Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Ny ljuslag dumt påhitt?

Bilfrågan: Ny ljuslag dumt påhitt?

Bilfrågan

"Är inte utvidgningen av halvljuslagen ett ganska dumt påhitt och att gå tillbaka 30 år i säkerhetstänk?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har funderat lite på utvidgningen av halvljuslagen som började gälla i februari, vilket betyder att nya bilar inte har någon belysning bak dagtid.

Är inte detta ett ganska dumt påhitt och att gå tillbaka typ 30 år i säkerhetstänk? Den ökande hastigheten på våra vägar, stressade och smått förvirrade förare i dagens trafik kanske inte lägger märke till en framförvarande bil lika lätt som om den hade haft belysning bak.

Vad är fördelarna med släckta ljus? Kommer den ”automatiska nattbelysningen” funka efter ett antal år?

Fredrik

SVAR:
De flesta bilister upplever säkert att det främre varselljuset är det som ger bäst effekt. Det var ju också så det hela startade på 70-talet med just två gula ljus framtill på bilen. Detta ljus alstrades av glödlampor på 21 W. Bakljusens 5 W-lampor bakom färgade glas har en mycket mindre varselverkan.

Detta ska dessutom ställas mot att kontinuerligt bruk av dessa lampor begränsar deras livslängd och ökar risken för något som är mycket allvarligare, att köra med ett eller inget bakljus under mörker.

Dessutom ligger det en poäng i att vi får en europeisk regel om varselljus. Det hjälper svenska bilister att bli accepterade utomlands och vi slipper se utländska turister i Sverige med släckta ljus.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-10-11 08:55

Ett otroligt dumt påhitt att gå tillbaka till släckta lysen.
Påminner om en situation på Irland när jag körde om ett antal vad jag trodde var parkerade bilar vid ett trafikljus.
Att det råkade vara en polisbil mitt i kön som åkte ifatt och stoppade mig gjorde ju inte saken bättre.
Men när jag förklarat situationen förstod de hur galet det faktiskt var och lät mig köra vidare.
För hur ser man att en bil är parkerad eller igång om man inte har något ljus på bak?

#3
Juppe
2011-10-11 09:39

@LC4ever
Om man står still med en bil som är igång så har man foten på bromsen. Alltså lyser bromsljusen.

#2
Raymond K
2011-10-11 09:41

Varför inte sätta saftblandare på taket på alla bilar som måste vara igång alltid?
Varför inte införa en lag om att alla bilister måste ha ögonen öppna vid bilkörning?

#4
2011-10-11 10:17

Nästan alla nya bilar har diodbelysning även till parkeringsljuset, med 1000-tals timmar brinntid, och massor med bilar har dubbla parkeringsljus på varje sida just pga säkerhetstänk, Och för ytterligare säkerhetstänk så har väl de flesta premiumbilar även varning för trasiga lampor, Så argument med att lampor går sönder är ett riktigt klent. - Att tillåta släkta baklampor är en eftergift från ett litet land mot EU.

#5
Juppe
2011-10-11 10:54

@Hevil
Jamen i klimathysterins kölvatten så måste man ju spara på energin. Släckta bakljus dagtid sparar säkert någon droppe bränsle ...

#6
2011-10-11 11:10

@Juppe

HeHe.. oxå en vinkling.
Men ärligt hur mycket drar några dioder 0,125 W- 12Volt.. men som sagt. Många bäckar små :-)

#7
2011-10-11 11:18

Nu har jag inte lusläst detta, men...
Är det inte så att det är FÅR vara bakljus tillsammans med halvljus? Det är väl inte förbjudet?
Alla bilar som redan har bakljus per automatik lär väl fortsätta med det?

Största skillnaden måste väl ändå vara att fler bilar kör med halvljus, och det är ju där den stora fördelen ligger.

Sen kan man ju undra varför så många svenskar manuellt stänger av halvljuset och kommer körande med enbart parkeringsljus, även när skymningen faller...

#8
2011-10-11 13:35

Jag fattar inte hur Bengt Dieden kan försvara en så korkad ändring. Släckta baklycktor är riktigt dåligt säkerhetstänk. Vi skall väl inte gå bakåt i säkerhetsutvecklingen. Till leverans av ny VW Passat begärde jag därför att få lysande baklyktor dagtid. Självklart skall de vara aktiverade blev svaret. Icke sa nicke. Helt svarta i dagsljus. Begärde då att få detta åtgärdat (omprogrammerat) vid första service. Det kunde VW inte göra så nu har jag vridit bort automatiken och kör i stället med nattbelysning hela tiden. Man vill ju inte vara den som syns sämst i trafiken bakifrån.

#9
Juppe
2011-10-11 14:02

@Bensam
Tror du verkligen att det är en säkerhetsrisk att dina bakljus inte lyser när du kör framåt på dagen? Förhoppningsvis kör du _med_ trafiken och i normalt trafiktempo?
När du sedan bromsar så lyser de ju desto mer, så att säga.

#10
Raymond K
2011-10-11 15:29

Om man dagtid kör på någon bakifrån p.g.a. att man inte sett baklamporna lysa skall man nog inte köra bil alls.

