Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur hålla rosten borta?

Bilfrågan: Hur hålla rosten borta?

Bilfrågan

"Jag har en ny Opel Astra som jag vill ha länge utan att den rostar. Hur ska jag hålla rosten borta?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en ny Opel Astra som jag vill ha länge utan att den rostar. Ska jag bara spola av den med kallvatten och vanlig slang utan tryck? Tvätta med svamp och schampo och spola ren?

Barbro Nilsson

SVAR:
Ägarens skötsel av bilen påverkar som alltid bilens livslängd. Regelbunden tvätt, helst för hand, ger bäst resultat. Viktigt är att spola rent på ställen där smuts och salt biter sig fast, exempelvis under skärmkanterna

Börja med avfettning, fortsätt sedan med spolning utan att använda högtryck. Tvätta med schampo och tvättsvamp. Skölj svampen ofta för att undvika repor i lacken. Ny sköljning, och därefter torkning, gärna med sämskskinn.

För att bevara lackens lyster över tid rekommenderas lackskydd, kan beställas hos bilvårdsfirmor. Lacken bör regelbundet ses över, framför allt måste stenskotten omgående rengöras och penslas över.

Opel Astra har ett bra grundskydd mot rost och har fått betyg 4 av 5 i Vi Bilägares rostregister. Kompletterande behandling kan ändå bli nödvändig på sikt.  

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Opel Astra

Kommentarer

#1
2012-02-06 10:39

När det gäller att få bort avfettningsmedlet är det lämpligt att använda ljummet vatten eftersom avfettningsmedlet annars vill sitta kvar - med effekten att det vanliga tvättmedlets egenskaper går förlorade. För egen del använder jag högtryckstvätten och en vattentemperatur på runt 40 grader - dock bör lackens temperatur inte vara under 0 grader. (Att använda varmvatten direkt på en lack som håller kanske -15 grader kan leda till sprickbildning.) Viktigt också att inte gå närmare än 30-40 centimeter med högtryckstvätten. Högtryckstvätten har också en mycket bra rengörande effekt innanför hjulen och under bilen.
Det jag egentligen skulle vilja tillägga om tvätten av bilen för övrigt är att man MÅSTE tvätta ytorna på dörrarnas, motorohuvens och bagageluckans insida! Även karossytor innanför t.ex. motorhuv och bagagelucka måste tvättas. Annars samlas det lager efter lager med skit under åren och rosten kommer garanterat att börja här och sedan smyga sig "runt hörnen" och ut på synliga lackytor. Man ska också vara noga med tvätten vid övergångarna mellan plåt och plast, t.ex. i springorna mellan bakskärmarna och stötfångarkåporna. I de där smala spalterna samlas också en massa smuts som behöver specialbehandlas med avfettningsmedel/tvättmedel och rejäl rensköljning.
En omsorgsfull tvätt för hand tar tid men lönar sig i längden. Men visst, även jag fuskar lite ibland och kör in i borstfria automattvättar då dessa inte sliter på lacken. Det blir hyggligt rent och är ju bättre än inget om man känner att man inte har tid.

#2
frb
2012-02-06 11:22

Bra beskrivning av Boo, gör man så håller bilen länge. Jag gör allt det där förutom att torka av bilen, det gör jag bara när jag ska vaxa bilen efteråt. Det enda man kan råka ut för om man inte torkar av bilen är att det kan bli kalkfläckar på lacken då vattnet har dunstat men det får jag aldrig, antaglien är det låg kalkhalt i vattnet där jag bor. Fläckarna är dessutom ofarliga, försvinner i nästa regn eller tvätt.

#3
2012-02-06 11:55

För mig är det viktigt att bilen så mycket som möjligt ska hållas ren och fräsch. Då kan man inte lägga för mycket tid på tvättning varje gång, som att t ex torka bilen efter varje tvätt. Det är viktigare att tvätta ofta än att lägga för mycket jobb på tvättandet.

Har jag lite tid så tvättar jag den enbart med högtryckstvätten och använder då tvättens egna schampo som jag sprutar på först. Det tar högst 10 minuter för att få en riktigt skapligt ren bil och tvättar man ofta så räcker denna tvätt långt så länge det inte är salt på vägarna.

Har jag lite mer tid så spolar jag av den med högtryckstvätten och sedan tvättar jag med en långskaftad tvättborste (för biltvätt) och en stor hink (betonghink (ren)) med bilschampovatten och spolar av med högtryckstvätten efteråt.

Lägger jag än mer tid på tvätten så avfettar jag med gel-avfettning först som jag sedan blåser av med högtryckstvätten. Och då är det viktigt att man spolar av med tryck, innan man blött upp avfettningen med vatten. Annars sitter mycket av smutsen kvar. Jag brukar backa runt bilen och föra munstycket vertikala rörelser över bilens sidor. Där efter schampotvätt med borste, och slutligen spolar jag av bilen med högtryckstvätten. Det är viktigt att göra rent borsten ordentligt efter tvätten så att allt grus går ur borsten.

