Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Dags för kylargardin igen?

Bilfrågan: Dags för kylargardin igen?

Bilfrågan

"När jag tog körkort var det vanligt med rullgardin framför kylaren. Är det dags att återinföra denna gardin?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo V70 -98. Mest lugn körning på 70- och 90-vägar. Inga korta turer utan oftast körningar på mer än ett par mil. Med denna typ av körning visar färddatorn åtta liter per 100 km. Vintertid är förbrukningen högre, över nio liter/100 km.

Det egendomliga är att förbrukningen blir högre redan i november och april, med sommardäck.

2007 ökade förbrukningen och samtidigt visade tempmätaren att motorn inte kom upp i rätt temp. Jag bytte termostat (Biltema) och efter det ställer sig tempmätarnålen horisontellt och förbrukningen blir åtta liter/100 km, sommartid, med min typ av körning.

Kanske dags att återinföra forna tiders rullgardin framför kylaren, med ett reglagesnöre in i kupén? Det var vanligt i bilarna när jag tog körkort på 50-talet. På den tiden var det ju även vanligt med sommar- eller vintertermostat. Blir det bättre om jag byter till en äkta Volvo-termostat?

Krister K

SVAR:
Kallstarter och längre uppvärmningstid hos motorn gör att bränsleförbrukningen ökar vintertid. Vinterdäcken ökar i allmänhet inte förbrukningen. Kvaliteten hos olika termostater är omöjlig för oss att avgöra. Att avskärma luftflödet genom kylaren ger ingen fördel om termostaten fungerar som den ska, endast en risk för överhettning.

Byte till vintertermostat slutade man med när de slutna kylsystemen infördes vilka arbetar med övertryck och ger därigenom en högre kokpunkt hos kylarvätskan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Volvo V70

Kommentarer

#1
2011-07-05 08:31

Har liksom Krister funderat över varför inte kylargardin finns på moderna bilar.
Det verkar inte ens gå att få som tillval, iallafall inte på de bilar jag varit intresserad av.

Fördelen är uppenbar vid kall väderlek.
Och för alla oss som inte bor i Stockholm eller Skåne, där det i princip råder tropiskt klimat året om, är det en nödvändighet att täcka för kylaren.

När temperaturen kryper ner mot -35 grader, då går det ej att få upp temperaturen i motorn utan att täcka för kylaren.
En pappskiva får duga tills dess att biltillverkarna tar sitt förnuft till fånga och återinför kylargardin igen.
Ett ypperligt tillval som jag gladeligen skulle betala en slant extra för.

#2
2011-07-05 08:34

Det är väl snarare väglaget som gör att folk sätter samman ökad förbrukning med vinterdäck. Det är ju generellt sämre väglag under vintersäsongen - mycket regn, snö och slask som ökar friktionen. Bortsett från kallare temperaturer, naturligtvis.

#3
2011-07-05 08:41

@Gösta_L: Köp en Focus :) http://www.vibilagare.se/nyheter/ford-focus-econetic-94-gram-31590

#4
2011-07-05 08:50

amoC: Tack för tipset. Det finns hopp för bilindustrin trots allt. Trevligt att Ford återinför kylargardin igen. Kommer definitivt att ta en titt på denna bil när den kommer ut på marknaden.

Ett litet aber dock. Justeringen av kylargardinen kommer sannolikt att ske med hjälp av elektronik. Jag utgår från det när Ford nämner att gardinen har 16 olika lägen. Och elektronik vet vi ju alla vid detta laget att det inte är tillförlitligt.

Nåväl, jag hoppas att gardinen kan styras via wire från kupén. Det vore en riktig höjdare.

#5
1 Tysken
2011-07-05 08:54

Jag har haft bilar sedan slutet av 1960-talet
Jag har aldrig haft en bil med kylargardin, då talar jag om 40-45 år ...vad är det "Gösta_L" och frågeställaren efterlyser ..en nytillverkning av tekniken som fanns i T-forden ??
Vakna upp, vi lever i år 2011 nu...

#6
2011-07-05 10:31

Tysken - jag har hört att startmotorer också drivs av elektricitet, kanske dags att införa startveven igen? :D :D :D Vet en som skulle bli lycklig iallafall ;)

Seriöst. Som ViB skrev - funkar termostaten har man ingen nytta av nån kylargardin. Så stor är inte kylaren att den själv utan fläktar skulle avleda så mycket värme. Själva motorn är ju också gjord i metall och den i sig sinkar nog uppvärmingen långt mycket mer än en passiv kylare.

