Nästa artikel
Bilfrågan: Varför vidrig asfalt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför vidrig asfalt?

Publicerad 12 december 2011 (uppdaterad 13 december 2011)
"Varför använder Sverige den vidriga grova asfalt de flesta vägar är belagda med? Använder andra länder samma skräp?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varför använder Sverige den vidriga grova asfalt de flesta vägar är belagda med. Det bullrar, sliter däck och lösa stenar orsakar stenskott. Var finns nyttan?

Är det bara vi eller har andra länder samma skräp på vägarna. Vad skulle det innebära om man lade "vanlig asfalt"?

Lasse Nygren

SVAR:
Det enkla svaret är att vi har grövre sten i asfalten för att det ska hålla längre beroende på slitaget från dubbdäcken. Dessutom är blandningen annorlunda beroende på de temperaturer som vi har vintertid. Frågan är säkert mer komplicerad än så men vi måste nöja oss med detta i den här spalten.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-12-12 19:11
Oomkullrunkelig

Det snöar ju för fan i Tyskland också, ordentligt också! Det är ju norra Europa. Ändå har vi denna skitasfalt - och folk knattrar omkring på barmak med helvetes dubbdäck halva året. Idioter!

#9 • Uppdaterat: 2011-12-12 19:39
Erik T

Bort me skiten. de bullrar. Å så e de "lögn i fan" å köra ställ me!! Usch ;D

#a • Uppdaterat: 2011-12-12 19:52
Pender

Nackdelarna med den grova asfalten är främst:
1. Buller, som både är obehagligt och trafikfarligt. (tröttar)
2. Sämre miljö. Pga av 2-4% högre bränsleförbrukning.
3. Högre däckslitage.
Fördelar finns. Dock är en del av de nämnda, mer än tveksamma.
OBS. att "asfaltläggarna" ofta använder sten av betydligt större storlek än tillåtet. Det är på de små utgifterna man blir rik.