Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: LED men inget bakljus?

Bilfrågan: LED men inget bakljus?

Bilfrågan

"Vad är det för ny j-la idé att nya bilar har typ LED-ljus fram och inget bakljus? Totalt livsfarligt!" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vad är det för ny j-la idé att nya bilar har typ LED-ljus fram och inget bakljus? Totalt livsfarligt!

Klas Helin

SVAR:
Vad du avser här är att Sverige ansluter sig till en lagstiftning som gäller i vissa europeiska länder. Det handlar om varselljus som är tänt dagtid och gäller inte under mörkerkörning.

Jag tror de flesta accepterar att bakljusen inte är tända under dagtid. De spar dessutom ström och glödlampor.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-07-06 08:59

Jag skulle säga att en bil som inte lyser registreras som en "icke farlig" eller en stillastående bil av andra förare. Alltså att olyksrisken ökar.

#2
2011-07-06 09:35

Visst ökar olycksrisken.
När Sverige som föregångsland antog lagen om varselljus dagtid blev vi hånade av bilister på kontinenten.
Det fick man stå ut med, de begrep inte bättre.
De flesta av oss har säkert upplevt ett evinnerligt blinkande från mötande bilister för att vi "glömt" släcka halvljuset.
När man så efter många år föreslog varselljus inom hela EU blev det ett väldigt liv från vissa motororganisationer.
Bl,a, skulle bränsleförbrukningen öka väldigt mycket.
Lösningen vat att tillåta LED-ljus fram och låta bakljusen vara släckta.
Idiotiskt, men de lär sig kanske så småningom där också.

#3
2011-07-06 12:41

Det bästa med det svenska systemet är att när det börjar skymma så finns det ingen risk att bilar körs med släckta lampor på grund av glömska. Det här nya systemet kommer att innebära att många kommer att glömma att sätta på bakljusen när det blir mörkt, Risken för glömska ökar markant då man har LEDljus fram, speciellt i skymningen, Om det år så systemet fungerar så är det idioti

#4
ehijne
2011-07-06 15:10

Det är ingen risk att du glömmer tända halvljuset på en bil med förmonterade LED-lampor. Det finns en mörkersensor som tänder ljuset automatiskt. Den är så känslig att den slår på halvljuset mitt på dagen om det är riktigt molnigt.

#5
2011-07-06 16:33

Jag monterade gula varsellampor fram, under stötfångaren på min första bil ... de tändes med tändningen och reducerades med ljusrelät. Lite senare ändrade jag så att de tändes vid laddström ... men baklamporna var aldrig med i kretsen.
Nu är vi nästan tillbaka till där vi började :o)
Fast tekniken har ju förändrats .. så det blir nog bra!

#6
2011-07-06 17:44

Genomsnittsförbrukningen med LED varselljus är 2 cl mindre per mil, jämfört med halvljus.
Det innebär ju rätt många liter med hänsyn till antalet bilar inom EU, på länge sikt sker en betydande minskning av utsläppen eftersom äldre bilar med tiden fasas ut, och alla nya bilar måste ju vara utrustade med denna belysning.

#7
2011-07-06 18:36

Trots att bilarna för det mesta är försedda med automatiskt varselljus eller halvljus finns det många filurer som manipulerar systemet för att kunna köra med helt släckt ljus dagtid av någon outgrundlig anledning. De fortsätter sedan i skymning och mörker tills de inte själva ser. Jag undrar dessutom hur många som vet att man måste ha halvljus tänt när man har solen lågt i ryggen och att de då inte räcker med reducerat halvljus/varseljus. Den som inte ser en bil som är utan bakljus på dagtid bör nog kontakta optiker.

#8
2011-07-06 18:53

Kan gissa att du som skrev denna fråga är...
i 60 års åldern kör ca 1000 mil per år och bor i en mindre stad och lite halv tråkig och insnöad svensk.
(Typsik svensk= ser det farliga i det mesta på det mest långsökta sätt)

Det är ju hur bra som helst att slippa ha på halvljuset när det är sol ute. Tack för det!!

#9
2011-07-06 19:15

Helt vansinnig ide.Hur många kommer inte att slå om till halvljus (så att bakljusen tänds eller glömma att göra det) när det blir dimma eller snörök,vilket innebär att det inte finns något bakljus som lyser och framförvarande kan bli nästan omöjlig att se.Påköranderisken bakifrån kommer att öka dramatiskt.Men det är väl en "pappersbärare"som har tänkt till som vanligt.Sedan pratar de om nollvision.

#10
Ernst P
2011-07-06 19:49

Lag på bakljus borta. Lag på strålkastarrengöring borttagen mm.

Allt för att fler ska dö.

Endast Jocke och Maths på begravningsbyrån gynnas av detta.

#11
2011-07-06 21:11

Visst är det underbart med LED ljus. De som har problem med att se en bil som kör med sådant ljus bör uppsöka en optiker.... Själv kör jag en Audi med det systemet, och kan bara säga att det fungerar utmärkt, så fort det blir lite mörk himmel, så tänds halvljuset (ink. bakljus) så vad är problemet??? Den vanliga avundsjukan...

#12
2011-07-06 21:51

Peugeot-Per: Jag förstår att du kör enbart i storstad. Där behöver man man knappast ha något ljus alls, det kan ju vara riktigt. Kommer man ut i trafiken utanför stan är det en helt annan situation. Har du någon gång mött en bil som har solen lågt stående bakom sig? Nä, jag trodde väl det. Vad beträffar bakljus är de flesta bilar utrustade med dimbakljus att användas i regn eller snöglopp.

