Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Godkända oljor?

Bilfrågan

"Till Saabs dieselmotor får inte olja av typen A5/B5 användas. Kan det ha någon verklighetsanknytning?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Till Volvos dieselmotor i V70 får endast olja av typen ACEA A5/B5 användas. Till Saabs dieselmotor får inte A5/B5 användas. Kan det ha någon verklighetsanknytning? Motorernas konstruktion och prestanda torde vara tämligen lika.

Att A1/B1 inte är lämplig kan jag förstå men varför duger inte A3/B3 eller A3/B4 och A5/B5. Eller går det bra nu när GM inte längre är inblandat?

Olle Svedåker, Alfta

SVAR:
Att Saab enbart godkänt oljor enligt GM:s normer är helt säkert beroende på att GM:s tekniker känner sig bekväma med dessa produkter och litar på dem.

Saabs motorer fungerar säkert utmärkt på en A3/B3-olja men man måste vara observant på att oljan lämpar sig för dieselmotorns partikelfilter.

Vad som händer med Saab nu är ett oskrivet kort och det är inte bara på motoroljans område.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-12-14 12:31

En lite komisk fråga då vi diskutterade just detta på mitt jobb i går på en 9-3 TTID-08:a vi servade då vi mestadels kör Castrol helsyntet som är Volvo-anpassad och uppfyller A5/B5 men den uppfyller alltså knepigt nog inte A3/B3 vad jag fick fram så vi vågade inte använda A5/B5 oljan som uppfyller Volvos krav i denna Saab utan tog en Castrol A3/B3 (samt C2/C3) som rekomenderades då bilen även har partikelfilter och en chansning kan bli onödigt dyrt och är inget vi vill ha på vårt samvete åtminstonde.
En jäkla djungel är detta med motoroljor på modernare dieselbilar i alla fall, även för oss som jobbar i branschen.

#2
2011-12-14 15:42

Din dieselsaab ska ha
GM-LL-B-025.
eller
GM DEXOS II
enligt spec.
Det man bör passa sig för en diesel är mängden svavel som finns i oljan. De kommer "slita" onödigt mycket på ditt partikelfilter.
Så rent tekniskt så är oljor som inte uppfyller dessa krav inte lämpliga för din bil. (Bensin och dieselmotoroljor har lite skillnader i krav pga just avgasrening).

#3
2011-12-15 01:27

milkylainen: ASEA A5/B5 är en SAE 0W-30 och därmed för tunn att använda i min V70 140 bensin 2001 och grabbens SAAB 9-3 2,0t 2001. Dessutom är A5/B5 dubbelt så dyr som en A3/B3.

Att SAAB med TTID motor i sitt servicehäfta varnar för att använda ASEA A5/B5 torde enbart bero på att de tycker att den oljan är för tunn.

Jag skulle vilja använda samma olja i bensinbilarna som i Dieseln med Partikelfilter. Samtidigt som jag även i Dieseln skulle vilja ha en tjockare olja eftersom den alltid startas efter förvärmning med Dieselvärmaren. Finns det ingen A3/B3 eller A3/B4 SAE 5W-40 med så låg svavelhalt att den kan användas till bilar med Partikelfilter?
Att oljan är tjockare kan väl inte ha någon negativ inverkan på Partikelfiltret?

Vad säger ASEA C2/C3 om oljan?

#4
2011-12-15 21:35

snabb95:

"Tunn" är en dålig sammanfattning på olja. En varmviskositet på 30 är fullgod för de flesta moderna motorer. Det har ganska lite med varmviskositeten på din olja att göra. Många "snål"-bensinare idag rekommenderas med 0w-20 eller 5w-20. De flesta bensinare och dieslar är 0w-30 eller 5w-30 oljor. Hurivida de är lämpliga för just din motor enl. tillverkaren har inte enbart med viskositeten att göra. Dieslar har komplexa avgasreningskrav. Du bör inte hälla i godtycklig olja som möter generiska oljekrav eftersom de har för låga SAPS-krav för din diesel.
För en vanlig 9-3 1.9l diesel skulle jag nog välja något i stil med:
Mobil 1 0w-40 ESP (GM-LL-B-025 och Dexos II)
OKQ8 5w-30 Formula Special G Long Life (Samma godkännanden).
Det finns en hög till..
Shell Helix Ultra AG 5W-30 funkar nog fint med.

Tyvärr är de flesta övertygade om att olja är religion. D.v.s - "Det står xxxx på förpackningen och jag har hört att de är jävligt bra!"... Undra om samma människor skulle hälla i matolja om någon sa att det var jävligt bra? Jag skulle vilja säga att så länge du häller i bra och godkänd olja samt sköter servicen ordentligt så kommer det spela liten roll vilket märke det är på oljan. Fortsätt häll i icke-låg-SAPS-godkända oljor så kommer säkert ditt partikelfilter sätta igen tidigare än nödvändigt.

