Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: När bör man växla?

Bilfrågan

"Det går att köra ganska kraftlöst i 50 km/tim på femte växeln, men är det nyttigt för motor och transmission?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Sedan jag köpte min nuvarande bil, en sexväxlad Toyota Yaris, har jag funderat på hur sakta man bör köra på de olika växlarna, och främst då de högsta, innan man ska växla ner.

Det går att köra (i och för sig rätt kraftlöst) i 50 på femman och neråt 65–70 på sexan utan att det rycker och låter direkt illa. Bensinåtgången blir tydligt lägre än om man växlar ner, men är det nyttigt för motor och transmission?

Sedan inbillar jag mig att det är större påfrestningar vid låga varv på en hög växel än en låg. Stämmer det?

Tompa

SVAR:
Det finns vanligtvis inga föreskrifter om detta utan det ger sig i allmänhet själv hur lågt varvtal du kan använda. Handlar det bara om att hålla jämn fart på plan mark kan man gå längre ner än om mer effekt behövs.

Det föreligger ingen risk för skador på motor eller transmission och som du nämner, det går åt mindre bränsle på högre växel.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-06-14 08:04

Det är kanske inte självklart att man kan lita på en bils färddator, men på min egen bil visar färddatorn lägst förbrukning i följande kombinationer (plan väg) 40-50 km/h 3:an, 60-70 km/h 4:an och vid 80-90 km/h ger 5:an lägst förbrukning. Bränsleförbrukning handlar inte bara om varvtal utan också verkningsgrad vilken varirerar med varvtalet.

#2
Raymond K
2011-06-14 08:11

Lägre varvtal ger alltid lägre bensinförbrukning så man skall väl alltid köra på så hög växel som möjligt. Behöver man lite vridmoment i någon situation så får man väl växla ner. Jag kör i stort sett alltid automatväxlade bilar och i 50 km/h väljer den 4 växeln i jämn fart och det är då ganska lågt varvtal.

#3
2011-06-14 11:19

Det är omöjligt att ge ett råd för alla bilars motorer är olika optimerade. Det finns motorer som drar mer bränsle om man kör på för hög växel, men de bilar som jag testat som är optimerade för att klara gränsen 120g/km koldioxid har nästan alltid varit otroligt kraftlösa vid lågt varv och därför dragit mindre bränsle på högsta växeln även om man tvingats trycka gaspedalen i botten för att hålla jämn fart. Så om det finns ordentligt med kraft på högsta växeln vid lågt varvtal, kan man misstänka att det skulle vara mer ekonomiskt att växla ned.

#4
Kalas
2011-06-14 22:54

Vår Opel brukar vi hoppa över varannan växel och sparar en hel del bensin. Bilen har heller inte tagit skada så vitt jag vet.

#5
Kalas
2011-06-14 22:55

Vår Opel brukar vi hoppa över varannan växel och sparar en hel del bensin. Bilen har heller inte tagit skada så vitt jag vet.

#6
2011-06-15 07:51

Om man har "ordentligt med kraft" på högsta växeln finns ingen som helst anledning att växla ner, det är ju precis tvärtom. Förvisso med den brasklappen att en diesel med partikelfilter behöver lite varv för att kunna regenerera. Många 119-grammare har väldigt hög utväxling, vilket gör varvtalet för lågt för regenerering om man kör 90-100 på högsta växeln.

#7
2011-06-15 11:13

Jag har mest kört Folka och Audi och där drar bilen mer om man går under 1200 i varv när du släpper gasen. Håller du dig över 1200 drar bilen ingenting när du släpper gasen. Jag har hört ett riktmärke är att man skall växla vid 2000 varv. Jag vet inte om det stämmer men det verkar rimligt. Detta gäller bensinbilar. Vilka gränser som gäller för Disel vet jag inte.
När man skall växla upp bör man hoppa över växlar för att spara bränsle. Det lär man ut i trafikskolorna nu förtiden. Då behöver man varva upp bilen lite längre än 2000 varv. Lite olika på 5 och 6 växlade.

#8
2011-06-15 22:17

Eller så gasar man på ordentligt på ettan och tvåan från tex rödljus så är man uppe i 50 på Ingen sträcka alls, sen kan man lägga i femman eller sexan och puttra fram.

