Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bra att hoppa över växel?

Bilfrågan

"Ett tips för ekonomisk körning är att hoppa över en växel. Kan det öka förslitningen på växellådan?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Ett tips för ekonomisk körning är att hoppa över en växel vid lämpliga tillfällen. Kan detta öka förslitningen på synkroniseringen/växellådan, sett över en längre tid?

Lennart Drejmo

SVAR:
Teoretiskt sett ja, men det har förmodligen en minimal betydelse. Sedan kan man ifrågasätta metoden att hoppa över växlar.

Den lägsta förbrukningen ger ofta de robotiserade växellådorna som praktiskt taget utan undantag arbetar sekventiellt, det vill säga tar växlarna i numerisk följd, åtminstone vid uppväxling.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-06-13 08:42

Tror också att det har en marginell betydelse att hoppa över växlar. Det bästa tipset för ekonomisk körning att köra lugnt och inte vara så gasglad.

#2
2011-06-13 10:28

Saab gjorde på åttio-talet en undersökning om ekonomisk körning och man fann att det faktiskt gick att köra snålare genom att hoppa över tvåan och fyrans växel.

Själv har jag alltid undrat över varför det ska finnas så många växlar på en bensinmotordrven bil.
Om man går tillbaka till trettio-talet var det vanligaste tre växlar och ändå hade man ett användbart varvtal på 600-ca3000 r/min där vridmomentet var hyfsat.
Nu har man upp till sju växlar med motorer som varvar ca 6000 r/min.
Varför?
Obs jag menar vanliga standardbilar här.

#3
Raymond K
2011-06-13 11:00

saabnisse, många växlar är för att få ner motorvarvet så att bilen drar mindre bensin. Högsta växeln är oftast som en överväxel. Växlarna däremellan är bra om man till exempel behöver dra husvagn eller ett tungt släp och det behövs lite varv på motorn för att dra.
Att hoppa från ettan till trean med en husvagn på släp kan nog få bilen att storkna.

#4
2011-06-13 11:34

på jobbet har vi en Toyota Auris med en enligt mig mycket märklig sex-växlad låda. Jag har alltid trott att den sjätte växel var till för motorvägsfart men på Aurisens växlingsindikator föreslår att jag ska lägga i sexan redan i 70 km/h. Och vid minsta lilla motlut så visar växlingsindikatorn att jag ska växla ner till femman. Det blir ett evigt växland och skiter jag i växlingsindikatorn så håller den på som en julgran med lampor upp och ner.

#5
Raymond K
2011-06-13 11:36

Låter irriterande Rustan

#6
2011-06-13 20:32

Känns lite som "jag har hört att man kan varva motorn över 3000 varv per minut, exploderar den då?".

Jag frågar mig huuur en växellåda skulle ta skada av detta? I 9 fall av när jag åker iväg från stillastående så kör jag 1 > 2 > 4 > 6. Att Aurisen inte har 6'an som överväxel är nog ungefär samma anledning som att min Mazda inte har det - hade det varit en överväxel så hade man behövt växla ner när man ska köra om i motorvägshastigheter, då det inte är några överdrivet motorstarka bilar. Jag känner dock också att det vore bra om det fanns en överväxel. Jag kan köra på 6'an i 50 utan problem och bilen drar snällt utan vibrationer upp till maxfart om man så önskar på 6'an. Går att köra i 30 på 6'an med men då måste jag växla ner sen när jag ska iväg och det är mest bökigt.

Ser det snarare som att man växellådan skulle slitas mindre (knappt märkbart dock troligen) då man helt enkelt genomför färre växlingar.

#7
2011-06-13 20:48

Ser man historiskt på antalet växlar blir det nästan lite komiskt. När jag var liten hade de flesta bilar 4 växlar. Sen kom idén med overdrive, antingen via en knapp på växelspaksknoppen eller som på min Opel Rekord med en spak vid blinkersen. Sen blev det 5 växlar och då var det vanligt att det skyltades med en liten kromdetalj på bakluckan som basunerade ut "5 speed". Sen för några år sedan dök det upp en sjätte växel och då oftast på dieslar som har lite mer vridmoment. Nu börjar det dyka upp en sjunde växel.....
Det blir då otroligt komiskt när man samtidigt lär ut något nytt påfund som heter "Eco-driving", (engelskt ska det tydligen vara) och nu ska man då hoppa över varannan växel. Här är en ny idé, varför inte kalla 2an, 4an, och 6an för 1an, 2an och 3an istället och återgå till 3-växlat?

#8
2011-06-13 21:17

Den lägsta växeln, nästan alltid 1;an är "igång-sättningsväxeln"
Den högsta växeln är "körväxeln", alla växlar där emellan är accelerationsväxlar ... så om du inte är i behov av maximal acceleration kan du allt skippa en eller två ...
.

#9
2011-06-13 22:16

Ja, mycket vill ha mer, tydligen. I min barndom, på 30-talet, var det tre växlar som gällde. Tidigare var det kanske hel och halvfart?

