Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Moment för alufälgar?

Bilfrågan: Moment för alufälgar?

Bilfrågan

"Jag har hört att alufälgar inte ska dras lika hårt som metallfälgar. Vilket moment ska det vara?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vilket åtdragningsmoment ska det vara på alufälgar? Jag har hört att alufälgar inte ska dras lika hårt som metallfälgar

Är det olika vilket bilmärke det är? Jag har en Citroen Xsara Picasso -05.

Berth Karlsson

SVAR:
För din bil gäller att om den har originalfälgar, ska plåtfälgarna dras med 9 daNm (ca 9 kpm) och lättmetallfälgarna med 10 daNm (ca 10 kpm). Skillnaden är alltså i det närmaste försumbar.

Momentet varierar beroende på vilken Citroën-modell det gäller och naturligtvis också för andra bilmärken. (1 daNm = 0,981 kpm).

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-01-26 08:02

Vad är "daNm"? Visserligen är min gymnasiefysik 25 år gammal, men jag känner inte igen enheten, och i instruktionsboken till min V70 står åtdragningsmomentet för aluminiumfälgar i den för moment vanliga enheten "Nm". Omräkningen till kpm tyder på att Dieden tänker på "dekanewtonmeter", men prefixet deka är så ovanligt (eftersom det oftast är rätt onödigt) att det vore både enklare och tydligare att multiplicera med 10 och skriva "100 Nm".

#2
2012-01-26 08:05

"da" är ett multiprefix för deca som står för tio. Det vore bättre att skriva 100Nm istället för 10daNm eftersom de flesta inte vet vad da står för.

#3
2012-01-26 08:33

Jag får allt instämma med föregående talare och säga att användningen av "da" i "daNm" är helt obegripligt. Bengt, varför röra till det så här?

#4
2012-01-26 08:34

Gissa om dom som byter däcken vet något om momenten? Tyvärr så drar de flesta "tillräckligt" hårt och då är risken större för att fälgen tar stryk. Finns fall där fälgen gått sönder.

#5
2012-01-26 08:45

I allmänhet brukar momentet anges i Nm eller Kpm, men daNm är väl sällsynt..?

I vart fall, momentet brukar ligga nånstans 70 - 100 Nm, men däckfirmor och bilverkstäder drar ju åt dem så in i h***e!
De riskerar att förstöra både skruv och fälg.

Dessutom så vet/bryr sig de flesta inte hur man drar moment ändå, jag har kört många kurser och sett alla varianter.

#6
2012-01-26 09:22

Att endast använda vanliga hylsor och dra åt hjulen med muttermaskin är ju ganska märkligt om däckfirmor eller seriösa verkstäder verkligen gör.
Det finns nämligen en ganska enkel lösning på detta problem med att använda en lång "moment-hylsa" med vridstål som drar åt hjulmuttrarna ett fast moment oftast omkring 100Nm (lite mer på alufälgar och lite lägre för plåtfälgar) även om man smackar på för fullt med muttermaskinen(då vissa kunder tror att man drar åt hjulen för fullt med bara en vanlig hylsa och muttermaskinen) som vi alltid använder vid åtdragning av hjulen, är det några väldigt speciella fälgar så drar man åt med ett momentskaft.

#7
2012-01-26 10:37

Hanzzon: vet inte om jag fattade ditt inlägg rätt, men du menar att ni inte överdrar skruvarna med tryckluftdragare, det är bara som kunder uppfattar det?