#11
2011-10-11 15:48

På hösten när solen står lågt i norrland är det guld värt att se lysen i bägge ändar. Vid medelhavet är solen liksom antingen av eller på. Volvo har i Sverige valt att ha halvljuset kvar på automatik tillsammans med diodlysena. Vill man köra med bara dioderna får man vrida av halvljuset. Utom på 40-50 modellerna som bara kör med dioder från modellår 12. Exenonlysena håller ju väldigt länge jämfört med de gamla H7erna. På moderna bilar tänds inte lysena förrän motorn startat, så de konkurrerar inte om startströmmen.

#12
2011-10-11 19:30

Återigen vansinne från lagstiftarna inom EU. Samma kålsupare som dom här hemma i Sverige. Det finns ju en uppenbar risk, att man kör med släckta bakljus även när det behövs. Mänskliga faktorn finns ju alltid.

#13
2011-10-11 22:06

Automatiken som ska fixa detta fungerar bevisligen inte, bla på VW bilar.
Var nära att köra in i baken på en bil som stannat på motorvägen i tjock dimma, hade den haft bakljus tända hade jag upptäkt den mycket tidigare.
Samma gäller som sagt vid lågt stående sol nu på höstkanten, ingen automatik i värden klassar det som mörker och tänder ljusen.

#14
2011-10-11 23:59

Om man slår över till helljusläge (om sånt nu finns?) - tänds inte belysningen oavsett vad sensorn säger då? Systemet borde ju förstå att om man vill ha helljus så är det nog mörkt.

#15
2011-10-12 00:17

Håller med Insändaren. De känns som att man gått tillbaka i tiden. Dessutom tycker ja automatiken funkar väldigt dåligt åtminstone på VW. De är dessutom flera gånger då man som jag trott bilar stått parkerade då baklamporna varit släckta.

Så om vi går till det kosmetiska tycker jag också de är jävligt fult med släckta lampor.

#16
2011-10-12 22:43

Det är kanske för att kompensera långtradarnas alla lampor som vi personbilsåkare måste dra ner på ljuset ??
Åkte E18 Västerås-Stockholm nu i kväll och körde om ett knippe tradare vars bakstammar är fullknökade med lampor, vissa uppåt 30 st röda bakåt, många med LEDamaturer med samma ljusstyrka som ett normalt bromsljus/dimljus.

#17
2011-10-13 07:45

Jag kan inte förstå de här diskussionerna övehuvud taget. Kan det vara så svårt att göra som SAAB (och motorcyklar) haft det sedan 60-talet? Lysknappen av = släckt eller varselhjus. Parkering = parkering. På = ljuset går över tändningslåset. All detta med tillkrånglade lösningar för varselljus är bara svammel. Lösningen finns redan - sedan 40 år tillbaka. Nästa grej är väl att någon ska uppfinna hjulet igen!

#18
2011-10-13 14:25

Roger S: Jo, precis så är det. Ganska enkelt.
Men de som stör sig mest sitter i sin egen bil och stör sig på andra som skiter i vilket läge strömställare står.
Väljer man inte "auto" och "0" så fungerar det som förut.

I vilket fall är det så på Passat. Dessutom är känsligheten grymt bra i VW. När jag parkerar i carporten så slås halvljuset på dagtid.

#19
2011-11-08 14:47

Jahapp då var det dags,i morse var det en jä__a dimma,rena rama filmjölken.
Vad kommer man ikapp då? jo en ny Passat UTAN BAKLJUS!!!
När vettiga människor sätter på dimmjuset i bak kör en helt NY BIL
utan något som helst ljus.

#20
2012-05-24 10:24

Nu när resten av världen börjat bruka färdbelysning dagtid, har man iaf tänkt till och slopat bakljuset. Detta har rört upp debatten i ankdammen Sverige där man vill ha ljus till varje pris, det spelar tydligen ingen roll hur pass god synbarheten är. Varför inte börja använda förnuftet igen som trafikanter i Europa gör, dvs. God sikt-lyse av. Dålig sikt -lyse på. Är detta ett allt för stort huvudbry för vissa nordbor ??

#21
2014-07-09 11:28

Andra gången på kort tid som en bil helt plötsligt utan förvarning backat ut så jag nästan kört på dom på parkeringsplatser.....inga ljus tända utom helt plötsligt backljus samtidigt som dom backar ut.....baklysen på, när en bil är på, tack ! Att anta att folk trycker på bromsen när dom står still, som nån skrev, kan jag direkt säga inte funkar. /Jocke (Gör om gör rätt)

#22
2016-10-11 19:52

"Släkt bakljus" och "automatik" är bland de domaste som har hänt de senaste åren . Automatiken fungerar inte när övergången mellan ljus och mörk är långt som Sverige , inte i dimma, inte i snörök, inte i regn,.... ibl inte på natt heller. Det är inte ovanligt med bilar bara med varselljus fram, mitt på natten. Ordet automatik räcker för att förnuftet skall försvinna helt. Det är för komplicerad att tänka och slå på halvljus och bakljus samtidigt, och det krävs en Einstein för att tända dimljus, växla mellan halv- och helljus,... Ungefär som när tvåfiliga vägar blir trefiliga, plötsligt kör alla i mitten eller helst i filen längs till vänster.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.