#11
2011-06-14 12:27

Jes skriver väl det som behöver skrivas.
Oftast kan man hoppa över ett antal växlar - men ibland är de bra att ha.

#12
2011-06-14 12:27

Det är såna här dumheter med för mycket växlar som gör att jag numera enbart kör automatväxlat.
Snart blir det väl som på vissa tradare 18 växlar!
Jag är sedan länge trött på att sitta och rycka i en pinne.

Det vore förresten intressant om någon tillverkare kunde införa frihjulet igen.
Det var ju vanligt på 1930-talet och fanns bl.a. på Saab långt in på 1970-talet.
Det sparade bränsle och medförde att man kunde växla utan att koppla ur.

#13
2011-06-14 16:32

Manuella växellådor hör forntiden till varför dra i en spak fram o tillbaka om man inte behöver,vad är vitsen när en automat i olika former gör det både bekvämare,säkrare,billigare?

#14
2011-06-14 17:19

Enligt senaste numret av Vi Bilägare drar alla automatlådor mer bränsle än de manuella. Dubbelkopplingslådorna dock nästan bara hälften av merförbrukningen jämfört med de gamla med momentomvandlare.
Att de gamla lådorna drar mer bränsle trots lockup kan jag förstå, även att CVT-lådorna gör det fast de är helt steglösa. Transmissionsförlusterna är större. Varför dubbelkopplingslådorna gör det, förstår jag dock inte alls - det är ju i grunden samma konstruktion som manuella lådor och borde genom mer exakta växlingspunkter snarare dra mindre - och kanske gör det också det i praktiken.
Möjligen säger skillnaden i den deklarerade förbrukningen mer om mätmetoden än om växellådorna...

#15
2011-06-14 18:31

Först en kommentar till automatväxel kontra manuell. Har kört manuell i 38 år och kommer aldrig göra annat. Att köra bil med automatväxling är inte riktig bilkörning, det är för fjollor. Har aldrig haft mer än 5 växlar på någon bil, så jag får prata utifrån det, och då har jag aldrig använt 4:an......ja kanske någon gång inne i stan, men annars har jag alltid gått direkt från 3:an till 5:an

#16
2011-06-14 18:48

Saabnisse, jag står precis inför att hämta en ny lastbil med automatlåda ... i morgon faktiskt. Min gamla (1998) har ju .. tja, hur många växlar har den egentligen .. det blir nog 18 om jag har räknat rätt fast jag använder ju sällan alla. Hur som helst så pratade leverantören om "frihjul" på den nya växellådan .. jag ska instrueras och provköra i morgon. Om det verkligen är tal om "frihjul" återstår att se ... Och hur den uppför sej vid körning med 60 tons belastning ska bli Mycket intressant, jag har ännu inte kört en automatväxlat personbil som växlar som jag skulle gjort med husvagn eller liknande efter.

#17
2011-06-14 19:13

Vid 1000 rpm gör V70 Diesel
10 km/h på 1:an,
17 km/h på 2:an,
27 km/h på 3:an,
36,6 km/h på 4:an,
46 km/h på 5:an och
56,5 km/h på 6:an.

Min V70 Bensin har samma utväxling på alla växlar men där finns inte 6:ans växel.
Utväxlingen är näst intill dubbelt så hög på 2:an som på 1:an. Det tycker jag är ett för stort steg i synnerhet vid uppväxling i en uppförsbacke och betyder att man måste dra till 3000 rpm på 1:an för att inte hamna under 1500 rpm på 2:an.

Om man skulle hoppa över 2:an måste man dra till över 4000 rpm (mer än dieselmotorns max varvtal) på 1:an för att inte komma under 1500 rpm som jag tycker är ett lägsta varvtal om motorn skall belastas vid måttlig acceleration i varje fall när det gäller bensinmotorn.

Vad kan man vinna på att växla direkt från 1:an till 3:an? Inte spar man bränsle och definitivt inte motor och drivlina. För att spara bränsle skall motorn rotera så få varv som möjligt vid färd mellan A och B eller rättare sagt per år. Det åstadkommer man med att köra på så hög växel som möjligt och inte låta motorn gå på tomgång medan man sätter på sig säkerhetsbältet mm. Nu tänker Du att det spar man mycket lite bränsle på. Helt rätt om man inte låter motorn stå på tomgång i flera minuter i onödan, vilket är mycket vanligt bland Sveriges bilister, för att inte tala om lastbilar och bussar som brukar gå på tomgång i timmar. Där kan körskolorna lära ut något viktigt i stället för det vansinniga i att lära elever att man skall hoppa över växlar. Elever som knappt kan klara trafiken och än mindre att köra på rätt växel och motorbelastning.