#13
2011-07-06 22:06

Det finns så många skrivbordsprodukter som i teorin ska funka på ett visst sätt.
Men som yrkesförare vet jag att det inte alltid förhåller sig så.
Släckta baklampor förekommer även då sikten är nedsatt.

#14
2011-07-06 22:30

kan verkligen inte fatta att det är så stort problem det här... Blir det mörkt så tänds ju ljuset både bak och fram, tänk nu lite utanför boxen.
Men nog ser jag bilarna om man inte kör med ljus bak, ser man inte en bil så ska man nog inte sitta bakom en ratt för då måste synen vara svårt nedsatt.

#15
2011-07-06 22:31

Det är inte bara bilar med LED-varselljus som kan köras med släckta bakljus. På VW-gruppens bilar så finns den funktionen på alla bilar, inte bara med LEDljus. Det enklaste är att då i stället alltid ha på vanligt halvlus. I stan märker föraren oftast inte att han kör med bara ljus framåt eftersom gatubelysningen tar över.

#16
2011-07-06 22:39

Det märkligaste är ändå att så många här skriver kommentarer utan att ha läst vad som skrivits tidigare och tydligen utan att ha läst artikeln.
Vet ni vad ni kommenterar?

#17
2011-07-07 19:34

"Om man inte ser en bil mitt på blanka dagen utan att den har lyset tänt, så ska man inte ha körkort!"
Den typen av inskränkta, okunniga kommentarer hörde man emellanåt när lagen om belysning dagtid infördes - och nu igen, tydligen.
Alla har inte fullgod syn och det finns för övrigt ett otal situationer där en bil med belysning uppmärksammas avsevärt snabbare än en utan - och det gäller förstås även bakljuset. Jag har i andra spalter räknat upp några. Du kör själv i solsken och framför dig är vägen i skugga - du ser därmed knappt någonting. (Hornsgatans krön i riktning mot Hornstull är ett av flera exempel bara här i Stockholm.) Du kör i det flimriga ljuset längs en trädkantad väg. Du kisar mot solen framför dig.
Dessutom, som någon skrev i början på spalten och som jag själv konstaterade redan för 40 år sen, så är belysning ett bra signalsystem - tänt lyse = bil i trafik, släckt = parkerad bil.
Sen kan man ju undra över varför somliga EU-anpassningar måste vara till det sämre (dock absolut inte alla).

#18
2011-07-08 23:23

Peugeote-pär.
Inte många rätt där,är 41 år och Lastbilschaufför.
Kör ca 15000 mil per år.Och det jag reagerat på är
INTE halvjusen v LED i fram. utan dom släckta bakljusen i tex kraftig nederbörd eller dimma. Ljuset tänds automatiskt, jättebra när bilarna är nya men om 5 till 10 år och den funktionen går sönder!
Har själv Xenon ljus ( drar ej mycket ström) samt LED
bakljus,tror inte att min bränsle förbrukning skulle sjunka om bakljusen var släckta.
Och i vintras var jag faktiskt insnöad i hela 2 dagar!!!

#20
2012-05-24 10:37

Ingenjörerna ute i Europa har förfinat tekniken, allt för att spara bränsle, det gäller inte bara belysningen. Den tid då folk använde lampor på 45*2+5*3=105W dagtid är lyckligtvis förbi. Nummerskyltbelsysning dagtid ?? Behöver ni bakljusförespråkare den också ? Nej det var på tiden att EU tog ljusslösarna i örat och stoppade de onödiga bakljusen. Använd förnuftet, kolla synen !

Tekniken sköter inkopplingen av bakljusen när det mörknar, om detta skulle sluta att fungera-ja då får du reparera den, precis som med vilka andra detaljer som helst. Det verkar som många svenska bilister vill avsäga sig allt ansvar för belysningen, de är lata och vill inte bry sig om något ljusvred, kanske därför vi är så dåliga på att använda blinkers. Vissa skulle kanske vilja ha dem automatiska också !!

#21
2014-05-15 11:05

Tända bakljus informerade om" bil i drift",inte helt ointressant ur säkerhetssynpunkt.

#22
2015-11-17 16:44

Eftersom de flesta inte vill erkänna att deras bil har ett fel så förnekar man att det skulle vara fel att köra med släckta bakljus.
Är Opel år 2016 den enda bilen som kan ha brinnande bakljus utan att tända halvljuset?

#23
2017-02-15 13:49

Men om det är så bra att tekniker fixar det automatiskt att inga bakljus är tända på dagen, det är ju ok.
Men varför är det då så många som kör utan bakljus även när det är helt mörkt !
ANtingen är det massor av bilar som har fel på automatiken eller så har man ändrat inställningarna och
tror att det är tänt med automatiken ?!
Det här är ju inte bara privatbilar utan jag har även sett flera taxibilar som är helt svarta bak mitt i natten !

#24
2019-05-13 18:19

Dåligt svar av Vi bilägare!
Sparar ström och glödlamps byten!
Då tycker jag att Vi bilägare skall testa skillnaden i bränsleförbrukningen mot att ha bakljusen tända eller släkt
De bilar som bakljus inte är tända är många led lampor som drar lite ström och vanliga lampor är som regel på 5 watt st.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.