#9
2011-06-16 02:31

Hur vet Du att bilen drar mindre bränsle därför att Du hoppar över växlar. Kalas och Wiski.
Hur vet Du om det är bra eller dåligt för bilen?
På 50 och 60 talet satt det en skylt i lastbilshytterna med texten: "Undvik segdragning växla i tid"

#10
2011-06-16 04:03

Troligen är det för att under "runt däromkring" 1200 varv så går det så sakta att motorn måste jobba för att hålla bilen rullande. Eller så krävs det ett visst varv/moment i motorn för att den ska, klara av att fortsätta snurra utan bensin pga av kompressionen. Ifs kanske den öppnar nån ventil som släpper kompressionen vid motorbroms? Nån som vet?

Försöker man hålla sig mellan 1200 varv och 2000 var så skulle jag nog hellre cykla än att åka bil, det måste vara sinnesjukt deprimerande. Upp till 3-4000 kan man dra lätt utan att det händer nåt. Motorer med variabla kam-axleltider (VVT-i etc) ställer om sig någonstans runt 3000 varv (min på 3000 exakt, man känner ett litet ryck när den ändrar läge), därefter kan man glömma allt vad europacyklen säger. Men det betyder att motorerna, tvärt emot vad skolan må säga, för att prestera över 3000 varv. Det är där det händer om man säger så. Om man har ett varvstopp på 7000 så kan man nog med gott samvete iallafall varva upp till 5000 utan att känna sig vidare elak mot bilen. Inte ekonomiskt. Men kan det kan man.

Hoppar man över växlar slipper man köra på de växlarna man hoppar över - så ser jag det. Moderna bilar drar dessutom bra från låga varv (om man inte har nån sur bensinturbo), och väger inte som en 50-60-talslastbil. Om du kör i en hastighet där högsta växeln skulle ge ett motorvarv på säg .. ja 2000rpm, varför ska du då gå via 3-4-5 för att hamna på tex 6, när bilen drar utmärkt utan problem på högsta växeln direkt? De få millilitrarna det gör i skillnad känns knappast värda att mäta varken åt det ena eller andra hållet. Om man inte kör taxi så gör en skillnad på om man kommer 64 mil eller 65 mil på en tank en än mindre mätbar skillnad i plånboken vid årets slut ändå.

Visst om man ser det som en sport att köra snålt så kanske det kan vara intressant, men om man bara vill "köra" så tycker jag det är smartare att lägga i den växel där bilen drar bäst och ger behagligast motorvarv. Att ligga o strutta omkring nära tjuvstoppsgränsen och behöva vara beredd på att motorn ska börja vibrera vid minsta motlut, eller röra om i bensinen en massa mer än nödvändigt per dag känns inte så kul eller värt i längden.

#11
2011-06-17 13:04

Frågan om det är så korrekt att alltid köra på låga varvtal..

Man glömmer bort den sk. "TomGångsmotorn"
Vilket inte är en egen motor utan en funktion som gör att motorn får en "fetare" bränsleblandning vid varvtal under drygt 2000 varv (eller så). Detta för att motorn skall orka gå runt..

Så om man kör på 1600-1800 varv borde rimligtvis motorn förbruka MER bränsle än vid t.ex. 2100 varv..

Med det som bakgrund tror jag att det är bättre att hålla RÄTT varvtal än att köra på absolut högsta växeln, med lägst varvtal jämnt..

(Fetare bränsleblandning ger troligtvis även ÖKADE utsläpp!)
Men det är ju bara min åsikt! Vad tror ni? {:0)

#12
2011-06-17 17:38

Roger Skagerström. Det Du skriver 2011-06-15 kan jag kommentera: Vid 50 km/h blir varvtalet 880 rpm på 6:an med en V70 Diesel. Att köra så tycker ju inte ens Du att man skall göra. För i sista stycket på det Du skriver 2011-06-16 tar Du tillbaka allt vad Du tidigare skrivit om växlar och hastigheter. Kör Du verkligen som Du skriver eller vill Du bara väcka debatt/sensation. Kanske att Du som en del bilförare inte tittar på varvräknaren?

Det Du skriver 2011-06-16 är svårare att kommentera för allt Du skriver i första stycket har inget med verkligheten att göra. Jag trodde att Du visste mer om motorer eftersom Du skriver så mycket om bilar. Någon ventil som släpper ut kompressionen finns inte.
(På 40 talet hade 98 cc lättviktaren en pysventil som man kunde öppna manuellt och släppa ut kompressionen.
På många av gårdagens dieselmotorer till Lastbilar och Bussar fanns en avgasbroms som stängde/strypte avgaserna så att motorn fick arbeta som en kompressor och därmed bromsade extra kraftigt).

Att Du skulle känna ett litet ryck när kamaxeln steglöst förskjuts några grader är inte möjligt. Det Du känner är turbon som ökar varvtalet så att ingastrycket stiger.

