Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Rimlig kostnad för drivrem?

Bilfrågan: Rimlig kostnad för drivrem?

Bilfrågan

"14 000 kronor kostar det för mig att reparera bilen. Är denna kostnad rimlig? Går inget på garantin?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
I lördags när jag skulle åka ut en sväng skedde följande: batterisymbolen tändes och elsystemservice erfordras. Det gick inte att svänga på ratten och bilen gick inte att köra.

Bilen bogserades bort och jag fick ett samtal i dag från verkstad att drivremmen har gått av och andra grejer ska lagas vilket kommer att kosta mig 14 000 kronor.

Detta är en Volvo S80 (-04) och har kört under 10 000 mil. Är denna kostnad rimlig, är det inget som ska gå på garantin?

Paulina

SVAR:
Förmodligen har drivremmen för generator och servopump brustit. Bilen borde ändå ha gått att köra även om styrningen hade känts tyngre. Säkrast ändå att bärga.

Du skriver inte vilka fel som ytterligare uppkommit och det är därför svårt att avgöra vad som är rimligt eller ej. Din bil är cirka sju år gammal vilket innebär att såväl nybilsgaranti som maskinskadeförsäkring upphört att gälla. Tyvärr.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Volvo S80

Kommentarer

#1
2011-07-07 08:04

Det verkar orimligt dyrt att behöva betala 14000:- för att montera en ny drivrem.
Det verkar som om det antingen uppstått följdfel då remmen gick av eller att verkstaden passar på att salta rejält.
Här gäller ju att få en utförlig specifikation över nödvändig reparation innan man godkänner den.

#2
2011-07-07 08:25

Fullständigt horribelt!

Jag råder Paulina att anmäla verkstaden, detta är ett solklart fall av ocker.

#3
2011-07-07 09:18

Remmen driver bara generator och servopump, och ingendera kan gå sönder av att remmen stannar. Remmen i sig är mycket enkel att byta på S80. Om trasiga bitar har tagit sig in till kamremmen (Osannolikt) kan värre fel ha uppstått. Om det bara är drivremmen, betala inte mer än 3000:- om dom så byter spännhjulet samtidigt.

#4
2011-07-07 10:26

Troligvis hänger det på att de måste lyfta ur motorn ur bilen. På samma sätt som att det ofta är horribelt dyrt med kamremsbyte då det helt enkelt inte går att komma åt allt när det sitter monterat i motorrummet. Allt måste kopplas ur, motorn måste troligen delas från växellådan osv.

Att det skulle gå på garanti känns dock ytterst långsökt. Maskinskadeförsäkringen borde dock täcka det.

#5
2011-07-07 11:45

Det är ganska enkelt att byta både kamrem och drivrem på en S80. Jag har själv gjort det och man behöver inte alls ta bort motorn. Varför gissar vissa personer vilt i den här spalten?

#7
2011-07-07 12:08

Jag har sett fall där drivremmen "repat upp" sig, och de lösa trådarna vindat in sig i kamtransmissionen. Kan ju vara det som har hänt i det här fallet. Dessutom kan ju inte uteslutas att exvis generator eller AC-kompressor skurit och därmed orsakat remhaveriet. Då blir det ju dyrare. Hade varit intressant att få reda på mer!

#6
2011-07-07 12:08

Dubbelpost

#8
2011-07-07 12:11

Roger Skagerström, vad är det för smörja du skriver??? Motorn behöver inte monteras ur för byte av några remmar! Bytte själv kamrem och drivrem på en 850 för ett tag sedan och allt kommer man åt ganska lätt på vänster sida (om man står framför motorn och tittar på den samma).

