Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur höja låg motortemperatur?

Bilfrågan: Hur höja låg motortemperatur?

Bilfrågan

"Det tar upp till 18 minuter för motortemperaturen i min Skoda Octavia att nå 90 grader. Vad ska jag göra?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Skoda Octavia FSI 1,6 automat. Mitt problem är att det tar 12-18 minuter innan bilens motortemperatur är uppe på 90 grader vid en utetemperatur på noll till fem grader. Har varit på verkstad och bytt termostat men felet består.

Har kollat med andra Skodaägare, tiden för dessa är sex-åtta minuter. Tredje gången jag var på verkstaden fick jag veta att det finns fler Skoda-ägare som har samma fel men man hittar inget. Vad ska man göra? Kanske fler har haft samma problem och fått det åtgärdat?

Prenumerant sedan länge

SVAR:
Att det tar lång tid för en förbränningsmotor att nå arbetstemperatur är både bra och mindre bra. Bra därför att det visar att motorn har hög verkningsgrad och inte omvandlar onödigt mycket energi till "spillvärme".

Mindre bra därför att bränsleförbrukningen är högre och emissionerna skadligare under uppvärmningsfasen. FSI-motorerna är effektiva med låg förbrukning, tyvärr följer en längre uppvärmningstid på köpet.

Lösningen hade varit att, som på moderna dieselmotorer, ha en tillsatsvärmare för att få en snabbare uppvärmning men såvitt vi vet används detta inte på bensinmotorer ännu.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
789
2010-12-02 08:36

Det är inte bara Skoda som har kylareproblem.
Nu har det hänt igen, igen och igen! Toyota återkallar 650 000 Toyota Prius, Japan tillverkade:-O, skriver dagens "DagensIndustri" 2010-12-02. Nu har Toyota Prius dessutom fel på alla sina kylare och kylpumpar vilket gör att bilskrällena kokar - överhettas - vilket gör att de "tappar kraft" och i värsta fall skär.... "Toyota det e´ kvalitet de´"....????

#2
789
2010-12-02 08:39

ViB:
Varför visas foto på en dieselmotor, TDI, när artikeln handlar om en helt annan motortyp?

#4
ADAC
2010-12-02 09:34

18 minuter! Snabbt i jämförelser med min Audi A3 1,6D 2010, som aldrig kommer upp i arbetstemp vid de utetemperaturer som gäller nu.
Man kan undra över hur det påverkar motors livslängd att rulla på mil efter mil, timme efter timme med 70 graders motortemperatur....

Dessutom: den extravärmare som artikeln talar om påverkar på moderna VAG-bilar bara ingångsluften till kupén - inte kylarvätskan!
Det skall kännas skönt för förare och passagerare, men inte så skönt för motorn......

BMW har ett bättre system med sin "moderna" rullgardin vid fronten på njurarna som både påverkar luftmotståndet positivt och snabbar upp höjningen av motortemperaturen.

#5
McTar
2010-12-02 10:13

ADAC: Slipper kylarvattnet värma kupen blir den kommer motortempen också snabbare upp i riktig temp.
Både FSI och TDI-motorerna är mycket effektiva. Köp en gammal Ford 2.8L V6:a om du vill ha snabb värme i bilen, den drar iof 1,5-2,0liter per mil.

#6
McTar
2010-12-02 10:14

"blir den"- kan man ta bort...

#7
Pelle E
2010-12-02 10:26

Ett fel på en pump i kylsystemet. Felet gör att luftbubblor kan bildas i pumpen, varpå kylsystemet inte fungerar ordentligt och bilen riskerar att överhettas. Motorn kan också förlora kraft. Enligt Toyota har felet drabbat Priusmodeller som tillverkats mellan 2004 och 2007.
Toyota meddelar att man inte har fått några rapporter om att felet skulle ha orsakat några olyckor. Man kommer att ta kontakt med berörda Priusägare i december.

#8
789
2010-12-02 10:36

Pelle E:
Läs på. Felen på Toyota gäller in på dagens tillverkade Toyota Prius alltså t o m 2010 års modell. 650 000 Toyota Prius "tvingas återkalla" skriver man I DagensIndustri. Alltså Toyota reparerar inte alla dessa 650 000 Toyota Prius frivilligt utan tvingas!! till detta. Undrar vems fel detta är nu? Vem ska Toyota skylla på denna gång? Underleverantörernas? Toyota Prius tillverkas ju i Japan och är trasiga i alla fall...:-O...

#9
2010-12-02 10:41

Mitt råd är att om man har möjlighet parkera bilen i sitt varmgarage, alternativt använda sig av motorvärmaren. Då är motorn redan någorlunda varm vid uppstart, och uppnår därför korrekt arbetstemeratur relativt snabbt.

#10
Pelle E
2010-12-02 12:58

789 Var i Dagens industri läser du detta?

#11
Pelle E
2010-12-02 13:21

789 Prius tillverkas i USA också.. så läs på

#12
2010-12-02 13:24

Re 789 du har fel som vanligt.....!

#13
789
2010-12-02 13:49

Pelle:
Läs bla. sidan 36 i DagensIndustri, dagens utgåva.

#14
2010-12-02 14:24

Företaget meddelar att man drar tillbaka 650 000 bilar av hybridmodellen Prius som har ett fel på en pump i kylsystemet. Felet gör att luftbubblor kan bildas i pumpen, varpå kylsystemet inte fungerar ordentligt och bilen riskerar att överhettas. Motorn kan också förlora kraft.

Enligt Toyota har felet drabbat Priusmodeller som tillverkats mellan 2004 och 2007. Det gäller cirka 390 000 bilar i USA, 180 000 i Japan och cirka 70 000 Priusbilar i Europa.

