Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Moment för alufälgar?

Publicerad 26 januari 2012 (uppdaterad 26 januari 2012)
"Jag har hört att alufälgar inte ska dras lika hårt som metallfälgar. Vilket moment ska det vara?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vilket åtdragningsmoment ska det vara på alufälgar? Jag har hört att alufälgar inte ska dras lika hårt som metallfälgar

Är det olika vilket bilmärke det är? Jag har en Citroen Xsara Picasso -05.

Berth Karlsson

SVAR:
För din bil gäller att om den har originalfälgar, ska plåtfälgarna dras med 9 daNm (ca 9 kpm) och lättmetallfälgarna med 10 daNm (ca 10 kpm). Skillnaden är alltså i det närmaste försumbar.

Momentet varierar beroende på vilken Citroën-modell det gäller och naturligtvis också för andra bilmärken. (1 daNm = 0,981 kpm).

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1 • 2012-01-26 08:02
PHME

Vad är "daNm"? Visserligen är min gymnasiefysik 25 år gammal, men jag känner inte igen enheten, och i instruktionsboken till min V70 står åtdragningsmomentet för aluminiumfälgar i den för moment vanliga enheten "Nm". Omräkningen till kpm tyder på att Dieden tänker på "dekanewtonmeter", men prefixet deka är så ovanligt (eftersom det oftast är rätt onödigt) att det vore både enklare och tydligare att multiplicera med 10 och skriva "100 Nm".

#2 • 2012-01-26 08:05
Mr.Wheeler

"da" är ett multiprefix för deca som står för tio. Det vore bättre att skriva 100Nm istället för 10daNm eftersom de flesta inte vet vad da står för.

#3 • 2012-01-26 08:33
KaptenOberkommando

Jag får allt instämma med föregående talare och säga att användningen av "da" i "daNm" är helt obegripligt. Bengt, varför röra till det så här?

#4 • 2012-01-26 08:34
Peugo

Gissa om dom som byter däcken vet något om momenten? Tyvärr så drar de flesta "tillräckligt" hårt och då är risken större för att fälgen tar stryk. Finns fall där fälgen gått sönder.

#5 • 2012-01-26 08:45
hultarn

I allmänhet brukar momentet anges i Nm eller Kpm, men daNm är väl sällsynt..?

I vart fall, momentet brukar ligga nånstans 70 - 100 Nm, men däckfirmor och bilverkstäder drar ju åt dem så in i h***e!
De riskerar att förstöra både skruv och fälg.

Dessutom så vet/bryr sig de flesta inte hur man drar moment ändå, jag har kört många kurser och sett alla varianter.

#6 • 2012-01-26 09:22
Hanzzon

Att endast använda vanliga hylsor och dra åt hjulen med muttermaskin är ju ganska märkligt om däckfirmor eller seriösa verkstäder verkligen gör.
Det finns nämligen en ganska enkel lösning på detta problem med att använda en lång "moment-hylsa" med vridstål som drar åt hjulmuttrarna ett fast moment oftast omkring 100Nm (lite mer på alufälgar och lite lägre för plåtfälgar) även om man smackar på för fullt med muttermaskinen(då vissa kunder tror att man drar åt hjulen för fullt med bara en vanlig hylsa och muttermaskinen) som vi alltid använder vid åtdragning av hjulen, är det några väldigt speciella fälgar så drar man åt med ett momentskaft.

#7 • 2012-01-26 10:37
hultarn

Hanzzon: vet inte om jag fattade ditt inlägg rätt, men du menar att ni inte överdrar skruvarna med tryckluftdragare, det är bara som kunder uppfattar det?

#8 • 2012-01-26 10:48
Hackenbush

Håller med hultarn. däcksfirmor drar åt så man kan inte lossa hjulen själv därhemma. Jag brukar byta till vinterhjul själv men i år kunde jag inte. Jag bytte sommardäck på höstkanten och firman drog åt hjulen så jag hade inte en chans att lossa dem trots att jag använde hävstång och stod och hoppade på hjulnyckeln (90 kilo räckte inte).
Jag fick lämna in bilen på verkstad för att få på vinterhjulen.
För övrigt en däckfirma jag aldrig kommer att besöka igen. Dom tittade på mig som något katten hade släpat in och när däcksbytet var klart var mina förut precis rentvättade lättmetallsfälgar nerkletade med fett och svarta smutsfläckar. dom kunde inte ägna 5 minuter åt att torka av fälgarna efter bytet. De kanske inte anser att det är deras jobb att torka att torka av fälgarna när jobbet är klart men det innebär ju bara att jag aldrig besöker dom igen.

#9 • 2012-01-26 11:18
Jordnära

En del säger att man inte ska använda tex kopparpasta på skruvarna och andra inte. Vilket är rätt?
Själv har jag slutat. Det är viktigare att man gör rent skruvarna. Momentet uppkommer ju av att skruvens sträcks så att friktionen i gängorna och skallen mot fälgen ökar. Vitsen med pasta är väl enbart att förhindra rost och då är det väl bättre att byta skruvar. Idag har många bilar inbyggda brickor i skruvskallarna så att de inte roterar mot fälgen. Då blir momentet säkrare.

#a • 2012-01-26 11:38
hultarn

Jordnära: en grundregel är att moment alltid dras med smorda gängor, annars blir det fel sträckning av skruven. Torr gänga ger för liten sträckning och inget säkert förband.

Undantag finns förstås, och då ska det anges speciellt.

Om man sedan ska använda kopparpasta eller annat fett är en annan fråga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.