#8
2012-01-26 10:48

Håller med hultarn. däcksfirmor drar åt så man kan inte lossa hjulen själv därhemma. Jag brukar byta till vinterhjul själv men i år kunde jag inte. Jag bytte sommardäck på höstkanten och firman drog åt hjulen så jag hade inte en chans att lossa dem trots att jag använde hävstång och stod och hoppade på hjulnyckeln (90 kilo räckte inte).
Jag fick lämna in bilen på verkstad för att få på vinterhjulen.
För övrigt en däckfirma jag aldrig kommer att besöka igen. Dom tittade på mig som något katten hade släpat in och när däcksbytet var klart var mina förut precis rentvättade lättmetallsfälgar nerkletade med fett och svarta smutsfläckar. dom kunde inte ägna 5 minuter åt att torka av fälgarna efter bytet. De kanske inte anser att det är deras jobb att torka att torka av fälgarna när jobbet är klart men det innebär ju bara att jag aldrig besöker dom igen.

#9
2012-01-26 11:18

En del säger att man inte ska använda tex kopparpasta på skruvarna och andra inte. Vilket är rätt?
Själv har jag slutat. Det är viktigare att man gör rent skruvarna. Momentet uppkommer ju av att skruvens sträcks så att friktionen i gängorna och skallen mot fälgen ökar. Vitsen med pasta är väl enbart att förhindra rost och då är det väl bättre att byta skruvar. Idag har många bilar inbyggda brickor i skruvskallarna så att de inte roterar mot fälgen. Då blir momentet säkrare.

#10
2012-01-26 11:38

Jordnära: en grundregel är att moment alltid dras med smorda gängor, annars blir det fel sträckning av skruven. Torr gänga ger för liten sträckning och inget säkert förband.

Undantag finns förstås, och då ska det anges speciellt.

Om man sedan ska använda kopparpasta eller annat fett är en annan fråga.

#11
2012-01-26 13:22

Hjulbyten är ett jobb jag ALLTID gör själv efter en incident för länge sen..
Blir man ståendes ute på vägen med punktering kl 4 på morgonen, 12 mil kvar till jobbet och först går fälgkorset sönder pga hårt dragna hjulbultar och sen det andra verktyget med extralång arm, också..
Då lär man sig..
Lyckligtvis kom efter en halvtimme en snäll man förbi som råkade ha ett ännu grövre verktyg med sig.. så allt löste sig..

Kopparpasta bör man undvika i närheten av aluminium då Cu är en mer ädel metall än Al och det kan uppstå korrosionsskador på aluminiet.."Elektrolytiska spänningsserien" ni vet....

#12
2012-01-26 13:30

Eric, det är ingen risk att använda kopparpasta tillsammans med aluminium, för att galvanisk korrosion ska kunna uppstå krävs dels metallisk kontakt och dels närvaro av elektrolyt.
Även om det här uppstår metallisk kontakt finns det genom fettet ingen elektrolyt.

Men det är otäckt just det här att de flesta verkstäder drar åt tills det knakar och det blir omöjligt att ta bort hjulet med normala verktyg.

#13
2012-01-26 15:26

Metallisk kontakt har man ju och elektrolyten finns ju - saltvatten...
Å andra siadn har jag använt Cu-pasta själv men då enbart på skruvgängorna...
Nu används enbart Al-pasta..

#14
2012-01-26 16:58

Biltillverkarna bl a Volkswagen avråder bestämt från att använda kopparpast på grund av risken för galvanisk korrossion.

#15
2012-01-26 18:20

Hade en elektrisk muttedragare av lågprismodell, men den drog alldeles för dåligt. Man måste ändå handdra det sista så jag kör med en adapter i skruvdragaren, snabbt och smidigt. Däckfirmorna kör med sina starka mutterdragare utan kontroll. Fort och fel.
90NM låter lite. Volvo rekomenderar 140 NM och har roterande brickor inbyggda i skruvskallarna.

#16
2012-01-26 19:21

Det är typiskt för fransmän att använda ”daNm”, 1 daNm blir då ”synonym” med en kgm eller kpm. Multipelprefixet ”deka” är mer sällsynt än ”kilo” ovh ”mega” och är därför inte alltid förstått, bättre än 9 daNm är alltså att skriva 90 Nm!