Toyota meddelar att man inte har fått några rapporter om att felet skulle ha orsakat några olyckor. Man kommer att ta kontakt med berörda Priusägare i december. I de nyare Priusbilarna, samt i Toyotas andra hybrider har man använt en annan typ av pump, så de berörs inte av felet.

#15
Cheops
2010-12-02 15:10

Samma problem med min Nissan Qashqai som har en 2l bensinmotor. Har bytt termostat men det hjälpte inte.
Har även motorvärmare men problemet kvarstår.
Tycker att Diedens svar var goddag yxskaft. Så effektiva är inte bensinmotorerna.

#16
2010-12-02 16:33

Den berömda pappbiten framför kylaren är inte att tänka på???

#17
j a r l
2010-12-02 16:55

Spela roll 70 eller 90 grader?! Vem bryr sig. Skiten rasar ändå förr eller senare.

#18
Lars S
2010-12-02 17:03

Svar är enkelt. När du börjar köra med bilen då det råder en temperatur under 5 grader celsius. Vrid ner fläkten till ett lågt varv och ha temeraturen inställd på "kyla". Motorn behöver då inte anväda kylarvattnet för att värma värmepaketet, utan stänger kranen så att endast motorn blir varm. När du väl nått arbetstemperatur så kan du dra på värmen. Nu har du full värme, motorn är varm och ditt problem är löst.

#19
Kaj Lesse
2010-12-02 17:19

Har haft en VW Touran med 1,4 TSI och nu har jag en Seat 2,0 FSI båda med automat. När man kör i 50 så går den på 5:an och då tar det mycket lång tid innan den blir varm. Jag kör istället på manuellt läge på 3:an och då går det mycket snabbt upp i värme.

#20
niran
2010-12-02 22:09

Min 11 år gamla Renault tog 10-15 min att bli varm i kupen när det var kallt ute. När jag så satte på en liten kartongskiva framför en del av kylaren så blir bilen varm på 6-8min även när det är kallt ute. Arbetstemperaturen har nu höjts lite på motorn med några grader.

#21
Inbos
2010-12-03 09:37

*Lars S* Det var sekel sedan det fanns reglage kranar för värmen.
Numera så är det spjäll som reglerar luft massan genom elementet. Så elementet blir alltid uppvärmt.
Så det är bara fläcktens hastighet som kan ha en liten invärkan.

#22
Inbos
2010-12-03 09:44

^^789.^^ Toyota visar ju hur seriösa dom är. De är få bilmärken som gör så att de kallar in sina moddeler för åtgärd.
Se bara på VAG hur dom smyger undan alla problem dom har.

#23
S-E S
2010-12-03 16:12

Köper man en bränslesnål bil får man ta konsekvensen av det. Fipplar man med tillsatsvärme, så är det inte en bränslesnål bil längre. Nej, Tjockare skor och sockor, det hör till de "Gröna Bilisternas" vinterutrustning.

#24
Svenneman
2010-12-03 21:42

Är det 90 mätta grader eller indikeras det "bara" på panelen? I dagsläget ställer man ut precis vad man vill via mjukvaran. Inte helt omöjligt att vätskan har högre faktisk temp för förbrukningens skull men man dämpar förarens irritation genom att indikera lägre. Dvs, man prioriterar ner komfort. Tvärt om kan vissa tyska bilar kan ligga på 110++ men indikera 90. Jag väntar med spänning på första skållningen i USA...

#25
Racetwin2
2010-12-05 11:03

Varför inte sätta in en elektrisk motorvärmare med kupéelement. Mycket billigare och mer miljövänligt än att låta bilen köra sig varm. Dessutom slipper du skrapa rutorna och kliver rakt in i en varm bil.

#26
2010-12-05 17:08

Jag hade en Golf 1,6 Fsi fram till i somras, den hade mostsvarande tid för uppvärmning, om man använde den elektriska motorvärmaren av modell oljevärmare en liten stund så kan det ta ännu längre tid för den att bli varm just för att motorn går ännu mera friktionsfritt, termostaten var OK, slangen till kylaren var iskall några Km efter kallstart

#27
2015-05-10 15:23

'j a r l': det var den roligaste kommentaren jag sett på länge. Kanske skulle den ha kompletterats med: "du dör förr eller senare så det är väl skit samma"?
Den kommentaren kan du använda lite varstans dessutom!
Smarthuvud.

#28
2020-05-24 23:42

Att dålig värme i motor och kupé skulle bero på bättre verkningsgrad i nyare bensin och dieselmotorer är helt fel. De som tror det har ingen kunskap om fysik. Energiinnehållet i bensin med 5 % Etanol är 9 kWh per liter och c:a 10 % högre i diesel MK1 med 5 % RME.

Bränsleförbrukning c:a 0,6 liter per mil eller 4,2 liter per timma (vid en medelhastighet på 70 km/h) för bensinbilen och drygt 10 % lägre för dieselbilen en Volvo V70. Tillförd effekt blir i både bensin och dieselfallet (c:a 9 kWh/l x 4,2 l/h) = 38 kW.

För att övervinna luftmotstånd och rullmotstånd för en Volvo V70 vid 70 km/h åtgår 7,5 kW. Det betyder att av den tillförda effekten på 38 kW blir 30,5 kW ett värmeöverskott. Med den effekten kan man lätt värma upp ett flerfamiljshus vid en utomhustemperatur lägre än - 30 grader C. Om bilen förbrukar 0,4, 0,5, 0,6 eller 0,7 liter per mil saknar betydelse. Överskottet på värmeeffekt räcker ändå lätt för att värma både motor och kupé i den strängaste kyla om inte merparten av värmen outnyttjad ventilerades ut via avgasröret.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.