#7
2011-07-05 10:53

Alla som öppnat huven på en bil som gått klimattunnelprov i -30 grader/90 kmh vet att det inte är särskilt varmt i motorrummet :) Har dock inte jämfört med hur det skulle vara med kylgardin, men man kan ju tänka sig att om luften inte stormar rakt in i motorrummet så borde det rimligtvis vara varmare.

#8
2011-07-05 12:01

"Ett aktivt grilljalusi sitter framför kylaren i grillen." amoC. Det låter väldigt klokt, inte bara för att minska luftmotståndet utan huvudsakligen för att spara på spillvärme som istället kan användas till kupèn. Om man dessutom tar vara på kompressionsvärmen från turbon till ett gemensamt kylvatten så kan man nog slippa köra dieselvärmaren för att klara värmen i kupèn trots låg bränsleförbrukning.
Finns det någon extravärme i Forden?
Troligen inte nödvändigt trots den låga förbrukningen.

#9
2011-07-05 12:11

ViBs svar är stämmer inte.
På den tiden kylargardin var vanligt var det ytterst ovanligt med tvärställda motorer, även om det fanns Saab 92 t.ex.

Idag blåser en kall luftström rakt genom kylaren på motorblocket som blir kraftigt nerkylt.
En kylargardin skulle naturligtvis hindra detta och ge en högre motortemperatur.

Men om den ska regleras manuellt tror jag att det blir problem, allt för många av dagens bilförare begriper sig inte på en kedja eller wire som ska dras upp eller ner.
Jämför med blinkersreglaget, det finns ju många som inte har en aning om vad det är för något.

Nej, bättre vore en termostatiskt reglerad jalusi lika den som satt framför kylaren på RR och Bentley samt på många amerikanska bilar på 1930-talet.
Bl. a. hade Chrysler en mycket elegant konstruktion, kolla gärna den detaljen vid besök på ett bilmuseum.

#10
2011-07-05 14:07

Du har så rätt amoC, fartvinden/stormen kyler motorn utvändigt. På vår V70 diesel har jag i vinter täckt kylaren till c:a 95 % med en pappskiva 400 x 600 mm och det gjorde stor skillnad. Trots den onormalt kalla vintern behövde vi inte köra dieselvärmaren för att hålla temperaturnålen rakt upp 80 C. (Dieselvärmarprogrammet ändrades redan när bilen var ny 2007 till bensinbilversionen så att värmaren inte startar automatiskt utan måste startas manuellt). Dessutom blir motorn mycket snabbare varm med pappskivan monterad. Bör dock påpekas att kupèfläkten aldrig körs snabbare än andra hastigheten oftast på första/lägsta hastigheten vilket är tillräckligt när motorn har rätt arbetstemperatur.

Risk för överhettning med pappskivan tänker Du:
Dels är det en V70 med vattentemperatur mätare och dels har jag dragit av slangen och stoppat in en temperaturgivare i luftslangen från kylaren. Det finns även larm om insugningsluften skulle bli för varm. Inte ens vid plusgrader blir luften lika varm som insugningsluften i V70 bensin som saknar Turbo. Men när det är dags att köra luftkonditioneringen måste pappskivan bort för att kondensorn skall få kylning. En kylargardin helst termostat styrd skulle spara mig mycket onödigt arbete och många kubikmeter dieselbränsle för landets övriga bilister. En investering med kort återbetalningstid.

Aftercooler (oftast kallad intercooler) har tyvärr ingen termostat vilket gör att den uppvärmning som luften fått via Turbotrycket och avgaserna kyls ner till utomhus temperatur innan den kommer in i motorn. På en Diesel som saknar trottel är dessutom inflödet av luft genom motorn mycket större än på en bensinmotor. (c:a 1000 l/minut).

På V70 bensin förvärms insugningsluften till mellan 35 och 40 grader C via avgasröret och en i luftfiltret inbyggd termostat. (lika på Volvo 245). Det är detta stora inflöde av mycket kallare luft som gör den största skillnaden på överskottsvärme till kupèn mellan en Diesel- och bensinmotor. Dieselmotorns bättre verkningsgrad bidrar också men bara till en mindre del.

