Nästa artikel
Bilfrågan: Fel på on-knappen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fel på on-knappen?

Publicerad 4 juli 2011 (uppdaterad 4 juli 2011)
"Jag vågar knappt stänga av radion med risk att jag inte får på den igen. Finns det något man kan göra?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
För att sätta på min bilradio (CDR 2005 ”original” från Opel) ska det behövas ett lätt tryck på on-knappen. Nu har denna ”mekanism” börjat att krångla så jag vågar knappt att stänga radion med risk att jag inte får på den igen. Jag tror att problemet är rätt vanligt.

Finns det något man kan göra för att förbättra funktionen och i så fall vad?

Börje Andersson

SVAR:
Opel Sverige säger sig inte känna till problemet och då återstår bara verkstadsbesök om du vill ha felet lagat. Med tanke på att radion är inbyggd i instrumentbrädan blir det säkert en dyr reparation.

Varför inte istället låta radion vara påslagen, strömmen bryts säkert ändå av tändningslåset.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-04 12:41
Gösta_L

Återigen ett bevis på hur teknikhysterin skapar problem för oss bilägare.
Dyra reparationer pga att elektroniken inte är tillförlitlig, samt att allt är inbyggt i bilens mittkonsol.

Tänk förr i tiden vad enkelt det var att byta ut en felaktig radio. Inte behövde man åka till verkstan för att byta radio i en Volvo 140/240/740.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-04 13:04
amoC

Googlade bilder på CDR 2005, och den har ju samma hål för demontering som radion på bilden. Borde således inte ta mer än några sekunder att plocka ut den. Att man sen sannolikt byter ut den, snarare än reparerar - det är en annan sak.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-05 20:02
elanen

Lite elektronik spray gör susen.

#4 • Uppdaterat: 2012-01-22 21:58
Commodore

Har samma radio, mitt problem är att radion slår på sig själv och kan sedan inte slås av... Håller med Gösta_L, bygg inte in elektronik o annat sk-t. En annan idioti är inbyggd GPS, hur bra står den sig efter 3 år?
Köp en 740/940 istället, det kommer jag att göra.

#5 • Uppdaterat: 2012-01-22 22:41
Roger Skagerström

Gösta ditt gamla troll, stereon i fråga är en vanlig dubbel-DIN, bara att den har samma design som omkringliggande plast. Så det är bara att byta ut den. Eller som Elanen säger - ta ut den, ta bort fronten på den och kontrollera så det inte bara blvit ärgningar på kontaktblecken.

Är bilen så passa gammal att stereon börjat bete sig på det viset borde man kanske kunna hitta en på skroten. Hur man monterar ur den kan säkert de på skroten visa.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-06 11:41
Commodore

Tack Internet, nu tror jag att jag hittat felet, se http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php?t=235520&page=2. Detta är alltså ett känt fel sedan länge, en enkel fix är att alltid ha en CD isatt. Har fungerat hittills i alla fall. En ny radio för 6000 är inte aktuellt, heller ingen ide att köpa en på skroten för den kan ha samma fel. Snälla biltillverkare, bygg inte in 'avancerad' och ovidkommande elektronik i bilarna - det blir bara onödiga problem och ni förstör era omhuldade (?) varumärken för att kunna tjäna någon extra tusenlapp.
740:an går som en klocka förresten, den har nu en ny Sony stereo som klarar bl a MP3, har USB-ingång och kostade 1200 kr.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-26 23:44
RobertSt2

Det där problemet arbetar våra politiker på att lösa. Lösningen heter digitalradio. När väl det är genomfört så spelar det ju ingen roll om radion går att slå på eller inte. Ingenting lär ju höras ju ändå...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.