Nästa artikel
Bilfrågan: Fel på motorvärmaren?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fel på motorvärmaren?

Publicerad 2 februari 2012 (uppdaterad 2 februari 2012)
"Man vill ju använda motorvärmaren under vintern. Men varför slår jordfelsbrytaren ifrån?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Man vill ju använda motorvärmaren nu när vintern kommer. Detta fungerar jättedåligt! Jordfelsbrytaren slår ifrån.

Jag har bytt både kabeln till bilen och första kabeln in i bilen. Problemet är att det fungerar en tid men sedan, när man tror att det är okej, så slår jordfelsbrytaren av igen. På motorn sitter det en blockvärmare och det spelar ingen roll om jag har kupéfläkten inkopplad eller ej.

Var läcker det ström? Är det blockvärmaren som läcker till blocket? Är det då farligt att ta i bilen? Problemet är störst när det är fuktigt men finns även under den torrare vintern. Måste man köpa ny värmare?

Finns det något annat sätt? Är en slangvärmare båttre? En slangvärmare är elektriskt isolerad från motorblocket genom slangen. Den gamla insticksvärmaren fungerade oftast utmärkt men på den tiden hade man inte jordfelsbrytare. Kan en oljetrågsvärmare vara bättre?

Priusanka

SVAR:
När det gäller motorvärmare och jordfelsbrytare, men även utan jordfelsbrytare, är det väldigt viktigt att det tas upp ett dräneringshål i kontakten som sitter i fronten på bilen. Det påpekas i monteringsanvisningen.

Detta för att smuts, fukt och eventuellt vatten som kan tränga in, trots locket, då kontakten sitter längst fram i sprutet från bilen framför har möjlighet att rinna ut och inte ligga kvar och förorsaka överslag.

För att avgöra var problemet ligger lossas kabeln vid blockvärmare och in i kupén. Kvarstår felet lossa kabeln som kommer från kontakten i fronten vid förgreningen. Fukt eller vatten i någon av skarvarna kan orsaka problemet.

Någon fara att ta i bilen är det inte om monteringen är riktigt gjord. Kabeln som hänger ut vid sidan från intagskontakten skall vara ansluten till bilens kaross. Alla värmare klarar jordfelsbrytare så vilken typ av värmare som används gör detsamma.

Eftersom det fungerade ett tag efter att kablarna bytts ut ligger inte felet i värmaren utan troligen i någon av skarvarna där fukt trängt in eller i kontakten fram.

Bengt Bernblad, KGK

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-02 19:01
Henkal

Det är inte alls ovanligt att blockvärmaren börjar "läcka" lite ström mot jord. Ofta har man lite läckage i övriga apparater anslutna till elsystemet också. När den totala läckströmmen blir för stor (<30 mA) slår jordfelsbrytaren ifrån. Beroende på vad som är anslutet för tillfället kan det fungera ena stunden men inte den andra om läckaget ligger på gränsen.

Vanligtvis ligger läckaget i blockvärmaren på "ena sidan" i förhållande till elanslutningarna. Det innebär att om man provar ut hur kontakten ska vara vänd för att det ska fungera och håller sig till det så kan man köra vidare i många år, om man har tur, utan att byta värmaren.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-02 19:42
Swenssons

Jag skriver samma fråga på fler trådar för att få svar nånstans:
Vet nån OM och VAR det eventuellt blir en träff för alla oss som skriver här? Jag skulle tyka att en bra plats skulle vara runt Örebro eller iaf Närke län eftesom ja tror att det ligger mittimellan där de flesta av oss bor. Att ha träffen i Stockholm vore väääldit obra eftersom då e det inte så många som orkar åka inte ens jag som ändå e rätt van vid mkt bilåkande. Jag föreslår Närkelän eller Dalarnaslän då de på nått vis ligger mittiellan Sveriges stora städer och Sveriges mitt. Tid skulle jag föreslå nån helg i samband med övrig ledighet tex Påsk, midsommar eller juni / juli månad vid semestern. Eller?

#3 • Uppdaterat: 2012-02-03 09:51
KaptenOberkommando

Det vanligaste felet enligt mina erfarenheter är att stiften i kontakten fram på bilen (som tar emot all väta från framförvarande fordon) korroderar. Om man lyser in i kontakten fram på bilen med en liten ficklampa ser man att stiften börjar bli gröna. Då får man försöka rengöra dem. Jag har haft just det här problemet ett antal gånger med följden att strömmen går.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-05 16:48
a128

Sommartid när jag tvättar bilen så lyfter jag på locket till intaget och spolar ur den och håller en öppen med hjälp av en liten trädpinne så fartvinden får torka ur den, man även använda tryckluft

#5 • Uppdaterat: 2015-03-19 19:52
RobertSt2

Skippa jordfelsbrytaren och dra ur kontakten innan du/ni tar i bilen. Funkar det så är det väl bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.