I tredje stycket tycker Du att man skall hoppa över 3-4-5 för att hamna direkt på 6:an.
Det är ju så befängt så jag tror inte att Du gjort det någon gång, vilket väl bevisas av det Du skriver i fjärde stycket.

#13
2011-06-21 16:00

Du frågar vad jag tror Nisse Hult och jag tror inte på det Du skriver om ”TomGångsmotorn” vad har Du fått det ifrån, kan det vara i drömmen? Inte ens på förgasarmotorns tid fanns något som avsiktligt berikade bränsle luft blandningen vid låga varvtal. (Det fanns en accelerationspump och en choke men dessa hade inget med varvtalet att göra).

I dag är det lamdasonden som styr bränsle luft blandningen mot lamda 1 för att passa trevägskatalysatorn.
Det innebär 14,8 kg luft för 1 kg bensin och 9 kg luft för 1 kg etanol
eller 11,1 kg luft för 1 liter bensin och 7,11 kg luft för 1 liter etanol.
Detta oavsett varvtal och belastning (dock inte vid max belastning eller kall motor).

Enda anledningen att det åtgår mindre bränsle ju högre växel man använder är att det åtgår förhållandevis mycket bränsle för att driva motorn runt. Obelastad vid 700 rpm c:a 1 liter/h och vid 2100 rpm c:a 3 liter/h för en bensinmotor med 2,5 liters slagvolym.

Om bilen t ex en V70 rullar i en utförsbacke utan hjälp av motorn (vare sig drag eller motorbroms) åtgår 0,32 l/mil med 5:ans växel, 0,4 liter/mil med 4:ans växel och 0,54 liter/mil med 3:ans växel oavsett hastighet. Samma skillnad mellan de olika växlarna får man även på plan väg eller i en uppförsbacke där motorn får arbeta.

Vid 90 km/h på plan väg, 5:ans växel och vindstilla är förbrukningen 0,64 l/mil vilket innebär att 50 % av förbrukningen åtgår för att rotera motorn och 50 % åtgår för luftmotstånd, rullmotstånd och förlusterna i växellådan.

Vid 70 km/h på plan väg och 5:ans växel är totala förbrukningen 0,55 l/mil medan det åtgår 0,32 l/mil (= 58 %) för att rotera motorn och 0,23 l/mil (= 42 %) för luftmotstånd, rullmotstånd mm.

Vid 70 km/h på plan väg och 4:ans växel är totala förbrukningen 0,63 l/mil medan det åtgår 0,40 l/mil (= 63 %) för att rotera motorn och 0,23 l/mil (= 37 %) för luftmotstånd, rullmotstånd mm.

Vid 70 km/h på plan väg och 3:ans växel är totala förbrukningen 0,77 l/mil medan det åtgår 0,54 l/mil (= 70 %) för att rotera motorn och 0,23 l/mil (= 30 %) för luftmotstånd, rullmotstånd mm.

Oavsett bränslebesparingen vid körning med låga varvtal håller jag med Nisse Hult om att man skall ha RÄTT varvtal, i förhållande till belastningen vill jag tillägga. Det är en fördel att hålla lågt varvtal vid låg belastning men inte vid hög belastning. Därför skall man inte hoppa över växlar eftersom det oftast resulterar i hög belastning vid extremt lågt varvtal. Med detta körsätt förkortar man motorns livslängd och det finns ingen garanti för att man spar bränsle. (Eco driving innebär ofta ett helt annat körsätt och man vet inte hur mycket resp. delmoment bidrar till bränslebesparingen eftersom det inte går att mäta). Samma sak med att köra på en för hög växel, man spar bränsle men troligen inte den totala kostnaden. Vad jag menar med för hög växel framgår av mina kommentarer i Bilfrågan under: ”Bra att hoppa över växel?”

#14
2014-11-04 07:20

Hej Roger Skagerström på min Sons Honda Civic type R så ställer (VVT-i etc) om sig någonstans runt 6000 varv.

#15
2014-11-04 07:29

Hej snabb95 2011-06-16 02:31 Och före 50 och 60 talet så gick det en Gubbe med röd flagga framför bilen som då inte fick köras fortare än 8 km, Och före dess hade man hästar, och före hästarna hade man ... ;)

#16
2015-03-11 20:16

Jag brukar säga så här att antingen har man det eller så inte.
Jag växlar efter situation och gehör och det är inget som jag sitter och grunnar över utan det bara sker.

#17
2016-08-28 17:10

Tacka vet jag elbilar... Växellåda?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.