Bilkonstruktörerna utvecklar växellådor med fler och fler växlar som därmed blir både tyngre och dyrare. Det skulle man naturligtvis inte göra i en hårt konkurrensutsatt marknad om inte fördelen vore betydande. Att sedan eco-drive instruktörer lär ut att man skall hoppa över växlar är ju inte klokt. Nu kommer de att säga: Bevisligen spar man bränsle med eco-driving. Det är sant, men inte beror det på att man hoppar över växlar som några tror.

Till Saabnisse kan jag säga att V60 med dubbelkopplings låda liksom Volvos bussar med robotiserad 12 växlad låda lägger växeln i friläge (för att spara rotation och bränsle) så fort föraren släpper gasen. Funktionen blir då lika som på en SAAB med frihjul.

#18
2011-06-15 09:37

Jes Sedan Du provkört din nya lastbil (troligen en Volvo med robotiserad 18 växlad låda) så vill jag höra vad Du tycker om växlingarna. Växlar den upp sekventiellt där varje steg sänker varvtalet från 1500 till 1200 rpm. Hoppar den över några växlar med tanke på det stora antalet växlar. Vilken växel startar den på, troligen olika beroende på last och lutning. Hur är det med frihjulningen, troligen urkopplingsbart? Hur många backväxlar finns det? Om det finns flera, skiftar även dessa automatisk vid backning.

#19
2011-06-15 21:29

Snabb95: Om du varvar ÖVER 1000 var i minuten så märker du nog att det "ger" en del att hoppa över växlar. På tvåan är man uppe i runt 40 - varför ska man då på trean att göra? Det om något "ger inget". Fyran om det är i stan o man ska stanna snart igen, fyran > sexan om det är landsväg. Finns väl inget egensyfte i att köra på varje växel bara för att de finns?

Många växlar är ju bra dock man oftast har en lämplig växel till motorbroms eller om man ska köra om etc. 5-växlat och lite svag motor kan bli segt i lägre hastigheter då tex 3'an är "lätt" och varvar en massa, medans 4'an går för tungt om man behöer accelerera något. Mer tätstegat ger större chans till att det finns en passande växel.

#20
2011-06-16 17:21

Roger Skagerström: 40 km/h på 4:an ger knappt 1100 rpm och på 5:an 850 rpm med en V70. Jag förmodar att Du har för avsikt att öka farten ytterligare. Då är det mycket bättre att använda 3:an som vid 40 km/h betyder 1500 rpm i synnerhet med en bensinmotor. Du verkar ju tycka att det är roligt att köra bil så då tycker Du nog att det är roligt att växla också. Det är då inte jobbigt och det tar inte lång tid med en synkad låda.

Jag förstår heller inte varför det behövs tätare steg mellan växlarna vid motorbromsning. Om farten inte sjunker tillräckligt av motorbromsen så kan man väl stötta med fotbromsen, det mår dagens bromsar bara bra av eftersom bromskivorna rostar mindre.

Att det är lättare att hoppa över de högre växlarna än de lägre är givet eftersom det procentuella steget är mindre ju högre växel man har.

När jag köpte min Volvo 245 1985 kunde man välja mellan 4 och 5 växlar. På den 4 växlade lådan var 4:an för hög (37 km/h vid 1000 rpm) och 3:an för låg (25 km/h vid 1000 rpm) när man behövde växla i en uppförsbacke, vilket man behöver redan vid 3 % lutning med B200K motorn och ett rimligt moment.
(3 % lutning ger dubbelt effektbehov jämfört med plan väg vid 90 km/h).

Största fördelen med den 5 växlade lådan var att 4:an var så användbar i uppförsbackar. Att 5:an dessutom var något högre (39,5 km/h vid 1000rpm) än 4:an på den 4 växlade lådan var också en fördel på plan väg.

#21
2011-06-20 22:34

Teoretiskt sett borde väl en ev. förslitning bero på hur man varvtalsmatchar växlingarna..??

#22
2011-06-20 22:35

Oavsett om man gör det i ordningen eller ej.

#23
2011-07-03 11:58

Helt rätt Nithin när det gäller förslitningen av synkroniseringsringarna i växellådan. Men jag tänker på lämpligt varvtal och belastning för så låg förslitning av motorn som möjligt. En motor med lämplig temperatur, varvtal och belastning har oändlig livslängd. Den slits bara vid låg (eller för hög) temperatur, lågt (eller för högt) varvtal eller hög belastning. Det är endast den tid man utsätter motorn för något av ovanstående som bestämmer motorns livslängd. Genom att hoppa över växlar kommer man med stor säkerhet att hårt belasta motorn vid låga varvtal till inte den minsta nytta.

#26
2015-02-14 23:37

Min manuella" ber mig hoppa över" växlar,så javisst blir svaret.

#27
2017-05-17 09:35

Jag tänker att man "lärt" sig sin bil. Så man hittar rätt varvtal även när man sänkt farten snabbt och hoppar från femman till trean för motorbroms. Då går inte motornpå höga eller låga varvtal. T.o.m. så kan sekventiell nedväxling orsaka högre varvtal och slitage. Eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.