#17
2012-01-26 19:22

Det är typiskt för fransmän att använda ”daNm”, 1 daNm blir då ”synonym” med en kgm eller kpm. Multipelprefixet ”deka” är mer sällsynt än ”kilo” ovh ”mega” och är därför inte alltid förstått, bättre än 9 daNm är alltså att skriva 90 Nm!

#18
2012-01-26 20:44

Naturligtvis ska muttrar/bultar smörjas!
Jag avråder bestämt från kopparsmörj i närheten av aluminiumfälgar. För några år sedan när vi skulle byta däck på våra bilar var däcken på den ena bilen extremt svåra att få av. Till slut fick vi lägga oss vid sidan av bilen (man ska ALDRIG lägga sig under en bil som bara står på domkraft) och slå bort hjulen med gummiklubba. Orsak: Just denna bil har någon slags mässing i hjulnaven och kopparen i mässingen och aluminiumfälgarna trivdes väldigt bra ihop...

Silversmörj rekommenderar vår bilmeck. Själva använder vi grafitfett av det slag man bland annat även använder till vändskivor på lastbilar. Det fungerar skitbra! Ibland sitter smörjmedlet kvar vid nästa däckbyte!
Symaskinsolja eller liknande är nästan lika dåligt som kopparsmörj då dessa oljor inte klarar värmeutvecklingen vid ett hjulnav och förbränns. Och sot har inga bra smörjningsegenskaper vad jag vet.

Hur hårt ska man då dra? Ja max med det moment tillverkaren rekommenderar (9 Nm låter väldigt lite) om du har momentnyckel/moment på skruvdragaren. För hand: Använd aldrig förlängningsskaft när du drar åt och dra tills det gör ont mot handen. En av få saker jag lärt mig av Bosse bildoktorn!
Flera före mig har förklarat varför mutterdragare utan momentspärr är en dålig kombination och jag håller med!

#19
2012-01-26 23:20

Själv drar jag åt så hårt jag orkar med fälgkorset, vid nästa byte, förhoppningsvis cirka ett havår senare får jag stampa till på korset för att får till första "knycken"

Hur många kpa eller Nm och för den delen daNm det är har jag ingen aning om men hjulen sitter på plats trots att jag är en rätt otränad kontorsråtta.

#20
2012-01-27 12:47

Hultarn, Om du testat att dra loss en hårt sittande bult med muttermaskin någon gång så kanske du noterat att om du använder en förlängare mellan hylsan och muttermaskinen så blir effekten densamma som med dessa momentstavar, nämligen att muttermaskinen inte orkar dra loss bulten medans samma maskin faktiskt orkar dra loss bulten om man tar bort förlängaren och monterar hylsan direkt på muttermaskinen då inget moment "fjädras" bort och maskinen blir betydligt starkare. En momentstav är klart tunnare än en vanlig förlängare och kontrollerad att dra åt ett visst moment tex 100nm då staven sedan fjädrar så mycket att en muttermaskins övriga kraft fjädras bort.

#21
2012-01-27 18:33

Hanzzon: jag vet hur en momentstav fungerar, och det är bra att ni använder den. Kruxet är att långt ifrån alla verkstäder är så seriösa att de använder en sån.
För det som Eric H berättar om är inget ovanligt, och ett resultat av verkstäders slarv.

#22
2012-01-31 22:40

Det är en självklarthet i min mening Hultarn men tydligen inte hos alla verkstäder.

#23
2016-05-20 16:09

För många, många år sedan arbetade en kompis hos polisen med sommarjobb i Nyköping. Ett av arbetena var att montera sommarhjul på polisbilarna. Han frågade hur hårt skall jag dra fast dem?
Svaret blev: 'Tills du känner blodsmak i munnen!'

#24
2016-05-20 16:09

För många, många år sedan arbetade en kompis hos polisen med sommarjobb i Nyköping. Ett av arbetena var att montera sommarhjul på polisbilarna. Han frågade hur hårt skall jag dra fast dem?
Svaret blev: 'Tills du känner blodsmak i munnen!'

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.