. Remmen var i utmärkt skick.

Din mamma kan lugnt köra några år till med remmen. Med så lite körning skulle jag köra bilen i 7-8 år innan jag bytte den. Men det är jag det.

Mvh

Erik

#24
2012-03-02 18:05

Kamremmar liksom däck eller vad som helst som slits väljs, dvs dimensioneras av konstruktörerna vid konstruktionen av en bil . Om man då väljer klenare, billigare kamremmar eller däck så får de naturligtvis kortare livslängd än mer generöst tilltagna delar!
Det går att välja kedjor eller kugghjulsdrifter som inte heller håller mer än några få tusen mil!
Så att t ex en Fiat behöver kamremsbyte efter bara 6000mil eller 5 år beror alltså på en relativt Volvo snålt tilltagen dimension och kvalitet på kamremmen inklusive kamhjul, spännhjul mm.
En välkonstruerad kamremsdrivning är tystgående, smörjfri och lätt att byta slitagedelar på, betydligt bättre än underdimensionerade kedje- eller kugghjulsdrivningar som också förekommer.

#25
2012-03-02 19:12

Erikivan72! Vill minnas att Jaguar hade drev i motorerna i Mark2, C-type och S-type på 60-talet och de låter inte. Däremot är det lättskötta motorer.

#27
leerhok
2012-03-02 20:43

See below

#26
leerhok
2012-03-02 20:48

A few eternities ago I drove a VW Camping Transporter 230,000 km without even knowing it had such a thing called a timing chain. If it was ever serviced it was included in periodical maintenance without my knowledge and without any extra price added.

My impression is most manufacturers too easily use parts that need to be replaced at regular intervals when parts that last the life of the auto is not that much more expensive. The money they save is only a tiny fraction of the added maintenance cost the owner has to pay.

Used to own a Borgward Isabella. I opened the hood and saw 90% air and 10% auto. Today you see 90% auto and 10% air. Then wages were low. Today sky-rocketing. No wonder maintenance and repairs might very well ruin you.

#28
2012-03-02 21:04

Har säkert skrivit om den förr, en Nissan Bluebird Twin Cam som en bekants far köpte ny -89. Bilen fick ny kamrem vid 9000 mil som intervallen föreskrev (bara rem)
Bekanten fick bilen av sin far, körde tills 19.000 mil, sen stod den stilla i 3 år.
Jag fick bilen och gav den vidare till en polare som akut behövde en bil, han långpendlade mellan Hälsingland och Stockholm.
När bromspedalen gick i botten vid en poliskontroll i Uppsala fick den gå till skroten, motorn gick dock fint , och remen var fortfarande inte bytt sen bytet vid 9000 mil 12 år tidigare, nu hade den gått 34.000 mil.

#29
2012-03-03 11:53

ludos: Fiat har 8000 mil alt 12000 mil beroende på motor. Du tänker på Alfa Romeo dom har 6000 mil och eller 3 år. Har kört Alfa /Fiat i 15 år nu så har lite koll ;-)

#30
2012-03-05 08:24

Ett förtydligande. Volvos miljöriktiga bensinmotor som såldes i Kaliforninen och New York, med kamrem som håller 24 000 mil var en 5 cylindrig motor tilverkad i Sverige. En sådan motor släpper ut lika mycket avgaser på 25 mils körning som en svensksåld volvo med nästan samma motor släpper ut på en milskörning. Någon kanske undrar om det fungerade i längden och visst fungerade det. När bilen körts ca 22 000 mil testades avgaserna och den klarade fortfarande certifieringskravet.

#31
2012-03-05 09:07

Vad var så unikt med just den motorn och vad hindrade att den såldes överallt?

#32
2012-03-05 09:33

FLAC, lönsamheten!
Biltillverkare gör ingen förbättrande miljöåtgärd som de inte är tvingade till av en eller annan anledning.

#33
2012-03-05 11:16

Alla klagar på kamremmar. Ofta hör man att en motor havererat pga. kamremsbrott. Varför köper en vettig människa då en bil med kamrem, när det finns bilar med kamkedja?