#5
2011-12-15 22:53

milkylainen:
Tack för din möda att rekommendera lämplig olja för SAAB Dieseln.

Har Du förslag på lämplig olja SAE 5W-30 eller 5W-40 (billigare än 0W-30) till V70 dieseln med partikelfilter där jag byter olja dubbelt så ofta som rekommenderat. Helst Q8 (eller Texaco) som jag kan köpa billigt i 20 liters dunkar och som då även kan använda till våra gamla bensinbilar V70 och SAAB 9-3.

Du kan säkert också förklara vad ASEA C2/C3 står för.
Finns det någon allmän beteckning för olja med höga SAPS-krav (som jag tror att) med fördel kan användas i kombination med partikelfilter.

#6
von Dys
2011-12-17 00:57

Min dotters Saab 9000 bensin har fått mineral 10-40 från Biltema de senaste nio åren. Det fungerar jättebra och är billigt.

Vad en dieselbil ska ha för olja vet jag inte...

#7
2011-12-18 20:38

snabb95:
Tack för uppskattningen. Ska försöka svara. Jag är hyfsat bra på SAAB:ar, Volvosar kan jag mindre om. Din SAAB 2.0t är ett gränsfall. Antingen sitter det en B204 som SAAB slutade med år 2000.. (beror på exakt när du köpte bilen).. eller en B205. B205 är av typen lågfriktion runt kolv etc.. med alla problem det nu innebär. Jag tror din Volvo 2.4 inte är lika känslig för olja som den turboöverladdade SAAB:en. Beroende på ålder och slitage så är det generellt lite bättre att välja en olja med högre varmviskositet och låg kallviskostet (om man inte har motorvärmare eller liknande). Tyvärr är de lite dyrare.
Tjockare oljor skyddar ytor bättre mot slitage förutsatt att de "kommer in i ytan". Viskositeten är eg bara förmågan att flyta ut. Så en tjock olja kommer kanske inte åt överallt lika bra, medans en för tunn olja kanske slits fortare och sliter mer på motorn om man har tung gasfot. Å andra sidan kanske en för tunn olja lättare slinker förbi utrymmen den annars inte skulle gjort (kolvringar etc) och bidrar till sotbildning osv.
Jag skulle tro att om du låter dina bilar bli varma på vintern (motorvärmare), kör de fullgoda sträckor (inte bara start-stop) och använder en okq8-olja som möter båda kraven (kan inte din volvo) så kommer det funka fina fisken. Dagens oljor är redan mycket bättre än de som fanns för 10-15 år sedan då dina bilar tillverkades och certifierades mot.
Vilka haverier du än kommer få om du byter dubbelt så ofta när du använder en modern vettig olja hade du fått ändå, du hade inte kunnat förhindra det genom någon mirakelolja.
Man kan vara uppmärksam på oljan när man är på macken. Sniffa lite på stickan, kolla hur den känns (tunn eller bensinig?), vattentecken i olja? kolla om man har mycket metallspån runt dräneringsbulten när man byter etc.
Ang oljor.. ja det är en djungel.. men här är lite info:
SAE brukar som du kanske vet beteckna "graden". Single eller multigrade (XX singlegrade eller Xw-XX multigrade).
Sen finns en massa jäkla certifieringsinstitut. Verkar vara mode att starta egna åxå.
De stora är väl API, ACEA och ILSAC. Sen brukar de flesta tillverkare ange sina egna rekomendationer.. Typ BMW LL-04 eller GM-LL-B-025 etc.. Det finns ingen 100% mappning mellan tillverkarrekommenderade oljor och Standardinstitutens "nivåer/typer".
Jag tycker personligen ACEA är grötigt (används i Europa mest.) men de är väldigt stringenta i sina krav.
C2/C3 är olika nivåer av certifieringar och typer.
Tyvärr finns typ C4-07 och C4-08 etc.. vilket man aldrig ser på förpackningarna... så man vet inte vilken standard oljetillverkarna har (det jag stör mig på)
Hittade en skitbra sida du kanske kan använda för att luska lite själv och jämföra kvaliteer.

http://sas-origin.onstreammedia.com/origin/lubrizol/EOACEA2009/RPTOOL2010Dep/rp/pc/index.html

Mina egna erfarenheter ang motoroljor är:
Håll dig till tillverkarens rekommendationer. Det finns ingen tillverkare som skulle tjäna på att göra sina kunder sura genom att rekommendera pissiga oljor. Den tillverkaren skulle inte överleva länge.
Jag kör oftast så mycket så jag hinner för det mesta med två oljebyten per år.
Jag kör gärna en 0w-XX olja på vintern (äkta PAO och tyvärr lite dyrare) och en 5w-XX på sommaren.
Kuriosa är att 0w är oftast rena fullsyntet PAO-oljor.. medans 5w-XX är hydrokrackade mineraloljor av extremt hög kvalitet idag. Jag skulle säga att de är fullgoda i normalt bruk mot äkta PAO-oljor.