#11
Ernst P
2011-07-05 19:32

Volvo 244 -83. Varmt som bastu på direkten i kupen om man vill. åretrunttermostat.

Mazda 323 -83 helt ok.

740 var lite sämre.

saab v4, ägde den bara under en månad i juli, sedan skrot in i träd

Nuvarande bil har jag inte kört i kyla än. är i30 bra på värmen?

#12
2011-07-05 21:16

visst hjälper "pappskivan" inte bara kylare,även tvärr ställda motorer kyls av den kalla vinden/luften,bor i Skåne och alltid på vinter sätter "pappskivan" framför grillen-det hjälper att värma upp motorn snabbare.

#13
2011-07-06 01:13

Trodde att jag skrivit nedanstående, men här i spalten fanns inget..
Tur att min kommentar fanns kvar i urklippet. Så här är den:

Min undran är hur många som verkligen, på allvar, undersökt effekten av en kylargardin. Det är ju åtskilliga decennier sen de försvann även från våra svenska bilar.
Är det verkligen så mycket luft som kommer in till motorn genom kylaren (som ju ofta är två stycken)? Så länge termostaten förhindrar vatten att strömma genom kylarelementet, så spelar det ju ingen roll hur mycket luft som träffar kylarpaketet - endast hur mycket som strömmar vidare till motorblocket.

#14
2011-07-06 07:58

@Roy J: Utan att ha några belägg för det, så tror jag att effekten borde vara större idag än för 20 år sen, då de flesta moderna bilar har undre motoravtäckning som gör att luftströmmen under bilen fortsätter bakåt i stället för att virvla upp i motorrummet. Dessutom sitter oftast katten nära motorn i motorrummet i dag, vilket också borde hjälpa. Håller med om att det vore intressant om någon kunde göra en mätning. Kanske själv ska ge mig på det i vinter :)

#15
2011-07-07 09:26

@Roy J, det är inte två kylare, den främre är ju kondensorn till ACn och den används ju inte vid låga temperaturer.
Men att den kalla luften går rakt genom kylaren och träffar det tvärställda motorblocket är ju det stora problemet.
Att motorblocket dessutom oftast är av en aluminiumlegering nu för tiden ökar motorns värmeavledning ytterligare.
Ett alternativ till gardin eller jalusi vore att ha ledskenor för den luft som passerat kylaren, detta skulle kanske också minska luftmotstånd och bränsleförbrukning någon procent.

#16
2011-07-07 20:28

Saabnisse, det kan vara både vattenkylare, laddluftkylare och kondensor - och allihop ligger ivägen för luftströmmen. Fråga är alltså hur mycket som blir kvar till motorblocket.
Däremot tror jag att amoC:s tankar kan vara riktiga.
Men varför gissa när någon seriös tidning - Vi Bilägare? - kan testa...

#17
2011-07-10 05:58

Roy J.Du undrar hur mycket kall luft som träffar motorn efter att ha passerat ett antal kylare framför den och enligt din teori borde stoppa den kalla luftströmmen.Svaret visar ju tempmätaren, om ligger på normal sommartid men lägre vintertid måste det ju tyda på att någonting kyler motorn.

#18
2011-07-10 18:04

Tasso, det är kallare på vintern.
Frågan är hur mycket kylluft som skulle stoppas av just gardinen.

#20
2011-07-10 19:54

Roy J. Eftersom öppningen ligger precis framför motorn där all fartvind strömmar mot blocket torde effekten av en gardin bli stor.Varför tvivlar du på den metoden? Vindrutan t.ex. är ju av samma princip och väldigt effektiv,utan den skulle det ju bli svårt att reglera temperaturen i kupen.

#21
2011-07-15 10:40

@leifer
Hur vattenpumpen drivs har inget med luftströmmen genom motorrummet att göra. Termostaten stänger vattenflödet till kylaren oavsett hur vattenpumpen drivs.

Vattenpumpen måste (oavsett typ av drivning) alltid pumpa vatten runt i motorn för att förhindra lokal överhettning.

Tyvärr finns ingen termostat för insugningsluften genom laddluftkylaren som därmed kyler ner insugningsluften till utomhus temperatur. Om luftflödet genom laddluftkylaren stoppades av ett jalusi så skulle motorn insugningsluft bli något varmare och därmed även kylvattnet.

#22
2011-07-15 10:40

Dessutom skulle det vara svårt att få värme i kupén om inte vattnet cirkulerade :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.