#34
2012-03-05 12:35

Ja visst är det konstigta att det skall skilja mellan Citroén och Peugeot i miltal och tidsfaktor med samma PSA motor? Vill Peogeot käna pengar på att ha sina täta byten eller är det någon teknisk skillnad? Hade tidigare en Volvo och visste inte att intervallerna var så täta Peugeot,för då hade jag alldrig köpt den. Kör ca 800 mil år och ett byte skulle kosta 8490:-på peug.det talade inte säljaren om att var dags för karemsbyte så det blev en tråkig överrasknig för mig. Bilen är en 307SW.
Därför ALLDRIG MER en Peugeot. Det blir en Volvo med 18000 mil mellan bytena.

#35
2012-03-05 13:31

Kamkedja kostar lite mer än kamrem men är, normalt sett, underhållsfritt under bilens livslängd. Tänk efter innan ni köper bil. Det finns annat än design och CO2 utsläpp att ta reda på före köpet

#36
2012-03-05 15:54

Kamremmar håller i allmänhet länge,men biltillverkarna vill ha sina marginaler och förståss kunna sälja fler reservdelar.
PÅ en Citroen med 1.6 Hdi motor är intervallen 24.000 mil ( åtminstone på vissa årsmodeller ) men en del handlare säger 10-12000 mil,.andra säger 16000 mil,..en del lägger till att den skall bytas efter 4 år oavsett miltal o.s.v

Inget jag skulle bry mig om,..på en äldre bil finns det andra saker att oroa sig för.
I fallet i artiklen ovan skulle jag har kört 4 år till med bilen utan att tveka.
Har man en äldre bil får man improvisera och det är då inte vettigt att lägga ner mer pengar på rep/underhåll än vad bilen är värd.

Undrar förresten hur stort mörkertalet är för bytade remmar som inte har behövts?
Det behövs så lite ifrån verkstaden för att övertyga en del kunder om att det är "bäst att vara på den säkra sidan".

Nu senast försökte en verkstad få min syster att byta bromsar på hennes bil som inte är så gammal,..det var ju upp till henne om hon ville köra med dåliga bromsar hade de sagt då hon avböjde ett pristillägg på 5000kr!
Det fanns dock inga fel på varken skivor,Ok eller bromsklossar och bilen besiktigades utan anmärkning.
Bromsarna såg inte ens använda ut enligt bes. mannen som sa att detta tyvärr var ganska vanligt på verkstäderna.

#37
2012-03-05 16:32

Problemet med kamrem är ju att den aldrig varnar innan den går av till skillnad från kedja som för ett väldigt oväsen om det blir något fel. för det kan det bli även med kedja även om det är sällsynt om rätt service utförts.
Den första som jag vet råkade ut för motorsallad var en granne som köpt en helt ny Glas 1304CL, en väldigt läcker, sportig bil med ett något knepigt utseende beroende på den korta hjulbasen.
Där gick remmen av vid ca 1500 mil.
Ok, ny motor på garantin, men tilltron fick en knäck.

Själv har jag aldrig vågat köra mer än 12000 mil utan byte och numera håller jag mig till motorer med kamkedja.

#38
2012-03-07 20:20

Christer2, vad har av remmen? På vår familjs golf IV 1.6, 16v drog några tänder på den ena av 2(?!)remmar. Felet berodde på delaminering av remmen. Remmar av denna typ har en ingjuten armering i gummit som ligger mellan tandningen och utsidan. När gummit blir gammalt släpper det från armeringen och tänderna lossnar, remmen går inte av den blir tandlös;).

#39
2014-06-27 19:36

Mercedes har haft (Har?) dubbel kedja.

Rem anses gå tystare, och vara billigare att tillverka. Dock störs inte jag av kedjerassel i varesig Saab, BMW eller Mercedes...

Drev är onödigt i en bil, en lastbilsmotor går normalt mellan 100 och 200.000 mil innan den pensioneras, något som vääldigt få personbilar någonsin upplever...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.