Men till frågan. Frågan är som vanligt dåligt formulerad. Att en rem måste bytas är en sak men vad betyder "andra grejer"? Bengt Dieden har helt rätt i att det är omöjligt att ha en åsikt om kostnaden när det inte preciseras exakt vilka "grejer" som ska bytas. Men är det bara remmen och spännrullen borde typ 3 000 kronor räcka (tar ca en timme på verkstaden). Att andra saker skulle ha gått sönder samtidigt känns orealistiskt.
Som andra har varit inne på: Det luktar ocker och ruffel och lur lång väg. Tyvärr tror jag också att bara för att ägaren är en tjej ser verkstaden en chans att plocka ägaren på pengar med tanken att "tjejer fattar ändå inget". (Jag har tyvärr själv bevittnat en liknande situation där en kundmottagare sa till en dam i andra "kassan" att typ "Jo, du förstår, vi måste bla bla därför att bla bla ..." samtidigt som jag insåg att i praktiken inget av det som idioten pratade om behövde åtgärdas.) Självklart kan du glömma garantin. (Hur kan men efter sju år och kanske 7 000 mil ens tro att garantin skulle gälla?). Däremot KAN maskinskadeförsäkringen täcka största delen av skadan beroende på vilka villkor som gäller angående ålder och körsträcka. Titta i försäkringspapperena.

Men rent generellt ska Paulina (snyggt namn, förresten!) ställa verkstaden mot väggen och tvinga dem att exakt visa vad som har gjorts OCH tvinga dem att förklara om alla "andra grejer" verkligen behövde bytas. Dra dig inte för att visa din misstänksamhet. Du kan gott antyda för dem att om de har lurat dig kan det bli tal om anmälan för t.ex. bedrägeri. Då brukar det bli annat ljud i skällan. Ett annat tips är att du anlitar en motorkunnig (t.ex. en bekant eller någon bekant till en bekant som är bra på bilar) som kan vara med dig eller i vart fall hjälpa dig med tips inför "matchen" med verkstaden. Jag skulle inte bli förvånad om allt över 3 000 kronor är ett rent lurendrejeri.

#9
2011-07-07 12:15

amoC inlägg ger lite mer info om eventuella följdskador. Som sagt Paulina, förbered dig och tvinga verkstaden att i detalj beskriva vad som har gjorts och varför. Tyvärr har jag sett fall där verkstaden har bytt grejer som inte behövde bytas bara för att ha samma grej i reserv och på så sätt tjäna pengar två gånger. (Vet till och med en mekaniker som tog hem den "trasiga" grejen och sålde den privat.)

#10
2011-07-07 12:43

Vi har på mitt jobb varit med om att axeln på servopumpen går rakt av på Volvo S80 vilket även kan förstöra tex remmen, hände tex på en bil som hade gått ca 2500 mil(!) och var lite över 2 år gammal...
Servopumpen var inte det minsta billig och Volvo vägrade stå detta på garantin då garantitiden ju gått ut för ca två månader sedan enligt deras sett att se på saken trots att det uppenbart måste handla om ett rent produktionsfel på en bil som gått så lite.

Är detta ett liknande fall eller om något annat skurit som är driven av aggregatremmen (tex generator/AC-pump som jag varit med om på V70) så kan det bli dyrt.

#11
2011-07-07 13:27

Tja...det är så med äldre bilar och man vet aldrig vad som händer samt vad det kommer att kosta.
Många tror att ett visst fabrikat eller miltal garanterar att större utgifter uteblir.
Det finns bilar som bara "går och går" medan andra krånglar konstant oavsett fabrikat.
Vi hade för en tid sedan en Chrysler Voyager som varit felfri i många år ( bortsett då ifrån att det inte är någon sparbössa )
Generatorremmen gick plötsligt av en dag och det blev en mardrömsresa utan dess like då ingen verkade förstå varför denna rem hela tiden gick av. ( inkl Chrysler )
Efter säkert 25.000kr i rep hade vi bytt ALLT som påverkas utav remmen...( b.la skar Ac-pumpen ihop under samma veva )
Felet hade ingenting med remmen i sig att göra och säkert är det så också på Volvon.
( vi vet fortfarande inte VAD som orsakade felet eller om felet kommer att uppstå igen )

#13
2011-07-07 13:45

Jag tycker att när ViB får oprecisa frågor till sin frågespalt, borde de kontakta frågeställaren, och reda ut frågan, innan de ger ett svar. Luddiga frågor, och svar, gör ingen glad.

#14
2011-07-07 15:51

Min förra bil, en japan förresten, hade kamkedja. Varför har inte alla bilar det? Kamrem verkar odugligt.

#15
2011-07-07 16:17

Troligen är det således att rembrottet berodde på att antigen servopumpen eller AC-kompressorn (om den nu drivs på samma rem) skar. Då är 14.000 inget att bråka om ...
Man behöver nog veta vad "andra grejor" är för att svara rättast :o)
.
Jag tror nu inte att, varken din generator eller servopump drivs med kedja "Oomkullrunkelig".