#8
2011-12-19 12:13

milkyalinen:
Bengt Dieden skriver: "Saabs motorer fungerar säkert utmärkt på en A3/B3-olja men man måste vara observant på att oljan lämpar sig för dieselmotorns partikelfilter."

Jag är mycket intresserad av vilka oljor det är. För om de går bra till SAAB med partikelfilter så går de säker lika bra till V70 med partikelfilter. Samtidigt går samma olja lika bra att använda till SAAB 9-3 2,0t 2001 och V70 140 2001 vilket innebär den stora fördelen att jag kan använda olja från samma dunk till alla tre bilarna.

Viskositeten bör vara SAE 5W-30 eller 5W-40 och inte lika dyr som en ASEA A5/B5. För kallviskositeten är jag inte orolig eftersom vi både sommar och vinter använder Diesel- resp. bensinvärmare före start. Jag kan därför även tänka mig att använda SAE 10W-40 året runt om det är lättare att hitta en sådan olja lämplig för partikelfilter. SAAB 9-3 har varmgarage i Stockholm men tyvärr bara en elektrisk motorvärmare som inte alltid står korttids parkerad vid ett eluttag.

#9
2011-12-19 21:01

snabb95:
De enda oljan som kommer nära ur dina krav på okq8/texaco som jag kan komma på.. som matchar alla tre bilar inklusive moderna dieslar är OKQ8 Formula Special G Long Life. Har ingen aning om prislappen på den.. men en modern diesel har högre krav på sin olja än äldre bensinare. Det drar upp priset om du prompt måste ha samma olja på alla tre bilarna.
Å andra sidan är det väl som du säger. Du kan lika gärna köra finolja på de äldre bilarna då det kommer kosta dig lika mycket att ha separata som att köpa större dunkar av samma.

#10
2011-12-20 18:11

Tack igen milkylainen. Den olja Du rekommenderar har Low SAPS som skonar katalysator och partikelfilter enligt databladet. Förutom ASEA A5/B5 har den ASEA C3 i specifikationen.

Jag har tittat på flera datablad och tror mig finna att C2 har Low SAPS, C3 har lägre SAPS och C4 har lägst SAPS och skulle i så fall vara den allra lämpligaste oljan för Partikelfilter. Därmed kan man leta efter en olja med specifikation ASEA A3/B3/B4 samt ASEA C3/C4. Denna olja bör då fungera utmärkt till alla tre bilarna. Om den dessutom har en GM beteckning är den ännu bättre, eller?

#11
2011-12-21 08:49

ACEA A5/B5 är en lågfriktions, bränslebesparande olja med låg HTHS viskositet
(High-Temperature/High-Shear ) och ska endast användas i bilar som är konstruerade för A5/B5 olja! (tajtare toleranser och mindre lagerspel etc) Nyare Volvo D5 tex. Man kan dock använda en tjockare ACEA A3/B3 i Volvon utan att motorn tar skada men förlorar några % i bränsleförbrukning.

A5/B5 ska inte användas i bilas som kräver A3/B3 olja, Saab Etc, samt äldre bilar då dessa bilar inte har motorer som är anpassade för den tunna lågfriktionsoljan, det leder då till ökat slitage ev lager haveri speciellt vid hård körning.

#12
2011-12-21 14:13

Tack marauder@ Ytterligare kött på benen.
Kan Du svara om en ASEA A3/B3 olja även måste ha spec. C2 eller C3 eller C4 för att vara lämplig i kombination med partikelfilter. Det är nyheten partikelfilter som jag är mest orolig och frågande inför.

Vad står Low SAPS för? Varför behöver ett partikelfilter och ev. en katalysator låg SAPS och vad händer med katalysatorn om man inte har olja med låg SAPS?

#13
2016-03-02 08:26

Har själv haft en 9-3:a med ttid motorn.
Det funkade alldeles utmärkt med biltemas billigaste mineral. Inte ens med spillolja hände något märkbart.
Så skönt och slippa den bilen alltid något trasigt, och stillestånd i väntan på delar.
Körde hyrbil i 7 veckor plastlocket till egr kylaren läckte, SAAB svar: restad reservdel, vi vet inte när den kommer in. Tröttnade på att vänta till sist. Fick lägga en dag på att ringa runt till SAAB verkstäder för höra om det fanns någon skuren ttid motor, fick napp till slut. Fick åka dit med delen i en plastpåse till verkstaden - montera tack.
Motorn var väl det enda som höll, så varför underhålla motorn perfekt när övriga bilen är som den är.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.