Nästa artikel
Bilfrågan: Partikelfilter slammar igen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Partikelfilter slammar igen?

Publicerad 1 februari 2012 (uppdaterad 1 februari 2012)
"Kan denna höga förbrukning av olja bidra till att bilens partikelfilter slammas igen i förtid?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Min hustru och jag har börjat funderat på en Volkswagen Passat med miljödiesel.

Men i Vi Bilägare nummer 13/2011 (läs artikeln här) påpekas det att Volkswagen påstår att en oljeförbrukning på en halv liter på hundra mil kan accepteras.

Då undrar jag om detta kommer att bidra till att bilens partikelfilter slammas igen i förtid?

Anonym

SVAR:
Biltillverkarnas jakt på låg bränsleförbrukning kan leda till en högre oljeförbrukning. För dieselmotorer med partikelfilter krävs att man använder speciella motoroljor som inte skadar partikelfiltret.

De flesta tillverkare godkänner i dag en oljeförbrukning på en halv liter per 100 mil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om problematiken kring partikelfilter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2012-02-01 18:42
Thommys

Som pope säger, man minns hur det var med alla "problem" som katalysatorn skulle ge sin ägaren. Olyckskorparna kraxar vidare, men nu har de vänt näbben mot partikelfiltret.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-01 18:44
pope

Har en ceed diesel, kollade oljan den har dragit ca 0,5 liter på 1000 mil.
Rätta mig om jag har fel, tänds lampan för partikelfiltret kan verkstaden koppla bilen till datorn och bränna ur filtret.
Minns när katalysatorn kom då sades det att det skulle bli problem den.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-01 20:30
milkylainen

Att hög förbrukning av olja skulle vara pga "snål" design kallar jag REN OCH SKÄR MYT. Skilj för f-n på lågfriktionsmotorer och DÅLIG DESIGN.
Jag hade har två dieselbilar. En SAAB 9-3 -08. Den drar nästan aldrig över halvliter milen. Jag kör den som ett troll och den har _aldrig_ dragit märkbart med olja över intervallen på 3000 mil. Jag kör runt 4000 mil om året, nästan uteslutande motorväg i 110+km/h
Jag har även en splitterny VW Passat. Den kommer aldrig under 0.65 ens i nedförsbacke och medvind om jag inte klappar gasen med en fjäder. Den drar olja och är allmänt dålig jämfört med SAAB:en.
På pappret är Passaten över 10% snålare än SAAB:en. I verkligheten är det mer än tvärtom.
I det här fallet är jag glad för att det finns amerikaner. VW borde ha en class-action-suit där de tvingas att ersätta ALLA VW-ägare som drabbats av hög oljeförbrukning.
VW's motorer är piss. Tysk kvalitet på sin sämsta sida. Förstår inte hur journalister ENVISAS med att hylla skräpet. Vilket taxibolag som kör Passat och Volvo lär säga samma sak. VW vinner enbart på det lägre inköpspriset och den ombonade inredningen till rimlig peng (VW, Audi etc).