#16
2011-07-07 16:44

Här skrivs några bra tips till Paulina.
Hur hon bör agera är det flera som lägger ner timmar på att förklara i denna slinga och jag är ganska säker på att Paulina inte ens känner till denna nät upplaga, än mindre att hon kommer att läsa det som skrivs här.

Det hon troligen läser är Bengts svar därför är det mycket viktigt som Tommy 963 skriver att Bengt kräver ett förtydligande av frågan så att han kan ge ett bättre svar. Varför inte oftare kontakta verkstaden. Det skadar inte att de får känna att de är granskade.

(Dessutom borde ViB på något vis hänvisa till att det kan finnas fler eller andra tips i denna spalt. Frågan är om Bengt läser det som skrivs här. Jag har aldrig sett något tecken på detta).

#17
2011-07-07 17:19

Nej det är inte rimligt. Sluta lämna din bil på märkesverkstad, det ska man bara göra under garantitiden. Lämna den till en Mekonomenverkstad i stället. Garanterat billigare och samma eller bättre kvalitet på arbetet.

#18
Ernst P
2011-07-07 18:57

14 000 är orimligt. Men det är tyvärr sådana kostnader som drabbar Volvpägare...

#20
2011-07-08 07:43

Jag tycker Mekonomen överlag tar rätt rejält betalt för sina delar, i flera fall har de varit dyrare än att köpa original.

#22
2011-07-08 10:07

Ingen fara leifer, jag bad om ursäkt i den andra tråden :) (om det var det du menade)

#24
2011-07-08 23:36

Leifer, Det finns redan i dag helt rem-lösa bilar i produktion till och med, Toyota införde detta som första biltillverkare och har det i dag på flera av sina hybridmodeller däribland Prius3 som förmodligen var den du visste som hade elektrisk vattenpump, men även resten som ac-kompressor och styrservo är alltså elekttriskt och bilen blir därmed helt fri från remmar.

#27
2011-07-09 10:50

Gamla Prius2 hade en liten rem för runt 180kr som driver vattenpumpen. Ac-kompressor och styrservo är elektriskt även på den.

Självklart finns det fördelar med att kunna styra och bara behöva använda pumparna när dessa behövs i stället för att dom ska drivas och snurra hela tiden.

Vad jag vet finns faktiskt inga fler remlösa bilar i produktion hos någon annan biltillverkare, eller är det någon annan som vet om någon?

#28
2011-07-10 00:02

Dumheter Hanzzon, om du kunde lite bilhistoria så skulle du veta att det fanns bilar som inte hade remmar långt innan japanerna hade börjat fundera på bilar överhuvudtaget.
Kolla en DKW från trettiotalet t.ex.

#30
2011-07-10 16:41

Sanslöst underlig fråga!
1. vad kostar "andra grejor" att laga?
2. Gäller den 2-åriga garantin 7 år?
Kan detta vara på riktigt?

#31
2011-07-10 17:43

Många moderna bilar kan väl dra av och på generatorn m.m även fast det är remmar, antagligen någon form av magnetkoppling el liknande, AC-kompressorn går ju inte hela tiden även om den oftast drivs med remmen.

#32
2011-07-10 20:28

Problemet med att gå ifrån remmar till elektronik är att remmar oftast är ganska billiga i förhållande ... .o/
I fallet här med Paulina så var rembrottet nog en följd av något annat ... och det är nog de andra grejorna som kostade 13.500
.
Men Saabnisse ... visst tillverkades det bilar i Japan på 30 talet. Nu kan jag inte på rak arm ge något fabrikat men exempelvis Toyota tillverkade bilar under 2a världskriget ...

#33
2011-07-10 21:45

Hade Saabnisse haft koll på lite bilhistoria så hade han varit medveten om att Toyota faktiskt tillverkade bilar redan på 30-talet... ;)
Men upplys mig gärna då Saabnisse jag som har så dålig koll om vilka Produktionsbilar DKW hade med eldrivning av alla sina aggregat? Och varför fortsatte man inte med detta om man kunde det redan då?