Har man använt avfettning så räcker det inte med att bara spola av bilen med högtryck. Det sitter ändå kvar lite och det drar lätt till sig ny smuts.

Det är bara på sommaren när det är fint väder och lusten faller på jag även torkar bilen, eller om jag ska vaxa bilen.

#4
johan44
2012-02-06 12:57

"Det är viktigare att tvätta ofta än att lägga för mycket jobb på tvättandet."- citat Thommys.

Så rätt, det går att tvätta och spola under på mindre än 15 min (villaägare) och då går det att göra det ofta. Men då får man skippa avfett och tork. Avfett, tork och vax kan man göra höst och vår och sen MASSOR av snabbtvättar.

#5
2012-02-06 15:17

Intressant hur ni tvättar era bilar.
Själv handtvättar jag bilen bilen minst en 100 gånger per år, och ja det stämmer, ca 2 gånger per vecka. Fördelen med att tävtta ofta är väl att man ser vad som händer med lacken. Stenskott och dyklikt upptäcks på en gång, och kan då behandlas snabbt.

Vidare så används sällan avfettning, använder nästa bara den inför vaxning (vilket sker ca 8 gånger per år). Håll bilen ren och fräsh både utvändigt som invändigt, så får du igen några fler kronor den dagen du säljer bilen.

#6
2012-02-06 15:17

Oavsett borsttvätt eller snabbtvätt utan borstar verkar tvättvattnet återanvändas. Har tvättat bilen en gång i en borsttvätt som var bara en vecka gammal och det gör jag aldrig mer. Vattnet som rann från bilen i garaget var så salt att golvet blev exakt lika som när jag kört på en nysaltad väg.

#7
2012-02-06 18:36

Jesus Kristus Isoderlund... är du gift med din bil? Eller rättare sagt, om våra kvinnor skulle få samma kärleksfulla behandling som din bil så skulle det inte finnas skilsmässor :-)

#8
2012-02-06 19:48

Forrenta. Nej jag är inte gift med min bil, men tycker inte om att köra omkring i en skitig bil. Det är det västa som finns, och framförallt så är det trafikfarligt. Dagligen ser man bilar som knappt syns pga all skit som dragit upp över lampor, reflexer och dylikt. Ännu värre blir det väl när sidorutor, bakrutor och till och med ibland framrutorna är så skitiga att det kanppt går att se ut genom dem.

Det värsta jag vet är kapitalförstöring, en bil är ju aldrig en bra affär, men varför göra den ännu sämre genom att inte sköta om den. Sköter du bilen så spar du in på framtida kostnader, jag menar om du tvättar bilen 1 gång per år, så öppnar du knappats huven fler gånger, inte heller kollar du hur belägg, lampor och liknande saker har slitits eller vad som gått sönder.
Sköter du bilen, och går igenom dem med tvättsvamp och därefter sämskskinn så har du i alla fall två möjligheter att upptäcka stenskott, belägg, däckdjup(eller om däcken slits fel). Finns bara fördelar.

Att man sedan får ut några kronor mer för bilen den dagen den säljs är ju nästa självskrivet, om inte annat så blir bilen mer lättsåld. För i ärlighetens namn, vem köper en begagnad bil som är skitig vid köpet?

#9
2012-02-06 22:38

soderlund@ Om Du sköter bilen lika noga i övrigt som Du är med att hålla den ren, förstår jag inte att Du har för avsikt att någonsin byta bort den. Då är ju den som köper bilen vinnare och Du den som förlorar på bytet.

#11
2012-02-07 09:12

Förstår dig "lsoderlund" och hade önskat att jag hade din tid eller tålamod att vårda mina bilar.

Men...jag skulle aldrig drömma om att rostskydda eller lägga pengar på t.e.x Ditec eller liknande behandlingar.
Mina bilar tvättas inte så ofta och mitt underhåll begränsas till att fylla på spolarvätska och "slå en flukt" på bromsbelägg och skivor då jag byter hjul.
Servar bilen efter boken ( varje 1000e mil ) och litar på att verkstaden håller bilen i trafiksäkert skick.

Då bilarna byts in får jag lika mycket betalt för dem som du får för dina,förutsatt förståss att bilarna inte har några skador.
Tyvärr ser verkligheten ut så och jag kan leva med att mina bilar inte alltid är skinande rena och att bilen börjar att rosta 12 år efter att jag har sålt den.

#12
2012-02-07 09:15

Det finns ett bra vax som ska stå emot salt grymt bra...och jag upplever att det sitter kvar väldigt länge på bilen också. Bilt Hamber Auto Balm heter det.
När väl bilen har ett vaxskydd blir den så mycket enklare att hålla ren, även vintertid.

#13
2012-02-07 22:02

Service var 1000'e mil?! Det var kinkigt! :p

#14
2012-02-08 07:57

"Roger": oljebyte vid 1000 mil p.g.a att det är en Etanolbil.
Service vid 3000 mil.

#15
2012-02-08 21:35

Ah på så vis :)

#16
2015-08-05 15:17

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.