#34
2011-07-11 09:25

Jodå Hanzzon, Toyota har ju tillverkat bilar sedan 1936, men då hade man ju byggt DKW i åtta år redan, men DKW var ju långt ifrån först med remlösa maskiner.
Att jag valde DKW som exempel var för att den var en väldigt enkel konstruktion som med sin dynastart och termosifonkylning inte behövde nägra remdrivna eller elektriska aggregat.
Det enda eldrivna var, förutom ljuset och signalhornet, lyxutrustningen med eldriven vindrutetorkare.

Sedan håller jag med Roy, remmar är ju billiga och betydligt enklare att underhålla är elektroniskt styrda elektriska motorer.
När en rem gick av förr var det ju ganska enkelt att åtgärda, ofta gick det ju att köra bitvis ändå om man bara var uppmärksam på motortemperaturen och ibland gick det att laga temporärt med ett snöre eller skorem.
Nu är det ju svårare och ett rembrott kräver ju ofta bärgning, främst för att det är omöjligt att komma åt att göra en "landsvägsreparation".

Fram till 1960-talet ingick det lektioner i bilens mekanik vid körkortsutbildningen, man ansåg att varje körkortsinnehavare borde kunna utföra enklare reparationer själv.
Detta försvann i takt med att bilarna blev pålitligare, men också mer komplicerade.

Men jag anser nog ändå att en viss elemäntär utbildning borde ha funnits kvar.
Jag har träffat en hel del bilåkare som inte vet något om bilen de kör och som aldrig öppnat instruktionsboken.
Men det blir oftast ett dyrt ointresse.

#35
2011-07-11 17:31

Jadu på den tiden hade ju inte ens Saab börjat tillverka bilar... :)
Du undviker dock frågan Saabnisse, och att nämna bilar från 30-talet med den jämförelsevis enkla mopedteknik man hade då är bara löjligt.

Prius är väldens första bil med elektrisk AC-kompressor, Elservo och nu på senaste Priusen även Vattenpump.
Ingen annan bil med dessa moderna utrustningar är (eller har varit) remmlösa vilket jag håller fast vid.

#36
2011-07-11 20:17

Nu skulle Paulina nog inte kunnat fortsätta färden även om hon haft ett snöre eller en nylonstrumpa med sej ... men mycket riktigt är det förvånansvärt många bilförare som inte kan byta torkarblad eller annat elementärt ... Man hade förr en garage-lektion i körkortsutbildningen där man fick lite info om reservhjul, oljesticka, kylvätskenivå, däckmönster, glödlampsbyten mm. Nog för att våra bilar har förändrats men allt det där ger nog också en viss förståelse för bilens funktion totalt sett ... och grundfunktionen är ju densamma sedan bilens födelse :o)

#38
2011-07-11 22:41

@ leifer, det gör inget.
Jag har inget emot Prius mer än att den inte passar mig.
Det är säkert en bra bil för de som kör mycket i tätort, men jag kör 90% landsväg, ofta med ganska mycket last och ibland med släp och då blir det för närvarande
9-5an eller V70 som gäller.
De gamla 945orna undviker jag helt.

@Jes, det var ju det jag skrev, det som var lätt att åtgärda på en bil förr är ofta omöjligt idag även om man har kunskapen.
Men här hade det varit intressant att få reda på vad som verkligen gått sönder på Paulinas bil med tanke på den höga rep.kostnaden.

@ Hanzzon, hur drivs AC-kompressorn på de uppskrivna elbilarna t.ex. Miev?

#40
2011-07-12 11:22

leifer, Saab 9-3 som är ungefär lika stor som Prius drar ca 0,5 blandad körning och då har den 180hk.
Men det hör ju inte hemma här.
Det handlar ju om en dyr remreparation på en S80.

#42
2011-07-12 13:25

Om man ska räkna om skillnaden i energiinehåll mellan bensin och diesel för saaben borde man väl rimligen även plussa på elförbrukningen till de 0,5l priusen drar? Eller är det inräknat?

#44
2011-07-12 13:53

Haha, tankefel från min sida. Ber om ursäkt, har nog varit lite väl mycket läsning om plug-in på senare tid.

#45
2015-11-12 08:33

Denna Volvo S80 är årsmodell -04.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.